Παιδεία

ΕΠΑΛ: Η κυβέρνηση για λόγους οικονομίας, συρρικνώνει την επαγγελματική εκπαίδευση

Έντονες οι αντιδράσεις της εκπαιδευτικής κοινότητας – Τμήματα κλείνουν και μαθητές «εξορίζονται» σε άλλα σχολεία ή αλλάζουν ειδικότητα.

Φίλιππος Δεργιαδές
επαλ-η-κυβέρνηση-για-λόγους-οικονομία-1213704
Φίλιππος Δεργιαδές

Σε συρρίκνωση και μαρασμό οδηγείται ο τομέας της επαγγελματικής εκπαίδευσης, όπου η κυβέρνηση δρομολογεί αντιφατικές και αδιέξοδες επιλογές με αποτέλεσμα να κλείνουν ολόκληρα τμήματα και πολλοί μαθητές να εξαναγκάζονται να αλλάξουν σχολείο ή ακόμα και ειδικότητα, αν δεν υπάρχουν σχολικά τμήματα που να συμπληρώνουν τον ελάχιστο αριθμό μαθητών, που για τα αστικά κέντρα είναι 15 και για την περιφέρεια 10 μαθητές.

Το πιο τραγικό είναι ότι με την επίκληση των ολιγομελών τμημάτων, καταργούνται τμήματα με ειδικότητες που είναι άκρως ανταγωνιστικές και ελκυστικές στην αγορά εργασίας, όπως των: Ηλεκτρονικών και Υπολογιστικών Συστημάτων, Εγκαταστάσεων, Δικτύων και Τηλεπικοινωνιών, Οικονομικής Διοίκησης στον Τουρισμό, Τεχνικού Δομικών Έργων και Γεωπληροφορικής, Εφαρμοσμένων Τεχνών, Μηχανολογίας Αυτοκινήτων, Ηλεκτρολογίας, Ηλεκτρονικής και Αυτοματισμού, Ιατρικών Εργαστηρίων, Βρεφονηπιοκόμων, Ιατρικών Εργαστηρίων, Νοσηλευτικής, Γεωτεχνικών, κ.α.

Την ώρα δηλαδή που και η ίδια η Ευρωπαϊκή Ένωση, απαιτεί την εξειδίκευση και την εναρμόνιση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, η κυβέρνηση, λόγω περικοπών και περιορισμού των δαπανών, αντί να εξασφαλίσει σε όλους τους μαθητές που επιλέγουν την επαγγελματικής εκπαίδευση, απρόσκοπτη πρόσβαση σε ποιοτική εκπαίδευση, ανεξαρτήτως του τόπου διαμονής τους, τους εξαναγκάζει να αλλάξουν σχολεία μακριά από τον τόπο διαμονής και τις οικογένειες τους ενώ σε αρκετές περιπτώσεις τους υποχρεώνει να αλλάξουν ειδικότητα ή ακόμα και να εγκαταλείψουν το σχολείο.

Οι περιπτώσεις μαθητών που καλούνται να φοιτήσουν σε σχολεία ακόμα και 80 χιλιόμετρα από το σπίτι τους δεν είναι λίγες, όπως και οι περιπτώσεις μαθητών που δεν τους παρέχεται η δυνατότητα να αποφοιτήσουν από την ειδικότητα που έχουν επιλέξει, γιατί τα τμήματα τους έκλεισαν καθώς αριθμούσαν 8, 10 ή 12 μαθητές. Κρίθηκε δηλαδή ασύμφορη και κοστοβόρα για το κράτος η λειτουργία αυτών των τμημάτων, με το λουκέτο να επιλέγεται ως η πιο λογική οικονομικά λύση.

Ποια ήταν η διαδικασία

Το υπουργείο Παιδείας φέτος επέλεξε μία άκρως αυστηρή διαδικασία εγγραφών την οποία με εγκύκλιό του, ανακοίνωσε λίγο πριν κλείσουν τα σχολεία, ορίζοντας την έναρξη των εγγραφών σε πρώτη φάση, τις δύο τελευταίες ημέρες του Ιουνίου με διάρκεια μερικών ημερών μέχρι σχεδόν τα μέσα Ιουλίου ενώ σύμφωνα με τη διαδικασία υπάρχει και δεύτερη φάση εγγραφών τον Σεπτέμβριο.

Ωστόσο το υπουργείο Παιδείας επέλεξε να «κλειδώσει» τα τμήματα τον Αύγουστο με όσες εγγραφές είχαν πραγματοποιηθεί στην Α΄Φάση. Το αποτέλεσμα ήταν οι εγγραφές της Β΄ Φάσης καθώς και οι μαθητές μετά τις εξετάσεις του Σεπτέμβρη (μετεξεταστέοι) και όσοι επιθυμούν μετεγγραφή, να μη βρίσκουν θέση στα σχολεία και στις ειδικότητες που επιθυμούν. Επίσης με τις εγγραφές της Α΄Φάσης όσα τμήματα είχαν μικρό αριθμό εγγραφών να κριθούν ολιγομελή και να μην εγκριθούν μέχρι και σήμερα. Να σημειωθεί ότι τα τμήματα αυτά θα μπορούσαν να είναι πλήρη εάν δεν είχαν «κλειδώσει» τον Αύγουστο.

Ενδεικτικά να αναφέρουμε ότι στα ΕΠΑΛ Δυτικής Θεσσαλονίκης δεν έχουν εγκριθεί ως ολιγομελή τα εξής τμήματα:

  • 1ο ΕΠΑΛ Θεσ/νικης η ειδικότητα Β. Φαρμακείου Γ΄ τάξης
  • 1ο ΕΠΑΛ Σταυρούπολης ο Τομέας Δομικών Έργων Β΄τάξης
  • 1ο ΕΠΑΛ Ευόσμου η ειδικότητα Τεχνικός Δομικών Έργων Γ΄τάξης
  • ΕΠΑΛ Αμπελοκήπων η ειδικότητα Νοσηλευτικής Γ΄τάξης
  • ΕΠΑΛ Αγίου Αθανασίου η ειδικότητα Νοσηλευτικής Γ΄τάξης
  • ΕΠΑΛ Αγίου Αθανασίου η ειδικότητα Τεχνικός Ηλεκτρονικών Συστημάτων Γ΄τάξης

Οι αντιδράσεις

Από την πλευρά τους οι εκπαιδευτικοί που εργάζονται στα ΕΠΑΛ καταγγέλλουν ότι η πολιτική της κυβέρνησης και του υπουργείου Παιδείας δεν συρρικνώνει μόνο την επαγγελματική εκπαίδευση αλλά επί της ουσίας αποτρέπει μαθητές να την επιλέξουν στερώντας έτσι σημαντικές ειδικότητες από την αγορά εργασίας.

Ο Χιονάς Παπαδόπουλος, εκπαιδευτικός σε ΕΠΑΛ, οργανωτικός γραμματέας της   Ομοσπονδίας Λειτουργών Τεχνικής Επαγγελματικής Εκπαίδευσης (Ο.Λ.Τ.Ε.Ε.), τονίζει στην Par;allaxi ότι με την πολιτική του το υπουργείο Παιδείας ουσιαστικά εμποδίζει τα παιδιά να εγγραφούν στα ΕΠΑΛ.

«Όταν κλειδώνουν τις εγγραφές μέσα στον Ιούλιο, μεσοκαλόκαιρα και αν αυτό δεν τύχει της προσοχής των παιδιών ή των γονέων, μετά δεν μπορεί να γίνει εγγραφή. Μετά τον Σεπτέμβριο αν υπάρχουν μαθητές που θέλουν να εγγραφούν αποκλείονται, διότι τα τμήματα έχουν κλειδώσει ή μπορεί το τμήμα να μην έχει συγκεντρώσει τον απαιτούμενο αριθμό μαθητών που για τα αστικά κέντρα είναι 15 παιδιά και έχει κλείσει», τονίζει και αναφέρει ότι «παιδιά που χρωστούσαν μαθήματα, εξετάστηκαν τον Σεπτέμβριο και πέρασαν το σύστημα δεν τους επιτρέπει την εγγραφή».

Μάλιστα αναφέρει ότι δεν κάποιες ειδικότητες, όπου δεν υπάρχουν πολλοί μαθητές, δεν μπορεί να γίνει ούτε μετεγγραφή μαθητών από άλλες ειδικότητες  διότι τα τμήματα κλείνουν ως ολιγομελή ενώ αν επιτρεπόταν θα κάλυπταν τον απαιτούμενο αριθμό. «Η πολιτική τη κυβέρνησης είναι να συρρικνώσει τις ειδικότητες στην επαγγελματική εκπαίδευση η οποία δεν είναι προτεραιότητα της πολιτείας και αυτό φαίνεται από τη νομοθεσία, που θέτει εμπόδια ώστε να μη μπορούμε να γράψουμε παιδιά» τονίζει.

Η Χρύσα Παπάζογλου, εκπαιδευτικός στο ΕΠΑΛ Σταυρούπολης Θεσσαλονίκης και αιρετή στο Περιφερειακό Υπηρεσιακό Συμβούλιο Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Θεσσαλονίκης, αναφέρει ότι με το πρόσχημα των ολιγομελών τμημάτων γίνεται μία προσπάθεια να μειωθεί το εύρος της επαγγελματικής εκπαίδευσης στην χώρα μας.

«Το θέμα είναι οι οικονομικοί πόροι, δηλαδή ο στόχος τους είναι οι περικοπές. Οι κατευθύνσεις που έχουν δοθεί στις διευθύνσεις είναι να υπάρχει δυσκολία στην έγκριση των ολιγομελών τμημάτων, όπως και αυστηροποίηση στη διαδικασία των εγγραφών» τονίζει και αναφέρει ότι είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ είναι γνωστό ότι οι μαζικές εγγραφές γίνονται τον Σεπτέμβριο, αυτές έχουν αποκλειστεί από το σύστημα. «Δυστυχώς το να κλειδώνουν από νωρίς τα τμήματα, αν έρθουν μαθητές τον Σεπτέμβριο, που θα μπορούσαν να συγκροτήσουν ένα νέο τμήμα σε κάποια ειδικότητα, αυτό δεν μπορεί να γίνει, και αναγκαστικά οι μαθητές πρέπει να αναζητήσουν άλλο ΕΠΑΛ για να εγγραφούν, αν βρουν φυσικά», τονίζει και αναφέρει ότι «πολλές φορές αναγκαστικά πολλοί μαθητές, όπως οι μεταξεταστέοι που πέτυχαν στις εξετάσεις μπορεί να αναγκαστούν όχι μόνο να αλλάξουν σχολείο αλλά και ειδικότητα για να η βρεθούν εκτός σχολείου».

Ε΄ ΕΛΜΕ  Θεσσαλονίκης: Η αντιεκπαιδευτική πολιτική εντείνεται                            

Ενδεικτική είναι και η σχετική ανακοίνωση της Ε΄  ΕΛΜΕ  Θεσσαλονίκης, που μεταξύ άλλων αναφέρει:

Για άλλη μια χρονιά τα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και τα εργασιακά δικαιώματα των εκπαιδευτικών αντιμετωπίζονται ως κόστος για την κυβέρνηση, το υπουργείο παιδείας και τις Διευθύνσεις εκπαίδευσης. Δεν προχωρούν στην έγκριση όλων των λεγόμενων ολιγομελών τμημάτων των σχολείων.

Η μη έγκρισή των ολιγομελών από το ΥΠΑΙΘΑ υπονομεύει τη λειτουργία και το μέλλον των σχολείων  και  συνιστά ευθεία επίθεση στα μορφωτικά δικαιώματα των μαθητών και στις επιλογές τους. Η στάση τους αυτή εκπορεύεται από την πολιτική  των περικοπών και της λιτότητας, του δημοσιονομικού κόφτη και της εξοικονόμησης προσωπικού, που έχουν επιβάλει στο δημόσιο σχολειό κυβέρνηση – ΕΕ – ΟΟΣΑ. Είναι η ίδια πολιτική που επιβάλλει συμπτύξεις και περικοπή τμημάτων, στοίβασμα 28 και 29 μαθητών στα τμήματα, των μειωμένων προσλήψεων των αναπληρωτών, των αντεργατικών συνθηκών εργασίας των εκπαιδευτικών με μετακινήσεις τους σε πολλά σχολεία.

Μαθητές, γονείς και εκπαιδευτικοί θα ξαναζήσουν το μαρτύριο της σταγόνας που βιώνουν κάθε χρόνο από τη στάση του υπουργείου με τη μη έγκριση όλων των ολιγομελών τμημάτων. Θα περιμένουν την έγκριση των λεγόμενων ολιγομελών τμημάτων, όπως παραπλανητικά ονομάζει το υπουργείο τα τμήματα που δε συγκεντρώνουν τα ασφυκτικά και αντιπαιδαγωγικά όρια αριθμού μαθητών που το ίδιο έχει ορίσει, ενώ εκατοντάδες μαθητές που “δεν χωράνε” και διώχνονται, με κλήρωση, από τα ΕΠΑΛ θα ψάχνουν σχολείο και θα εκβιάζονται να αλλάξουν σχολείο ή ειδικότητα και τομέα. Το δημόσιο σχολείο, οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί θυσιάζονται στο βωμό των περικοπών και της πολιτικής των περιορισμών και της λιτότητας στην παιδεία.

Να γίνουν αποδεκτά τα αιτήματα του κλάδου για το δημόσιο σχολείο.

Απαιτούμε από το Υπουργείο Παιδείας και τις Διευθύνσεις Β/θμιας και Περιφέρειας να κάνουν αποδεκτές τις προτάσεις του κλάδου.

  • Να εγκριθούν τώρα όλα τα ολιγομελή τμήματα στα ΕΠΑΛ, ΓΕΛ, ΣΜΕΑΕ
  • Να μην κλείσει κανένα τμήμα να μείνουν ανοιχτά για εγγραφές για να μπορούν να τα επιλέγουν οι μαθητές
  • Όλοι οι μαθητές να γραφτούν στα σχολεία τους και να μην μετακινηθούν.
  • 20 μαθητές στο τμήμα, 15 σε Ομάδες Προσανατολισμού, 10 στα εργαστήρια.
Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα