Παγώνουν όλες τις διαδικασίες για δέκα ημέρες στις πολεοδομίες όλης της χώρας
Οι μηχανικοί προχωρούν σε αποχή από τα καθήκοντα τους, το διάστημα από 14 έως και 24 Μαρτίου, και πανελλαδική στάση εργασίας, την 23η Μαρτίου 2022
Τον δρόμο των κινητοποιήσεων επιλέγουν οι πολιτικοί μηχανικοί που εργάζονται στις πολεοδομίες των δήμων, κατηγορώντας την κεντρική κυβέρνηση, αλλά και τους φορείς της αυτοδιοίκησης, ότι προωθούν τη διάλυση των Υπηρεσιών Δόμησης και των Τεχνικών Υπηρεσιών των δήμων, προκειμένου, όλο το πακέτο που αφορά την μελέτη, την εκτέλεση και την αδειοδότηση των δημόσιων έργων να περάσει στον ιδιωτικό τομέα.
Οι ομοσπονδίες των μηχανικών του δημοσίου και εργαζομένων ΟΤΑ, έχουν αποφασίσει δεκαήμερη αποχή από τα καθήκοντα τους, το διάστημα από 14 έως και 24 Μαρτίου και πανελλαδική στάση εργασίας την 23η Μαρτίου 2022 από 9πμ έως 12μ, και πραγματοποίηση συγκέντρωσης διαμαρτυρίας, έξω από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, ζητώντας από την κυβέρνηση να σταματήσει «τη γενικευμένη προσπάθεια ιδιωτικοποίησης κρίσιμων Δημόσιων Λειτουργιών» και να προχωρήσει άμεσα σε προσλήψεις, ώστε οι ΥΔΟΜ να «είναι πλήρως στελεχωμένες και εξοπλισμένες, προκειμένου να προστατεύουν αποτελεσματικά το Περιβάλλον και το Δημόσιο Συμφέρον, όπως και το Σύνταγμα επιτάσσει».
Όπως τονίζει στην Parallaxi, η Κριστίνα Ηλέκτρα Μακνέα, πρόεδρος της Ένωσης Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών, Κεντρικής Μακεδονίας (ΕΜΔΥΔΑΣ ΚΜ) και μέλος της Κεντρικής Αντιπροσωπίας, Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας, η κατάσταση στις Υπηρεσίες Δόμησης αλλά και στις Τεχνικές Υπηρεσιών των δήμων είναι τραγικές, καθώς οι ΥΔΟΜ είναι στελεχωμένες μόνο κατά 30% και οι Τεχνικές Υπηρεσίες κατά 50%.
Παράλληλα εξηγεί, ότι πολλοί δήμοι, παρότι ο Καλλικράτης το επιβάλει, δεν διαθέτουν καν πολεοδομίες (ΥΔΟΜ), και εξυπηρετούνται από τις πολεοδομίες μεγαλύτερων δήμων. Π.Χ η πολεοδομία Ευόσμου, εξυπηρετεί σχεδόν όλους τους δήμους του δυτικού νομού Θεσσαλονίκης ενώ μόλις πρόσφατα ο δήμος Παύλου Μελά, απόκτησε δική του πολεοδομία. Μάλιστα πρόσφατα, η κυβέρνηση με απόφαση του υπουργείου Υποδομών (Αριθμ. 34817), διευρύνει στο έπακρο την παρακολούθηση και επίβλεψη δημοσίων έργων από ιδιώτες ελεγκτές μηχανικούς, αφαιρώντας έτσι αντικείμενο από τις δημόσιες υπηρεσίες.
Όπως εξηγεί, πρόκειται για μία πολιτική που αποσκοπεί στην πλήρη ιδιωτικοποίηση των υπηρεσιών της Πολεοδομίας, μέσω της οποίας, με τη μέθοδο των απευθείας αναθέσεων, όλα θα περάσουν στα χέρια συγκεκριμένων ιδιωτικών εταιρειών. Ρόλο κλειδί σ΄αυτή την προσπάθεια παίζουν οι Αναπτυξιακές Εταιρείες, που έχουν συστήσει οι δήμοι και οι περιφέρειες, οι οποίες αφού έχουν μετατραπεί σε «Ανώνυμες Εταιρίες Α.Ο.Τ.Α.» θα αναλάβουν όλες τις αρμοδιότητες των ΥΔΟΜ και των Τεχνικών Υπηρεσιών. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, αφού δηλαδή θα έχουν διαλυθεί οι δημόσιες υπηρεσίες, οι ιδιωτικές εταιρίες μέσω προκηρύξεων ή αναθέσεων, θα μπορούν να συντάσσουν τις δημόσιες μελέτες, οι Αναπτυξιακές Εταιρίες θα δημοπρατούν τα δημόσια έργα και ακολούθως, οι εταιρίες θα κατασκευάζουν, θα επιβλέπουν την υλοποίηση των συμβάσεων και θα παραλαμβάνουν τα δημόσια έργα.
«Πρόκειται για μία διαδικασία που τελικά θα την πληρώσουν οι πολίτες ακόμα και για έργα μικρής κλίμακας, που σήμερα γίνονται «δωρεάν» από τις δημόσιες υπηρεσίες», τονίζει η κ. Μακνέα και αναφέρει πως σκοπίμως η κυβέρνηση εδώ και 11 ημέρες δεν εκδίδει την εγκύκλιο που επιτρέπει στις υπάρχουσες ΥΔΟΜ να παρέχουν διοικητική υποστήριξη στους δήμους που δεν είχαν συστήσει ΥΔΟΜ, ως όφειλαν σύμφωνα με το ν.3852/10 (Καλλικράτη). Το αποτέλεσμα είναι ότι σχεδόν οι μισοί δήμοι της χώρας να μη μπορούν να εκδώσουν οικοδομικές άδειες και δε μπορούν να γίνουν έλεγχοι, αυτοψίες, και λοιπές διοικητικές πράξεις, όπως π.χ. άρση στατικής επικινδυνότητας κτιρίων ή συμμόρφωση αυθαιρέτων κατασκευών ή ανάκληση οικοδομικής άδειας, κλπ.
Από τους 332 δήμους της Χώρας, μόνο οι 168 (51%) διαθέτουν Υπηρεσία Δόμησης
Γιατί όμως απαιτείται αυτή η εγκύκλιος και γιατί υπάρχουν όλα αυτά τα προβλήματα, που καθημερινά οι πολίτες αντιμετωπίζουν στις διάφορες πολεοδομίες της χώρας; Την απάντηση δίνουν οι Ομοσπονδίες των μηχανικών που όπως τονίζουν, παρά τον νόμο, οι μισοί δήμοι της χώρας δεν διαθέτουν ΥΔΟΜ ενώ όσοι διαθέτουν τις λειτουργούν χωρίς το απαραίτητο προσωπικό.
Όπως αναφέρουν «δώδεκα ολόκληρα έτη μετά τον Καλλικράτη, η μεταφορά των ΥΔΟΜ στους Δήμους απέτυχε. Οι υπηρεσίες συρρικνώθηκαν, τα προβλήματα διογκώθηκαν. Η μετάβαση με τον Καλλικράτη (Ν. 3852/2010) των Πολεοδομικών αρμοδιοτήτων απ’ τις Νομαρχίες στους Δήμους έγινε άτακτα, χωρίς κριτήρια και χωρίς καμία προδιαγραφή (μεταφορά προσωπικού, υλικού, Μηχανογράφησης, αρχείου, κλπ,) με αποτέλεσμα τα ήδη υπάρχοντα προβλήματα Διοικητικής φύσεως (κυρίως υποστελέχωσης) να έχουν διογκωθεί. Οι αιρετοί ή αποφεύγουν να αναλάβουν τις σχετικές ευθύνες ή επιδιώκουν τον έλεγχο των ΥΔΟΜ. Έκτοτε παρά τις συνεχείς νομοθετικές αλλαγές, δίνεται κυρίως βάρος στις συνεχείς παρατάσεις διοικητικής υποστήριξης των ήδη υπολειτουργούντων ΥΔΟΜ, η πιο πρόσφατη έληξε στις 28/2/2022, πιστοποιώντας και διαιωνίζοντας ουσιαστικά τη δυσλειτουργία τους επί 12 έτη.
Η στελέχωση και η λειτουργία των Υπηρεσιών Δόμησης πανελλαδικά σύμφωνα με περσινά στοιχεία της ΕΕΤΑΑ, (τα πράγματα έχουν χειροτερέψει έκτοτε) είναι τραγική. Σύμφωνα με τα στοιχεία που έχουν συγκεντρωθεί
- από τους 332 Δήμους της Χώρας, οι 168 μόλις Δήμοι (51%) διαθέτουν Υπηρεσία Δόμησης ενώ οι 164 (49%) όχι.
- Από τις 168 ΥΔΟΜ, οι 16 (10%) λειτουργούν μερικώς, λαμβάνοντας υποστήριξη από άλλες ΥΔΟΜ. Επίσης από τη μελέτη προκύπτει ότι:
- η μεγάλη πλειοψηφία των δήμων κάτω των 10.000 κατοίκων, δεν διαθέτουν ΥΔΟΜ
- τριάντα τρείς (33) δήμοι άνω των 25.000 κατοίκων δεν διαθέτουν Υπηρεσίες Δόμησης, εκ των οποίων οι 16 είναι άνω των 40.000 κατοίκων
- περισσότεροι από τους μισούς μεσαίους Δήμους δεν διαθέτουν ΥΔΟΜ
- Από τις 168, οι 4 δε διαθέτουν καθόλου προσωπικό, 22 δεν έχουν καθόλου Μηχανικό ΠΕ, 28 απασχολούν μόνο 1 μηχανικό ΠΕ ή ΤΕ, άλλες 28 μονάχα 2 και 16 διαθέτουν 3 Μηχανικούς. Οι 98 από τις 168 δηλαδή ΥΔΟΜ λειτουργούν με ελλιπέστατο προσωπικό, πολύ κάτω ακόμη και από τα ελάχιστα κριτήρια του Νόμου. Επιπρόσθετα απουσιάζουν και οι απαιτούμενες ειδικότητες μιας και 20 από αυτές δε διαθέτουν Πολιτικό Μηχανικό, 76 δε διαθέτουν Αρχιτέκτονα Μηχανικό, 74 δε διαθέτουν Τοπογράφο Μηχανικό και 94 δε διαθέτουν Ηλεκτρολόγο ή Μηχανολόγο Μηχανικό.
Τα αιτήματα και οι κινητοποιήσεις
Σύμφωνα με την ειδική γνωστοποίηση, που απέστειλαν από κοινού, οι διοικήσεις της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ενώσεων Μηχανικών Δημοσίων Υπαλλήλων Διπλωματούχων Ανωτάτων Σχολών (ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ), Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Μηχανικών Τεχνολογικού Τομέα Ανώτατης Εκπαίδευσης Δημοσίων Υπαλλήλων (ΠΟ ΜΗΤΕΔΥ) και Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης (ΠΟΕ ΟΤΑ) προς τα υπουργεία Εσωτερικών και Περιβάλλοντος Ενέργειας οι κινητοποιήσεις αφορούν σε:
- Απεργία – Αποχή των μελών τους από:
Α. Το πληροφοριακό σύστημα του e-adeies (έλεγχο πληρότητας, βεβαίωση όρων δόμησης, έλεγχο μελετών όπου είναι απαιτητός, προεγκρίσεις, έλεγχο προστίμων, αυτοψίες αυθαιρέτων κατασκευών και έκδοση Πιστοποιητικού Ελέγχου Κατασκευής Π.Ε.Κ.) για όλες τις Υπηρεσίες Δόμησης της χώρας με σκοπό να αναδείξουν τα τεράστια προβλήματα στη στελέχωση και στη λειτουργία τους από 14 έως και 24 Μαρτίου 2022.
Β. Τη Σύνταξη πράξεων προσκυρώσεων – τακτοποιήσεων και αναλογισμού, υποχρεώσεων λόγω ρυμοτομίας, πράξεων εφαρμογής, πράξεων επιβολής εισφοράς σε χρήμα, βεβαιώσεων αρτιότητας – οικοδομησιμότητας, πρωτόκολλα αδυνάτου τακτοποιήσεων, κλπ.
Γ. Τη συμμετοχή των μελών τους στα Συμβούλια Αρχιτεκτονικής (Σ.Α.), ΣΥ.ΠΟ.Θ.Α. Α’ και Β’
- Προκήρυξη Πανελλαδικής Στάσης Εργασίας την 23η Μαρτίου 2022 από 9.00′ έως 12.00′ και πραγματοποίηση συγκέντρωσης διαμαρτυρίας στο Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας.
Η απεργιακή γνωστοποίηση
Στην ειδική γνωστοποίηση των τριών Ομοσπονδιών για τις κινητοποιήσεις στις ΥΔΟΜ έχει απευθυνθεί στο υπουργείο Εσωτερικών (κοινοποιούμενη και στις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις, στα εποπτευόμενα ΝΠΔΔ και στο σύνολο των ΟΤΑ Α’ και Β’ βαθμού ), στο υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (κοινοποιούμενη και στα εποπτευόμενα ΝΠΔΔ) στην, Κεντρική Ένωση Δήμων Ελλάδος (Κ.Ε.Δ.Ε.), την Ένωση Περιφερειών Ελλάδος (ΕΝ.Π.Ε.) και στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (Τ.Ε.Ε.).
Σχετικά με τα αιτήματα, αναφέρουν: οι συνυπογράφουσες Ομοσπονδίες δηλώνουμε τη ριζική μας αντίθεση στην πολιτική που υποβαθμίζει τις δημόσιες υπηρεσίες και εκχωρεί αρμοδιότητες σε ιδιώτες. Παλεύουμε για το σταμάτημα αυτών των πολιτικών και από κοινού διεκδικούμε:
- Επαρκή στελέχωση των ΥΔΟΜ με μηχανικούς ΠΕ και ΤΕ όλων των απαιτούμενων ειδικοτήτων, καθώς και με το αναγκαίο προσωπικό όλων των εμπλεκομένων κλάδων.
- Νέες προσλήψεις μηχανικών ΠΕ και ΤΕ μέσω του ΑΣΕΠ, όλων των ειδικοτήτων καθώς και του λοιπού αναγκαίου προσωπικού όλων των εμπλεκομένων κλάδων, με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίας και κατά αποκλειστικότητα στις ΥΔΟΜ, με την ρητή απαγόρευση ότι οι Δήμαρχοι δεν θα μπορούν να τους μετακινούν στις τεχνικές ή άλλες υπηρεσίες των δήμων.
- Εξοπλισμό των Υπηρεσιών Δόμησης με σύγχρονα μέσα και εργαλεία για την αποτελεσματική δουλειά τους. Υπολογιστές, εκτυπωτές, σαρωτές, οθόνες, συνδέσεις στο διαδίκτυο, το απαραίτητο λογισμικό και ότι άλλο απαιτείται.
- Κατάργηση του νομικού πλαισίου που επιτρέπει τις προσωρινές και νομικά επισφαλείς ή αμφισβητούμενες λύσεις ανάθεσης καθηκόντων Δημόσιας Αρχής σε Συμβασιούχους Έργου, ή στην ΕΕΤΑΑ ή στους Αναπτυξιακούς Οργανισμούς με τις οποίες θα δημιουργηθούν τεράστια θέματα νομιμότητας με τις εκδοθείσες Διοικητικές Πράξεις (οικοδομική άδεια, έκθεση επικινδύνου, έκθεση αυτοψίας αυθαίρετης κατασκευής, κλπ).
- Επανεξέταση των Επιπέδων της λειτουργίας των ΥΔΟΜ από τους Δήμους σε συνάρτηση με τη λειτουργία των Παρατηρητηρίων Δόμησης.
- Κωδικοποίηση και απλοποίηση της πολεοδομικής Νομοθεσίας, προσβάσιμης σε όλους.
- Νομική Υποστήριξη σε κάθε ΥΔΟΜ από εξειδικευμένους Νομικούς καθώς και Νομική Κάλυψη των Υπαλλήλων για τις Υπηρεσιακές διώξεις που υφίστανται.
- Απαλλαγή από τις αποκλειστικές προθεσμίες ολίγων ημερών, που προβλέπει κατά περίπτωση ο νέος πολεοδομικός νόμος 4759/2020, οι οποίες είναι ανεφάρμοστες και ανεδαφικές, μέχρι να συγκροτηθούν και να στελεχωθούν οι Υπηρεσίες.
- Υποχρεωτική προέγκριση άδειας και στην Κατηγορία 3 από την αρμόδια ΥΔΟΜ.
Κάλυψη εξόδων μετακίνησης εντός και εκτός έδρας.
Δείτε επίσης: