Προς «πώληση» η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης

Ο διαγωνισμός για την επιλογή του ιδιώτη αναμένεται το επόμενο διάστημα

Φίλιππος Δεργιαδές
προς-πώληση-η-λειτουργία-του-μετρό-θ-845337
Φίλιππος Δεργιαδές
ΕΙΚΟΝΑ SOOC

Στην τελική ευθεία, σύμφωνα με πληροφορίες, εισέρχεται η διαδικασία για την ανάδειξη, μέσω διαγωνισμού, του ιδιωτικού φορέα ο οποίος θα αναλάβει την λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Ιστορικά είναι η πρώτη φορά που ιδιωτική εταιρία που θα αναλάβει να λειτουργεί δίκτυο σταθερής τροχιάς και από ό,τι φαίνεται η κυβέρνηση είναι αποφασισμένη στην Θεσσαλονίκη να προωθήσει την επιλογή της ιδιωτικοποίησης, έναντι του κρατικού μοντέλου λειτουργίας στο μετρό της Αθήνας. Να σημειωθεί ότι στην Αθήνα υπάρχει η εταιρία «Σταθερές Συγκοινωνίες Α.Ε. (ΣΤΑΣΥ Α.Ε.) που διαχειρίζεται τις δύο γραμμές του Μετρό, τη γραμμή του Ηλεκτρικού Σιδηρόδρομου και του Τραμ και υπάγεται στον κρατικό ΟΑΣΑ.

Στη Θεσσαλονίκη, η παρούσα κυβέρνηση, όπως ήδη έχει προαναγγείλει μέσω του υπουργού Υποδομών Κώστα Καραμανλή, από τον Μάιο του 2020, έχει αποφασίσει η λειτουργία και η εκμετάλλευση του μετρό να ανατεθεί σε φορέα ο οποίος θα προκύψει από διαγωνιστική διαδικασία.

ΕΙΚΟΝΑ SOOC

Οι τελευταίες πληροφορίες αναφέρουν ότι πλέον  η διαδικασία για την προκήρυξη διαγωνισμού οδεύει προς το τελικό της στάδιο και τις «επόμενες ημέρες αναμένεται να κατατεθεί προς έγκριση από τη Διυπουργική Επιτροπή Συμπράξεων Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ)». Μάλιστα όπως αναφέρουν οι πληροφορίες αλλά και σχετικά δημοσιεύματα, «το τεύχος δημοπράτησης του διαγωνισμού, βρίσκεται πλέον στο γραφείο του υπουργού Υποδομών Κ. Καραμανλή για τελικές παρατηρήσεις». Παράλληλα θα τρέξουν οι μελέτες για τους οικονομικούς και τεχνικούς όρους όπως και η προετοιμασία για τις απαραίτητες νομοθετικές ρυθμίσεις και ήδη έχει συσταθεί επιτροπή που έχει αναλάβει να συντονίσει και να κατευθύνει τις διαδικασίες. Η σύμβαση με τον ιδιώτη, σύμφωνα με τις υπάρχουσες πληροφορίες, θα είναι 12ετής, το τίμημα θα οριστεί κοντά στα 45 εκατομμύρια ετησίως και η αναζήτηση του ιδιώτη φορέα θα γίνει μέσω της πρόσκλησης ενδιαφέροντος.

Ήδη οι ενδιαφερόμενοι σύμφωνα με όσα διαρρέουν παράγοντες της αγοράς είναι αρκετοί, όπως η ιαπωνική Hitachi Rail, η ιταλική ΑΤΜ, ο γαλλικός όμιλος Keolis, οι ολλανδικοί σιδηρόδρομοι (Nederlandse Spoorwegen), κ.α.

“Tο μοντέλο ιδιωτικοποίησης που προωθούν δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο”

«Εμείς είμαστε αντίθετοι σ αυτή την επιλογή, θεωρούμε ότι ο έλεγχος των αστικών συγκοινωνιών θα πρέπει να παραμείνει στο δημόσιο», τονίζει ο βουλευτής Ά Θεσσαλονίκης Χρήστος Γιαννούλης, αναπληρωτής τομεάρχης Μεταφορών και Υποδομών του ΣΥΡΙΖΑ. Ανάλογη θέση εκφράζει και ο πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Γιάννης Μυλόπουλος, που τονίζει ότι η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δημιουργήσει τον οργανισμό Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΑΣΥΘ) που θα αναλάμβανε την λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης. «Αυτό το μοντέλο ιδιωτικοποίησης που προωθούν δεν υπάρχει πουθενά στον κόσμο, δηλαδή ιδιώτης να αναλάβει τη λειτουργία και εκμετάλλευση δικτύου σταθερής τροχιάς – μετρό και να καθορίζει ακόμα και τις τιμές των εισιτηρίων» τονίζει και προσθέτει πως η υπέρβαση κόστους του μετρό Θεσσαλονίκης θα ξεπεράσει τα 300 εκατομμύρια, με ευθύνη της κυβέρνησης.

ΕΙΚΟΝΑ SOOC

Να σημειωθεί πως για τη Θεσσαλονίκη το θέμα της λειτουργίας του Μετρό Θεσσαλονίκης παραμένει ένα ζήτημα που το χειρίζεται αποκλειστικά η κεντρική εξουσία και το αρμόδιο Υπουργείο. Στο δήμο Θεσσαλονίκης δεν υπάρχει καμία σχετική συζήτηση καθώς δεν υφίσταται ούτε καν αντιδήμαρχος αρμόδιος για τα θέματα συγκοινωνιών και κινητικότητας, και όπως σχολιάζει ο συγκοινωνιολόγος και δημοτικός σύμβουλος Θεσσαλονίκης, Σπύρος Βούγιας, «ο δήμος αγνοεί πλήρως το θέμα και δεν υπάρχει καμία σχετική ενημέρωση».

Ανάλογα και από τον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, (ΟΣΕΘ), ο οποίος θεωρητικά ελέγχει και συντονίζει τις αστικές συγκοινωνίες της πόλης, δεν υπάρχει καμία σχετική παρέμβαση. «Το θέμα το χειρίζεται αποκλειστικά το υπουργείο, εμείς το γνωρίζουμε και είναι το επόμενο θέμα με το οποίο θα ασχοληθούμε» δηλώνει στην Parallaxi ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ, Γιάννης Τόσκας. Επίσης και από την Αττικό Μετρό που κατασκευάζει το μετρό Θεσσαλονίκης, εκφράζεται η θέση ότι το όλο θέμα το διαχειρίζεται κεντρικά η κυβέρνηση…

Δείτε επίσης:

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα