Πρόγραμμα κατάρτισης 80.000 ανέργων: Πώς θα κάνετε αίτηση και από πότε
Ανοίγει ένα καινούργιο κεφάλαιο στην επαγγελματική κατάρτιση στην Ελλάδα, με την εκκίνηση της νέας γενιάς προγραμμάτων, που εντάσσονται στο μεγαλύτερο «πακέτο» που έχει υπάρξει ποτέ για την κατάρτιση 500.000 εργαζομένων και ανέργων, με χρηματοδότηση 1 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, σύμφωνα με το υπουργείο Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Όπως ανακοίνωσε, στο πλαίσιο συνέντευξης Τύπου σήμερα, ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων, Κωστής Χατζηδάκης, στις 27 Ιουλίου, ανοίγει η πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων για το πρώτο από αυτά τα νέου τύπου προγράμματα του υπουργείου Εργασίας και της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ). Το πρόγραμμα έχει συνολικό προϋπολογισμό 100 εκατ. ευρώ και στοχεύει στην ανάπτυξη των ψηφιακών και πράσινων δεξιοτήτων 80.0000 ανέργων.
«Μέσα από αυτό, οι άνεργοι θα έχουν τη δυνατότητα να περάσουν για πρώτη φορά τις πύλες των ελληνικών πανεπιστημίων» τόνισε ο κ. Χατζηδάκης, εξηγώντας ότι, από τα 100 εκατ. ευρώ, τα 50 εκατ. ευρώ, που θα καλύψουν 40.000 ανέργους, διατίθενται για τα Κέντρα Εκπαίδευσης και Διά Βίου Μάθησης (ΚΕΔΙΒΙΜ) των 12 ΑΕΙ που έχουν δηλώσει συμμετοχή και έχουν υποβάλει σχετικά προγράμματα. Τα υπόλοιπα 50 εκατ. ευρώ θα διατεθούν σε 179 ειδικώς αδειοδοτημένα Κέντρα Διά Βίου Μάθησης, που ανήκουν είτε σε ιδιώτες είτε σε κοινωνικούς εταίρους, μέσα από τα προγράμματα των οποίων θα καλυφθούν οι υπόλοιποι 40.000 άνεργοι.
«Παίρνει πλέον σάρκα και οστά η μεταρρύθμιση του νόμου «Δουλειές Ξανά» που αναβαθμίζει στην πράξη την επαγγελματική κατάρτιση, ώστε αυτή να πάψει να είναι απλό «χαρτί» και να αναδειχθεί σε πραγματικό εργαλείο για τον εργαζόμενο και τον άνεργο για το μέλλον και σε ουσιαστικό εφόδιο για την αγορά εργασίας, που αλλάζει ταχύτατα στην Ελλάδα και διεθνώς», υπογράμμισε ο υπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων.
Ο ίδιος παρουσίασε στη συνέχεια τα στοιχεία που αποδεικνύουν το πρόβλημα δεξιοτήτων που εμφανίζει η χώρα και επιχειρείται να λυθεί με τα νέα προγράμματα: Μόνο το 51% των πολιτών, ηλικίας 16-74 ετών, έχει τουλάχιστον ένα βασικό επίπεδο ψηφιακών δεξιοτήτων, ενώ η Ελλάδα κατατάσσεται πολύ χαμηλά στην ΕΕ στους Δείκτες Δεξιοτήτων, καθώς βρίσκεται στην 5η θέση από το τέλος στην ενεργοποίηση δεξιοτήτων (που αφορά τη μετάβαση από την εκπαίδευση στην εργασία) και στην τελευταία θέση στην αντιστοίχιση δεξιοτήτων.
«Τα χαρακτηριστικά της λύσης που έχουμε υιοθετήσει είναι στοχευμένες παρεμβάσεις σε όλη την αλυσίδα της κατάρτισης (καταρτιζόμενοι, πάροχοι κατάρτισης, φορείς πιστοποίησης), ώστε να πάψει να έχει επιδοματικό χαρακτήρα και να αποκτήσει πιο ουσιαστικό περιεχόμενο», σημείωσε ο κ. Χατζηδάκης, που, στη συνέχεια, ανέλυσε τις έξι βασικές καινοτομίες που ενσωματώνουν τα νέα προγράμματα:
«1. Ένα μέρος της πληρωμής των παρόχων και των ωφελουμένων – και συγκεκριμένα το 30% – συνδέεται με την πιστοποίηση. Μόνο αν ο ωφελούμενος περνά τις εξετάσεις πιστοποίησης θα λαμβάνει το σύνολο του εκπαιδευτικού επιδόματος τόσο ο ίδιος όσο και ο πάροχος κατάρτισης που επέλεξε.
2. Ενεργοποιείται το Μητρώο Παρόχων Κατάρτισης, που προβλέπει αυστηρά ποιοτικά και ποσοτικά κριτήρια ως προς την τεχνική, αλλά και οικονομική επάρκεια των παρόχων.
3. Διευρύνεται ουσιαστικά η «γκάμα» των επιλογών κατάρτισης, με περισσότερα από 250 διαφορετικά αντικείμενα υψηλής ζήτησης και αυξημένη έμφαση στις ψηφιακές και «πράσινες» δεξιότητες.
4. Δίνεται η δυνατότητα για πιστοποίηση από μεγάλες διεθνείς εταιρείες τεχνολογίας, σε συνέχεια των συνεργασιών της ΔΥΠΑ με τη Microsoft, την Amazon, τη Google και τη Cisco.
5. Οι πάροχοι πλέον θα αξιολογούνται για το αν συντελούν στην αναβάθμιση δεξιοτήτων των ωφελουμένων και για το αν οδηγούν πράγματι τους ωφελούμενους στην αγορά εργασίας.
6. Τέλος, για πρώτη φορά, όλα τα αντικείμενα κατάρτισης ελέγχονται από ανεξάρτητο φορέα, προκειμένου να διασφαλιστεί η ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού υλικού».
«Στόχος μας είναι να μην κάνουμε κατάρτιση για την κατάρτιση, αλλά να αλλάξουμε ταχύτητες και να έχει σημαντικό αποτύπωμα η προσπάθειά μας. Στο νέο αυτό πλαίσιο θα κινηθεί και το δεύτερο μεγάλο πρόγραμμα συνεχιζόμενης επαγγελματικής κατάρτισης που θα αφορά τους εργαζόμενους και θα ξεκινήσει μέσα στο φθινόπωρο. Το πρόγραμμα θα έχει προϋπολογισμό 188 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης και θα αφορά στην αναβάθμιση των δεξιοτήτων 150.000 εργαζομένων. Θα προχωρήσουμε τους επόμενους μήνες στην υλοποίηση προγραμμάτων που θα απορροφήσουν το 50% του συνολικού προϋπολογισμού, με επίκεντρο τη Δημόσια Υπηρεσία Απασχόλησης. Κάνουμε ένα καινούργιο ξεκίνημα στην κατάρτιση, μια λέξη που έχει φθαρεί στην Ελλάδα, ενώ είναι βασικό εργαλείο για τους εργαζόμενους και ακόμα περισσότερο για τους ανέργους, εξάγοντας συμπεράσματα από τα λάθη των τελευταίων δεκαετιών, αλλά και από τις πρακτικές που λειτουργούν αποτελεσματικά σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες», κατέληξε ο κ. Χατζηδάκης.
Η γενική γραμματέας Ενίσχυσης της Απασχόλησης, Ελένη Γιώτη, παρουσίασε το ευρύτερο πλαίσιο των δράσεων του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων που χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, συνολικού ύψους 2,8 δισ. ευρώ και κινούνται σε τρεις διακριτούς τομείς: Πρώτον, στη μεταρρύθμιση των ενεργητικών και πολιτικών παθητικών απασχόλησης (1,7 δισ. ευρώ), με πρώτη μεγάλη εφαρμογή το πρόγραμμα που παρουσιάζεται σήμερα. Δεύτερον, στον ψηφιακό μετασχηματισμό των υποδομών και συστημάτων του υπουργείου Εργασίας και των εποπτευόμενων φορέων του (500 εκατ. ευρώ). Τρίτον, στη χρηματοδότηση έργων κοινωνικής ένταξης και συμπερίληψης για την αύξηση της πρόσβασης σε αποτελεσματικές και χωρίς αποκλεισμούς κοινωνικές πολιτικές (600 εκατ. ευρώ).
Από την πλευρά του, ο διοικητής της Δημόσιας Υπηρεσίας Απασχόλησης (ΔΥΠΑ), Σπύρος Πρωτοψάλτης, δήλωσε: «Γυρίζουμε σελίδα στην κατάρτιση με μια εμβληματική μεταρρύθμιση, σε συνδυασμό με τον νόμο «Δουλειές Ξανά». Παγκοσμίως, η αναβάθμιση των δεξιοτήτων είναι εργαλείο άσκησης ενεργητικής πολιτικής απασχόλησης. Δυστυχώς, στη χώρα μας είχε μετατραπεί σε εργαλείο επιδοματικής πολιτικής. Τώρα, με σχέδιο μετεξελίσσουμε την κατάρτιση σε πραγματικό εργαλείο αύξησης της απασχολησιμότητας των ανέργων και της παραγωγικότητας των εργαζόμενων. Έχουμε ένα φιλόδοξο σχέδιο που ξεκινά με το πρόγραμμα για 80.000 ανέργους. Έχουμε αντλήσει σημαντική εμπειρία από διεθνείς κολοσσούς, όπως η Microsoft, η Google, κ.α. και δίνουμε έμφαση στις ψηφιακές και πράσινες δεξιότητες, όπως γίνεται σε όλη την Ευρώπη. Προσπαθούμε να καλύψουμε το κενό ανάμεσα σε αυτό που ζητούν οι εργοδότες και τις δεξιότητες που διαθέτουν οι άνεργοι. Για πρώτη φορά, μπαίνουν συγκεκριμένα κριτήρια όχι μόνο εισόδου, αλλά και παραμονής στο μητρώο παρόχων. Δεν θα αρκούν δηλαδή οι προϋποθέσεις για την είσοδο, αλλά θα παρακολουθούμε τα αποτελέσματα της κατάρτισης, για να βλέπουμε αν οι άνεργοι βρήκαν δουλειά, αν πήραν την πιστοποίηση, πώς αξιολογούν τα προγράμματα, κ.ο.κ., ώστε να διαπιστώνουμε συνεχώς αν οι πάροχοι πρέπει να παραμείνουν στο μητρώο. Η δράση συνδυάζεται και με άλλες μεγάλες επενδύσεις σε ενεργητικές πολιτικές απασχόλησης, που θα υλοποιήσει η ΔΥΠΑ, μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και θα μπορέσουμε πολύ σύντομα να δούμε ακόμα μεγαλύτερη αποκλιμάκωση της ανεργίας».
Ακολουθεί παράρτημα του υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων με χρήσιμες πληροφορίες:
1. Τα βασικά βήματα για την υποβολή αίτησης στο νέο πρόγραμμα
1. Δικαίωμα υποβολής αίτησης συμμετοχής για εγγραφή στο Μητρώο Ωφελούμενων Ανέργων για κατάρτιση, μέσω των Κ.Ε.Δι.Βι.Μ των ΑΕΙ, έχουν άνεργοι οι οποίοι πληρούν τουλάχιστον τις εξής προϋποθέσεις:
– είναι εγγεγραμμένοι στο Μητρώο Ανέργων της ΔΥΠΑ, ανεξαρτήτως αν λαμβάνουν επίδομα ανεργίας ή όχι,
– έχουν ηλικία άνω των 18 ετών,
– είναι απόφοιτοι τουλάχιστον υποχρεωτικής δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
Σημειώνεται ότι το κάθε πρόγραμμα κατάρτισης μπορεί να απαιτεί επιπλέον προϋποθέσεις για τη συμμετοχή των ωφελουμένων.
2. Η υποβολή των αιτήσεων συμμετοχής των ανέργων στο έργο γίνεται αποκλειστικά ηλεκτρονικά.
Αναλυτικά, κάθε ενδιαφερόμενος, για να εγγραφεί στο Μητρώο Ωφελουμένων, θα πρέπει:
– να συμπληρώσει στην ειδική ιστοσελίδα https://www.voucher.gov.gr, εισερχόμενος με κωδικούς TAXISnet, τη φόρμα «Αίτηση Συμμετοχής»,
– να επισυνάψει τα ακόλουθα δικαιολογητικά για την τεκμηρίωση των στοιχείων που δήλωσε στην «Αίτηση Συμμετοχής» του και τα οποία ο ωφελούμενος θα πρέπει να προσκομίσει, μετά την επιλογή του προγράμματος, στον πάροχο κατάρτισης της επιλογής του.
– Αντίγραφο Δελτίου Ταυτότητας/Διαβατηρίου σε ισχύ (ταυτοποίηση).
– Αντίγραφο απολυτηρίου Υποχρεωτικής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης ή ανώτερου τίτλου σπουδών.
– Υπεύθυνη Δήλωση, μέσω gov.gr, στην οποία θα δηλώνει ότι:
α. Δεν παρακολουθεί/ και δεν έχει παρακολουθήσει άλλο πρόγραμμα κατάρτισης που χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης & Ανθεκτικότητας, στο πλαίσιο της δράσης 16913 «SUB 2: Οριζόντια Προγράμματα αναβάθμισης δεξιοτήτων για στοχευμένες πληθυσμιακές ομάδες».
β. Δεν έχει παρακολουθήσει πρόγραμμα κατάρτισης στο ίδιο αντικείμενο κατά τα τελευταία δύο έτη πριν από από τη δημοσίευση της παρούσας πρόσκλησης.
– Κάθε πρόσθετο δικαιολογητικό που τυχόν απαιτεί το πρόγραμμα που έχει επιλέξει ο ωφελούμενος (π.χ. πτυχίο γνώσης αγγλικής γλώσσας, κλπ).
Όλα τα παραπάνω δικαιολογητικά αναρτώνται στην ειδική ιστοσελίδα https://www.voucher.gov.gr από τον ωφελούμενο.
– Να «διαφυλάξει» την αίτησή του σε ηλεκτρονικό μέσο, όπως επίσης και το αποδεικτικό της υποβολής της αίτησής του, που αναγράφει τον «Κωδικό Αριθμό Υποβολής Αίτησης Συμμετοχής» (ΚΑΥΑΣ), καθώς και την ακριβή ημερομηνία και ώρα υποβολής της. Ο κωδικός ΚΑΥΑΣ είναι αυστηρά προσωπικός και μοναδικός για κάθε αίτηση συμμετοχής, αποτελεί το αποδεικτικό της υποβολής της και χρησιμοποιείται αντί για το ονοματεπώνυμο του αιτούντος σε όλα τα έγγραφα (Μητρώα, πίνακες, επιταγή κατάρτισης, κ.ά.).
3. Μετά την υποβολή της αίτησης και εφόσον πληρούνται οι βασικές προϋποθέσεις συμμετοχής, θα συγκροτηθεί, με απόφαση του διοικητή της ΔΥΠΑ, το Μητρώο Ωφελουμένων, μέχρι τις 25 Αυγούστου.
4. Στη συνέχεια, οι ωφελούμενοι θα μπορούν να επιλέξουν το πρόγραμμα κατάρτισης, που επιθυμούν να παρακολουθήσουν, από τη λίστα των προσφερόμενων προγραμμάτων κατάρτισης, που εμφανίζεται στον ωφελούμενο, σύμφωνα με το εκπαιδευτικό επίπεδο (απόφοιτος υποχρεωτικής εκπαίδευσης, δευτεροβάθμιας, τριτοβάθμιας, κλπ), καθώς και τα λοιπά ακαδημαϊκά προσόντα που έχει ο ίδιος δηλώσει.
5. Οι πάροχοι κατάρτισης επαληθεύουν τα δικαιολογητικά των ωφελουμένων και, εφόσον οι ωφελούμενοι πληρούν τις προϋποθέσεις επιλεξιμότητας, προχωρούν στην ενεργοποίηση της επιταγής κατάρτισης (Training Voucher), μέσω της σύναψης της διμερούς σύμβασης μεταξύ παρόχου και ωφελουμένου.
Εάν ένας ωφελούμενος απορριφθεί από την ένταξη στο πρόγραμμα που δήλωσε, λόγω ελλιπών προσόντων, δίνεται η δυνατότητα να επιλέξει άλλο πρόγραμμα κατάρτισης για άλλη μία φορά. Εάν απορριφθεί από την ένταξη στο πρόγραμμα που δήλωσε, λόγω μη υλοποίησης του τμήματος κατάρτισης ή λόγω συμπλήρωσης του αριθμού των συμμετεχόντων, δίνεται η δυνατότητα να επιλέξει άλλο πρόγραμμα κατάρτισης για όσες φορές συμβεί αυτό.
6. Η επιλογή των ανέργων και η εγγραφή τους στο Μητρώο Ωφελουμένων θα γίνεται κατά σειρά προτεραιότητας υποβολής της αίτησης, εφόσον πληρούνται οι επιμέρους προϋποθέσεις συμμετοχής στο πρόγραμμα κατάρτισης που θα επιλέξουν, (όπως ανεργία, εκπαιδευτικό επίπεδο, γνώση ξένης γλώσσας, όπου απαιτείται, κλπ) και μέχρι εξαντλήσεως των προσφερόμενων θέσεων.
7. Ο κάθε καταρτιζόμενος θα παρακολουθήσει πρόγραμμα θεωρητικής κατάρτισης που αφορά την ανάπτυξη ψηφιακών και «πράσινων» γνώσεων και δεξιοτήτων, συνολικής διάρκειας έως 200 ώρες.
8. Η υλοποίηση των προγραμμάτων θα πραγματοποιηθεί με διά ζώσης εκπαίδευση σε ποσοστό τουλάχιστον 35% του συνόλου των ωρών κάθε προγράμματος και με τη μέθοδο της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (τηλεκατάρτιση), που θα περιλαμβάνει τουλάχιστον 35% σύγχρονη και έως 30% ασύγχρονη εξ αποστάσεως εκπαίδευση.
9. Η ημερήσια διάρκεια της διά ζώσης εκπαίδευσης και της σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης δεν μπορεί να υπερβαίνει τις έξι ώρες. Το κάθε πρόγραμμα κατάρτισης, διάρκειας έως 200 ωρών, θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί το αργότερο σε διάστημα τριών μηνών.
10. Οι ωφελούμενοι που ολοκλήρωσαν την κατάρτιση υποχρεούνται να συμμετάσχουν στις εξετάσεις πιστοποίησης. Σε κάθε ωφελούμενο που θα ολοκληρώσει επιτυχώς τις εξετάσεις χορηγείται από τον φορέα πιστοποίησης που έχει επιλέξει «πιστοποιητικό γνώσεων και δεξιοτήτων», ενώ σε περίπτωση αποτυχίας χορηγείται «βεβαίωση συμμετοχής στις εξετάσεις πιστοποίησης».
11. Κάθε ωφελούμενος που ολοκλήρωσε το πρόγραμμα επαγγελματικής κατάρτισης που επέλεξε και απέκτησε την πιστοποίηση γνώσεων και δεξιοτήτων δικαιούται να λάβει εκπαιδευτικό επίδομα που ανέρχεται σε 5 ευρώ/ώρα κατάρτισης, άρα για πρόγραμμα 200 ωρών φτάνει στα 1.000 ευρώ. Ο ωφελούμενος απαιτείται να ολοκληρώσει την κατάρτιση και να επιτύχει στις εξετάσεις πιστοποίησης, για να λάβει το σύνολο του επιδόματος.
Ειδικότερα, η καταβολή του εκπαιδευτικού επιδόματος γίνεται ως εξής: Μετά την επιτυχή ολοκλήρωση της κατάρτισης και τη συμμετοχή του ωφελουμένου στις εξετάσεις πιστοποίησης (ανεξαρτήτως αποτελέσματος), ο ωφελούμενος λαμβάνει το 70% του δικαιούμενου ποσού για το σύνολο των ωρών κατάρτισης του προγράμματος. Εφόσον επιτύχει στις εξετάσεις, δικαιούται το 100% του δικαιούμενου ποσού.
12. Ο ωφελούμενος διαγράφεται από το Μητρώο και η επιταγή κατάρτισης που δικαιούται ακυρώνεται, αν το voucher δεν ενεργοποιηθεί εντός της προβλεπόμενης προθεσμίας, αν ο ωφελούμενος υπερβεί το επιτρεπόμενο όριο απουσιών, αν δεν πληροί τα κριτήρια συμμετοχής στη δράση και αν διακόψει αναιτιολόγητα την κατάρτιση.
2. Κατάλογος των Ελληνικών Πανεπιστημίων που παρέχουν τα προγράμματα ανάπτυξης ψηφιακών και «πράσινων» δεξιοτήτων:
1. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών
2. Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο
3. Πάντειο Πανεπιστήμιο Κοινωνικών και Πολιτικών Επιστημών
4. Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
5. Πανεπιστήμιο Θεσσαλίας
6. Γεωπονικό Πανεπιστήμιο
7. Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης
8. Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας
9. Πανεπιστήμιο Κρήτης
10. Πολυτεχνείο Κρήτης
11. Πανεπιστήμιο Αιγαίου
12. Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο
3. Παραδείγματα αντικειμένων κατάρτισης στις ψηφιακές δεξιότητες
1. Αύξηση της παραγωγικότητας της επιχείρησης με χρήση των εργαλείων Microsoft 365 and SharePoint, Teams and Power Platform
2. Εκμάθηση Microsoft Azure Cloud Artificial Intelligence AI Fundamentals
3. Επιχειρηματική Ευφυΐα και Οπτικοποίηση Δεδομένων
4. Νέες τεχνολογικές δεξιότητες στην Οικονομία και Διοίκηση: Η επιστήμη των δεδομένων με την R
5. Σύγχρονα υπολογιστικά περιβάλλοντα και εφαρμογές Python/MatLab
6. Συστήματα Γεωγραφικών Πληροφοριών GIS στη Θεωρία και στην Πράξη με Χρήση Ελεύθερου Λογισμικού
7. IΤ & Cyber Security: Διαχείριση Απειλών και Πολιτικές Ασφάλειας
8. Web Design: Από τον Σχεδιασμό μέχρι την Επεξεργασία της Επισκεψιμότητας
4. Παραδείγματα αντικειμένων κατάρτισης στις «πράσινες» δεξιότητες
1. Στρατηγικός σχεδιασμός και διαχείριση πόρων προς την αειφόρο ανάπτυξη
2. Σχέδια δράσης, επιχειρηματικά σχέδια και διοίκηση επιχειρησιακών μονάδων στο πλαίσιο της κυκλικής οικονομίας
3. Περιβαλλοντική Λογιστική, Χρηματοοικονομική και Διακυβέρνηση
4. Αναβάθμιση Ψηφιακών Δεξιοτήτων και Υιοθέτηση Ψηφιακών Τεχνολογιών στον Αγροτικό Τομέα
5. Ανάπτυξη Ψηφιακών Δεξιοτήτων για τον Μετασχηματισμό του Κτιριακού Τομέα σε Μηδενικού Ενεργειακού Αποτυπώματος
6. Γεωπληροφορική και ψηφιακές γεωχωρικές τεχνολογίες στην άσκηση της γεωργίας και στην προστασία του περιβάλλοντος
7. Αμπελουργία: εγκατάσταση και διαχείριση αμπελώνα
8. Έξυπνες και αειφόρες μετακινήσεις