Η κυβέρνηση εγκαθιστά «μεγάλο αδελφό» στη βιομηχανία, για έλεγχο των τιμών

Κινητοποιείται για να εντοπίσει πηγές ακρίβειας - Στο επίκεντρο το μικτό κέρδος.

Parallaxi
η-κυβέρνηση-εγκαθιστά-μεγάλο-αδελφό-1044751
Parallaxi

Με τον πληθωρισμό στα τρόφιμα να διατηρείται σε υψηλά επίπεδα -σ.σ. τον Σεπτέμβριο διαμορφώθηκε στο 9,4%-, η κυβέρνηση επιχειρεί να ελέγξει τη βιομηχανία και τους προμηθευτές, δύο χρόνια από τη στιγμή που ξεκίνησαν να αυξάνονται γεωμετρικά οι τιμές.

Η υπουργική απόφαση για «κλειδωμένες» μειωμένες τιμές τουλάχιστον κατά 5% και για διάστημα τουλάχιστον ένα εξάμηνο που δημοσιεύτηκε σήμερα το πρωί, βάζει στο στόχαστρο προμηθευτές και βιομηχανία.

Στο πλαίσιο αυτό, οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ θα πρέπει κάθε Τρίτη, μέχρι τις 15:00 το μεσημέρι, να ενημερώνουν ηλεκτρονικά τις υπηρεσίες του υπουργείου Ανάπτυξης σε ποια προϊόντα, ποιων εταιρειών, έχουν δεχθεί από τους προμηθευτές τους και ποιο είναι το ύψος των ανατιμήσεων. Οι κατηγορίες προϊόντων για τις οποίες τα σούπερ μάρκετ οφείλουν να στέλνουν εβδομαδιαία ενημέρωση προς το υπουργείο Ανάπτυξης είναι περιορισμένη, ήτοι 60.

«Πρόκειται για ένα διευρυμένο καλάθι του νοικοκυριού», αναφέρει στο Euro2day.gr άλλη πηγή, η οποία εκτιμά ότι το υπουργείο επιλέγει αυτό τον δρόμο για να ελέγξει τους προμηθευτές και να δει αν είναι δικαιολογημένες αυτές οι ανατιμήσεις σε σχέση με το μικτό κέρδος του 2021.

«Η κυβέρνηση προσπαθεί να ελέγξει στοχευμένα αν βιομηχανία και προμηθευτές καταστρατηγούν το μέτρο του «πλαφόν» που έχει επιβάλει στο μικτό περιθώριο κέρδους. Να δει αν κερδίζουν περισσότερα από αυτά που κέρδιζαν το 2021 και αν ευθύνονται για τον πληθωρισμό της απληστίας», αναφέρει.

Σε ότι αφορά την υπουργική απόφαση που εκδόθηκε για τις μειωμένες τιμές, αυτή ορίζει ότι προμηθευτές και βιομηχανία θα ενημερώνουν μέσω ηλεκτρονικής διεύθυνσης το υπουργείο για τις μειώσεις τιμών στις οποίες προτίθενται να προχωρήσουν. Στη συνέχεια -προμηθευτές και βιομηχανία- θα γνωστοποιούν στις αλυσίδες σούπερ μάρκετ σε ποιους κωδικούς θα προχωρήσουν σε μειώσεις τιμών και θα δηλώνουν το ποσοστό, το οποίο πρέπει να είναι μεγαλύτερο του 5%. Επίσης πρέπει να δεσμεύονται ότι αυτή η μείωση θα είναι μεγαλύτερη των έξι μηνών, προκειμένου να λάβουν την ειδική σήμανση.

Τα προϊόντα αυτά στα οποία θα «κλειδώσει» η μείωση της τιμής τουλάχιστον κατά 5% και τουλάχιστον για ένα εξάμηνο θα ανακοινώνονται εκτός από το ράφι του σούπερ μάρκετ -σ.σ. θα υπάρχει ειδική σήμανση- και μέσω του e-katanalotis ή μέσω κάποιας άλλης πλατφόρμας.

Το μέτρο, που θα είναι σε ισχύ έως τις 31 Μαΐου του 2024, αναμένεται ότι θα ξεκινήσει μέσα στα επόμενα εικοσιτετράωρα, με πιθανότερη ημέρα ενεργοποίησης την ερχόμενη Δευτέρα 16 Οκτωβρίου. Με βάση την τροπολογία που ψηφίστηκε από τη Βουλή, προμηθευτές και βιομηχανία έχουν περιθώριο έως τις 30 Νοεμβρίου να γνωστοποιήσουν στο υπουργείο σε ποιους κωδικούς θα προχωρήσουν σε μείωση της τιμής και ποιο θα είναι το ύψος αυτής.

Στην περίπτωση που κάποια εταιρεία έχει κάνει ήδη μείωση τιμής -σ.σ. δηλαδή από τις 19 Σεπτεμβρίου, αφότου ανακοινώθηκε η δράση από τον κ. Σκρέκα- και υπό την προϋπόθεση ότι πληροί τα κριτήρια, θα δικαιούται να ζητήσει τη σήμανση του προϊόντος της στο ράφι.

Ήδη οι πρώτοι που έχουν κάνει γνωστή την πρόθεσή τους να μειώσουν τις τιμές με το μοντέλο που προτείνει το υπουργείο Ανάπτυξης είναι οι αλλαντοβιομήχανοι, αναφέρει γνωστό στέλεχος της αγοράς στο Euro2day.gr. Όμως, όπως λέει ιδιοκτήτης μεσαίας ελληνικής βιομηχανίας, «το 5% θα το αγοράσουν αρκετοί προμηθευτές και βιομήχανοι για να κάνουν τα “καλά παιδιά” στην κυβέρνηση και στον υπουργό. Είναι εύκολο και μπορείς να το κάνεις σε 5 κωδικούς που δεν είναι σημαντικοί για την εταιρεία σου».

Την άποψη αυτή εκφράζει μιλώντας στο Euro2day.gr και στέλεχος από τα σούπερ μάρκετ. «Θεωρώ ότι όλοι θα το κάνουν σε δευτερο-τρίτους κωδικούς, ίσα ίσα για να πούνε ότι κάνανε κάτι. Και εκεί που έχουν ένα ξεχασμένο προϊόν από το οποίο δεν κέρδιζαν τίποτε, παραδείγματος χάριν “αναψυκτικό καρπούζι με δάκρυα γαϊδούρας” θα κερδίσουν, όπως συνέβη με το “καλάθι του νοικοκυριού”, που τους έδωσε ώθηση λόγω της προβολής», λέει.

Σπεύδει πάντως να συμπληρώσει ότι το μέτρο αυτό, αν και μπορεί να φέρει υποχώρηση του πληθωρισμού στα τρόφιμα αφού τις μειώσεις τιμών θα τις δει και θα τις καταγράψει η Ελληνική Στατιστική Αρχή, θα οδηγήσει σε μείωση του προγράμματος προωθητικών ενεργειών και προσφορών.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα