Το πρωτοποριακό πρόγραμμα STEAMing the Future και η λειτουργία του Anatolia American University με τρεις Σχολές στη Θεσσαλονίκη
Περισσότεροι από 600 μαθητές και μαθήτριες από περισσότερα από 200 σχολεία σε όλη την Ελλάδα συμμετείχαν σε δράσεις
Στον απολογισμό του πρωτοποριακού εκπαιδευτικού προγράμματος STEAMing the Future που πραγματοποιήθηκε με την υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη προχώρησε ο Πρόεδρος του Anatolia College, Πάνος Βλάχος.
Το πρόγραμμα άρχισε το 2002 και στόχος του είναι να ικανοποιήσει τους δύο πυλώνες που αφορούν το Anatolia, που σημαίνει εκπαιδευτική πρωτοπορία και συμπερίληψη.
«Η λογική είναι να προσπαθήσουμε σε νέους ανθρώπους περιοχών που δεν έχουν πρόσβαση σε αυτές τις νέες μορφές μάθησης να αποκτήσουν πρόσβαση και να δημιουργήσουν κατανόηση για να αποκτήσουν τις κατάλληλες δεξιότητες. Έγινε κυρίως στη Θράκη, στην Αλεξανδρούπολη, στην Ξάνθη, στη Δράμα και βρίσκεται σε εξέλιξη, online σε όλες τις περιοχές της Ελλάδας. Βασίζεται σε μία αρχή: Ότι η μάθηση πρέπει να φύγει από την παραδοσιακή σε μια πιο ενεργή διδασκαλία, όπου ο νέος μαθαίνει νέες τεχνολογίες και πώς θα του δώσει δεξιότητες επικοινωνίας και εργασίας», τόνισε μεταξύ άλλων ο κ. Βλάχος.
Ο κ. Βλάχος στο περιθώριο της ενημέρωσης, τοποθετήθηκε και για την πρόσφατη απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας για την ίδρυση μη κρατικών Πανεπιστημίων και την επικείμενη λειτουργία του Anatolia Amaerican University.
«Η πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ για το θέμα της ίδρυσης των μη κρατικών πανεπιστημίων είναι πολύ σημαντική και ξεκαθαρίζει το τοπίο. Αυτή τη στιγμή και η Πολιτεία και οι οργανισμοί που έκαναν αίτηση προχωρούν στα επόμενα βήματα που αφορούν στην άδεια εγκατάστασης και την άδεια λειτουργίας. Ο στόχος είναι τον Σεπτέμβριο να είμαστε έτοιμοι για πρώτη φορά στην Ελλάδα να βγούμε προς τα έξω, να κάνουμε την Ελλάδα έναν διεθνή εκπαιδευτικό προορισμό και να βοηθήσουμε και την οικονομία, την ακαδημαϊκή εξέλιξη, αλλά και την επιστροφή επιστημόνων από το εξωτερικό.
Εμείς έχουμε τρεις σχολές Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Τεχνολογίας και Πληροφορικής και όλες τις αντίστοιχες Σχολές στους τομείς της Διοίκησης Επιχειρήσεων και Οικονομικών.
Ο συνολικός αριθμός των φοιτητών ευελπιστούμε ότι θα φτάσει τις 2.000 και στόχος μας είναι να προσελκύσουμε και ξένους επισκέπτες».
Ο απολογισμός του προγράμματος
Σε ό,τι αφορά στo STEAMing the Future σχεδιάστηκε από το Anna Papageorgiou STEM Center του Κολλεγίου, με στόχο την καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων και δεξιοτήτων κριτικής σκέψης, καθώς και την εξοικείωση των μαθητών/τριών με την εκπαίδευση STE(A)M (Science, Technology, Arts, Engineering, Mathematics) και τα επαγγέλματα του μέλλοντος.
Κινητήριος δύναμη της προσπάθειας ήταν το Ίδρυμα Μποδοσάκη που υποστήριξε, το 2022, την έναρξη και την τριετή υλοποίηση του προγράμματος.
Το 2022-2023 προσφέρθηκαν δωρεάν διά ζώσης προγράμματα, στο Xanthi TechLab, σε παιδιά ηλικίας 14-18 ετών από την περιοχή της Ξάνθης, καθώς και διαδικτυακά για το σύνολο της μαθητικής κοινότητας στην Ελλάδα.
Το 2023-2024 προσφέρθηκαν ένας νέος κύκλος online μαθημάτων για μαθητές/τριες από όλη την Ελλάδα, δύο διά ζώσης κύκλοι μαθημάτων στην Ξάνθη και στην Αλεξανδρούπολη, και ένας κύκλος δωρεάν εργαστηρίων για εκπαιδευτικούς.
Το 2024-2025 οι εκπαιδευτικές δράσεις συνεχίστηκαν με διά ζώσης μαθήματα στην Ξάνθη και στη Δράμα, καθώς και με το online πρόγραμμα για παιδιά από όλη τη χώρα.
Το πρόγραμμα αποσκοπούσε, παράλληλα, στην ισότιμη πρόσβαση στους τομείς STEAM με έμφαση στη συμπερίληψη, στην ισότιμη πρόσβαση στην εκπαιδευτική καινοτομία και στη συμμετοχή κοριτσιών και αγοριών από απομακρυσμένες περιοχές· και στην πράξη αποδείχθηκε πολύτιμο εργαλείο μάθησης και κινητροδότησης των τοπικών κοινωνιών στις οποίες προσφέρθηκε.
Μέσα σε τρία χρόνια (2022-2025):
- 628 παιδιά Γυμνασίου – Λυκείου από περισσότερα από 200 σχολεία σε όλη την Ελλάδα συμμετείχαν στο πρόγραμμα.
- 77 εκπαιδευτικοί πήραν μέρος σε διαδικτυακές επιμορφώσεις.
- Το πρόγραμμα προσφέρθηκε πέντε φορές διαδικτυακά σε μαθητές και μαθήτριες από κάθε γωνιά της Ελλάδας.
- Το πρόγραμμα προσφέρθηκε διά ζώσης τέσσερις φορές στην Ξάνθη, δύο φορές στην Αλεξανδρούπολη και μία φορά στη Δράμα.
- Από τους συμμετέχοντες, το 61% ήταν αγόρια και το 39% κορίτσια
Μαθήματα
- Εισαγωγή στον Προγραμματισμό
- Ρομποτική και Αυτοματοποίηση
- Διαδίκτυο Πραγμάτων
- Σχεδίαση 3D
- Ανάπτυξη εφαρμογών
- Μεγάλα Δεδομένα και Αναλυτική
- Επιστήμη των Πολιτών
Μετά την 1η χρονιά του STEAMing the Future με την υποστήριξη του Ιδρύματος Μποδοσάκη, το Κολλέγιο Ανατόλια επέκτεινε το πρόγραμμα με την υποστήριξη του Κοινωφελούς Ιδρύματος Ιωάννη Σ. Λάτση, διευρύνοντάς το γεωγραφικά και ηλικιακά. Έτσι, από το 2023, το STEAMing the Future II ξεκίνησε να προσφέρεται στο Anna Papageorgiou STEM Center σε παιδιά που φοιτούν σε σχολεία της δυτικής Θεσσαλονίκης, ενώ προσαρμόστηκε ώστε να μπορούν να το παρακολουθήσουν και παιδιά δημοτικού.
Για την υποστήριξη του προγράμματος δημιουργήθηκε ο ιστότοπος https://steamingthefuture.gr/ με πληροφορίες για τα μαθήματα, διδακτικό υλικό και προσεγγίσεις που είναι διαθέσιμες σε όλους τους εκπαιδευτικούς, καθώς και ιστορίες γυναικών που έχουν διαπρέψει στην επιστήμη τους και αποτελούν θετικό πρότυπο για τα νέα κορίτσια.
Ο θετικός αντίκτυπος του STEAMing the Future δεν περιορίστηκε μόνο στη διάρκεια του προγράμματος, αλλά συνεχίζεται με τη δημιουργία κοινότητας των ωφελούμενων μαθητών/τριών και την επικοινωνία τους στην πλατφόρμα Discord.
Με αφορμή την υλοποίηση των μαθημάτων, το Κολλέγιο Ανατόλια καλλιέργησε και εμβάθυνε τη συνεργασία του με φορείς της Θράκης όπως το Light Hub της Αλεξανδρούπολης, το Επιμελητήριο Έβρου και το Xanthi TechLab, με το οποίο ξεκινά το νέο πρόγραμμα Elevate, σχετικά με τον προγραμματισμό και τις δημιουργικές χρήσεις drones για την πρόληψη των φυσικών καταστροφών.
Τον Νοέμβριο του 2025 το Anna Papageorgiou STEM Center θα παρουσιάσει τo STEAMing the Future ως παράδειγμα καλής εκπαιδευτικής πρακτικής στο συνέδριο European ICSE Science Factory & 6th International STEM Education Conference, το οποίο θα διεξαχθεί στην Κωνσταντινούπολη.
Δεσύπρη: «Να δούμε την κοινότητα να μεγαλώνει»
Η Αθηνά Δεσύπρη, Πρόεδρος του Ιδρύματος Μποδοσάκη υπογράμμισε τη σημασία του προγράμματος.
«Το Ίδρυμα Μποδοσάκη έχει ως βασική του αρχή την προώθηση της ισότητας στην εκπαίδευση, με έμφαση στα παιδιά και τους νέους που το έχουν ανάγκη όπως αυτούς που ζουν σε απομακρυσμένες ή λιγότερο προνομιούχες περιοχές της Ελλάδας. Το πρόγραμμα “STEAMing the Future” αποτυπώνει έμπρακτα αυτή την προσέγγιση. Μέσα από τη μεθοδολογία STEAM, έφηβοι ενεργοποιούνται, εμπνέονται και μαθαίνουν να συνεργάζονται, να δημιουργούν και να προτείνουν λύσεις σε πραγματικά προβλήματα.
Η ενεργή και με ενθουσιασμό συμμετοχή τόσων παιδιών από διαφορετικές περιοχές της χώρας αποτελεί για εμάς σημαντικό κίνητρο για να συνεχίσουμε να προσφέρουμε ενεργά και να υποστηρίζουμε πρωτοβουλίες που επενδύουν στη γνώση και στις δεξιότητες ζωής που είναι απαραίτητες προϋποθέσεις για ένα πιο δίκαιο και βιώσιμο μέλλον. Είμαστε περήφανοι για τη συνεργασία μας με το Κολλέγιο Ανατόλια και τη δυναμική του STEAMing the Future, και ανυπομονούμε να δούμε την κοινότητα των μαθητών και μαθητριών που δημιούργησε, να μεγαλώνει — φέρνοντας μαζί της περισσότερες ιδέες, περισσότερη δημιουργικότητα και περισσότερη ελπίδα».
Κολιάκου: «Ουσιαστικές γέφυρες ανάμεσα στην εκπαίδευση και την καινοτομία»
Η Δρ Ηρώ Κολιάκου, επικεφαλής προγραμμάτων STEAM Κολλεγίου Ανατόλια έδωσε σημαντικές πληροφορίες για
«Αρχικά, θα ήθελα να ευχαριστήσω το Ίδρυμα Μποδοσάκη για τη σημαντική στήριξη και την εμπιστοσύνη που έδειξε — και συνεχίζει να δείχνει — στο Κολλέγιο Ανατόλια. Χωρίς αυτή τη στήριξη, το ταξίδι του STEAMing the Future δεν θα είχε την ίδια έκταση και τον ίδιο ουσιαστικό αντίκτυπο.
Μέσα σε τρία χρόνια, περισσότεροι από 600 μαθητές και μαθήτριες από περισσότερα από 200 σχολεία σε όλη την Ελλάδα συμμετείχαν σε δράσεις του προγράμματος STEAMing the Future, διερευνώντας νέα επιστημονικά πεδία και αναζητώντας ευκαιρίες για το μέλλον τους.

Σε κάθε δράση που διοργανώσαμε, αναδείχθηκε το αξιόλογο δυναμικό της περιφέρειας: παιδιά με δημιουργικές ιδέες, διερευνητικές ερωτήσεις και απορίες για τις σπουδές και τα επαγγέλματα που έως τότε τους ήταν άγνωστα.
Με χαρά είδαμε την ενεργή συμμετοχή πολλών κοριτσιών, που ενδιαφέρθηκαν ουσιαστικά για τα αντικείμενα STEM και άνοιξαν συζητήσεις για το επαγγελματικό τους μέλλον — συχνά μαζί με τις οικογένειές τους.
Ακόμη και μετά την ολοκλήρωση των μαθημάτων, το ενδιαφέρον παραμένει ζωντανό. Πολλά παιδιά συνεχίζουν να συμμετέχουν μέσα από την κοινότητα αποφοίτων του προγράμματος, να ρωτούν, να αναζητούν και να σχεδιάζουν το επόμενο βήμα τους.
Παράλληλα, 77 εκπαιδευτικοί από όλη τη χώρα επιμορφώθηκαν και αξιοποίησαν το υλικό και τη μεθοδολογία του προγράμματος, ενσωματώνοντας νέες ιδέες και εργαλεία στην καθημερινή σχολική πράξη.
Η συνεργασία μας με τοπικούς φορείς, όπως το Xanthi Tech Lab και το Light Hub στην Αλεξανδρούπολη, δημιούργησε ουσιαστικές γέφυρες ανάμεσα στην εκπαίδευση και την καινοτομία, ενισχύοντας τον αντίκτυπο του προγράμματος στις τοπικές κοινωνίες».
Το STEAMing the Future στην Ξάνθη
STEAMing the Future – December 2023 Media Event