Ο μύθος για την εξωστρέφεια της οικονομίας
Οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες, με την απαραίτητη υποστήριξη και τα κατάλληλα κίνητρα, μπορούν να κάνουν τη διαφορά.
Λέξεις Κυριάκος Μερελής*
Πολλοί θεωρούν ότι οι έννοιες επιχειρηματική εξωστρέφεια και επιχειρηματική προβολή, αφορούν κατά βάση στις μεγάλες επιχειρηματικές μονάδες και τις πολυεθνικές εταιρείες. Ότι λόγω του μεγέθους τους και του κεφαλαιακού τους αποθέματος, μόνο αυτές μπορούν «να σηκώσουν» τοβάρος του εξωστρεφούς προσανατολισμού της εθνικής οικονομίας.
Είναι ένας μύθος που εδραιώθηκε τεχνηέντως, με την πάροδο των χρόνων.
Κι ένας μύθος που όσο κι αν επιχειρείται να διατηρηθεί ζωντανός, έχει αρχίσει να καταρρέει.
Απόδειξη το γεγονός ότι για τουλάχιστον μια δεκαπενταετία, η ανάδειξη, η προβολή και η εξωστρέφεια της ελληνικής επιχειρηματικότητας, είναι διακηρυγμένοι εθνικοί στόχοι, αλλά προς το παρόν δεν έχουμε δει ουσιαστικό αποτύπωμα αυτώντων στοχεύσεων στην οικονομική καθημερινότητα του τόπου.
Αντιθέτως, οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις, μπορούν να αποτελέσουντον ιμάντα για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας και τη γρήγορη επίτευξη των στόχων.
Είναι εκ της φύσεως τους ευέλικτες, προσαρμόζονται πολύ πιο εύκολα, έχουν μεγαλύτερη διεισδυτικότητα σε νέα οικονομικά περιβάλλοντα, παρουσιάζουν υψηλό ρυθμό ψηφιακού μετασχηματισμού και τα τελευταία χρόνια κινούνται με εντυπωσιακές ταχύτητες στο χώρο της καινοτομίας.
Το διαπιστώνουμε καθημερινά στη Θεσσαλονίκη. Ο επαγγελματικός και επιχειρηματικός κόσμος της περιοχής, παρά τα ισχυρά πλήγματα που έχει δεχτεί, διαθέτει ακόμη την εσωτερική δυναμική που τον ωθεί να αναλαμβάνει τολμηρές επιλογές διεξόδου από την κρίση.
Όλο και περισσότεροι μικρομεσαίοι επαγγελματίες και έμποροι, εισέρχονται πλέον με αξιώσεις στην ψηφιακή εποχή το υεπιχειρείν, αναπροσαρμόζοντας τον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων τους,προσπαθώντας ταυτόχρονα, και αυτό είναι πολύ σημαντικό, να διατηρήσουν τις υπάρχουσες θέσεις εργασίας.
Νεοφυείς επιχειρήσεις με καινοτόμα προϊόντα και υπηρεσίες, βρίσκουν έδαφος για να αναπτυχθούν στην ευρύτερη περιοχή, δημιουργώντας νέες θέσεις εργασίας, ενώ εργαλεία όπως η προβολή σε κλαδικές εκθέσεις του εσωτερικού και του εξωτερικού, αναγνωρίζονται πλέον από τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα ως βασικός μοχλός για τη βιωσιμότητα και την ανάπτυξη της.
Ήδη το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης (Ε.Ε.Θ.), ανακοίνωσε την επιδότηση των μικρομεσαίων επιχειρήσεων – μελών του και την παροχή προνομιακής τιμήςγια τη συμμετοχή τους στην 87η ΔΕΘ.
Μια απόφαση που με βρήκε μεν σύμφωνο, αλλά χωρίς να πιστεύω ότι αρκεί.
Δική μου πρόταση που κατέθεσα επίσημα στο Ε.Ε.Θ., είναι να καθιερωθεί με πλήρη κάλυψη από το Επιμελητήριο, η δωρεάν συμμετοχή για ένα χρόνο, νέων επιχειρήσεων στις διοργανώσεις της ΔΕΘ, ως ένα σημαντικό κίνητρο για την ανάδειξη τους και την ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας τους.
Στο προνομιακό γεωγραφικό περιβάλλον της Θεσσαλονίκης, με τις βαλκανικές και τις ευρωπαϊκές αγορές να αποτελούν μόνιμο δέλεαρ της ελληνικής επιχειρηματικότητας, οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες, με την απαραίτητη υποστήριξη και τα κατάλληλα κίνητρα, μπορούν να κάνουν τη διαφορά.
Η αύξηση των εξαγωγών, οικαλές εμπορικές σχέσεις με τις αγορές της Ν.Α. Ευρώπης, οι νέες επενδύσεις στο εσωτερικό, η ενίσχυση δηλαδή της εξωστρέφειας και της ανταγωνιστικότητας της τοπικής και εθνικής οικονομίας, είναι εφικτοί στόχοι για τη μικρομεσαία επιχειρηματικότητα.
Η επίτευξη τους απαιτεί μια συνεκτική και σταθερή πολιτική, καθώς και ένα ισχυρό πρόγραμμα στήριξης από τη νέα κυβέρνηση.
*Ο Κυριάκος Μερελής είναι αντιπροέδροε Διεθνούς Εμπορικού Επιμελητηρίου (Εθνική Ελληνική Επιτροπή – ICCHELLAS) – Υπεύθυνος Συμβουλευτικής Υποστήριξης Επιχειρήσεων Ε.Ε.Θ.