Έντονες αντιδράσεις της αντιπολίτευσης στο νέο νομοσχέδιο για το σιδηρόδρομο
Πυρά από τα κόμματα για την πρόθεση επανένωσης των τριών εταιριεών στο «Νέο ΟΣΕ»
Σφοδρή κριτική στην κυβέρνηση για την ασφάλεια και την αξιοπιστία των μεταφορών άσκησε ο πρόεδρος του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ, Σωκράτης Φάμελλος, στο πλαίσιο της συζήτησης στη Βουλή για το νομοσχέδιο για την αναδιάρθρωση του σιδηροδρομικού φορέα.
Όπως ανέφερε, η κυβέρνηση δεν φέρνει ένα νομοσχέδιο για την ενίσχυση των σιδηροδρόμων με βάση την «καινοτομία», την «προστασία του περιβάλλοντος» και την «ασφάλεια», αλλά μόνο ένα «θολό action plan». «Δεν έχετε δημιουργήσει πλαίσιο ασφάλειας. Μόνο δείγματα ανεπάρκειας και αναξιοπιστίας», είπε χαρακτηριστικά, σημειώνοντας πως αυτό είναι αρνητικό και για τις μεταφορές, καθώς έρχονται στη δημοσιότητα μόνο με αρνητικά παραδείγματα, «ατυχήματα» και «παρ’ ολίγον δυστυχήματα». Κατηγόρησε, επίσης, την κυβέρνηση ότι δεν έχει κάποιο «στρατηγικό σχέδιο και δεν έχει εντάξει τον σιδηρόδρομο στις προτεραιότητες του Ταμείου Ανάπτυξης».
Αναφερόμενος στην τραγωδία των Τεμπών, ζήτησε και πάλι απαντήσεις, στηλιτεύοντας τις απόπειρες «συγκάλυψης» από την κυβέρνηση. «Θα συναινέσει η κυβέρνηση στον έλεγχο από τη δικαιοσύνη των ευθυνών κυβερνητικών στελεχών;», διερωτήθηκε, τονίζοντας ότι έτσι θα αποδειχθεί αν ισχύει το «όλα στο φως» της κυβέρνησης. Σημείωσε, δε, ότι ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ περιμένει το αποτέλεσμα των ερευνών για να παρέμβει και κοινοβουλευτικά.
Ως προς το σημερινό νομοσχέδιο, ανέφερε ότι αποτελεί στην ουσία ακύρωση προηγούμενου νόμου που αποδεικνύει την «ανεπάρκεια» της κυβέρνησης, συγχωνεύοντας και πάλι ΟΣΕ-ΕΡΓΟΣΕ σε ένα νέο φορέα, ενώ παρέπεμψε και στη διαδικασία επί παραβάσει της Ευρωπαϊκής Επιτροπής επειδή δεν τηρεί τη νομοθεσία της Ευρωπαϊκής Ένωσης για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων.
Κατήγγειλε, επίσης, την υποστελέχωση των υπηρεσιών και τη μη εξασφάλιση της πραγματικής ανεξαρτησίας των Αρχών για την ασφάλεια των μεταφορών. Τόνισε, δε, ότι αντίθετα με την κυβέρνηση που κάνει «βήματα προς τα πίσω» και έχει εγκαταλείψει τον σιδηρόδρομο, ο ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ έχει καταθέσει «ολοκληρωμένη πρόταση με βάση το δίπτυχο ασφάλεια και ανάπτυξη». « Γιατί η ανάπτυξη και επέκταση του σιδηροδρόμου αποτελεί όχι μόνο ευρωπαϊκό κεκτημένο και στοιχείο της ποιότητας ζωής αλλά και αναπτυξιακό εργαλείο», υπογράμμισε.
Συνεχίζοντας, ο Σ. Φάμελλος αναφέρθηκε σε σειρά τροπολογιών που περιλαμβάνονται στο νομοσχέδιο και αποδεικνύουν κι αυτές την «ανεπάρκεια» της κυβέρνησης, από τις «παρατάσεις του νόμου των αυθαιρέτων 11 χρόνια μετά», παρά τις υποσχέσεις για κατεδαφίσεις, μέχρι «την επιδότηση οφειλών των ΔΕΥΑ προς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας» και τα μέτρα για τις προμήθειες των τραπεζών, για τα οποία, όπως αναφέρει, οι τράπεζες θα «πανηγυρίζουν».
Ζ. Κωνσταντοπούλου: Κοινοβουλευτικό ξέπλυμα ποινικών ευθυνών
Να αποσύρει η κυβέρνηση το νομοσχέδιο για τον σιδηρόδρομο, ζήτησε η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας, Ζωή Κωνσταντοπούλου.
«Το νομοσχέδιο που φέρνει η κυβέρνηση σήμερα, τελευταία ημέρα συνεδρίασης της ολομέλειας της Βουλής για τον σιδηρόδρομο, με το οποίο προβλέπει την απορρόφηση της ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ από τον ΟΣΕ, τη μετονομασία του ΟΣΕ και μια σειρά από αλλαγές στο σιδηρόδρομο αποτελεί ευθεία, ευθύτατη, ανερυθρίαστη, ξεδιάντροπη παρέμβαση στη δικαιοσύνη, παρέμβαση στην ανοιχτή ανάκριση για το έγκλημα των Τεμπών, παρέμβαση στη ποινική δικογραφία της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας, για τη σύμβαση 717, ανερυθρίαστη προσπάθεια της κυβέρνησης της ΝΔ, του κ. Μητσοτάκη, του κ. Καραμανλή, να εξασφαλίσουν ευνοϊκότερη μεταχείριση για τους εαυτούς τους και για τους δικούς τους και να αποφύγουν τον ποινικό έλεγχο. Καλώ την κυβέρνηση να αποσύρει άμεσα το νομοσχέδιο αυτό που θα μείνει στην ιστορία, ως μια απονενοημένη προσπάθειας μιας υπόλογης και ένοχης κυβέρνησης να σώσει τον εαυτό της», είπε η Ζωή Κωνσταντοπούλου.
Η πρόεδρος της Πλεύσης Ελευθερίας κάλεσε τα κόμματα της αντιπολίτευσης, που έχουν απαιτούμενο αριθμό βουλευτών, να υποβάλουν αίτημα διεξαγωγής ονομαστικής ψηφοφορίας για την αρχή, για όλα τα άρθρα και για το σύνολο του νομοσχεδίου και «να πάρει ο καθένας την ευθύνη του, γι’ αυτό το κοινοβουλευτικό ξέπλυμα ποινικών ευθυνών που επιχειρείται». Αυτή η πρακτική, υπογράμμισε η κ. Κωνσταντοπούλου, «των κοινοβουλευτικών νομιμοποιήσεων παράνομων ενεργειών, του κοινοβουλευτικού ξεπλύματος εγκλημάτων θα σταματήσει, γιατί η κοινωνία την έχει καταλάβει, γιατί οι πολίτες αντιδρούν και αντιστέκονται, γιατί η Πλεύση Ελευθερίας είναι και θα είναι η φωνή των πολιτών, μέσα στη Βουλή και στην κοινωνία».
Η πρόεδρος της Πλεύσης, απαντώντας σε ερώτηση δημοσιογράφων για την χθεσινή επίθεση στον πρώην περιφερειάρχη Κώστα Αγοραστό, σημείωσε ότι «ο κ. Αγοραστός πρέπει να δικαστεί για τις ποινικές του ευθύνες, σε σχέση με την αλλοίωση του τόπου του εγκλήματος, θα πρέπει να λογοδοτήσει». Η κ. Κωνσταντοπούλου αναφέρθηκε και στη στάση του κ. Αγοραστού όταν κλήθηκε στην εξεταστική επιτροπή, όπου αρνήθηκε να τοποθετηθεί. Αυτή η στάση, είπε η κ. Κωνσταντοπούλου αποτελεί στ΄αλήθεια ομολογία ενοχής και «είναι οι τεράστιες οι ευθύνες του και για το ζήτημα της παρέμβασης στον τόπο του εγκλήματος αλλά και για τα ανύπαρκτα αντιπλημμυρικά έργα, αυτά για τα οποία δόθηκαν και ξοδεύτηκαν 1 δισ. ευρώ, για να αποκαλυφθεί αργότερα, ότι ήταν εγκαταλελειμμένη στο έλεος κάθε φυσικού φαινομένου και της κακοδιοίκησης και διαφθοράς, η Θεσσαλία». Ο κ. Αγοραστός, επέμεινε η πρόεδρος της Πλεύσης, είναι ένα πρόσωπο που πρέπει να ελεγχθεί πολλαπλώς και ταυτόχρονα είναι πρόσωπο επιλογής του κ. Μητσοτάκη το οποίο καλύφθηκε μέχρι τέλους από την κυβέρνηση Μητσοτάκη.
«Δεν έχω παρακολουθήσει την ακριβή αποτύπωση (σ.σ. σε απάντηση για την επίθεση για την επίθεση σε βάρος του κ. Αγοραστού). Θα μου επιτρέψετε να πω ότι συμμερίζομαι την αγανάκτηση των γονέων, των απλών ανθρώπων που ζητούν και διεκδικούν δικαιοσύνη και προσκρούουν σε αυτή την τρομακτική διαφθορά, διαπλοκή και συγκάλυψη. Συμμερίζομαι τον πόνο των ανθρώπων που διεκδικούν δικαιοσύνη και πέφτουν πάνω σε ένα διαπλεκόμενο σύστημα και είναι εκείνη που θα στέκομαι στο πλευρό τους, μέχρι να λάμψει η αλήθεια, μέχρι να αποδοθεί δικαιοσύνη και μέχρι να τιμωρηθούν όλοι οι υπαίτιοι», είπε η κ. Κωνσταντοπούλου.
Πυρά και από τους εισηγητές των κομμάτων
Απορρίπτουν ως «αποσπασματικό και αντιφατικό» το νομοσχέδιο του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών «Αναδιάρθρωση σιδηροδρομικού τομέα και ενίσχυση ρυθμιστικών φορέων μεταφορών» τα κόμματα της Αντιπολίτευσης κατά τη συζήτησή του στην Ολομέλεια.
Ειδικότερα, ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ – ΚΙΝΑΛ Τάσος Νικολαΐδης επέκρινε για αντιφατικότητα στην κυβερνητική πολιτική καθώς από τον νόμο της αναδιοργάνωσης και απόσχισης του ΟΣΕ της ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΟΣΕ που είχε προχωρήσει η προηγούμενη ηγεσία του Υπουργείου το 2022, τώρα προχωράει στην εκ διαμέτρου αντίθετη κατεύθυνση της συγχώνευσης. Χαρακτήρισε το σχέδιο νόμου πρόχειρο και αποσπασματικό, τονίζοντας ότι ο σιδηρόδρομος χρειάζεται ένα στρατηγικό ενιαίο σχέδιο το οποίο να είναι καλά μελετημένο. Απαιτούνται, είπε, αιτιολογημένες εξηγήσεις για την πολιτική επιλογή της αναστροφής καθώς και τι απέδωσαν οι διαχωρισμοί που έγιναν το 2022.
Σχετικά με το τροχαίο υλικό ότι υπάρχουν καταγγελίες ότι βρίσκεται σε πολύ κακή κατάσταση, επισήμανε ότι στο νέο μεγάλο ΟΣΕ που δημιουργείται με το νομοσχέδιο θα πρέπει να έχουμε απαντήσεις για τις μελέτες που προηγήθηκαν, εάν εξετάστηκαν τα διεθνή πρότυπα, όλα τα εναλλακτικά σενάρια, υπήρξε ευρεία διαβούλευση, πως καταλήξαμε σε αυτό το σχήμα που είναι σε πλήρη αντίθεση με αυτές του 2022. Εμείς, είπε ο εισηγητής του ΠΑΣΟΚ- ΚΙΝΑΛ «δεν μπορούμε σε κάθε περίπτωση να γίνουμε συνυπεύθυνοι σε συνεχείς αλλαγές χωρίς επαρκείς αιτιολογήσεις». Αυτά τα πέντε χρόνια, υποστήριξε ο βουλευτής, «ο σιδηρόδρομος έχει απαξιωθεί στη συνείδηση των πολιτών σε θέματα ασφάλειας και έχουν γίνει πολλά βήματα προς τα πίσω». Ανέφερε ότι όπως και το νομοσχέδιο το 2022 δεν έδωσε λύση στο πρόβλημα έτσι και αυτό το σχέδιο νόμου δεν δίνει λύσεις Χρειάζεται ακόμα πολύς δρόμος για να επανέλθει η ομαλότητα στις σιδηροδρομικές συγκοινωνίες και αυτό δεν πρόκειται να συμβεί όσο η Κυβέρνηση αντιμετωπίζει τα ζητήματα αποσπασματικά.
Ο κ. Νικολαΐδης, μεταξύ άλλων, ανέφερε ότι σε μια συζήτηση για τον σιδηρόδρομο δεν θα μπορούσε να μην γίνεται αναφορά στο έγκλημα των Τεμπών, όπου με τραγικό τρόπο αναδείχθηκαν τα κενά ασφαλείας των σιδηροδρόμων και οι ελλείψεις σε βασικά συστήματα που είτε ήταν εκτός λειτουργίας ή απουσίαζαν. Πρόκειται, είπε, «για ένα συλλογικό τραύμα που δεν πρόκειται να επουλωθεί όσο δεν αποδίδεται δικαιοσύνη χωρίς κανενός είδους συγκάλυψη». Σχετικά με τον Εθνικό Οργανισμό Διερεύνησης των Αεροπορικών και Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων (Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ) που έχει αναλάβει τη διερεύνηση του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών επισήμανε πως από τις διατάξεις του νομοσχεδίου προκύπτει ότι δύο χρόνια από τη σύστασή του δεν έχουν οργανωθεί οι αρμόδιες υπηρεσίες. Η δική μας θέση, είπε ο βουλευτής είναι ότι «χρειάζεται να υπάρξει ένας πραγματικά ανεξάρτητος Οργανισμός που θα λειτουργεί ανεξάρτητα από το Υπουργείο και τους εποπτευόμενους φορείς του».
Σχετικά με τις υπουργικές τροπολογίες που έχουν κατατεθεί, ο εισηγητής της μειοψηφίας είπε ότι έχουμε και πάλι σειρά παρατάσεων ρυθμίσεων και «αυτό δεν είναι καλή νομοθέτηση, θα μπορούσε να υπήρχε καλύτερος συντονισμός, ενώ ορισμένες δείχνουν ότι δεν υπάρχει βούληση εφαρμογής των ήδη ψηφισμένων ρυθμίσεων. Σε κάθε περίπτωση είναι απόδειξη αναποτελεσματικότητας».
Ο κ. Νικολαϊδης, αναφερόμενος στην τροπολογία με τις ρυθμίσεις για τις τράπεζες, υποστήριξε ότι «είναι προφανές ότι έρχεται μετά την πίεση του ΠΑΣΟΚ» αλλά «και πάλι δεν κάνετε όλα όσα είναι απαραίτητα για να προστατεύονται οι πολίτες». Από την κυβερνητική τροπολογία, είπε ο βουλευτής, δεν συμπεριλαμβάνονται «σειρά τραπεζικών προμηθειών που έχουν χαρακτηριστεί ως καταχρηστικές από τα ελληνικά δικαστήρια. Δεν γίνεται τίποτα για το μείζον ζήτημα των τραπεζικών επιτοκίων, όπως η υποχρέωση των τραπεζών να μειώνουν το επιτόκιο όταν πέφτει το Eurobord, όπως το αυξάνουν όταν αυτό ανεβαίνει, όπως είναι η πρόταση του ΠΑΣΟΚ σύμφωνα και με την απόφαση του ΣτΕ».
Ο ειδικός αγορητής του ΣΥΡΙΖΑ, Αλέξανδρος Μεϊκόπουλος, επισήμανε κι αυτός από την πλευρά του πως το νομοσχέδιο αυτό είναι σε πλήρη αντίθεση με τα όσα νομοθέτησε η κυβέρνηση για τον ΟΣΕ και τις θυγατρικές του το 2022. Πρόκειται είπε «για ανορθόδοξη πολιτική και νομοθέτηση» και θυμίζοντας την παροιμία του «Φούρνου του Χότζα» που άλλαζε κάθε φορά την πόρτα, είπε στον υπουργό ότι «έτσι ακριβώς νομοθετείτε αλλάζοντας συνεχώς την “πόρτα”». Αμφισβήτησε ότι η συγχώνευση του ΟΣΕ με την ΕΡΓΟΣΕ θα λύσουν το πρόβλημα της καλύτερης διαχείρισης των σιδηροδρομικών έργων και του τροχαίου υλικού που σήμερα κάνει η ΓΑΙΟΣΕ.
Ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ είπε ότι ο ΟΣΕ έχει να κάνει σιδηροδρομικά έργα εδώ και 25 χρόνια και δεν διαθέτει το αναγκαίο αυτό προσωπικό. Θα έπρεπε, είπε, «να υπάρχει αναλυτική καταγραφή του τροχαίου υλικού που μεταβιβάζεται στον νέο φορέα. Ποια είναι η τεχνο-οικονομική μελέτη για τη συντήρησή του, η κοστολόγησή του; Η αρμοδιότητα συντήρησης του τροχαίου υλικού που ήταν στην αρμοδιότητα της Hellenic Train κατά πόσο το συντήρησε σωστά, καθώς το 40% του υλικού είναι παροπλισμένο». Απαιτούνται, είπε ο κ. Μεϊκόπουλος, πόροι και προσωπικό στον νέο φορέα. Εξέφρασε αμφιβολίες και κατά πόσο η συντήρηση του υλικού μπορεί να γίνει στα εργοστάσια του ΟΣΕ. Τόνισε ότι στον ΟΣΕ σήμερα εργάζονται περίπου 1.200 άτομα εκ των οποίων τα 700 είναι συμβασιούχοι με «μπλοκάκι» και με 8μηνη μόνο εκπαίδευση!
Για την ορθή και αδιάβλητη αξιολόγηση του προσωπικού σε κρίσιμες ειδικότητες και αρμοδιότητες, ο κ. Μεϊκόπουλος είπε ότι πολλές φορές ο αξιολογητής με τον αξιολογούμενο συνδέονται συγγενικά μεταξύ τους και προειδοποίησε ότι «όσα σήμερα συμβαίνουν στον ελληνικό σιδηρόδρομο οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια σε νέα Τέμπη». Η βασική μεταρρύθμιση που απαιτείται, είπε ο βουλευτής, «είναι η ενίσχυση του ΟΣΕ με εξειδικευμένο προσωπικό που να μπορεί να ανταπεξέλθει στις σύγχρονες προκλήσεις και στα νέα δεδομένα του ευρωπαϊκού σιδηρόδρομου». Με «καθαρές» και όχι ρουσφετολογικές προσλήψεις. Σχετικά με την αποκατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου στη Θεσσαλία, είπε ότι την αρμοδιότητα της εποπτείας θα έπρεπε να την έχει η ΕΡΓΟΣΕ και όχι στο Υπουργείο. Σχετικά με τον Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ έκρουσε τον κώδωνα του κινδύνου για «καμπάνες» από την ΕΕ καθώς δεν εξασφαλίζεται η ανεξαρτησία της από την Κυβέρνηση. Ο κ. Μεϊκόπουλος, αναφέρθηκε και στο θέμα ασφάλειας στο μετρό της Θεσσαλονίκης αλλά και στο τρενάκι του Πηλίου. Παράλληλα άσκησε κριτική για το σχέδιο δράσης με την ΕΕ και ζήτησε να δοθούν αναλυτικά τα στοιχεία με τα οποία κατέληξε σε αυτό η Κυβέρνηση με την Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ο ειδικός αγορητής του ΚΚΕ, Χρήστος Κατσώτης, είπε ότι «η Κυβέρνηση δύο χρόνια μετά το έγκλημα των Τεμπών φέρνει ένα νομοσχέδιο ισχυριζόμενη ότι αναδιαρθρώνει τον σιδηροδρομικό τομέα και ενισχύει την ασφάλεια των μεταφορών» αλλά «οι εξελίξεις αποδεικνύουν ότι η πολιτική της απελευθέρωσης των μεταφορών, της ιδιωτικοποίησης και διαχείρισης από επιχειρηματικούς ομίλους – που όλοι σας υπηρετήσατε διαχρονικά μαζί- θυσιάζει την ασφάλεια για τα κέρδη των ομίλων».
Ο βουλευτής είπε ότι «μετά το έγκλημα των Τεμπών ο λαός με τις συγκλονιστικές διαδηλώσεις του απαίτησε μέτρα ασφάλειας και καμία συγκάλυψη των ευθυνών. Ως ΚΚΕ θα εξακολουθήσουμε να κάνουμε ότι περνάει από το χέρι μας για να μην μείνουν ατιμώρητοι οι ένοχοι. Για να μην υπάρχουν νέα Τέμπη. Για να νικήσουν οι ζωές μας απέναντι στα κέρδη των ομίλων».
Για το νομοσχέδιο, είπε ο κ. Κατσώτης ότι αυτό «δεν αγγίζει καν το ζήτημα της πρόληψης για την ασφαλή λειτουργία των μεταφορών που είναι από τα κύρια ζητήματα». Υποστήριξε ότι η Οδηγία 798/2017 που την έχουν ψηφίσει και ΠΑΣΟΚ και ΣΥΡΙΖΑ δεν εξασφαλίζει την πρόληψη και την ασφάλεια αλλά αντίθετα αφορά το τέταρτο πακέτο και την απελευθέρωση των σιδηροδρομικών και την απόδοσή τους στους επιχειρηματικούς ομίλους. Ο βουλευτής αναφέρθηκε στα πρόσφατα σιδηροδρομικά συμβάντα λέγοντας ότι αυτά αναδεικνύουν τα σοβαρά κενά που υπάρχουν και που οδηγούν σε νέα Τέμπη. Επισήμανε ότι τα στοιχεία σε ελλείψεις προσωπικού «τρομάζουν» σε όλους τους κρίσιμους τομείς και κλάδους. Το τροχαίο υλικό «είναι γερασμένο». Υποστήριξε ότι ο σκοπός των συγχωνεύσεων που γίνονται με το σχέδιο νόμου είναι μόνο «η επίτευξη μικρότερου κόστους λειτουργίας, που θα πει λιγότερο προσωπικό, με χαμηλότερους μισθούς και δικαιώματα».
Η πολιτική της κυβέρνησης, ανέφερε, «αναπαράγει τα ίδια αδιέξοδα προβλήματα και φέρνει πιο κοντά τα νέα Τέμπη». Μεταξύ άλλων ζήτησε από τον υπουργό να αναφέρει εάν από τις συγχωνεύσεις θα υπάρξουν απολύσεις και αλλαγές σε θέσεις εργασίας. Ποια θα είναι η τύχη του μεταφερόμενου προσωπικού. Έθεσε και το θέμα των Συλλογικών Συμβάσεων. Διαφώνησε με το θεσμικό πλαίσιο της ΡΑΣ, του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ και στη λειτουργία όπως εξελίσσονται οι ΥΠΑ και η ΑΠΑ καθώς και στις νέες ρυθμίσεις που προωθούνται γι’ αυτούς τους φορείς με το νομοσχέδιο. Ο κ. Κατσώτης τόνισε ότι «είναι διαφορετικά τα κριτήρια της ασφάλειας που έχει το κεφάλαιο και από αυτά που διεκδικεί ο λαός» και κατέληξε λέγοντας ότι «για τον λαό, δεν μπορούν να γίνουν αποδεκτές οι εκπτώσεις στην προστασία της ζωής που επιβάλλει η κυνικά επικίνδυνη αντίληψη Κράτους – Ιδιωτών ότι δεν αναλαμβάνουν κόστος χωρίς όφελος».
Σχετικά με την τροπολογία για τις τράπεζες, ο αγορητής του ΚΚΕ είπε «άνθρακας ο θησαυρός. Από τα 40 δισ. ευρώ που άρπαξαν από τον ελληνικό λαό και 1,5 δισ. ευρώ κερδών από προμήθειες δίνουν πίσω 150 εκατ. ευρώ. Μιλάμε για κοροϊδία!».
Ο ειδικός αγορητής της Ελληνικής Λύσης, Κωνσταντίνος Μπούμπας, είπε ότι με το νομοσχέδιο αυτό «δεν επιλύονται τα λιμνάζοντα προβλήματα του ελληνικού σιδηροδρόμου που είναι σε ζοφερή κατάσταση». Απαιτούνται, είπε, ριζικές αλλαγές και αντικαταστάσεις στο δίκτυο και με χρονοδιαγράμματα. Να υπάρχει ουσιαστική και υψηλή εκπαίδευση οδηγών, μηχανοδηγών. Η συντήρηση και το τροχαίο υλικό να περάσει στη ΡΑΣ. Τα τρένα να έχουν υψηλά αστέρια αξιολόγησης. Να μειωθούν οι αφύλακτες διαβάσεις εκεί που χάνονται πολλοί άνθρωποι. Στελέχη στα ΔΣ των εταιρειών αξιοκρατικά επιλεγμένα. Οι διαδικασίες των συγχωνεύσεων που επιχειρούνται με το νομοσχέδιο αυτό, είπε ο κ. Μπούμας, δεν περιγράφονται αναλυτικά, δεν είναι ξεκάθαρες, είναι διαδικαστικού χαρακτήρα. Δεν έχουμε τις αναγκαίες τομές που χρειάζονται. Δημιουργείται ένας συγκεντρωτισμός που εστιάζει σε ιδιωτικά συμφέροντα. Η Ελληνική Λύση, ανέφερε, δεν ικανοποιείται από το σχέδιο δράσης. Διαφώνησε και με τις διατάξεις για τους αερολιμένες. Για τις ετήσιες εκθέσεις του Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ ζήτησε αυτές να μην υποβάλλονται μόνο στο Υπουργείο και στον πρόεδρο της Βουλής αλλά στη Βουλή.
Η ειδική αγορήτρια της Νέας Αριστεράς, Θεοπίστη Πέρκα, αναφερόμενη στη διαχρονική κατάσταση του σιδηροδρόμου είπε ότι «η ιστορία του σιδηροδρόμου μας και η κατάρρευσή του περιγράφει την κατάρρευση της χώρας και αποτελεί ένα καλό παράδειγμα για ανάλυση και αποφυγή» και πρόσθεσε «την ίδια και χειρότερη εικόνα κατάρρευσης παρουσιάζει ο σιδηρόδρομος τα τελευταία πέντε χρόνια». Σχετικά με το νομοσχέδιο είπε ότι οι συγχωνεύσεις που επιχειρούνται δεν λύνουν τα χρόνια προβλήματα στον σιδηρόδρομο. Δεν δίνετε, είπε στον υπουργό, «καμία εξήγηση για το πως γίνεται η αναδιοργάνωση του νέου αυτού ΟΣΕ, απλά συνενώνονται οι παθογένειες, για απλή συγκόλληση και σε καμία περίπτωση επανίδρυση». Η βουλευτής ανέφερε ότι δεν προστατεύονται οι εργασιακές σχέσεις, δεν ρυθμίζονται τα ζητήματα της ανεξαρτησίας των Αρχών ΡΑΣ και Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ. Επισήμανε ότι ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ θα έπρεπε να έχει δημοσιοποιήσει το πόρισμά της για τα Τέμπη μέσα σε 12 μήνες μετά το τραγικό δυστύχημα, σύμφωνα Οδηγία της ΕΕ και τις επισημάνσεις ότι κάθε ημέρα που περνάει δυσκολεύει τη διερεύνηση. Σχετικά με τις αερομεταφορές μίλησε ότι έχουμε μια ιδιαίτερα επικίνδυνη στα αεροδρόμια και συνέχιση εκχώρησης έργου και αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες. Οι ανάγκες ασφάλειας, τόνισε η κ. Πέρκα, σε αεροδρόμια και σιδηρόδρομο «με το νομοσχέδιο αυτό δεν καλύπτονται και η κυβέρνηση δεν δείχνει την αναγκαία σοβαρότητα που απαιτείται».
Σχετικά με τις διατάξεις της τροπολογίας για τις Δημοτικές Επιχειρήσεις Ύδρευσης Αποχέτευσης είπε ότι «ο τίτλος εδώ είναι: ο εκβιασμός ως μέθοδος διακυβέρνησης». Θέλετε, είπε, οι ΔΕΥΑ «να σας δώσουν λευκή επιταγή» και δημιουργείτε ΔΕΥΑ δύο ταχυτήτων. Για την τροπολογία των τραπεζών τη χαρακτήρισε «χάδι» σημειώνοντας ότι δεν γίνεται καμία παρέμβαση για μείωση του χάσματος των επιτοκίων ενώ και το ύψος των μέτρων «δείχνει το μέγεθος της κοροϊδίας της κυβέρνησης». Αναφορικά με τη διάταξη για τα δωρεάν φάρμακα σε χαμηλοσυνταξιούχους είπε ότι «και εδώ έχουμε εμπαιγμό» και σε κάθε περίπτωση ζήτησε να καλυφθούν και οι συνταξιούχοι του ΟΓΑ.
Η ειδική αγορήτρια της Πλεύσης Ελευθερίας, Ελένη Καραγεωργοπούλου, χαρακτήρισε το νομοσχέδιο «πρόχειρο, βιαστικό και χωρίς να τηρούνται οι κανόνες της καλής νομοθέτησης», κάτι που, όπως πρόσθεσε, «το επισημαίνει και η Έκθεση της Επιστημονικής Επιτροπής της Βουλής». Το νομοσχέδιο, ανέφερε, δεν διασφαλίζει την ασφάλεια στο σιδηρόδρομο παρά τα όσα έχουν αναδειχθεί από το έγκλημα των Τεμπών για μέσα, διαλειτουργικότητες και επικοινωνίες παρ΄ όλο που υπάρχουν εκθέσεις και εισηγήσεις από Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ και ΡΑΣ. Αναφορικά με το πότε θα καταθέσει ο Ε.Ο.Δ.Α.Σ.Α.Α.Μ το πόρισμα του για Τέμπη είπε ότι αυτό δεν είναι δυνατόν να το γνωρίζει ο Υπουργός γιατί τότε εύλογα εγείρονται θέματα ανεξαρτησίας και αξιοπιστίας του. Στο νομοσχέδιο, πρόσθεσε η βουλευτής, δεν υπάρχουν οργανογράμματα, τί θα γίνει με τα ΑΦΜ των θυγατρικών που συγχωνεύονται, στελέχωση με μόνιμο προσωπικό και «γενικά συνιστά μια πρόκληση στο περί δικαίου αισθήματος, επιτείνει την αγωνία και τον προβληματισμό γύρω από τις προθέσεις και τα κίνητρα της αλαζονικής επικίνδυνης και υπόλογης Κυβέρνησης στην κοινωνία και στα θύματα του εγκλήματος των Τεμπών».
Πηγή: Efsyn.gr