Τί συμβαίνει με το Tiκ-Tok και τους πολιτικούς;
Τα παραδοσιακά Μέσα έχουν χάσει την αίγλη τους - Ένας ειδικός εξηγεί.
Η πολιτική επικοινωνία αλλάζει, τα παραδοσιακά Μέσα Ενημέρωσης δυστυχώς πεθαίνουν και πια η δυναμική των πολιτικών διαφημίσεων επικεντρώνεται στα ψηφιακά Μέσα. Μέχρι τις εκλογές του 2015, την δυναμική του κρατούσε το facebook με τα sites να το ανταγωνίζονται. Από το 2011 έως το 2015, το Twitter μπαίνει σταδιακά στην μάχη των πολιτικών και επικεντρώνεται κυρίως σε αιχμηρές δηλώσεις και hashtags που σκαρφαλώνουν στις πρώτες θέσεις των trends.
Στις εθνικές εκλογές του 2023, ένα νέο digital network καταλαμβάνει χώρο στον τομέα της πολιτικής διαφήμισης. Η χρήση της πλατφόρμας κοινωνικής δικτύωσης TikTok από τους πολιτικούς αρχηγούς, επί καθημερινής βάσεως με εκφράσεις argo και περιεχόμενο που ακολουθεί κατά γράμμα τα trend εξελίχθηκε και επηρέασε ακόμη και τους υποψήφιους δημοτικούς συμβούλους. Σήμερα, οι πολιτικοί μέσω του Tik – Tok, έχουν την δυνατότητα να απευθυνθούν με πιο άμεσο τρόπο, στους νέους. Ο Δημήτρης Δημητριάδης Chief Ιnnovation officer στην εταιρία The Futurecats, εξηγεί πως οι πολιτικοί στρέφονται σε κανάλια που επιλέγονται από τους πολίτες: “Aν η προσοχή του κόσμου είναι στραμμένη σε ένα συγκεκριμένο κανάλι, προσπαθούν και οι ίδιοι να επικεντρώσουν την επικοινωνία τους στο συγκεκριμένο κανάλι. Το Tik-Tok έκανε μία πολύ μεγάλη διύσδηση στην ελληνική κοινωνία, μετά την πανδημία, όποτε και η Ελλάδα ακολούθησε το παγκόσμιο trend στο οποίο ο χρήστης καταναλώνει περιεχόμενο βάσει την οικονομία της προσοχής. Κάπως έτσι λοιπόν, φύγαμε από την λογική των άλλων social media, τα οποία αποζητούσαν ακολούθους, τώρα δημιουργούμε ένα video το οποίο πρέπει να είναι ικανό σε μερικά δευτερόλεπτα να τραβήξει την προσοχή. Είναι η άμεση πρόσβαση στο νεανικό κοινό, το οποίο αρνείται να ασχοληθεί με την πολιτική. Τα video που βλέπουμε από τους πολιτικούς στο Tik-Tok ακολουθούν τα trend και αυτό συμβαίνει λόγω του αλγορίθμου, ο οποίος και ελέγχει τις τάσεις και γκρουπάρει τις αντιδράσεις του κόσμου. Ένας πολιτικός λοιπόν, που θέλει να βγει “μπροστά” στο νεανικό κοινό, προσπαθεί να φτιάξει το πολιτικό του αφήγημα στα δεδομένα των τάσεων του συγκεκριμένου target group. Αυτό το περιεχόμενο μπορεί να φέρει πολύ αστεία αλλά και θετικά αποτελέσματα, διότι κατά βάση τα νεανικά κοινά έχουν την απόλυτη απαξίωση για την πολιτική. Ο μέσος 18χρονος θεωρεί πως οι πολιτικοί, τον έχουν απογοητεύσει και η πολιτική δεν τον αφορά, αυτή την κατάσταση, πλατφόρμες όπως το Tik-Tok αλλά και οι καινούριες που θα βγουν βάσει του metaverse θα την αλλάξουν. Η νέα γενιά δεν θεωρεί χρήσιμη την πολιτική πόσο μάλλον την δημοτική και τοπική πολιτική.”
Αυτή την στιγμή τα στατιστικά του Tik-Tok δείχνουν πως το μεγαλύτερο κοινό του δεν είναι το 18-24 αλλά το 30-34: “Το Tik-Tok μπορεί όταν ξεκίνησε με την εξαγορά του musically και να απευθυνόταν στο target group 13-24, ωστόσο, μετά την πανδημία το κοινό του άλλαξε πολύ και πήρε μεγαλύτερα δημογραφικά. Μπορεί λοιπόν οι πολιτικοί να εφαρμόζουν έναν πιο χαλαρό και ανεπίσημο λόγο, ωστόσο πραγματικά προσεγγίζουν το Tik-Tok ως ένα κανάλι οργανικό επικοινωνίας που έχει δωρεάν οργανική απήχηση. Τα κριτήρια του περιεχομένου που βλέπουμε στα κινητά μας στην συγκεκριμένη εφαρμογή λειτουργούν αλγοριθμικά. Είναι ένας αλγόριθμος ο οποίος ακολουθεί την τεχνητή νοημοσύνη. Πρόκειται για clasterings – γειτονιές χρηστών – οι οποίοι έχουν παρόμοια συμπεριφορά και τους αρέσουν παρόμοια πράγματα, οπότε η εφαρμογή δείχνει αντίστοιχα βιντεάκια με τα βιντεάκια που αλληλεπίδρασες και ο αλγόριθμος θεωρεί πως σου άρεσαν. Από την στιγμή που ένα κανάλι ανοίγει σε ένα digiatal network, το πρώτο πράγμα που θα χάσει ο πολιτικός είναι το credibility και την αναγνωρισιμότητα, διότι στα σχόλια θα επικρατεί χάος. Στην αρχή αυτή η κατάσταση θα είναι θετική διότι η κουβέντα στα σχόλια κάνει ένα video viral. Όμως, σε μακροπρόθεσμο επίπεδο μπορεί να κοστίσει, έχουμε δει πολιτικούς να μιλάνε χαλαρά στο Tik-Tok και αυτό να τους κοστίζει στην βουλή.” Οι ακροδεξιοί πολιτικοί έχουν λόγο στο Tik-Tok, ακόμη κι αυτοί που έχουν φυλακισθεί: “Το Tik-Tok έχει έδρα την Κίνα, η Κίνα δεν έχει κανέναν λόγο να ασκήσει πολιτικές διαχείρησεις δεδομένων για την Ευρωπαϊκή Ένωση και την Αμερική. Αυτός ήταν ο λόγος που πήγε o CEO του Tik-Tok στο Koγκέρσο, αυτός επίσης είναι ο λόγος που το gtpr έχει προσθέσει πληροφορίες για το Tik-Tok από την ΕΕ και φυσικά αυτός είναι ο λόγος που το Tik-Tok έχει δώσει τόσα χρήματα στην Κομισιόν, ουσιαστικά το Tik Tok βάζει όρο πως έχει έδρα την Κίνα και δεν χρειάζεται να σεβαστεί καμία αρχή πολιτικής ορθότητας και ουσίας, διασφάλισης δικαιωμάτων. Το Tik-Tok δεν σέβεται τα προσωπικά δεδομένα των χρηστών, γιατί κάνει massive learning σε δεδομένα μέσα στην εφαρμογή από την κάμερα, το γιοροσκόπιο και την μεβράνη του touch. Αυτές οι κινήσεις στις άλλες εφαρμογές που ακολουθούν ευρωπαϊκά πλαίσια τα οποία είναι και σκληρότερα θα είχαν απαγορευθεί.”
Οι καμπάνιες στα social media προσαρμόζονται από τα δεδομένα της εποχής: “Δεν θα μπορούσε κανένα κανάλι να μείνει απ’ έξω από την οικονομία της προσοχής. Όλα τα Μέσα έχουν στρέψει προς το mega trend του γρήγορου περιεχομένου σε πολύ μικρό χρόνο αυτό το κομμάτι είναι ο λόγος που οι πολιτικοί στράφηκαν προς τα εκεί. Όμως δεν είναι για όλους, απλώς είναι το Μέσο που ο κόσμος αυτή την στιγμή έχει μάθει να λειτουργεί. Αν η τάση σβήσει ή αντικατασταθεί με κάτι άλλο θα το δείξει το μέλλον. Ένα τέτοιο digital network μόνο του δεν μπορεί να εκλέξει κανέναν, ωστόσο μπορεί να του δώσει μαζική απήχηση σε ένα εναλλακτικό κοινό το οποίο δεν ακολουθεί πεπατημένες του παραδοσιακού πολιτικού κοινού μέχρι σήμερα. Δεν μπορεί να τον εκλέξει όμως, γιατί χρειάζεται ο συνδυασμός των social media για να εκλεγεί κάποιος. Αυτή την στιγμή οι σωστές καμπάνιες στο Tik-Tok χρειάζονται έναν άνθρωπο πίσω από το κινητό για την δημιουργία περιεχομένου και την συνέπεια που εμπεριέχει 1 με 2 βίντεο την ημέρα, αυτό έχει έναν κόστο και σε χρόνο και σε χρήμα από τον πολιτικό αν σκεφτούμε πως θα πρέπει να τρέχουν περίπου 60 βίντεο τον μήνα που είναι η λογική του Tik-Tok για να μπορείς να πετύχεις. Χρειάζεται χρόνος για να παραχθούν 60 βιντεάκια 1 λεπτού με ουσία για να πετύχει αυτή η επένδυση.”