Οι χαμηλοί μισθοί του διδακτικού προσωπικού δημιουργούν κενά στα πανεπιστήμια της χώρας
Οι ελλείψεις σε καθηγητές και οι κραυγές αγωνίας των φοιτητών μπροστά στην κρατική αδιαφορία για τις ανάγκες τους
“Υπάρχει ένα είδος παρεξήγησης από τους φοιτητές του συλλόγου. Η πραγματικότητα είναι λίγο διαφορετική. Πράγματι κάποια μαθήματα έχουν καθυστερήσει να ξεκινήσουν λόγω έλλειψης καθηγητών. Θέσεις έχουν προκηρυχθεί και θα καλυφθούν το επόμενο χρονικό διάστημα. Ιδιαίτερα δε για τα 2 μαθήματα που είναι πολύ σημαντικά, θα γίνουν αναπληρώσεις μελλοντικά. Αυτό δε δυσκολεύει τους φοιτητές πρακτικά. Ίσως να παραταθεί λίγο το ακαδημαϊκό έτος ώστε να μην υπάρχει πρόβλημα“, δήλωσε αρχικά στην parallaxi ο Δημήτριος Φουτάκης, επίκουρος καθηγητής και πρόεδρος του τμήματος Μηχανικών Τοπογραφίας και Γεωπληροφορικής, του Διεθνούς Πανεπιστημίου Ελλάδος (ΔΙ.ΠΑ.Ε), που βρίσκεται στις Σέρρες.
Η τοποθέτηση του κ. Φουτάκη δεν ήρθε σαν “κεραυνός εν αιθρία”, αλλά αποτελεί την απάντηση στην ανακοίνωση του Φοιτητικού Συλλόγου της σχολής Μηχανικών προ λίγων ημερών, στην οποία οι φοιτητές διαμαρτύρονται αφενός για τη μη έκδοση των βαθμών των μαθημάτων που τους εμποδίζει στον ακαδημαϊκό τους σχεδιασμό, της τωρινής χρονιάς, αφετέρου καταγγέλλουν πως αρκετά μαθήματα δε θα διδαχθούν λόγω έλλειψης καθηγητών. Ειδικότερα η ανακοίνωση αναφέρει:
- Τις τελευταίες μέρες, ενώ ήδη έχει αρχίσει το ακαδημαϊκό έτος και οι δηλώσεις μαθημάτων όλοι οι φοιτητές του τμήματος περιμένουμε να βγουν βαθμοί για συγκεκριμένα μαθήματα και ακόμα δεν έχουν ανακοινωθεί στο egram!
- Επίσης καθώς τα μαθήματα έχουν ξεκινήσει κανονικά για το τμήμα μας, ανακοινώθηκε ηλεκτρονικά από το τμήμα πως για αρκετά μαθήματα 3ου ,7ου και 9ου εξαμήνου δεν υπάρχουν καθηγητές και πως πολλά μαθήματα, στο σύνολο 7 , δεν θα διδαχθούν καθόλου λόγω αυτού του προβλήματος!!!!!
ΑΠΑΙΤΟΥΜΕ:
- Να βγουν άμεσα οι βαθμοί για να μπορέσουν οι φοιτητές Παλιού και Νέου Προγράμματος Σπουδών να κάνουν τις δηλώσεις μαθημάτων αλλά και οι τελειόφοιτοι να κάνουν τις διαδικασίες για πρακτική ,όπου χρειάζεται !
- Με ευθύνη Υπουργείου Παιδείας, της συγκλήτου του ΔΙΠΑΕ αλλά και του Τμήματος της Τοπογραφίας να προσληφθούν ΑΜΕΣΑ καθηγητές για να μπορέσουν οι φοιτητές να διδαχθούν τα αρκετά αυτά μαθήματα στο εξάμηνό τους!
Τα προβλήματα αυτά τα οποία έχουν προκληθεί από τον μικρό αριθμό διδασκόντων που διαθέτουν τα πανεπιστήμια, είναι ένα χρόνιο πρόβλημα όπως υποστηρίζει και η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγων Διδακτικού & Ερευνητικού Προσωπικού (Π.Ο.Σ.Δ.Ε.Π.) και το ζήτημα μεγεθύνεται ακόμα περισσότερο για τα υποστελεχωμένα εκπαιδευτικά ιδρύματα, με την απόφαση του Ιουνίου από την ελληνική κυβέρνηση να διακόψει το πρόγραμμα «Απόκτησης Ακαδημαϊκής Εμπειρίας» από το ΕΣΠΑ, μέσω του οποίου προσλήφθηκαν δεκάδες νέοι επιστήμονες τα τελευταία χρόνια για να διδάξουν στα ελληνικά πανεπιστήμια.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει στην πρόσφατη ανακοίνωσή της, “Το ανθρώπινο δυναμικό του δημόσιου Πανεπιστημίου αποτελεί την πλέον κρίσιμη παράμετρο για την ομαλή και εύρυθμη λειτουργία του και συνιστά τον πλέον καθοριστικό παράγοντα που μπορεί να οδηγήσει στην ανάπτυξή του. Όμως οι συσσωρευμένες ελλείψεις σε θέσεις ΔΕΠ, που διαπιστώνονται και από την ΕΘΑΑΕ, είναι μεγάλες (διπλάσια αναλογία φοιτητών/καθηγητών από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο).
Παρά ταύτα, η έναρξη της νέας ακαδημαϊκής χρονιάς βρήκε και πάλι τα πανεπιστήμια με νέα κενά σε θέσεις ΔΕΠ και λοιπό προσωπικό, δεδομένης και της αφυπηρέτησης πολλών συναδέλφων στις 31/8/2023, καθώς δεν έχουν ακόμη κατανεμηθεί οι θέσεις του 2023. Η ΠΟΣΔΕΠ ζητά οι νέες θέσεις μελών ΔΕΠ να προγραμματίζονται και δίνονται εγκαίρως, ώστε οι χρονοβόρες διαδικασίες που απαιτούνται για την πλήρωσή τους να ξεκινούν πολύ πριν την αποχώρηση των συναδέλφων που αφυπηρετούν.”
“Υπάρχει πρόβλημα με το κόψιμο της χρηματοδότησης του προγράμματος του ΕΣΠΑ αλλά αυτό δεν είναι το μεγαλύτερο. Σαφώς και είναι πληγή η διακοπή του προγράμματος «Απόκτηση Ακαδημαϊκής Εμπειρίας» για νέους ερευνητές που κάλυπταν τα κενά στη διδασκαλία μαθημάτων, συγκεκριμένα το τμήμα μας απώλεσε 2 θέσεις, αλλά το μείζον θέμα είναι πως είμαστε νέο τμήμα, μόλις 5 ετών, σαν πανεπιστημιακό τμήμα” τόνισε ο κ. Φουτάκης, ο οποίος συνέχισε, “Υπάρχει μια ιδιαιτερότητα για το 5ο έτος όμως. Στο 9ο εξάμηνο των φοιτητών, οι σπουδαστές μέσα από μία γκάμα 12 μαθημάτων πρέπει να επιλέξουν τα 6 από αυτά και έπειτα με την πτυχιακή, παίρνουν το πτυχίο. Επειδή όμως είμαστε νέο τμήμα, τα μαθήματα αυτά δε διδάσκονταν στο παρελθόν διότι παλαιοτέρα το τμήμα ήταν ΤΕΙ και οι σπουδές ολοκληρωνόταν στα 4 χρόνια και όχι στα 5 όπως σήμερα. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα μερικά μαθήματα να μη διδαχθούν εν τέλη, αλλά αυτό είναι σύνηθες φαινόμενο για τα μαθήματα επιλογής. Δεν επηρεάζει αυτό βέβαια την πορεία του φοιτητή“.
Ερωτώμενος για το αν λαμβάνει αρκετή βοήθεια από την Πολιτεία για την επίλυση του ζητήματος απαντά: “Αυτήν τη στιγμή υπάρχει κακός συγχρονισμός με το υπουργείο. Έχουμε προκηρύξει ως τώρα 3 θέσεις και περιμένουμε να καλυφθούν. Οι φοιτητές από την άλλη γνώριζαν μέσω ανακοινώσεων για τις εξελίξεις.
Τα τμήματα εδώ στην περιφέρεια είναι υποστελεχωμένα. Τα προβλήματα για τη διδαχή των μαθημάτων πηγάζουν από τον μικρό αριθμό προσωπικού. Γίνονται προσπάθειες μέσω προγραμμάτων για να καλυφθούν τα κενά, αλλά είναι δύσκολο και λεπτό το ζήτημα. Επίσης υπάρχει και το θέμα των μισθών στο διδακτικό προσωπικό. Συνήθως η “δεξαμενή” επιλογής καθηγητών προκύπτει από τη Θεσσαλονίκη και αυτό μας βοηθάει. Παρόλο δηλαδή που η αμοιβή δεν είναι υψηλή, Σέρρες – Θεσσαλονίκη είναι μόλις μία ώρα, επομένως το κόστος οδοιπορικών είναι μικρό. Για καθηγητές όμως από Λάρισα ή Αθήνα, εκεί είναι αδύνατο να εισπράξουμε θετική απάντηση καθώς είναι μη βιώσιμο οικονομικά για αυτούς“.
Για το θέμα είχε παρέμβει μέσω ανάρτησής του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και το εσωτερικό μέλος του Συμβουλίου Διοίκησης του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (Π.Θ.), καθηγητής Παντελής Μπάγκος. “Με την ένταξη του προγράμματος αυτού τα τελευταία έξι με επτά χρόνια, είχε γίνει εφικτό να προσληφθούν δεκάδες νέοι επιστήμονες με σχετικά ικανοποιητικές αμοιβές για να διδάξουν στα ελληνικά πανεπιστήμια. Προφανώς δεν είναι αυτός τρόπος για να καλύπτονται πάγια οι ανάγκες (πρέπει να ανοίξουν και νέες θέσεις) αλλά η πραγματικότητα πλέον είναι ότι οι ανάγκες αυτές θα καλύπτονται μόνο από τις πιστώσεις του τακτικού προϋπολογισμού των ΑΕΙ, οι οποίες είναι αρκετά μικρότερες.”
Κραυγή αγωνίας εκφράστηκε και από μια ανακοίνωση του Ενιαίου Συλλόγου Διδασκόντων Π.Θ. πριν από ένα μήνα, όπου έκρουσαν τον κώδωνα του κινδύνου για το ελλιπέστατο καθηγητικό προσωπικό. “Το ΔΣ του Ενιαίου Συλλόγου Διδασκόντων Π.Θ., ομόφωνα, εκφράζει την έντονη ανησυχία του για τις πολύ μεγάλες ελλείψεις σε διδακτικό προσωπικό στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας. Το διδακτικό προσωπικό της χώρας έχει υποστεί συρρίκνωση από την περίοδο της οικονομικής κρίσης. Μία διαχρονικά δύσκολη κατάσταση επιδεινώθηκε δραματικά την περίοδο αυτή, λόγω των περιορισμών, μέχρι εξαφανίσεως, στον αριθμό των προσλήψεων και δημιουργίας νέων θέσεων μελών ΔΕΠ. Ταυτόχρονα μειώθηκε και ο αριθμός των πιστώσεων για συμβασιούχους διδάσκοντες… Μόνο για το Π.Θ. υπολογίζεται ότι θα προκηρυχθούν τελικά το πολύ το 1/3 των θέσεων που χρειαζόμαστε σε συμβασιούχους διδάσκοντες με το μοναδικό πρόγραμμα που υλοποιείται να είναι αυτό της «εντεταλμένης διδασκαλίας» το οποίο μπορεί να υλοποιηθεί είτε από έκτακτους πόρους από το ΥΠΑΙΘ, είτε από ίδιους πόρους των ιδρυμάτων. ”
Επιπλέον άξιο υπενθύμισης είναι το γεγονός πως αρκετοί καθηγητές αδυνατούν να πάνε να διδάξουν στα περιφερειακά πανεπιστήμια της χώρας, λόγω οδοιπορικών εξόδων αλλά και διαμονής, καθώς ο μισθός δεν είναι ιδιαίτερα υψηλός. Αντίθετα το κόστος στην ενέργεια έχει φτάσει σε τιμές ρεκόρ. Αυτό έχει σαν φυσικό επόμενο πολλοί υποψήφιοι καθηγητές να αρνούνται να διδάξουν σε πανεπιστήμια εκτός μεγάλων αστικών κέντρων ακόμα και αν οι προκηρύξεις υφίστανται κανονικά. Αυτό μελλοντικά μπορεί να επηρεάσει αρνητικά ακόμα και πανεπιστήμια σε μεγάλες πόλεις όπως το Α.Π.Θ.
Αναφορικά με το ποιες λύσεις δοκιμάζονται ώστε να αντιμετωπισθεί έστω και προσωρινά το έλλειμμα των καθηγητών ο κ. Φουτάκης επεσήμανε, “Πέρα από αυτά, υπάρχει ένας επιπλέον θεσμός, ο εντεταλμένος διδασκαλίας, που εμμέσως πλην σαφώς πληρώνει το 80% του μισθού ενός επίκουρου καθηγητή, αν διδάσκει 6-8 ώρες το μάθημα. Κάτι τέτοιο βέβαια δε συμβαίνει, διότι διδάσκουν τις μισές από αυτές τις ώρες άρα παίρνουν και τον ανάλογο μισθό.”
Καταληκτικά αναφέρθηκε στα μαθήματα που δεν έχουν βαθμολογηθεί και την εκτίμησή του για τη συνέχεια των εξελίξεων. “Είναι αλήθεια πως σε 2 μαθήματα δεν έχουν βγει ακόμα οι βαθμοί τους. Αυτό όμως δε δυσκολεύει το έργο των φοιτητών, διότι η δήλωση μαθημάτων λήγει αρχές Νοεμβρίου. Πολύ σύντομα όπως μαθαίνω, ίσως σήμερα ή αύριο. Προέκυψε λόγω φόρτου εργασίας των καθηγητών. Πρέπει να καταλάβει όμως ο κόσμος ότι έχουμε σαν τμήμα διπλό φόρτο εργασίας, διότι έχουμε φοιτητές που σπούδαζαν με την προηγούμενη κατάσταση της σχολής δηλαδή όταν ήταν ΤΕΙ, ως τετραετής φοίτηση και έχουμε και τους φοιτητές με την τωρινή κατάσταση. Καταλήγοντας θέλω να τονίσω πως η μη διάθεση μερικών μαθημάτων, δε θα βάλει φρένο στην απόκτηση του πτυχίου των φοιτητών. Προσπαθούμε να βρούμε λύσεις για να διδαχθούν τα μαθήματα οι σπουδαστές, ενώ ήδη αυτήν τη στιγμή έχουν πολλές επιλογές θα έλεγα. Σίγουρα έχουμε ανάγκη από περισσότερους μόνιμους καθηγητές και να βελτιώσουμε τη συνεργασία με το υπουργείο. Το θερινό εξάμηνο πάντως τα πράγματα είναι πιο εύκολα και αυτό γιατί οι φοιτητές του τελευταίου έτους δε διδάσκονται μαθήματα αλλά εκπονούν τη διπλωματική τους. Ελπίζω πως του χρόνου να είναι καλύτερες οι συνθήκες και να μην έχουμε καμία υπεραντίδραση, όπως αυτή που συνέβη πρόσφατα, με την ανακοίνωση του φοιτητικού συλλόγου.”
Πηγή εικόνων: ΔΙ.ΠΑ.Ε