Αντιδράσεις για την αυριανή δια περιφοράς συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου
Χωρίς διάλογο οι αποφάσεις για ΟΑΣΘ και ΔΕΘ
Με μόλις 2 θέματα στην ημερήσια διάταξη αναμένεται να συνεδριάσει αύριο στις 2 μετά το μεσημέρι το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης δια περιφοράς που σημαίνει πως οι δημοτικοί σύμβουλοι θα κληθούν να τοποθετηθούν με email χωρίς να υπάρχει η φυσική τους παρουσία στην αίθουσα συνεδριάσεων.
Τόσο τα θέματα όσο και ο χρόνος αλλά και η διαδικασία της περιφοράς που έχει επιλεχθεί εξαιτίας των μέτρων για την πανδημία και “διασφάλισης της δημόσιας υγείας” όπως αναφέρει ο πρόεδρος του Δημοτικού Συμβουλίου Δρόσος Τσαβλής στο ενημερωτικό του σημείωμα έχουν προκαλέσει αντιδράσεις από τις παρατάξεις.
Τα μοναδικά θέματα που θα απασχολήσουν την αυριανή συνεδρίαση είναι το χρησιδάνειο με τον ΟΑΣΘ για την παραχώρηση 50 λεωφορείων και η γνωμοδότηση του Δήμου για το χωρικό σχέδιο ανάπτυξης της ΔΕΘ και τα 2 με μεγάλη σημασία για την πόλη τα οποία θα σηματοδοτήσουν εξελίξεις το προσεχές διάστημα.
Η σύγκλιση του Δημοτικού Συμβουλίου δια περιφοράς αναμένεται να στερήσει από τις δημοτικές παρατάξεις τις επίσημες τοποθετήσεις τους και ουσιαστικά για αυτά τα 2 θέματα δεν πρόκειται να υπάρξει κανένας διάλογος, ενώ ερωτήματα προκαλεί και η σπουδή της διοίκησης να ενεργοποιήσει την διαδικασία στην καρδιά του καλοκαιριού όπου παραδοσιακά επικρατεί ένα διαφορετικό κλίμα στις συνεδριάσεις.
Ήδη η Δημοτική παράταξη «Πολύχρωμη Θεσσαλονίκη» κατηγόρησε ανοικτά με ανακοίνωση της τη διοίκηση του Δήμου για παραβίαση των δημοκρατικών αρχών και για λήψη αυθαίρετων αποφάσεων κάνοντας λόγο μάλιστα για απόφαση που ισοδυναμεί με αυτοδιοικητικό πραξικόπημα.
“Είναι προφανές ότι η διοίκηση προσπαθεί να απαλλαγεί με κάθε τρόπο από οποιαδήποτε κριτική και διάλογο θα μπορούσε να γίνει στο Δημοτικό Συμβούλιο για τα θέματα αυτά (ακόμη και με τηλεδιάσκεψη) αλλά και να αποφύγει την ενημέρωση και την κρίση των πολιτών για το αμφιλεγόμενο περιεχόμενό τους” αναφέρει η παράταξη σε ανακοίνωση της, ενώ αναρωτιέται μεταξύ άλλων για το “τι κρύβεται, τελικά, πίσω από το πιεστικό άγχος της διοίκησης να ξεμπερδεύει με συνοπτικές διαδικασίες με δύο από τα πιο κρίσιμα και σημαντικά θέματα όλης της χρονιάς;”
Ενημερώνει παράλληλα πως θα απέχει από την “αδιαφανή και αντιδημοκρατική διαδικασία που προωθεί η διοίκηση του Δήμου” απαιτώντας να γίνει ένα “τακτικό, ζωντανό, ανοιχτό δημοτικό συμβούλιο, το συντομότερο δυνατό”.
Η απάντηση του δημάρχου
Στην αυριανή συνεδρίασή του το Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης καλείται να αποφασίσει για: 1) Επιπλέον 70 στρέμματα κοινόχρηστου χώρου και πρασίνου και 2.100 υπόγειες θέσεις στάθμευσης. Ειδικότερα, η Διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης επιβεβαιώνει την απόλυτη στήριξή της στο εγχείρημα της ανάπλασης της ΔΕΘ-Helexpo, συγκαλώντας έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου, με σκοπό να τρέξουν όλες οι διαδικασίες για αυτό το αναπτυξιακό έργο των περίπου 120 εκατ. ευρώ, το οποίο θα αλλάξει τη φυσιογνωμία της πόλης και θα ενισχύσει σημαντικά την οικονομία της. Το Σώμα καλείται να επικυρώσει τη γνωμοδότηση των αρμόδιων δημοτικών τεχνικών υπηρεσιών επί ενστάσεων αναφορικά με το Πολεοδομικό Σχέδιο Εφαρμογής, που αποτελεί ουσιαστικά τον υποκείμενο σχεδιασμό του σημαντικού για την πόλη Ειδικού Χωρικού Σχεδίου για το νέο Εκθεσιακό Κέντρο. Η Δημοτική Αρχή ανταποκρίθηκε σε αίτημα που της κατατέθηκε από τη Διοίκηση της ΔΕΘ-Helexpo για άμεση σύγκληση του Δημοτικού Συμβουλίου, εν όψει του γεγονότος ότι αμέσως μετά τον Δεκαπενταύγουστο πρόκειται να συνεδριάσει το Κεντρικό Συμβούλιο Πολεοδομικών Θεμάτων και Αμφισβητήσεων (ΚΕΣΥΠΟΘΑ) για το θέμα του Ειδικού Χωρικού Σχεδίου. Στη συνέχεια θα προκηρυχθεί ο διεθνής διαγωνισμός που θα σηματοδοτήσει την έναρξη του πολύπαθου έργου ανάπλασης. Μάλιστα, ο διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός έχει τεθεί υπό την αιγίδα της Διεθνούς Ένωσης Αρχιτεκτόνων (UIA). Πέρα από το σαφές αποτύπωμα στην οικονομία της πόλης, την αναβάθμιση του αστικού ιστού και την ανανέωση του εκθεσιακού κέντρου της πόλης, η ανάπλαση θα αποδώσει σε κοινή χρήση: • Νέους κοινόχρηστους χώρους εμβαδού 12.901 τ.μ. περιμετρικά του οικοπέδου, με αύξηση του πλάτους του ήδη υφιστάμενου εκεί κοινόχρηστου χώρου, οι οποίοι θα αποδοθούν στον ∆ήμο Θεσσαλονίκης με εφαρμογή της ισχύουσας διαδικασίας για τους κοινόχρηστους χώρους • Δευτερεύον δίκτυο κοινόχρηστου χώρου εμβαδού 7.358 τ.μ. σε προέκταση της Αλεξάνδρου Σβώλου μέχρι τον κεντρικό άξονα και από το σημείο αυτό του κεντρικού άξονα μέχρι την οδό Εγνατία ως μέρος και συνέχεια των κοινόχρηστων χώρων του εγκεκριμένου ρυμοτομικού σχεδίου της πόλης που χρησιμοποιούνται ελεύθερα από το κοινό. Ο χώρος αυτός θα διαμορφωθεί ως μόνιμος πεζόδρομος εντός της περιοχής ανάπλασης. • 2.100 θέσεις υπόγειας στάθμευσης • Χώρο εμβαδού 51.542 τ.μ. για τη δημιουργία ενός αστικού πάρκου ειδικών και υψηλών προδιαγραφών. Ο Δήμος Θεσσαλονίκης μάλιστα διεκδίκησε και εξασφάλισε κομβικό ρόλο στον βέλτιστο σχεδιασμό αυτού του ελεύθερου χώρου των περίπου 52 στρεμμάτων, ενώ παράλληλα στο πλαίσιο Μνημονίου Συναντίληψης και Συνεργασίας που υπέγραφε με τη ΔΕΘ-Helexpo έθεσε τις βάσεις για την απόκτηση πρόσθετων αντισταθμιστικών οφελών για την πόλη και τους πολίτες. Για το ζήτημα της ανάπλασης του Εκθεσιακού Κέντρου της Θεσσαλονίκης έχει προηγηθεί ενδελεχής διαβούλευση με όλους τους φορείς και το θέμα συζητήθηκε κατ΄ επανάληψη στο Δημοτικό Συμβούλιο. Όποιοι εξακολουθούν, παρ’ όλα αυτά, να κρύβονται πίσω από υποτιθέμενα διαδικαστικά ζητήματα είναι προφανές ότι προτιμούν την αέναη πολιτικολογία. Η Διοίκηση του Δήμου Θεσσαλονίκης, αντίθετα, ενδιαφέρεται να προχωρήσουν τα μεγάλα έργα, τα οποία τόσο μεγάλη ανάγκη έχει η πόλη.
2. Μεταφορά, ταξινόμηση και συντήρηση των 50 λεωφορείων με έξοδα του ΟΑΣΘ Το δεύτερο θέμα που θα απασχολήσει την αυριανή έκτακτη συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου αφορά στην έγκριση του χρησιδανείου, της συμφωνίας δηλαδή μεταξύ Δήμου Θεσσαλονίκης και ΟΑΣΘ για τη χρήση των 50 λεωφορείων που εξασφάλισε ο Δήμος Θεσσαλονίκης από τη δημοτική επιχείρηση αστικών συγκοινωνιών του αδελφοποιημένου με τη Θεσσαλονίκη Δήμου Λειψίας της Γερμανίας. Τα 50 αυτά λεωφορεία, τα οποία θα αποκτήσει ο Δήμος Θεσσαλονίκης έναντι μόλις 11.000 ευρώ επιπλέον ΦΠΑ 24% έκαστο, θα τα παραχωρήσει στον ΟΑΣΘ, ώστε να αναβαθμιστούν οι υπηρεσίες που προσφέρονται στους Θεσσαλονικείς, ιδιαίτερα εν τω μέσω της πανδημικής κρίσης. Στη σύμβαση του χρησιδανείου μεταξύ Δήμου και ΟΑΣΘ, η οποία κατατίθεται στο Δημοτικό Συμβούλιο, μεταξύ άλλων περιλαμβάνεται ο όρος ότι το κόστος μεταφοράς και ταξινόμησης των λεωφορείων θα βαρύνει τον ΟΑΣΘ, όπως εξάλλου ο Οργανισμός θα αναλάβει τις δαπάνες για τον τεχνικό έλεγχο αλλά και για όποιες ενδεχόμενες προσθήκες απαιτηθούν από τον χρήστη τους. Η παραχώρηση θα διαρκέσει 32 μήνες, όσο δηλαδή διαρκεί η περίοδος εκκαθάρισης του Οργανισμού, ώστε να διευκολυνθεί το μεταφορικό έργο στη Θεσσαλονίκη. Τα λεωφορεία τα οποία πρόκειται να προμηθευτεί ο Δήμος Θεσσαλονίκης είναι στο σύνολό τους αντιρρυπαντικής τεχνολογίας Euro 5 EEV (5+) και όπως έχει προκύψει από σχετικούς ελέγχους βρίσκονται σε εξαιρετική λειτουργική κατάσταση.