Τεχνητή νοημοσύνη και νέες προτεραιότητες των εργαζομένων αλλάζουν ραγδαία την αγορά εργασίας
Τι δείχνει έρευνα της Ernst & Young
Η αγορά εργασίας παγκοσμίως εξελίσσεται σε ένα εργασιακό περιβάλλον με εξατομικευμένες εμπειρίες και προσδοκίες, όλο και περισσότερο αποσυνδεδεμένο από τις σταθερές ιδέες για σταδιοδρομία, ικανοποιητικές ανταμοιβές αλλά και τον χώρο εργασίας.
Αυτό τουλάχιστον δείχνει ρεπορτάζ του in.gr, σε επιμέλεια Στράτου Ιωακείμ.
Τα χρόνια των οικονομικών, γεωπολιτικών και εργασιακών κρίσεων δεν έκαναν πολλά για να αναχαιτίσουν έναν σχετικά υψηλό αριθμό εργαζομένων που βλέπουν την πόρτα της εξόδου, αποδέχονται μικρότερο εργασιακό βίο και είναι πρόθυμοι να παραιτηθούν για να βρουν μια πιο αυθεντική και προσαρμοσμένη στα μέτρα τους εργασιακή εμπειρία.
Η έρευνα της Ernst and Young (EY), «Work Reimagined Survey 2024», συγκεντρώνει δεδομένα από 17.350 εργαζόμενους και 1.595 εργοδότες από 23 χώρες και 27 κλάδους της οικονομίας. Καταλήγει στο συμπέρασμα πως οι εργαζόμενοι αποκτούν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, η οποία πηγάζει από τις αντιλήψεις της γενιάς τους και τις ευκαιρίες στην αγορά εργασίας θέτοντας νέους κανόνες.
Μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση για τους εργαζομένους
Από την ανάλυση των στοιχείων γίνεται εμφανές πως εργοδότες και εργαζόμενοι βλέπουν από διαφορετική σκοπιά τον μετασχηματισμό που συντελείται. Η έρευνα τονίζει την επιτακτική ανάγκη να εξασφαλίσουν οι οργανισμοί ένα «πλεονέκτημα ταλέντου» (talent advantage), το οποίο αξιολογείται με βάση πέντε άξονες: «υγεία και ροή ταλέντου», «τεχνολογία εργασίας και GenAI», «προτεραιότητες συνολικών ανταμοιβών», «μάθηση, δεξιότητες και καριέρα» και «εταιρική κουλτούρα και χώροι εργασίας».
Οι οργανισμοί που έχουν εξασφαλίσει αυτό το «πλεονέκτημα ταλέντου» είναι σχεδόν επτά φορές πιο πιθανό να αναφέρουν σημαντική βελτίωση στην παραγωγικότητα τα τελευταία δύο χρόνια, και περίπου έξι φορές πιο πιθανό να δηλώνουν ότι υπεραποδίδουν στις τρέχουσες οικονομικές συνθήκες. Ωστόσο, σχεδόν το 70% των εργοδοτών δεν έχει ακόμη εξασφαλίσει αυτό το πλεονέκτημα.
Πριν η χρονιά μας αποχαιρετήσει, σύμφωνα με την ΕΥ, κρίσιμα συμπεράσματα μπορούν να εξαχθούν από την αγορά εργασίας. Οι εργαζόμενοι αποκτούν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση, η οποία πηγάζει από τις αντιλήψεις της γενιάς τους και τις ευκαιρίες στην αγορά εργασίας.
Εμβαθύνοντας στην έρευνα είναι εμφανές ότι η εργασία απομακρύνεται από τις παραδοσιακές αντιλήψεις. Παρά το γεγονός ότι οι εργαζόμενοι είναι πρόθυμοι να υποστηρίξουν τους εργοδότες τους, αναζητούν νέες ευκαιρίες για αύξηση συνολικών αποδοχών (81%), μεγαλύτερη ευεξία και καλύτερες προοπτικές καριέρας (79%), ποιοτική ηγεσία (76%) και δυνατότητα τηλεργασίας (75%).
Αυξάνονται όσοι προτίθενται να παραιτηθούν
Το 38% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι είναι πιθανό να εξετάσουν το ενδεχόμενο παραίτησης στη διάρκεια των επόμενων 12 μηνών, με το 26% να επιθυμούν να παραμείνουν στον τομέα που απασχολούνται σήμερα, και το 25% να αναζητούν ευκαιρίες σε νέους τομείς. Αυτή η τάση, είναι ιδιαίτερα έντονη στους millennials (40%), σε σύγκριση με τους baby boomers (23%).
Μάλιστα, οι Gen Z και οι millennials είναι 1,8 φορές πιο πιθανό να παραιτηθούν σε σχέση με τους baby boomers, ενώ οι άνδρες έχουν 1,2 φορές περισσότερες πιθανότητες παραίτησης σε σχέση με τις γυναίκες.
Συνολικά, η πρόθεση παραίτησης των εργαζόμενων έχει αυξηθεί κατά 4% σε ετήσια βάση, παρά την οικονομική αβεβαιότητα, με το 37% να δηλώνουν ότι είναι πιθανό να αλλάξουν τον κύριο τόπο εργασίας τους μέσα στον επόμενο χρόνο.
Ένα σημείο καμπής
Καθ’ όλη τη διάρκεια του 2024, οι περιπτώσεις χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης αυξήθηκαν ραγδαία σε όλους τους κλάδους ωστόσο, πολλές εταιρείες έφτασαν σε ένα ταβάνι συχνά επειδή δεν ήταν πλήρως προετοιμασμένες για το κόστος και τον μετασχηματισμό. Για να πάνε μπροστά πρέπει να επανεξετάσουν εκ βάθρων και να επαναπροσδιορίσουν την επιχείρησή τους για να λειτουργήσουν σε μια εποχή «AI-first». Οι ίδιες οι εταιρείες τεχνολογίας μπορούν να ηγηθούν εδώ, επιδεικνύοντας το δικό τους εσωτερικό ταξίδι μετασχηματισμού χρησιμοποιώντας τα δικά τους προϊόντα («tech on tech»), σύμφωνα με την έρευνα.
Το 2025 η επιτάχυνση της υιοθέτησης της τεχνητής νοημοσύνης θα συνεχιστεί, αλλά θα γίνει σε ένα πλαίσιο αυξανόμενων κεφαλαιακών αναγκών, αυξημένης παγκόσμιας ρυθμιστικής εποπτείας και μεταβαλλόμενου οικονομικού τοπίου.
Η έρευνα εξετάζει πώς οι αλλαγές στο τεχνολογικό τοπίο και η δυναμική της αγοράς εργασίας, μπορούν να δημιουργήσουν μοναδικές ευκαιρίες για τους εργοδότες να επιτύχουν υψηλότερες επιχειρηματικές επιδόσεις.
Πάνω από το ένα τρίτο των εργαζομένων αναφέρουν θετικές επιδράσεις από τη χρήση της GenAI (τεχνητή νοημοσσύνη που παράγει περιεχόμενο), τόσο στην παραγωγικότητα (37%), όσο και στην ικανότητά τους να επικεντρώνονται σε εργασίες με υψηλό αντίκτυπο και προστιθέμενη αξία για τον οργανισμό (36%).
Επιπλέον, η έρευνα διαπιστώνει ότι η υιοθέτηση της GenAI συνδέεται με την ανάπτυξη και ενίσχυση των δεξιοτήτων, με το 58% των εργαζόμενων να δηλώνουν ότι τα προγράμματα εκπαίδευσης και ανάπτυξης (learning & development) της εταιρείας τους είναι «άνω του μέσου όρου» ή «εξαιρετικά».
«Το 2025 θα κρίσιμη χρονιά για την τεχνολογική βιομηχανία»
«Κοιτάζοντας μπροστά, το 2025 θα είναι η χρονιά που οι εταιρείες τεχνολογίας θα πρέπει να μετατρέψουν τις προσδοκίες που γεννά η τεχνητή νοημοσύνη σε αποτελέσματα τόσο στην κορυφή όσο και στη βάση, τόσο για τους πελάτες όσο και για τους επενδυτές. Θα είναι μια κρίσιμη χρονιά για την τεχνολογική βιομηχανία να προωθήσει την αξία της Τεχνητής Νοημοσύνης και παράλληλα να επικοινωνήσει αποτελεσματικά την απόδοση της επένδυσης και τις επιπτώσεις του νέου επιχειρηματικού μοντέλου στα ενδιαφερόμενα μέρη. Αυτό θα επιτρέψει στην τεχνολογική βιομηχανία και στους πελάτες της να συνεχίσουν την εξέλιξη του GenAI», δηλώνει ο James Brundage, επικεφαλής του τεχνολογικού τομέα της ΕΥ.