Παιδεία

Το υπουργείο παρακάμπτει τις καταλήψεις με διαδικτυακές εξετάσεις

Νέα αναταραχή στα πανεπιστήμια

Parallaxi
το-υπουργείο-παρακάμπτει-τις-καταλήψ-1110395
Parallaxi

Τη δυνατότητα να διενεργήσουν τις εξετάσεις διαδικτυακά έδωσε το υπουργείο Παιδείας στα πανεπιστήμια προκειμένου να παρακάμψει τις καταλήψεις φοιτητών σε σχολές και τμήματα των ΑΕΙ. Έτσι έστειλε εγκύκλιο στα πανεπιστήμια και τα ενημερώνει ότι η διεξαγωγή των φοιτητικών εξετάσεων, γραπτών και προφορικών, είναι επιτρεπτή και μέσω ηλεκτρονικών μέσων δυνάμει ρητής διάταξης νόμου, όπου δεν καθίσταται δυνατή η διά ζώσης διεξαγωγή της αξιολόγησης των φοιτητών ή η χρήση των υποδομών του Α.Ε.Ι. για τη διεξαγωγή της εξεταστικής διαδικασίας.

Μάλιστα την επόμενη Δευτέρα 29 του μήνα ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης θα συζητήσει το θέμα με τους πρυτάνεις προκειμένου να καταθέσουν τις απόψεις τους. Ήδη όμως πολλοί πρυτάνεις κρίνουν ότι δεν υπάρχουν περιθώρια για να γίνουν εξετάσεις και μαθήματα δικτυακά διότι χρειάζεται μεγάλη προετοιμασία και κυρίως επί τεχνικών θεμάτων (και όχι μόνο) και ο χρόνος που έχουν στη διάθεσή τους δεν επαρκεί. Κάποιοι μάλιστα έχουν αποκλείσει κάθε ενδεχόμενο διενέργειας εξεταστικής μέσω διαδικτύου.

Στο μεταξύ όμως τα περιθώρια για την εξεταστική περίοδο πραγματικά στενεύουν και αρκετά τμήματα κυρίως σε μεγάλα πανεπιστήμια (Αθήνας, Θεσσαλονίκης, Πειραιώς, Οικονομικό, Πάντειο) θα αναγκαστούν να την αναβάλλουν. Καθηγητές πολλών σχολών ζητούν να σταματήσουν οι καταλήψεις ώστε να μπορέσει να διενεργηθούν οι εξετάσεις στις αρχές του Φεβρουαρίου κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στους φοιτητές, που είναι κοντά στο πτυχίο και θέλουν να περάσουν τα τελευταία μαθήματα.

Σε προσπάθεια καταστολής των καταλήψεων έχει επιδοθεί και η ΔΑΠ-ΝΔΦΚ, η οποία έστειλε επιστολή στον Κυριάκο Πιερρακάκη από τον οποίο ζητά να πιέσει τις Πρυτανικές Αρχές και να εξαντλήσει κάθε πιθανότητα, ώστε α) να σταματήσουν άμεσα όλες οι παράνομες καταλήψεις και β) να μην χαθεί καμία εξεταστική, ακόμη και αν αυτό συνεπάγεται ηλεκτρονικές εξετάσεις. Μάλιστα οι ίδιοι κάνουν λόγο «για 164 τμήματα στα συνολικά στα 433, τα οποία τελούν παράνομα υπό κατάληψη, εν μέσω εξεταστικής περιόδου».

Πότε «ναι» και πότε «όχι»

Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι εξ΄ αποστάσεως εξετάσεις, στα πανεπιστήμια, για το υπουργείο Παιδείας άλλοτε είναι «καλές και εφικτές» και άλλοτε όχι διότι υπάρχει θέμα διαβλητότητας. Συγκεκριμένα, τον Ιανουάριο του 2021 (ίδια περίοδο με τη σημερινή) η Σύνοδος των πρυτάνεων είχε ζητήσει από την τότε υπουργό Παιδείας Νίκη Κεραμέως, να τους δώσει τη δυνατότητα να κάνουν την εξεταστική, εξ΄αποστάσεως, λόγω της έξαρσης των κρουσμάτων covid-19. H απάντησή της τότε, ήταν αρνητική και είχε θέσει ζητήματα διαβλητότητας των εξετάσεων εάν αυτές πραγματοποιηθούν εξ’ αποστάσεως. Μάλιστα τότε ο υφυπουργός κ. Συρίγος, αναφέρθηκε σε παραδείγματα φοιτητών, οι οποίοι προσπαθούν στην εξεταστική περίοδο ν΄ αντιγράψουν για να περάσουν τα μαθήματα, ενώ και η υπουργός επίσης έθετε ζήτημα διαβλητότητας όταν οι εξετάσεις δεν γίνονται μέσα στα αμφιθέατρα με επιτήρηση. Να σημειωθεί ότι η προηγούμενη από εκείνη, εξεταστική περίοδος, πάλι εν μέσω κορονοϊού, έγινε εξ΄ αποστάσεως με τις «ευλογίες» της κ.Κεραμέως.

Η ρύθμιση για την ψηφιακή εξεταστική

Η διεξαγωγή των φοιτητικών εξετάσεων, γραπτών και προφορικών, είναι επιτρεπτή και μέσω ηλεκτρονικών μέσων (ψηφιακή εξεταστική) δυνάμει ρητής διάταξης νόμου, όπου δεν καθίσταται δυνατή η διά ζώσης διεξαγωγή της αξιολόγησης των φοιτητών ή η χρήση των υποδομών του Α.Ε.Ι. για τη διεξαγωγή της εξεταστικής διαδικασίας.

Οι ανωτέρω διατάξεις ορίζουν ότι τα ειδικότερα θέματα των εναλλακτικών μεθόδων αξιολόγησης ρυθμίζονται στον εσωτερικό κανονισμό λειτουργίας του Α.Ε.Ι., εφόσον έχει εκδοθεί, ο οποίος, σημειωτέον, εκδίδεται με απόφαση της Συγκλήτου κατόπιν πρότασης του Πρύτανη ( βλ. άρθρο 223 του ν. 4957/2022). Δεδομένου ότι:

α) σε κάποια Α.Ε.Ι. δεν έχει εκδοθεί ο κανονισμός λειτουργίας τους,

β) συντρέχει λόγος εφαρμογής της ουσιαστικής διάταξης του άρθρου 65 παρ. 4 περ. β του ν. 4957/2022, δηλαδή της εξ αποστάσεως αξιολόγησης των φοιτητών επειδή λαμβάνουν χώρα έκτακτες συνθήκες στις υποδομές των Α.Ε.Ι., όπου δεν είναι εφικτή η δια ζώσης παρουσία των συντελεστών της εκπαιδευτικής διαδικασίας για τη διεξαγωγή των φοιτητικών εξετάσεων,

γ) η Σύγκλητος έχει -δυνάμει της διάταξης της περ. κγ ΄της παρ. 4 του άρθρου 16 του ν. 4957/2022- την αρμοδιότητα να ασκεί κάθε άλλη αρμοδιότητα που σχετίζεται με ακαδημαϊκά θέματα του Α.Ε.Ι, και δ) η Σύγκλητος έχει –δυνάμει της διάταξης της παρ. 3 του άρθρου 223- την αρμοδιότητα να εκδίδει αποφάσεις με τις οποίες ρυθμίζονται θέματα του Εσωτερικού Κανονισμού Λειτουργίας μέχρι την έκδοση αυτού, θεωρούμε ότι η Σύγκλητος, λαμβανομένων επιπροσθέτως υπόψιν:

i) τη διάταξη του άρθρου 64 παρ.4 για την παράταση εξαμήνου με απόφαση Συγκλήτου μόνο για λόγους ανωτέρας βίας και όχι και για λόγους έκτακτων συνθηκών ,

ii) οι τελικές εξετάσεις διενεργούνται μετά την ολοκλήρωση του ακαδημαϊκού εξαμήνου και, συνεπώς ο χρόνος της εξεταστικής δεν μπορεί να συμπίπτει με το χρόνο διεξαγωγής μαθημάτων εξαμήνου και

iii) ότι οι εκπαιδευτικές δραστηριότητες ενός ακαδημαϊκού έτους δεν μπορούν να μεταφερθούν στο επόμενο, με την εξαίρεση της επαναληπτικής εξέτασης, δύναται να λάβει απόφαση, συντρεχουσών των ανωτέρω υπό στοιχεία 6α-δ προϋποθέσεων, και να προβεί στις αναγκαίες ενέργειες για την διεξαγωγή της αξιολόγησης των φοιτητών με ηλεκτρονικά μέσα λαμβάνοντας τα απαραίτητα τεχνικά και οργανωτικά μέτρα εφαρμογής της εξεταστικής διαδικασίας με μεθόδους σύγχρονης εξ αποστάσεως αξιολόγησης, ώστε να διασφαλίζονται τα προσωπικά δεδομένα όσων συμμετέχουν στην διαδικασία των εξετάσεων, καθώς και το αδιάβλητο της διαδικασίας.

Πηγές: ieidiseis.gr / ethnos.gr

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα