Το μέγα σκάνδαλο με την μη μεταφορά μαθητών στα σχολεία

Εκατοντάδες μαθητές από τις «άγονες» περιοχές της Κεντρικής Μακεδονίας εκτός μαθημάτων – Περιφέρεια και υπουργείο Παιδείας, ομφαλοσκοπούν και σφυρίζουν αδιάφορα.

Φίλιππος Δεργιαδές
το-μέγα-σκάνδαλο-με-την-μη-μεταφορά-μαθ-1076595
Φίλιππος Δεργιαδές

Εκτός σχολείων παραμένουν από την έναρξη της σχολικής χρονιάς εκατοντάδες μαθητές από «άγονες» ή απομακρυσμένες περιοχές της Κεντρικής Μακεδονίας, διότι Περιφέρεια και υπουργείο Παιδείας δεν έχουν φροντίσει για τη μεταφορά τους στις σχολικές μονάδες, παρότι ετησίως στους φορολογούμενους, η μεταφορά μαθητών κοστίζει, μόνο στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, κοντά στα 28.000.000 ευρώ!

Το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και δεκάδες μαθητές (ΑΜΕΑ) που φοιτούν στα ειδικά σχολεία της Θεσσαλονίκης και των άλλων νομών της περιφέρειας, που επίσης αντιμετωπίζονται ως μαθητές β κατηγορίας και διαλογής.

Το πρόβλημα αφορά περισσότερους από 500 μαθητές, πολλοί εκ των οποίων δεν έχουν φοιτήσει ούτε μία ημέρα στο σχολείο. Πριν τρία χρόνια υπήρξαν περιπτώσεις μαθητών από τα ειδικά σχολεία που μπήκαν για πρώτη φορά σε σχολική τάξη, το Πάσχα!

Το πρόβλημα δηλαδή δεν είναι αυτής της σχολικής χρονιάς, αλλά σχεδόν αποτελεί χρόνιο πρόβλημα, «θεσμό», που κάθε χρόνο ταλαιπωρεί εκατοντάδες μαθητές και τις οικογένειες τους.  Η αδυναμία και η αδιαφορία της Περιφέρειας και της κυβέρνησης να επιλύσουν το πρόβλημα, προκαλεί πολλά ερωτηματικά, όταν μάλιστα η εκπαίδευση των παιδιών επιβάλλεται, ως υποχρεωτική, από το σύνταγμα και η πολιτεία οφείλει να τη διασφαλίζει χωρίς αποκλεισμούς και διακρίσεις.

Να σημειωθεί πως το πρόβλημα στη Θεσσαλονίκη, εντοπίζεται κυρίως σε περιφερειακούς δήμους, όπως στους δήμους Θέρμης, Λαγκαδά και Πυλαίας – Χορτιάτη, και σε περιοχές όπως τα Πεύκα αλλά και σε γειτονικούς νομούς όπως η Χαλκιδική και το Κιλκίς, όπου μαθητές από 50 χωριά αναγκάζονται να περπατούν μέχρι και 7 χιλιόμετρα για να μεταβούν στο σχολείο.

Γιατί συμβαίνει

Το πρόβλημα στη βάση του είναι οικονομικό, παρότι κάθε χρόνο κοντά στα 30.000.000 ευρώ ξοδεύονται για τη μεταφορά μαθητών. Το υπουργείο Παιδείας και οι περιφέρειες χρησιμοποιούν ένα μαθηματικό τύπο, βάσει του οποίοι γίνονται οι αναθέσεις των δρομολογίων κατόπιν διαγωνισμού.

Από την πλευρά τους οι ιδιοκτήτες των λεωφορείων, που αναλαμβάνουν την μεταφορά των μαθητών, θεωρούν ότι ο συγκεκριμένος μαθηματικός τύπος, που ισχύει περίπου μία δεκαετία και ορίζει το αντίτιμο κάθε δρομολογίου, δεν καλύπτει ούτε ανταποκρίνεται στις υπάρχουσες συνθήκες, όπως αυτές έχουν διαμορφωθεί μετά την ενεργειακή κρίση. Ειδικά στις «ειδικές» διαδρομές όχι μόνο δεν αποφέρει κέρδος αλλά προκαλεί και ζημιές και γι αυτό οι ιδιοκτήτες των λεωφορείων απέχουν των διαγωνισμών.

«Πρέπει να αλλάξει ο μαθηματικός τύπος ώστε να αυξηθούν οι τιμές των δρομολογίων, διότι ο μαθηματικός τύπος είναι απαρχαιωμένος, όταν το ντίζελ είναι κοντά στα 2 ευρώ. Αλλιώς υπολογίζει τα χιλιόμετρα εντός πόλης και αλλιώς εκτός. Στα εκτός πόλης οι τιμές είναι πολύ χαμηλές και δεν συμφέρουν τους επαγγελματίες. ΠΧ. Ένα δρομολόγιο από το Λιβάδι του δήμους Θέρμης στην Περιστερά, βγαίνει στα 65 ευρώ. Μόνο ο οδηγός κοστίζει τόσα, χώρια η συνοδός και τα καύσιμα. Δεν βγαίνουν ούτε τα πάγια», τονίζει ο Μιχάλης Πεζίκογλου, πρόεδρος του Συνδέσμου Πρακτόρων Τουρισμού Μακεδονίας- Θράκης.

«Κάθε χρόνο έχουμε τα ίδια προβλήματα, εμείς οι μεταφορείς τα παιδιά και οι γονείς είμαστε όμηροι αυτού του μαθηματικού τύπου», τονίζει ο κ. Πεζίκογλου και αναφέρει πως «λόγω των χαμηλών τιμών οι ιδιοκτήτες των λεωφορείων δεν συμμετέχουν στους διαγωνισμούς. Όλα έχουν ανέβει πως θα βγουν οι επαγγελματίες;».

Η Περιφέρεια σκέφτεται να νοικιάσει λεωφορεία και να προσλάβει οδηγούς

Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, μπροστά στο αδιέξοδο, εξετάζει την προοπτική να νοικιάσει άμεσα η ίδια μικρά λεωφορεία και να προσλάβει οδηγούς, ώστε μερικώς να λύσει το πρόβλημα, ενώ έχει ζητήσει να αλλάξει ο μαθηματικός για να επαναλάβει τους διαγωνισμούς.

Όπως αναφέρει ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας Ενώσεων Γονέων και Κηδεμόνων Κεντρικής Μακεδονίας, Θανάσης Κοκονάς, «η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ευελπιστεί ότι θα αλλάξει ο μαθηματικός τύπος και θα προχωρήσει σε νέους διαγωνισμούς, αλλά το πρόβλημα συνεχίζει και υφίσταται για παραπάνω από 500 μαθητές σε όλο το νομό».

Σημειώνει δε πως «το πρόβλημα υπάρχει κάθε χρόνο και αφορά μαθητές από όλες τις βαθμίδες και τα ειδικά σχολεία και πως κάθε χρόνο δίνονται στις Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας 27.700.000 ευρώ και 185 εκατομμύρια για όλη την Ελλάδα, χωρίς να έχουμε αντιμετωπίσει τα προβλήματα. Θα μπορούσε με αυτά τα λεφτά, να δημιουργηθεί ένας ενιαίος δημόσιος φορέας που θα αναλάμβανε αυτό το έργο». «Δηλαδή με τα λεφτά τριών ετών θα μπορούσαν να έχουν λεωφορεία όχι μόνο για τη μεταφορά των μαθητών αλλά και για τις σχολικές εκδρομές», τονίζει και αναφέρει ότι την Δευτέρα 6/11 στις 11 το πρωί στο άγαλμα Βενιζέλου θα πραγματοποιηθεί συγκέντρωση διαμαρτυρίας μαθητών γονέων αλλά και εκπαιδευτικών με κεντρικό αίτημα, να λυθεί το πρόβλημα της μεταφοράς μαθητών.

«Ακούμε ότι η Περιφέρεια θα νοικιάσει η ίδια λεωφορεία και θα προσλάβει οδηγούς και συνοδούς αλλά πότε; Όταν τελειώσει η χρονιά;», αναρωτιέται η Μαριάννα Βασβάνη, μητέρα μαθητή και μέλος του Συλλόγου Γονέων του 1ου Εδικού Γυμνασίου Θεσσαλονίκης, το οποίο όπως και το Ενιαίο Ειδικό Επαγγελματικό Γυμνάσιο – Λύκειο Ανατολικής Θεσσαλονίκης, όπου φοιτούν 200 μαθητές –τριες, αντιμετωπίζουν πρόβλημα με την μεταφορά των μαθητών.

«Υπάρχει τεράστιο πρόβλημα στις οικογένειες που έχουν επωμιστεί τη μεταφορά. Είναι σαν να μας αποκλείουν από την εκπαίδευση» σημειώνει και αναφέρει ότι «υπάρχουν μαθητές που από το άνοιγμα των σχολείων δεν έχουν πάει στο σχολείο”. “Το κράτος δεν έχει ευθύνες για την απώλεια μάθησης στα παιδιά; Δεν πρέπει η πολιτεία να διασφαλίζει με κάθε τρόπο την εκπαίδευση των παιδιών; αναρωτιέται.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα