Ο πόλεμος στην Ουκρανία μπορεί να οδηγήσει σε παγκόσμια έλλειψη ντίζελ

Κινδυνεύει περισσότερο η Ευρώπη και θα μπορούσε να οδηγήσει σε δελτίο καυσίμων, σύμφωνα με τους Financial Times.

Parallaxi
ο-πόλεμος-στην-ουκρανία-μπορεί-να-οδηγ-894923
Parallaxi
Εικόνα: SOOC

Στριμώχνονται οι παγκόσμιες αγορές ντίζελ, προειδοποιούν οι κορυφαίοι όμιλοι παγκοσμίως, ενώ από μια «συστημική» έλλειψη κινδυνεύει περισσότερο η Ευρώπη, κάτι που θα μπορούσε να οδηγήσει σε δελτίο καυσίμων, σύμφωνα με τους Financial Times.

Οι επικεφαλής των τριών κορυφαίων traders «Vitol», «Gunvor» και «Trafigura» υπολόγισαν ότι ως αποτέλεσμα των κυρώσεων, που επιβλήθηκαν στη Ρωσία για την εισβολή της στην Ουκρανία, θα μπορούσαν να χαθούν έως και 3 εκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου και παραγώγων ημερησίως, όπως δήλωσαν στο πλαίσιο της Παγκόσμιας Συνόδου «FT Commodities» στη Λωζάνη, την Τρίτη.

«Αυτό που ενδιαφέρει όλους είναι οι προμήθειες ντίζελ. Η Ευρώπη εισάγει περίπου το ήμισυ του ντίζελ της από τη Ρωσία και περίπου το ήμισυ του ντίζελ της από τη Μέση Ανατολή», δήλωσε ο Ράσελ Χάρντι, επικεφαλής της ελβετικής εταιρείας εμπορίας πετρελαίου «Vitol» και προειδοποίησε: «Αυτό το συστημικό έλλειμμα ντίζελ υπάρχει».

Αυτές οι ρωσικές εισαγωγές αντιπροσωπεύουν περίπου το 15% της κατανάλωσης ντίζελ στην Ευρώπη, ενώ το αργό πετρέλαιο, συμπεριλαμβανομένων των προμηθειών από τη Ρωσία, είναι κάτι που επεξεργάζονται επίσης τα διυλιστήρια της ηπείρου.

Ο Χάρντι είπε ότι η στροφή σε περισσότερη κατανάλωση ντίζελ έναντι της βενζίνης στην Ευρώπη βοήθησε στη δημιουργία ελλείψεων καυσίμου. Πρόσθεσε ότι τα διυλιστήρια θα μπορούσαν να ενισχύσουν την παραγωγή ντίζελ τους, ως απάντηση στις υψηλότερες τιμές εις βάρος άλλων προϊόντων που προέρχονται από πετρέλαιο, για να ενισχύσουν την προσφορά, αλλά αναγνώρισε ότι το δελτίο στην προμήθεια πετρελαίου είναι μια πιθανότητα.

Ο Torbjorn Tornqvist, συνιδρυτής και πρόεδρος της «Gunvor Group» με έδρα τη Γενεύη, τόνισε πως «το ντίζελ δεν είναι απλώς ένα ευρωπαϊκό πρόβλημα, είναι ένα παγκόσμιο πρόβλημα. Πραγματικά, είναι».

Η Amrita Sen, επικεφαλής αναλυτής πετρελαίου στην «Energy Aspects», είπε ότι «το ντίζελ είναι μακράν αυτό που επηρεάζεται χειρότερα» από τα προϊόντα πετρελαίου, επειδή η Ευρώπη εισάγει σχεδόν ένα εκατομμύριο βαρέλια την ημέρα ρωσικό ντίζελ και ο κόσμος μπήκε στη σύγκρουση με σχεδόν χαμηλά αποθέματα πετρελαίου.

Σε ανακοίνωσή της, η γαλλική εταιρεία πετρελαίου «TotalEnergies» ανέφερε ότι εάν δεν λάβει οδηγίες για το αντίθετο από τις ευρωπαϊκές κυβερνήσεις, θα τερματίσει τα συμβόλαια αγοράς ντίζελ με τη Ρωσία «το συντομότερο δυνατό και το αργότερο μέχρι το τέλος του 2022»: «Η TotalEnergies θα εισάγει προϊόντα πετρελαίου από άλλες ηπείρους, ιδίως το μερίδιό της στο πετρέλαιο που παράγεται από το διυλιστήριο Satorp στη Σαουδική Αραβία», διευκρίνισε η εταιρεία.

Εν τω μεταξύ, ο Jeremy Weir, διευθύνων σύμβουλος της «Trafigura» με έδρα τη Σιγκαπούρη, δήλωσε ότι 2-2,5 εκατομμύρια βαρέλια ρωσικής παραγωγής πετρελαίου θα εξαφανιστούν από την παγκόσμια αγορά, μοιρασμένα μεταξύ αργού πετρελαίου και διυλισμένων προϊόντων.

«Η αγορά ντίζελ είναι εξαιρετικά σφιχτή. Θα γίνει ακόμη περισσότερο», προειδοποίησε. Ο Tornqvist είπε επίσης ότι οι ευρωπαϊκές αγορές φυσικού αερίου δεν λειτουργούσαν πλέον σωστά, καθώς οι έμποροι αντιμετώπιζαν τεράστιες απαιτήσεις από τις τράπεζες για μετρητά, για την κάλυψη θέσεων αντιστάθμισης κινδύνου. «Νομίζω ότι έχει ‘χαλάσει’», ανέφερε χαρακτηριστικά. «Ποτέ δεν πίστευα ότι κάποιος θα μπορούσε να πει ‘α, το αέριο έχει πέσει κάτω από 100 ανά μεγαβατώρες (και αυτό) είναι πραγματικά φθηνό».

Την περασμένη εβδομάδα, οι μεγαλύτεροι έμποροι ενέργειας της Ευρώπης κάλεσαν τις κυβερνήσεις και τις κεντρικές τράπεζες να παράσχουν έκτακτη υποστήριξη ρευστότητας, για να διατηρήσουν τη λειτουργία των αγορών φυσικού αερίου και ηλεκτρικής ενέργειας, καθώς οι απότομες αυξήσεις τιμών που προκλήθηκαν από την κρίση στην Ουκρανία έχουν δημιουργήσεις νευρικότητα στις συναλλαγές.

Τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης φυσικού αερίου που συνδέονται με την TTF, τη χονδρική τιμή του φυσικού αερίου στην Ευρώπη, έχουν αυξηθεί από περίπου 80 ευρώ ανά μεγαβατώρα πριν από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, σε περισσότερα από 300 ευρώ νωρίτερα αυτό το μήνα, πριν πέσουν κάτω από τα 100 ευρώ και πάλι αυτή την εβδομάδα. Πριν από δύο χρόνια, οι τιμές του φυσικού αερίου στην Ευρώπη ήταν κάτω από 20 ευρώ ανά μεγαβατώρα.

Οι έμποροι αντιμετωπίζουν αυξανόμενες απαιτήσεις εγγυήσεων – το ποσοστό της τιμής ενός τίτλου, που οι τράπεζες απαιτούν να διατηρούν οι έμποροι σε μετρητά. Ο Χάρντι είπε ότι η συμμετοχή στην αγορά spot για το φυσικό αέριο είχε μειωθεί, επειδή το κόστος των συναλλαγών είχε αυξηθεί τόσο πολύ.

Για να μετακινήσετε ένα φορτίο ισοδύναμο με μία μεγαβατώρα υγροποιημένου φυσικού αερίου με τιμή 97 ευρώ, οι έμποροι πρέπει να παρέχουν 80 ευρώ σε μετρητά, επιβαρύνοντας τις κεφαλαιακές τους απαιτήσεις, είπε ο Χάρντι.

Ο Tornqvist σημείωσε ότι οι ευρωπαϊκές επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας θα δυσκολευτούν «να γεμίσουν τις αποθήκες» φυσικού αερίου για τον επόμενο χειμώνα, δεδομένης της «παράλυσης» που υπάρχει στην αγορά spot φυσικού αερίου, εκτός εάν οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής παρέμβουν για να παράσχουν εγγυήσεις για την προστασία των αγοραστών από τις διακυμάνσεις των τιμών.

Πηγη – in.gr

Δείτε επίσης:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα