EXPLAINER: «Ελεύθερα Πανεπιστήμια»: Τι φέρνουν στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα

Οι προϋποθέσεις εγγραφής και λειτουργίας, το ζήτημα των διδάκτρων, τι θα συμβεί με τα κολέγια, οι αντιδράσεις, και η εικόνα από το εξωτερικό

Parallaxi
explainer-ελεύθερα-πανεπιστήμια-τι-φέρνου-1097112
Parallaxi

Από το 2025 θα μπουν και επίσημα στην ελληνική εκπαιδευτική πραγματικότητα τα μη κρατικά πανεπιστήμια, με το σχετικό νομοσχέδιο για το οποίο η κυβέρνηση στοχεύει να ψηφιστεί από τη Βουλή μέσα στον Ιανουάριο – προωθεί το «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο».

Όπως σημειώνει το υπουργείο Παιδείας:

Με τον όρο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» περιγράφεται αφενός η ενίσχυση και πρόσθετη αυτονομία των δημόσιων ακαδημαϊκών ιδρυμάτων και αφετέρου η αποδέσμευση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης από ένα αναχρονιστικό κρατικό μονοπώλιο.

Ποιοι και πώς θα μπορούν να εγγραφούν

Οι προϋποθέσεις εγγραφής όσων θέλουν να σπουδάσουν στα Μη Κρατικά Πανεπιστήμια, θα ορίζονται από τον κανονισμό σπουδών του κάθε ιδρύματος.

Για παράδειγμα, σε σχολές με μεγάλη ζήτηση, όπως π.χ. οι Ιατρικές σχολές, προϋπόθεση θα είναι η υψηλή βαθμολογία σε συγκεκριμένα μαθήματα.

Σε σχολές που δεν υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον για φοίτηση, συζητείται να τεθεί ως προϋπόθεση η βαθμολογία σε κάποια μαθήματα, αλλά θα είναι χαμηλή.

Για την εγγραφή σε Μη Κρατικό Πανεπιστήμιο σε Προπτυχιακό τμήμα, ο ενδιαφερόμενος θα πρέπει να κατέχει: α) Απολυτήριο αναγνωρισμένο Λυκείου ή β) Απολυτήριο που αποκτήθηκε σε άλλη χώρα ισότιμο ή αντίστοιχο του ελληνικού Λυκείου.

Η εγγραφή στα μεταπτυχιακά προγράμματα θα γίνεται μόνο σε πτυχιούχους προπτυχιακών προγραμμάτων.

Πώς θα ιδρύονται και θα λειτουργούν

Ο υπουργός Παιδείας, Κ. Πιερρακάκης διευκρίνισε σειρά όρων και προϋποθέσεων για την ίδρυση και λειτουργία των Μη Κρατικών-Μη Κερδοσκοπικών ΑΕΙ αναφέροντας πως « θα χρειάζονται τουλάχιστον τρεις σχολές για να εξεταστεί ο φάκελός τους, τα κριτήρια ίδρυσης θα είναι τα πιο αυστηρά σε ολόκληρη την Ευρώπη, καθώς έχουμε μελετήσει τι ισχύει σε κάθε χώρα και έχουμε επιλέξει την πιο αυστηρή εκδοχή του πακέτου των κριτηρίων, ο ελάχιστος αριθμός των καθηγητών θα είναι 30 καθηγητές με διδακτορικό, την ευθύνη εξέτασης των φακέλων τόσο στην κτιριακή υποδομή όσο και στο πρόγραμμα σπουδών αλλά και στην επάρκεια των καθηγητών θα έχει η ανεξάρτητη αρχή ανώτατης εκπαίδευσης, η πολιτεία δεν έχει κανένα λόγο να παρέμβει στο πλαίσιο λειτουργίας αυτών των ιδρυμάτων».

Το υπουργείο Παιδείας σε απάντηση του για το θέμα αναφέρει;

Μια σειρά προϋποθέσεων θα ρυθμίζει την αδειοδότηση των παραρτημάτων των ξένων πανεπιστημίων προκειμένου να επιτευχθεί η υψηλότερη δυνατή ποιότητα των παρεχόμενων εκπαιδευτικών υπηρεσιών και η βέλτιστη αντιμετώπιση των εκπαιδευτικών οικονομικών και κοινωνικών αναγκών της χώρας. Η Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘ.Α.Α.Ε.) θα είναι αρμόδια για τον έλεγχο των προϋποθέσεων εγκατάστασης και αδειοδότησης των ξένων παραρτημάτων, για την αξιολόγηση αυτών και την πιστοποίηση των προγραμμάτων σπουδών τους.

Για την αδειοδότηση παραρτήματος ξένου πανεπιστημίου θα πρέπει να αποτελείται από τον πρώτο χρόνο λειτουργίας από τρεις τουλάχιστον πανεπιστημιακές σχολές. Επιπροσθέτως το παράρτημα του ξένου πανεπιστημίου θα πρέπει μεταξύ άλλων:

  •  να είναι αναγνωρισμένο στη χώρα από την οποία προέρχεται, πιστοποιημένο από την αντίστοιχη της ΕΘ.Α.Α.Ε. διαπιστευμένη Αρχή για την παροχή προγραμμάτων ανώτατης εκπαίδευσης και τη χορήγηση τίτλων σπουδών,
  • τα επιμέρους προγράμματα σπουδών που οδηγούν στην απονομή τίτλων σπουδών θα πρέπει επίσης να έχουν πιστοποιηθεί από τη διαπιστευμένη Αρχή του κράτους προέλευσης,
  • οι τίτλοι σπουδών που θα εκδίδονται στην Ελλάδα θα είναι οι ίδιοι με τους τίτλους σπουδών που θα είχαν χορηγηθεί εάν η εκπαίδευση των φοιτητών είχε πραγματοποιηθεί εξ ολοκλήρου στο κράτος προέλευσης του πανεπιστημίου,
  • οι τίτλοι σπουδών που θα εκδίδονται στην Ελλάδα θα προσδίδουν τα ίδια ακαδημαϊκά και επαγγελματικά δικαιώματα με αυτά που ισχύουν στο κράτος προέλευσης,
  • τα μέλη του διδακτικού και εκπαιδευτικού προσωπικού του να έχουν διδακτορικό τίτλο ενώ το ειδικό διδακτικό προσωπικό του δεν μπορεί να ξεπερνά σε ποσοστό το 20% του διδακτικού και ερευνητικού προσωπικού του,
  • σε περίπτωση ανάκλησης για οποιοδήποτε λόγο της άδειας του παραρτήματος το μητρικό ίδρυμα θα είναι από κοινού υπεύθυνο με το παράρτημά του για την ολοκλήρωση των σπουδών των φοιτητών του τελευταίου και την απονομή σε αυτών τίτλων σπουδών,
  • να διαθέτει άδεια εκπαιδευτηρίου σύμφωνα με τον Κτιριοδομικό Κανονισμό που ισχύει σήμερα, οι δε κτιριακές υποδομές του θα πρέπει να είναι αυτοτελείς, να διαθέτει βιβλιοθήκη, χώρους εργαστηρίων, αίθουσες πολυμέσων, επαρκή υλικοτεχνικό εξοπλισμό κοκ.,
  • να διαθέτει οικονομική αξιοπιστία και ευρωστία, η οποία θα προκύπτει και από πενταετή οικονομοτεχνική μελέτη βιωσιμότητας, την οποία θα βεβαιώνει αξιόπιστη ελεγκτική-συμβουλευτική εταιρεία,
  • να προσκομίζει εγγυητική επιστολή καλής εκτέλεσης αξιόχρεης τράπεζας ύψους 500.000 ευρώ για κάθε σχολή και να πληρώνει παράβολο ύψους 500.000 ευρώ για τη χορήγηση της άδειας λειτουργίας και εγκατάστασης.

Τα πανεπιστήμια θα ορίσουν τα δίδακτρα

Ως προς το συγκεκριμένο θέμα, ο υπουργός Παιδείας διευκρίνισε:

«Είναι ένα θέμα που θα απασχολήσει όσα απ’ αυτά ενδιαφερθούν να επενδύσουν στην Ελλάδα, σε συνεργασία με εγχώρια πανεπιστήμια, αυτά τα παραρτήματα θα ακολουθούν τους όρους λειτουργίας των μητρικών τους ιδρυμάτων και σε θέματα παροχής υποτροφιών».

Πηγή: pexels-pixabay

Τι θα συμβεί με τα κολέγια;

Θα υπάρξει ένα διακριτό πλαίσιο ανάμεσα στα κολέγια και τα μη κρατικά παραρτήματα. Η διαφορά θα είναι ότι το πτυχίο των κολεγίων έχει και θα συνεχίσει να έχει επαγγελματική ισοδυναμία μέσω ΣΑΕΠ που είναι υπηρεσία του Υπουργείου Παιδείας.

Στα μη κρατικά παραρτήματα, το πτυχίο θα έχει αυτόματα επαγγελματική και ακαδημαϊκή ισοδυναμία με αυτά των δημοσίων, γεγονός που σημαίνει ότι θα μπορούν να εργαστούν και στο δημόσιο τομέα ως κάτοχοι πανεπιστημιακού πτυχίου ή να συνεχίσουν, για παράδειγμα για μεταπτυχιακό, αν επιθυμούν σε ελληνικό πανεπιστήμιο.

Το υπουργείο Παιδείας σχολιάζει:

Τα κολέγια, είναι εκπαιδευτικοί φορείς μη τυπικής μεταδευτεροβάθμιας εκπαίδευσης. Λειτουργούν στην Ελλάδα βάσει συμφωνιών πιστοποίησης, επικύρωσης ή δικαιόχρησης που έχουν συνάψει με πανεπιστήμια του εξωτερικού. Οι τίτλοι σπουδών των συνεργαζόμενων ξένων πανεπιστημίων που χορηγούν τα κολέγια οδηγούν στην αναγνώριση μόνο επαγγελματικής ισοδυναμίας με τα πτυχία των ελληνικών πανεπιστημίων.

Στα κολέγια που συνεργάζονται με ξένα πανεπιστήμια και παρέχουν πτυχία που αναγνωρίζονται από το νόμο και οδηγούν σε επαγγελματική αναγνώριση έχει διοχετευτεί όλα αυτά τα χρόνια ένα σημαντικό μέρος της ζήτησης για σπουδές ανώτατης εκπαίδευσης. Σ΄αυτά φοιτούν σήμερα χιλιάδες Έλληνες σπουδαστές, οι οποίοι επιλέγουν ένα διαρκώς αυξανόμενο αριθμό ειδικοτήτων.

Το καθεστώς λειτουργίας των κολεγίων δεν μεταβάλλεται από την εισαγωγή του νέου θεσμικού πλαισίου, ούτε αποκλείεται κανένας υπό την προϋπόθεση ότι θα πληροί τις προϋποθέσεις που θα ισχύουν για τα μη κερδοσκοπικά παραρτήματα των ξένων πανεπιστημίων.

126 σύλλογοι αποφάσισαν συλλαλητήρια και καταλήψεις – «Όχι» σε ιδιωτικά ΑΕΙ

“Εκδόθηκε κοινό ενωτικό κάλεσμα προς όλους τους Φοιτητικούς Συλλόγους και τους φοιτητές ενάντια στα σχέδια για ιδιωτικά πανεπιστήμια, για οργάνωση της πάλης των φοιτητών για αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σπουδές”

Σε μια δυναμική κίνηση αποφασιστικότητας, 126 φοιτητικοί σύλλογοι από όλη τη χώρα συντονίζονται, όπως τονίζουν, “για να αντιταχθούν στα σχέδια της κυβέρνησης περί ιδιωτικών πανεπιστημίων”.

Σύμφωνα με την κοινή εισήγηση των 126 φοιτητικών συλλόγων προειδοποιούν την κυβέρνηση ότι θα βρεθούν αποφασιστικά απέναντι στο νομοσχέδιο που ετοιμάζουν, ανακοινώνοντας ότι ετοιμάζουν Γενικές Συνελεύσεις, συλλαλητήρια και καταλήψεις σχολών από το Γενάρη.

Σε ένα κλίμα αγωνιστικής απάντησης, οι φοιτητές προτείνουν τη διεύρυνση της ενημέρωσης σε όλα τα επίπεδα και καλούν τους φοιτητές να ενωθούν και να αντιμετωπίσουν από κοινού τις προκλήσεις που έρχονται. Καθώς πλησιάζει ο Γενάρης, η ανυποχώρητη στάση των φοιτητών υπόσχεται όπως δηλώνουν μαζικές καταλήψεις και συντονισμένες διαδηλώσεις, σηματοδοτώντας την έναρξη ενός εκτεταμένου αγώνα για τα δικαιώματα της εκπαίδευσης για αποκλειστικά δημόσιες και δωρεάν σπουδές.

Τι λένε οι νεολαίες των κομμάτων

Ορφέας Γεωργίου (ΟΝΝΕΔ): Δεν θα πρέπει να χαθεί άλλος χρόνος

«Όπως ειπώθηκε και διά στόματος του πρωθυπουργού και προέδρου της Νέας Δημοκρατίας, του Κυριάκου Μητσοτάκη, όντως κινείται διαδικασία. θα παρουσιαστεί και στο υπουργικό Συμβούλιο το σχετικό σχέδιο του νομοσχεδίου για την ίδρυση μη κρατικών πανεπιστημίων και πάντοτε σεβόμενοι και το Σύνταγμα, το οποίο είναι πάνω απ όλους τους νόμους. θα ξεκινήσει διαδικασία η οποία κάποια στιγμή θα οδηγήσει και στην αναθεώρηση του άρθρου 16. Μια δέσμευση προεκλογική της Νέας Δημοκρατίας.

Μέχρι όμως να φτάσουμε σε εκείνο το σημείο, δεν θα πρέπει να χαθεί άλλος χρόνος όπως χάθηκε όλα αυτά τα χρόνια με μια χρυσή ευκαιρία που είχε παρουσιαστεί το 2004 2007 από την τότε υπουργό Παιδείας, την αείμνηστη Μαριέττα Γιαννάκου.

Μιλάμε για μια πραγματική μεταρρύθμιση στο χώρο της Παιδείας, η οποία παράλληλα ενισχύει και την ποιότητα των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων.

Θα πω κάποια ενδεικτικά στοιχεία, τα οποία παρουσιάστηκαν και από τον υπουργό Παιδείας, τον Κυριάκο Πιερρακάκη, στη Σύνοδο των Πρυτάνεων, αλλά και στη συζήτηση για τον προϋπολογισμό.

Οι 40.000 φοιτητές Έλληνες που βρίσκονται στο εξωτερικό να έχουν τη δυνατότητα να σπουδάσουν στη χώρα τους ή το 60% των Ελλήνων πανεπιστημιακών που βρίσκονται στο εξωτερικό, να έχουν τη δυνατότητα να μπορούν να διδάσκουν σε μη κρατικά πανεπιστήμια στη χώρα μας.

Επιπλέον, πριν 20 χρόνια ερχόντουσαν Έλληνες και Κύπριοι φοιτητές να σπουδάσουν στην Ελλάδα και πλέον Έλληνες φοιτητές μεταβαίνουν στην Κύπρο για να σπουδάσουν. Δηλαδή να αποκτήσει και να γίνει η Ελλάδα ένα κέντρο εκπαιδευτικό που θα προσελκύει και πάρα πολλούς φοιτητές του εξωτερικού, όχι μόνο από την Κύπρο, αλλά από πολλές χώρες της Ευρώπης. Ανακοινώθηκε και από τον Υπουργό Παιδείας, 11 εκατομμύρια ευρώ αύξηση στην τακτική χρηματοδότηση των ελληνικών δημόσιων πανεπιστημίων, 130 εκατομμύρια ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, 90 εκατομμύρια για συμπράξεις αριστείας και έκτακτη επιχορήγηση 16,9 εκατομμύρια ευρώ. Έτσι λοιπόν ενισχύεται παράλληλα και η δημόσια εκπαίδευση. Επειδή ζούμε σε μια ελεύθερη αγορά, προφανώς ο ανταγωνισμός που θα υπάρξει θα αυξήσει και την ποιότητα στα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια.

Η λέξη κλειδί είναι η Εθνική αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης, τόνισε ο κύριος Γεωργίου, συμπληρώνοντας ότι υπάρχει ένα πάρα πολύ αυστηρό πλαίσιο στο πώς θα λειτουργούν τα μη κρατικά πανεπιστήμια, το οποίο αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει για κάποιου είδους κολέγιο.

ΣΥΡΙΖΑ – Κ. Παναγιωτόπουλος: Υπάρχει η καλή παιδεία και η βιομηχανία των ψευτομορφωμένων, όπως είπε και ο Οδυσσέας Ελύτης

«Θα ξεκινήσω με τη φράση αυτή του Ελύτη για να πω ότι είναι ξεκάθαρο με ποια παιδεία είναι το κάθε κόμμα βάσει της πολιτικής που προτείνει», είπε ο επικεφαλής της νεολαίας του ΣΥΡΙΖΑ και ανέφερε:

Δεν πρόκειται να έρθει το Πρίνστον στην Ελλάδα. Η κυβέρνηση έχει δείξει τις προθέσεις της σχετικά με το τι είδους εκπαίδευση θέλει. Τα προηγούμενα χρόνια με τα ιδιωτικά κολέγια, μπαίνει η συζήτηση με την απαξίωση του δημοσίου πανεπιστημίου που απαξιώνει συστηματικά και την προσπάθεια των ανθρώπων, οι οποίοι με πενιχρά μέσα προσπαθούν να κρατήσουν όρθιο το δημόσιο πανεπιστήμιο.

Είμαστε αναμφίβολα κάθετα υπέρ μόνο του δημοσίου πανεπιστημίου. Υπάρχει ο κρατικός οργανισμός, ο οποίος εγγυάται και βάσει του άρθρου 16 την παιδεία, την ίση πρόσβαση στην παιδεία. Και δεν το κάνει.

Το κράτος μπορεί να ρυθμίσει την τριτοβάθμια εκπαίδευση, όπως και η κυβέρνηση, αντί να την επικαλείται προσχηματικά, επειδή είναι δημοφιλές για να φέρει από την πίσω πόρτα τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.

Τα ιδιωτικά σχολεία λειτουργούν κάτω από ένα ορισμένο πλαίσιο. Αυτό είναι ένα κεκτημένο μεταπολιτευτικό, δεν είναι το πλαίσιο που φέρνει η κυβέρνηση Νέας Δημοκρατίας. Εγώ δεν το εμπιστεύομαι. Έχω δει και σε άλλους τομείς πόσο έχει πάει και το πλαίσιο των ελέγχων για την αισχροκέρδεια, πώς αλωνίζουν οι μεγάλες εταιρείες, ενώ η ακρίβεια δεν ελέγχεται. 180 ιδιωτικά πανεπιστήμια στην Αμερική αυτή τη στιγμή ελέγχονται για διαφθορά οικονομικής φύσεως.

Το μοντέλο αυτό έχει πτωχεύσει. Εκτός από τους μεγάλους οργανισμούς, τους μη κερδοσκοπικούς, δηλαδή τους ιδιωτικούς όπως το Χάρβαρντ που είναι σχετικά αδιάβλητοι, τα υπόλοιπα ελέγχονται αυτή τη στιγμή».

ΚΚΕ – Θοδωρής Κωτσαντής: Όποιος έχει την οικονομική δυνατότητα θα αγοράζει ένα πτυχίο

«Είναι θεσμοθετημένα 32 ιδιωτικά κολέγια. Πολλά από αυτά έχουν και επαγγελματική αναγνώριση με νόμους και του ΣΥΡΙΖΑ και της Νέας Δημοκρατίας. Πάντως, τα ιδιωτικά σχολεία δεν βελτίωσαν τα δημόσια και παρά το επιχείρημα της κυβέρνησης πρόσφατα είδαμε α αποτελέσματα των εξετάσεων Pisa, όπως αντίστοιχα και τα ιδιωτικά νοσοκομεία βελτίωσαν τα δημόσια νοσοκομεία.Ίσα ίσα, η απαξίωση των δημόσιων νοσοκομείων ήταν προϋπόθεση για να βρουν πελατεία τα ιδιωτικά», είπε ο Θοδωρής Κωτσαντής και πρόσθεσε:

«Η ουσία για μας είναι ότι αυτό που σήμερα έχουμε ανάγκη ο ελληνικός λαός, η λαϊκή οικογένεια, είναι ένα καλό, αποκλειστικά δημόσιο και δωρεάν πανεπιστήμιο, με κρατική χρηματοδότηση, επαρκή, με καθηγητές, με υποδομές, με προσωπικό, με δωρεάν φοιτητική μέριμνα, με πτυχία που θα έχουν αξία, με ολοκληρωμένη επιστημονική γνώση και επαγγελματική ειδίκευση, έτσι ώστε να μπορούν οι απόφοιτοι του να βρουν δουλειά με δικαιώματα στο αντικείμενο που σπούδασαν. Η πολιτική της κυβέρνησης κινείται στην αντίθετη κατεύθυνση.

Για παράδειγμα, με το νομοσχέδιο καταργεί τον όποιο ενιαίο τρόπο εισαγωγής στα πανεπιστήμια υπήρχε μέχρι σήμερα, έτσι ώστε ένας μαθητής ο οποίος μπορεί να είχε να έγραψε 3.000 μόρια στις πανελλαδικές εξετάσεις και κατά την κυβέρνηση δεν δικαιούται να μπει σε ένα δημόσιο πανεπιστήμιο, αν έχει 23.000 ευρώ για δίδακτρα, τότε δικαιούται να μπει και να σπουδάσει και να αγοράσει ότι πτυχίο θέλει.

Δεύτερον, χτυπάει την ίδια την αξία των πτυχίων.

Εμείς λέμε ίσα ίσα ότι πρέπει να υπάρχει ένας ενιαίος τρόπος με τον οποίο θα εισάγονται οι φοιτητές στα πανεπιστήμια και αν υπάρχει ανάγκη για περισσότερους αποφοίτους που να μπορούν να απορροφηθούν και να έχουν δουλειά με δικαιώματα, γιατί όχι να ανοίξουν περισσότερες θέσεις εισακτέων στα δημόσια πανεπιστήμια.

Για παράδειγμα, αν η κυβέρνηση νοιάζονταν πραγματικά για τους φοιτητές που φεύγουν στο εξωτερικό, τότε το πρώτο που θα έπρεπε να κάνει είναι να ανοίξει θέσεις στα δημόσια πανεπιστήμια, να επιτρέψει σε μαθητές που μπορεί να θέλουν να ξαναδώσουν πανελλαδικές εξετάσεις, να κρατήσουν το βαθμό τους σε κάποια μαθήματα, έτσι ώστε να προσπαθήσουν από καλύτερη βάση.

Πέρα από τον τρόπο εισαγωγής, χτυπιέται η ίδια η αξία του πτυχίου. Γιατί πολύ απλά μεγαλώνει μια στρατιά αποφοίτων άνεργων πτυχιούχων, οι οποίοι θα ανταγωνίζονται για τις ίδιες θέσεις εργασίας, με αποτέλεσμα να συμπιέζονται τα εργασιακά, μισθολογικά και επαγγελματικά δικαιώματα όλων προς τα κάτω.

Και αν θέλετε, εδώ υπάρχει και μια μεγάλη κοροϊδία. Γιατί η κυβέρνηση υπόσχεται ότι σε ένα βράδυ θα αναγνωρίσει επαγγελματικά δικαιώματα σε ιδιωτικά πανεπιστήμια, την ίδια ώρα που και η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας και η κυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ πριν αρνούνται να αναγνωρίσουν επαγγελματικά δικαιώματα σε δημόσια πανεπιστήμια που φτιάξανε οι ίδιοι.

Για παράδειγμα, οι μηχανικοί του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής, μιας σειράς σχολών που ήταν πρώην ΤΕΙ και νομιμοποιήθηκαν, σήμερα δεν έχουν επαγγελματικά δικαιώματα. Και να δείτε πώς με δύο μέτρα και δύο σταθμά τοποθετείται η κυβέρνηση», τόνισε ο Θοδωρής Κωτσαντής και συμπλήρωσε:.

«Σήμερα η Κύπρος που αξιοποιείται σαν παράδειγμα και έχει ιδιωτικά πανεπιστήμια, έχει δίδακτρα και στα δημόσια πανεπιστήμια. Επίσης σήμερα η Κύπρος έχει 4.000 Κύπριους φοιτητές στην Ελλάδα. Αυτό σημαίνει ότι η ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων δεν αναίρεσε την ανάγκη πολλών Κυπρίων φοιτητών να φεύγουν στο εξωτερικό. άνοιξε έναν ακόμα μεγαλύτερο δρόμο εμπορευματοποίησης της παιδείας. Διαμόρφωσε ένα άδικο, ταξικό και πανάκριβο εκπαιδευτικό σύστημα με σχολές ελίτ, για τους λίγους και σχολές υποβαθμισμένες για τους πολλούς».

Η απάντηση του προέδρου της ΟΝΝΕΔ

Ο κ. Γεωργίου χαρακτήρισε λυπηρό ότι τρεις νέοι άνθρωποι από τρεις διαφορετικούς πολιτικούς χώρους «συζητάμε για μια πραγματικότητα που υφίσταται σε όλο τον πλανήτη, ακόμα και στη Βόρεια Κορέα.

Σε ένα δικτατορικό, ακραίο κομμουνιστικό καθεστώς, ακόμη και σε άλλα κομμουνιστικά καθεστώτα υπάρχουν μη κρατικά πανεπιστήμια. Δυστυχώς στην Ελλάδα υπάρχουν ιδεοληψίες ακόμη και από τον ΣΥΡΙΖΑ, ακόμη και από το ΚΚΕ, ακόμη και από τα υπόλοιπα κόμματα.

Και επειδή άκουσα πολύ για το δημόσιο πανεπιστήμιο, θέλω να ρωτήσω και τον γραμματέα της Νεολαίας ΣΥΡΙΖΑ Πότε αυξήθηκε στον προϋπολογισμό επί ΣΥΡΙΖΑ έστω και μισό εκατομμύριο οι δαπάνες για την Παιδεία.

Επί Νέας Δημοκρατίας αυξάνονται κάθε χρόνο χρόνο με τον χρόνο. Έχουν γίνει ξενόγλωσσα προγράμματα σύνδεσης των ελληνικών πανεπιστημίων με ξένα πανεπιστήμια.

Δέκα σοβαρά πανεπιστήμια του εξωτερικού έχουν εκδηλώσει ενδιαφέρον ώστε να μπουν στη λογική του άρθρου 28 του Συντάγματος με τις διακρατικές συμφωνίες και να έρθουν να επενδύσουν στην Ελλάδα.

Επομένως, υπάρχουν ιδεοληψίες που προέρχονται από το παρελθόν. Οφείλουμε όλοι να τις αφήσουμε πίσω και να προχωρήσουμε μπροστά στην πραγματικότητα», είπε ο εκπρόσωπος της ΟΝΝΕΔ.

Η απάντηση του Γραμματέα του ΣΥΡΙΖΑ: Δίνετε ψίχουλα για το δημόσιο πανεπιστήμιο

Και θα σας πω ότι επειδή το θίξατε, είπε ο Κ. Παναγιωτόπουλος, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ ανέλαβε την κυβέρνηση σε καθεστώς δημοσιονομικής εποπτείας και προχώρησε σε αλλαγές στην Παιδεία, όπως το Ελληνικό Κέντρο Έρευνας και Καινοτομίας έφερε το ΕΛΙΔΕΚ όπως ίδρυσε νέα τμήματα σχολών και τα δύο προγράμματα μεταλυκειακής και τα δύο προγράμματα μεταλυκειακής εκπαίδευσης, τα οποία εσείς καταργήσατε τον Ιούλιο του 19 με το που ήρθατε έκανε σοβαρές παρεμβάσεις στην Παιδεία και προφανώς εκτός του καθεστώτος δημοσιονομικής εποπτείας έκανε πολλά παραπάνω από αυτά που κάνετε εσείς με τα 37 δις τα οποία βρήκατε στα ταμεία γεμάτα μέσα και τους πόρους του ταμείου ανάκαμψης, που δίνετε ψίχουλα για το δημόσιο πανεπιστήμιο.

Επειδή μιλάμε για αριθμούς, εγώ ανησυχώ περισσότερο για το ένα εκατομμύριο ανθρώπους που από το 10 έχουν φύγει στο εξωτερικό, σπουδαγμένοι από τα ελληνικά δημόσια πανεπιστήμια, περιζήτητοι παντού στον πλανήτη και ενισχύουν τις ξένες οικονομίες και ζουν εκεί.

Θ. Κωτσαντής: Είμαστε στην ΕΡΤ και όχι στο Nickelodeon

«Πρώτον, μια ιδιωτική σχολή ιατρικής το μόνο που θα καταφέρει να κάνει στην Ελλάδα είναι να αυξήσει το brain drain γιατί θα εκτοξευτεί ο χρόνος αναμονής των αποφοίτων ιατρικής για να βρουν ειδικότητα», είπε ο εκπρόσωπος της νεολαίας του ΚΚΕ και αναφορικά με την χρηματοδότηση πρόσθεσε ότι από τα 7 δισ. που δίνoντα για το ΝΑΤΟ και τα 12 που δίνονται στους επενδυτές μπορεί να δοθεί κάτι παραπάνω για την Παιδεία.

Επειδή είμαστε στην ΕΡΤ και όχι στο Nickelodeon, πιστεύουμε ότι τα επιχειρήματα δεν μπορεί να είναι επιπέδου νηπιαγωγείου, όπως αυτά που αναπαράγει ο κύριος Υπουργός περί Βόρειας Κορέας.

Αν η κυβέρνηση θέλει να γίνουμε Βόρεια Κορέα, μπορεί να φτιάξει ιδιωτικά πανεπιστήμια, όπως επίσης μπορεί να στείλει εκεί εκδρομή τα παιδιά της ΟΝΝΕΔ για να δουν πόσο καλά είναι τα ιδιωτικά στη Βόρεια Κορέα, τόνισε.

Τι θα κερδίσει η Ελλάδα σύμφωνα με την κυβέρνηση

Πρώτον, θα προσελκύσει ένα μέρος της υπερχειλίζουσας παγκόσμιας ζήτησης για πανεπιστημιακές σπουδές σε άλλη χώρα από αυτή που κατοικεί ο ενδιαφερόμενος. Προηγμένες χώρες όπως, το Ηνωμένο Βασίλειο, οι ΗΠΑ, η Ολλανδία, ο Καναδάς, η Γερμανία, η Δανία, η Ελβετία, η Γαλλία, η Ιταλία, η Ισπανία, η Αυστραλία κ.λπ. προσελκύουν εκατοντάδες χιλιάδες αλλοδαπών φοιτητών στα πανεπιστήμιά τους. Πρόκειται για εξαγωγικές χώρες εκπαιδευτικών υπηρεσιών. Τέτοιες στην Ευρώπη είναι ακόμη η Ιρλανδία, η Νορβηγία, η Σουηδία, η Φινλανδία, η Τσεχία, η Εσθονία και η Λετονία και η Κύπρος. Σε όλες αυτές τις χώρες κατευθύνεται η παγκόσμια ζήτηση και ο ανταγωνισμός μεταξύ τους για την προσέλκυση φοιτητών είναι πολύ έντονος. Στον έντονο αυτό ανταγωνιστικό αγώνα έχουν μπει με αξιώσεις η Κίνα και η Ινδία. Στα πανεπιστήμια της Κύπρου φοιτούν 40.000 περίπου ξένοι φοιτητές ενώ ακόμη και στη γειτονική μας Βουλγαρία 15.000 περίπου ξένοι φοιτητές φοιτούν στα πανεπιστήμιά της.

Δεύτερον, θα καλυψει και την μεγάλη διαρκώς αυξανόμενη εγχώρια ζήτηση για πανεπιστημιακές σπουδές. Το έλλειμμα στην αγορά ανώτατης εκπαίδευσης καλύπτεται σε μεγάλο ποσοστό από τα πανεπιστήμια του εξωτερικού ή τα κολέγια. Στην περίπτωση των πανεπιστημίων του εξωτερικού οι επιπτώσεις για την ελληνική οικονομία, το δημογραφικό ζήτημα κ.λπ. είναι προφανείς. Ειδικότερα, σε πανεπιστήμια του εξωτερικού σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία φοιτούν περίπου 40.000 Έλληνες. Το κόστος για το ισοζύγιο πληρωμών της χώρας ανερχόταν περίπου σε 1 δισ. €. Η Ελλάδα των 10 εκ. κατοίκων έχει περισσότερους σε απόλυτο νούμερο και ως ποσοστό του πληθυσμού φοιτητές στο εξωτερικό από την Ισπανία (35.348) των 46 εκ κατοίκων, το Ηνωμένο Βασίλειο (33.109) των 66 εκ. κατοίκων, την Αυστρία (17.501) των 9 εκ. κατοίκων ή την Πορτογαλία (12.951) των 10 εκ. κατοίκων.

Εκτός από τις άμεσες αρνητικές επιπτώσεις στην ελληνική οικονομία και στον προϋπολογισμό των οικογενειών των φοιτητών, η κατάσταση αυτή επηρεάζει αρνητικά και την καμπύλη παραγωγικών δυνατοτήτων της χώρας. Στο μέτρο δηλαδή που οι απόφοιτοι των ξένων πανεπιστημίων παραμείνουν στο εξωτερικό η επένδυση σε ανθρώπινο κεφάλαιο, καινούργιες γνώσεις, ιδέες, τεχνολογίες θα παραμείνουν στις χώρες υποδοχής και δεν θα επιστρέψουν στην Ελλάδα.

Οι χώρες που μέχρι σήμερα έχουν αντιληφθεί τη σημασία της διεύρυνσης των διεθνών αγορών στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, της εξαγωγής υπηρεσιών πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και την ενισχύουν, βελτιώνουν συνεχώς τους δείκτες της οικονομικής τους ανάπτυξης.

Τα άμεσα και ορατά όφελη για την οικονομία των χωρών αυτών προέρχεται κυρίως:

α) από τις δαπάνες διαβίωσης των ξένων φοιτητών στη χώρα υποδοχής

β) από τη δημιουργία χιλιάδων νέων θέσεων εργασίας, εκπαιδευτικού και διοικητικού προσωπικού, αλλά και πολλών ακόμη συναφών επιστημονικού-ερευνητικού χαρακτήρα επαγγελμάτων

γ) από την ανάπτυξη της αγοράς ακινήτων και συνακόλουθα της κατασκευαστικής αγοράς

δ) από τον εκπαιδευτικό τουρισμό των ίδιων των φοιτητών, καθώς και συγγενών και φίλων τους, που συνοδεύει σχεδόν πάντοτε την εξαγωγή υπηρεσιών πανεπιστημιακής εκπαίδευσης

ε) από τους φόρους που επιβάλλουν τα κράτη αυτά στο παραγόμενο εισόδημα και στις πάσης φύσεως συναφείς συναλλαγές

στ.) από την ανάσχεση σε μεγάλο βαθμό της τάσης εκπατρισμού των δικών τους νέων για προπτυχιακές ή μεταπτυχιακές σπουδές σε πανεπιστήμια του εξωτερικού με άμεσες επιπτώσεις στο ισοζύγιο πληρωμών τους

ζ) από τις επενδύσεις στην εκπαίδευση και στην έρευνα, οι οποίες σε πολλές χώρες συναγωνίζονται ή και ξεπερνούν τις επενδύσεις στη βιομηχανία, στις νέες τεχνολογίες, στην ενέργεια, στον τουρισμό κ.λπ.

η) από τον επαναπατρισμό Ελλήνων ακαδημαϊκών και επιστημόνων που θα έχουν την ευκαιρία να εργαστούν σε αξιοπρεπές πανεπιστημιακό περιβάλλον στη χώρα τους.

Τι ισχύει στην υπόλοιπη Ευρώπη

Μόνο σε δύο χώρες – Ελλάδα και Λουξεμβούργο – σύμφωνα με τα τελευταία διαθέσιμα στοιχεία της Eurostat (2020) λειτουργούν ακόμη αποκλειστικά και μόνο δημόσια ιδρύματα. Στις υπόλοιπες χώρες υπάρχουν μη κρατικά πανεπιστήμια – τόσο με κρατική εξάρτηση όσο και πλήρως ανεξάρτητα. Θα πρέπει ωστόσο να σημειωθεί ότι η συντριπτική πλειονότητα των σπουδαστών (79,7%) φοιτούν σε δημόσια ιδρύματα.

Σε 22 από τα 27 κράτη – μέλη (συμπεριλαμβανομένων της Ελλάδας και του Λουξεμβούργου) τουλάχιστον τα 3/4 των φοιτητών τριτοβάθμιας εκπαίδευσης ήταν σε δημόσια πανεπιστήμια.

Μόνο σε τρεις χώρες – Βέλγιο, Κύπρο και Λετονία – βλέπουμε τους φοιτητές να επιλέγουν στην πλειονότητά τους τα ιδιωτικά πανεπιστήμια.

Στη Γερμανία λειτουργούν 83 ιδιωτικά πανεπιστήμια, όπου σπουδάζει μόλις το 1% των Γερμανών φοιτητών και σε συνδυασμό με την αμφιβόλλου ποιότητας προγραμμάτων σπουδών, πολλά από αυτά να οδεύουν στο κλείσιμο.

Την αποτυχία του εγχειρήματος του ιδιωτικού πανεπιστημίου γνώρισε και η Πορτογαλία Την δεκαετία του 80 ιδρύθηκαν εκατοντάδες ιδιωτικά πανεπιστήμια στην χώρα της Ιβηρικής χερσονήσου.

Στην Αυστρία τα ιδιωτικά πανεπιστήμια τα αναγνωρίστηκαν πριν 19 χρόνια με τη συμμετοχή των φοιτητών να είναι ελάχιστη και τα περισσότερα εξ αυτών να είναι άσημα.

Μοναδική εξαίρεση στον κανόνα αποτελεί η Αγγλία, όπου τα δίδακτρα θεσπίστηκαν για πρώτη φορά στα δημόσια Πανεπιστήμια το 1998 από και ορίστηκαν στις 1.000 λίρες και σήμερα έχουν ξεπερνάει κατά μέσο όρο το όριο των 10.000 λιρών. Και όμως ακόμη και σε αυτό το πλαίσιο είναι δύσκολο ακόμη και να ανακαλέσει κανένας το όνομά των ιδιωτικών πανεπιστημίων καθώς δεν κατέχουν εξέχουσα θέση στην ακαδημαϊκή κοινότητα.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα