Ελλάδα

ΠΡΑΣΙΝΟΙ: Η ανέλκυση του Sea Diamond είναι ζήτημα κύρους του κράτους

Να τεθεί τέλος στην αδράνεια απαιτούν οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ.

Parallaxi
πρασινοι-η-ανέλκυση-του-sea-diamond-είναι-ζήτημ-720956
Parallaxi
Από την ανέλκυση του Costa Concordia, φωτογραφία από Wikimedia Commons

Δεκατέσσερα σχεδόν χρόνια μετά τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου SEA DIAMOND, μέσα στην καλντέρα της Σαντορίνης, οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ με ανακοίνωσή τους τονίζουν ότι η ανέλκυσή του «είναι ζήτημα κύρους του κράτους».

Αναλυτικά η ανακοίνωση:

Κλείνουν δεκατέσσερα χρόνια σχεδόν χρόνια, από την διάπραξη ενός από τα μεγαλύτερα περιβαλλοντικά εγκλήματα της ιστορίας μας, της ηθελημένης βύθισης του κρουαζιερόπλοιου SEA DIAMOND, μέσα στην καλντέρα της Σαντορίνης και καμία πρόοδος δεν έχει σημειωθεί. Η ρύπανση με πετρελαιοειδή και βαριά μέταλλα του παγκοσμίως πολύτιμου αυτού θαλάσσιου τόπου συνεχίζεται.

To Sea Diamond στα βράχια, φωτογραφία από Wikimedia Commons

Θυμίζουμε ότι το κρουαζιερόπλοιο SEA DIAMOND έχοντας πάρει κλίση αφέθηκε να βυθιστεί τα ξημερώματα της 6ης Απριλίου του 2007, αφού πρώτα είχαν παρέλθει άπρακτες 14 ώρες παραμονής του στην επιφάνεια, διότι η λήψη αποζημίωσης από την ασφαλιστική εταιρία είχε ως προϋπόθεση την «ολική απώλεια» του πλοίου. Η πλοιοκτήτρια εταιρία, συνεπικουρούμενη και από την αδράνεια των αρχών, προτίμησε να προκαλέσει βαρύ και μόνιμο περιβαλλοντικό πρόβλημα στη Σαντορίνη, παρά να χάσει τα ασφάλιστρα!

Εν τω μεταξύ η Δικαιοσύνη τόσο η ποινική, με την τελεσίδικη απόφαση του Άρειου Πάγου 515/2016 για τις ποινικές ευθύνες του καπετάνιου και του υπεύθυνου της πλοιοκτήτριας εταιρίας, όσο και η διοικητική, με την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας 1820/2019, έχουν αφαιρέσει οποιαδήποτε αμφιβολία, ότι η ανέλκυση και μπορεί, και επιβάλλεται να γίνει, και το κόστος της να βαρύνει εκείνους που από πρόθεση έβαλαν μπροστά το (βρώμικο) συμφέρον τους από το γενικότερο ενός νησιού, αμαυρώνοντας παράλληλα το κύρος και την αξιοπιστία μιας χώρας ταυτισμένης με τον τουρισμό και τη ναυτιλία.

Υπογραμμίζουμε ότι σύμφωνα με την παραπάνω απόφαση του ΣτΕ, το Υπ. Ναυτιλίας έχει άμεση υποχρέωση να κινήσει τις διαδικασίες ανέλκυσης του Sea Diamond, καταλογίζοντας το κόστος στην πλοιοκτήτρια εταιρία. Το κόστος αυτό δεν μπορεί να αποτελεί δικαιολογία για την αποδοχή τόσο της μόνιμης πρόκλησης ρύπανσης στη θαλάσσια περιοχή της Καλντέρας, όσο και την περαιτέρω αργοπορία ανέλκυσης καθώς εγκυμονεί τον κίνδυνο μιας ακόμα χειρότερης τοξικής ρύπανσης.

Σε μια ανάλογη περίπτωση, η Ιταλία στο ναυάγιο του COSTA CONCORDIA το 2012, παρά το σοβαρά υψηλό κόστος επέβαλε και πέτυχε την ασφαλή ανέλκυση και διάλυσή του. Απέτρεψε έτσι την περιβαλλοντική υποβάθμιση του Κόλπου της Γένοβας αλλά προπαντός έστειλε στους πάντες μήνυμα ότι ξέρει να βάζει το δημόσιο συμφέρον πάνω από τις κομπίνες με τα ασφάλιστρα. Μια τέτοια στάση επιβάλλεται να υιοθετηθεί επιτέλους, έστω μετά από 14 χρόνια και στην δική μας περίπτωση.

Οι ΠΡΑΣΙΝΟΙ, ενώνουμε τη φωνή μας με τη «Συντονιστική Επιτροπή Αγώνα Θηραίων Πολιτών για την Ανέλκυση του Κ/Ζ SEA DIAMOND», που επιμένει να ζητά να τεθεί το δίκιο του νησιού υπεράνω, και απαιτούμε:

  • Να δοθεί τέλος στην αδράνεια και τις φθηνές δικαιολογίες που καλύπτουν την ολιγωρία ευθυνών από την Πολιτεία και
  • να αναληφθεί συντονισμένη προσπάθεια για την εφαρμογή της απόφασης 1820/2019 του ΣτΕ, που ζητά την άμεση ανέλκυση του SEA DIAMOND καταλογίζοντας το κόστος στους υπεύθυνους του ναυαγίου.

Μόνον έτσι υπάρχει ελπίδα ότι ΔΕΝ ΘΑ ΤΟΛΜΗΣΕΙ ΞΑΝΑ ΚΑΝΕΙΣ να κάνει τα ίδια σε βάρος των νησιών μας.

H απάντηση της εταιρείας στην ανακοίνωση των Πρασίνων:

Αναφέρεστε κατ’ αρχήν σε «ηθελημένη βύθιση», ισχυρίζεστε ότι το πλοίο «αφέθηκε να βυθιστεί….διότι η λήψη αποζημίωσης από την ασφαλιστική εταιρία είχε ως προϋπόθεση την «ολική απώλεια» του πλοίου», ότι η πλοιοκτήτρια «..προτίμησε να προκαλέσει βαρύ και μόνιμο περιβαλλοντικό πρόβλημα στη Σαντορίνη, παρά να χάσει τα ασφάλιστρα!», ενώ στο τέλος αναφέρεστε πάλι σε «κομπίνες με τα ασφάλιστρα». Όπως προφανώς γνωρίζετε -από τη στιγμή που επικαλείστε σχετικές δικαστικές αποφάσεις- ουδεμία καταδίκη υπήρξε για υποτιθέμενη «ηθελημένη βύθιση». Εκτός αυτού, αρκεί η απλή λογική και μόνο για να αντιληφθεί οποιοσδήποτε ότι καμία ασφαλιστική εταιρεία δεν καταβάλει αποζημίωση σε περίπτωση σκόπιμης πρόκλησης βλάβης από τον ασφαλισμένο της. Εξάλλου, είναι γνωστό σε όλους ότι η επιχείρηση διάσωσης του πλοίου συντονίστηκε από το (αρμόδιο σε τέτοιες περιπτώσεις) Λιμενικό Σώμα, τα ανώτατα κλιμάκια του οποίου είχαν μεταβεί από την πρώτη στιγμή στη Σαντορίνη. Ειλικρινά πιστεύει κανείς ότι αν, όπως αναφέρεται στο άρθρο, υπήρχε πρόθεση να αφεθεί να βυθιστεί το πλοίο, θα επέτρεπαν να γίνει κάτι τέτοιο υπό τις οδηγίες τους και κάτω από τα μάτια τους?

Περαιτέρω, αναφέρεστε σε μόνιμη και συνεχιζόμενη ρύπανση, ή και στον κίνδυνο μιάς «τοξικής ρύπανσης». Το μόνο τοξικό, όμως, είναι η άγνοια και η εμπάθεια κάποιων: Ενδεχομένως αγνοείτε ότι η απόφαση του Αρείου Πάγου που επικαλείστε αφορούσε στη ρύπανση που προκλήθηκε αμέσως μετά τη βύθιση του πλοίου- η οποία αποκαταστάθηκε, όπως βεβαίωσαν και οι λιμενικές αρχές και ο Δήμος Θήρας- ενώ για το μεταγενέστερο διάστημα (που είναι κι αυτό που ενδιαφέρει πλέον από περιβαλλοντική άποψη) υπάρχουν αθωωτικές αποφάσεις. Η κρίση δε επ’ αυτών βασίστηκε στα στοιχεία που συνέλλεξαν καταξιωμένοι δημόσιοι φορείς (όπως το ΕΛ.ΚΕ.Θ.Ε) και επιστήμονες με εξειδικευμένη και πολυετή γνώση στο αντικείμενο.

Τέλος, όσον αφορά στην ανέλκυση, η απόφαση του ΣτΕ δεν εξετάζει το κατά πόσο αυτή είναι εφικτή, θέμα που δεν ετέθη καν προς εξέταση, αφού και το αντικείμενο της δίκης ήταν άλλο και η πλοιοκτήτρια δεν είχε κληθεί να συμμετέχει σε αυτήν. Αντίθετα, το θέμα του εφικτού απασχόλησε τα ποινικά Δικαστήρια, που έκριναν αμετάκλητα ότι η ανέλκυση δεν είναι δυνατή, λαμβάνοντας και πάλι υπόψη τις τεκμηριωμένες και αδιαμφισβήτητες θέσεις των πλέον καταξιωμένων παγκοσμίως φορέων. Από την άποψη αυτή, η σύγκριση με το COSTA CONCORDIA είναι τουλάχιστον ατυχής, τη στιγμή που αυτό βυθίστηκε σε βάθος 30 περίπου μέτρων, με τα 3/5 του πλοίου να βρίσκονται πάνω από την επιφάνεια της θάλασσας, τη στιγμή που το SEA DIAMOND βρίσκεται σε βάθος 90 εως 140 μέτρων, γεγονός που αφ’ εαυτού καθιστά το εγχείρημα αδύνατο και εγκυμονεί πληθώρα σοβαρών κινδύνων. Άραγε ξεχνάτε ότι ο εξειδικευμένος βαθυδύτης που καταδύθηκε στο ναυάγιο με εντολή των πραγματογνωμόνων της Εισαγγελίας έχασε τη ζωή του? Και πολύ περισσότερο, αν δεν το γνωρίζετε ήδη (από τις δικαστικές αποφάσεις στις οποίες αντιλαμβανόμαστε ότι έχετε προστρέξει -αν και ίσως επιλεκτικά), θα σας επισημάνουμε ότι ο υπεύθυνος για την ανέλκυση του COSTA CONCORDIA κ Sloane, ο οποίος είχε συγκεντρώσει παγκοσμίως συγχαρητήρια για το επίτευγμά του αυτό, διατύπωσε εγγράφως και τεκμηριωμένα τη θέση ότι η ανέλκυση του SEA DIAMOND δεν είναι εφικτή. Αυτά και μόνο αρκούν, θεωρούμε, για να αποστομωθούν οι άκριτες απόψεις περί του δήθεν εφικτού της ανέλκυσης.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα