«Έρχεται το ψηφιακό και φεύγει το πραγματικό σχολείο;» – Επερώτηση της Ράνιας Θρασκιά

Σημεία της ομιλίας της εισηγήτριας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, επί του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας

Parallaxi
έρχεται-το-ψηφιακό-και-φεύγει-το-πραγ-1192164
Parallaxi

Επερώτηση προς συζήτηση κατέθεσε η Ράνια Θρασκιά, εισηγήτρια του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, επί του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας.

Η επερώτηση έχει ως εξής:

«Έρχεται το ψηφιακό σχολείο, φεύγει το πραγματικό; Να πιάσουμε το νήμα από την αλφαβήτα, από την αξία της ζωντανής διαδικασίας της τάξης»

Σημεία ομιλίας της Ράνιας Θρασκιά, εισηγήτριας του ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, επί του πολυνομοσχεδίου του Υπουργείου Παιδείας

  • Φέρνετε στη Βουλή ένα νομοσχέδιο που αφορά όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης, αλλά και τον αθλητισμό. Αυτός δεν είναι τρόπος ορθής νομοθέτησης, ούτε δημοκρατικής συζήτησης.
  •  Το νομοσχέδιο αυτό είναι ένας ακόμη κρίκος στην αλυσίδα των απανωτών νομοθετικών ρυθμίσεων που πριονίζουν τα θεμέλια της δημόσιας εκπαίδευσης.
  •  Όσο δεν γίνονται μόνιμοι διορισμοί, τα προβλήματα που υπάρχουν θα χειροτερεύουν. Είναι αδύνατο ένα εκπαιδευτικό σύστημα να λειτουργεί με αναπληρωτές εκπαιδευτικούς κατά 30%, όταν το αντίστοιχο ποσοστό σε άλλες χώρες είναι 5%. Κι αυτό είναι ένα θεμελιώδες ζήτημα. Σας ρωτάμε λοιπόν και πάλι, κ. Υπουργέ: Έχετε ή δεν έχετε ως στόχο τη μείωση των αναπληρωτών;
  •  Αναμφισβήτητα, η ψηφιακή συνθήκη έχει επαναπροσδιορίσει όλες μας τις συμπεριφορές. Το ψηφιακό πεδίο, προσφέροντας ένα περιβάλλον με έντονη δυναμική, προσδιορίζει ταυτόχρονα και το πώς σκέφτονται τα παιδιά σήμερα, πώς γράφουν, πώς επιχειρηματολογούν, κ.ο.κ. Και, προφανώς, η ανάπτυξη ψηφιακής κουλτούρας, η ένταξη νέων μαθησιακών αντικειμένων, η διαδραστική μάθηση είναι οι σύγχρονες τάσεις που η εκπαιδευτική πολιτική πρέπει να λαμβάνει υπόψη της.
  •  Εσείς θέλετε να χρησιμοποιήσετε το ψηφιακό πεδίο ως ένα «εργαλείο» στην εκπαίδευση, αλλά η γενίκευσή του με αυτόν τον τρόπο τείνει να αντικαταστήσει έναν άλλο θεσμό. Έρχεται το ψηφιακό σχολείο, φεύγει το πραγματικό. Είναι αυτός ο στόχος σας;
  •  Είναι εντελώς παραπλανητικό να παρουσιάζονται οι νέες τεχνολογίες σαν πανάκεια του δημόσιου σχολείου. Τα στοιχεία άλλωστε από πολυάριθμες μελέτες για το εάν οι υπολογιστές βελτιώνουν την ουσιαστική μαθησιακή διαδικασία είναι εκκρεμή.
  • Δεν λαμβάνεται καμία μερίμνα για μια δίκαιη και κοινωνικά ωφέλιμη ψηφιακή μετάβαση στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  •  Ποια είναι η «επανάσταση που συντελείται» για την οποία μίλησε ο Πρωθυπουργός; Είναι το ψηφιακό σχολείο της Νέας Δημοκρατίας μία ψηφιακή πλατφόρμα η οποία περιλαμβάνει εργαλεία που έχουν ήδη καθιερωθεί και που σταδιακά θα συμπεριλάβει εκπαιδευτικές υπηρεσίες για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς;
  • Θεσμοθετείτε το Ψηφιακό Φροντιστήριο -που έρχεται ουσιαστικά να επικυρώσει τα υφιστάμενα κενά στη μαθησιακή διαδικασία. Εμείς, στον ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, πιστεύουμε σε μια ισότιμη για όλους, ισχυρή και ποιοτική εκπαίδευση μέσα στα σχολεία, που θα αποκλείει την ανάγκη της φροντιστηριακής στήριξης.
  •  Ταυτόχρονα προσθέτετε διάταξη σύμφωνα με την οποία, με απόφαση του Υπουργού, η ψηφιακή εκπαίδευση μπορεί να επεκταθεί όποτε και όπου θέλει: Σε όλες τις τάξεις των σχολείων, όλων των βαθμίδων, με κάθε ψηφιακό τρόπο, να έχει δικό της πρόγραμμα, δικά της μαθήματα, ακόμα και δικό της σχολικό έτος! Κι εδώ όλοι οι φόβοι μας για ένα άλλο εκπαιδευτικό σύμπαν επιβεβαιώνονται. Κι εδώ είναι που πρέπει να πιάσουμε το νήμα της εκπαίδευσης από την αρχή, από τα πολύ βασικά, από την αλφαβήτα. Και να μιλήσουμε για τα αυτονόητα – για την αξία της ζωντανής διαδικασίας της τάξης και τη μοναδική -ιερή, θα έλεγα- σχέση μαθητή και εκπαιδευτικού. Για την δια ζώσης διδασκαλία, τη μόνη που εγγυάται την πολυδιάστατη έννοια της εκπαίδευσης (παροχή γνώσεων, διαπαιδαγώγηση, κοινωνικοποίηση) εξαιτίας της φυσικής παρουσίας στη σχολική μονάδα.
  •  Για το εφεύρημα των «αυτόνομων τάξεων Γυμνασίου» σε απομακρυσμένες – ορεινές περιοχές και για τη συμπλήρωση ωραρίου των νηπιαγωγών ή δασκάλων των περιοχών αυτών στις γυμνασιακές τάξεις: Όλοι γνωρίζουμε ότι οι αυτόνομες αυτές τάξεις δεν θα αφορούν… τη Γαύδο, αλλά θα παρουσιαστούν πλείστες όσες σχετικές ανάγκες (που κοστίζουν στο Υπουργείο ακριβά…). Γιατί, αντί να δημιουργούμε τέτοιες τάξεις, δεν επενδύουμε στη μεταφορά του μαθητή στο πλησιέστερο σχολείο, ώστε να ληφθεί μέριμνα για την ολόπλευρη ανάπτυξή του;
  •  Οδηγούμαστε σε μια άλλη δομή σχολείου ή ακριβέστερα στη δημιουργία σχολείων διαφορετικών ταχυτήτων.
  •  Περιλαμβάνονται, στο πολυνομοσχέδιο, διατάξεις που αφορούν τα πανεπιστήμια και που διαπνέονται από την ίδια, γνώριμη λογική – τη λογική διάλυσης και υποβάθμισης του δημόσιου χαρακτήρα των πανεπιστημίων και την λογική των συμφερόντων. Τμήματα αλλά και Σχολές ολόκληρες θα καταργούνται στο εξής ακόμη ευκολότερα, με Προεδρικό Διάταγμα, και όπου υπάρχει το εφεύρημα του ΝΠΠΕ για την έλευση των ιδιωτικών πανεπιστημίων πλέον συνοδεύεται κι από τη λέξη «παράρτημα».
  •  Πανηγυρίζατε για τα μέτρα που λάβατε για το bullying, τα οποία αποδεικνύονται ανεπαρκή, όπως είχαμε προβλέψει. Συνεχίζεται να προβάλλεται ως κυρίαρχη η αντίληψη ότι αυτή η ηλεκτρονική πλατφόρμα αποτελεί το βασικό όπλο για την αντιμετώπιση της βίας και του εκφοβισμού.
  •  Η απάντηση στη βία πρέπει να δοθεί κυρίως μέσω προληπτικής κι όχι κατασταλτικής ή τιμωρητικής δράσης. Αναγκαία η υποχρεωτική διδασκαλία της ενσυναίσθησης και η υποστήριξη των γονέων, μέσα από σχολές ή ομάδες, τόσο στο διαπαιδαγωγικό τους έργο όσο και στον γονεϊκό ρόλο τους.
  •  Φέρνετε αποσπασματικές ρυθμίσεις, φωτογραφικές, διορθωτικές διατάξεις για τον τομέα του αθλητισμού.
  •  Φαίνεται ότι δεν έχετε αντιληφθεί το μέγεθος ή τη φύση του προβλήματος της βίας εντός, εκτός και πέριξ των αγωνιστικών χώρων. Ο θανάσιμος τραυματισμός του Λυγγερίδη έγινε αμέσως μετά τη λήξη ερασιτεχνικού αθλητικού αγώνα. Πόσα ακόμη θύματα πρέπει να θρηνήσουμε για να βάλουμε επιτέλους ένα τέλος στη βία στα γήπεδα;
  •  Αντί για προσλήψεις εκπαιδευτικών, η κυβέρνηση κλείνει σχολεία, συγχωνεύει τάξεις και φέρνει τη ψηφιακή εκπαίδευση για όσους ζουν σε απομακρυσμένες περιοχές, εντείνοντας τις ανισότητες. Αντί για πολύπλευρη μόρφωση, ανοίγει τον δρόμο για την κατηγοριοποίηση των σχολείων. Δημιουργεί ένα άλλο εκπαιδευτικό πλαίσιο που εξυπηρετεί το δικό της ιδεολογικοπολιτικό πλαίσιο.
  •  Για εμάς, στον ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία, η εκπαίδευση των παιδιών μας δεν μπαίνει στο ζύγι. Για εμάς είναι καθοριστική η φυσική παρουσία σε όλα τα πεδία της αλληλεπίδρασης, είτε γνωσιακά είτε ψυχολογικά. Γιατί, για εμάς, η εκπαίδευση πρέπει να έχει σημείο αναφοράς τον άνθρωπο. Γιατί, για εμάς, όλες οι πολιτικές πρέπει να έχουν αυτό το σημείο αναφοράς.

Δείτε την ομιλία της Ράνιας Θρασκιά:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα