«Πόλεμος» μεταξύ Σερβίας – Κροατίας για το ρωσικό πετρέλαιο
Το Βελιγράδι κατηγορεί το Ζάγκρεμπ για τρικλοποδιά, διότι δεν εξαιρείται από το 8ο πακέτο κυρώσεων της ΕΕ κατά της Μόσχας
Η Σερβία από την 1η Νοεμβρίου δεν θα μπορεί να εισάγει αργό πετρέλαιο από την Ρωσία με δεδομένο ότι δεν εξαιρέθηκε από το όγδοο πακέτο κυρώσεων που επέβαλε η ΕΕ κατά της Μόσχας.
Η σερβική πολιτική ηγεσία υποστηρίζει ότι ο αποκλεισμός της Σερβίας από τις χώρες που εξαιρέθηκαν από την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου έγινε με αίτημα της Κροατίας.
«Η Σερβία θα απαντήσει στην απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου με σοβαρό, υπεύθυνο, αλλά και στρατηγικής σημασίας τρόπο. Ευχαριστούμε τους Κροάτες γείτονές μας που έδειξαν για πολλοστή φορά τι επιθυμούν για τη χώρα μας και τον λαό μας», έγραψε στο Instangram ο πρόεδρος της Σερβίας Αλεξάνταρ Βούτσιτς από την Πράγα όπου μετέβη για να συμμετάσχει στην Σύνοδο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Κοινότητας.
Η πρωθυπουργός της Σερβίας Άννα Μπρνάμπιτς χαρακτήρισε «εχθρική» την συμπεριφορά της Κροατίας απέναντι στην Σερβία και αναρωτήθηκε πώς γίνεται κάποιες χώρες της ΕΕ, όπως η Ουγγαρία και η Βουλγαρία, να εξαιρούνται από την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου και να μην ισχύει το ίδιο και για την Σερβία.
Ο πρωθυπουργός της Κροατίας Αντρέι Πλένκοβιτς, προσερχόμενος στη Σύνοδο Κορυφής της Ευρωπαϊκής Πολιτικής Κοινότητας στην Πράγα, σχολίασε τις αιτιάσεις της σερβικής ηγεσίας. «Καταρχήν, η απόφαση της ΕΕ να μην εξαιρεθεί η Σερβία από την απαγόρευση εισαγωγής ρωσικού πετρελαίου λήφθηκε ομόφωνα. Δεύτερον, η Σερβία δεν μπορεί να κάθεται σε δύο καρέκλες, να έρχεται και να μας λέει ότι επιθυμεί την ένταξη στην ΕΕ και από την άλλη να μην επιβάλλει κυρώσεις στην Ρωσία. Τρίτον, η Σερβία μπορεί μέσω του αγωγού στην Κροατία να εισάγει όποιο αργό πετρέλαιο θέλει εκτός από το ρωσικό», δήλωσε από την Πράγα ο Πλένκοβιτς.
Η Σερβία προμηθεύεται το 80% του αργού πετρελαίου, που φτάνει στα διυλιστήρια της χώρας, μέσω του αγωγού της Αδριατικής (JANAF) ο οποίος ξεκινάει από το λιμάνι της Ριέκα στην Κροατία. Ο αγωγός αυτός κατασκευάστηκε το 1974 για να εξυπηρετεί τις Δημοκρατίες της τότε Γιουγκοσλαβίας, αλλά και άλλες χώρες όπως η Ουγγαρία και η Τσεχοσλοβακία.