Α-πρόσωπα Α-ληθή
Δεν θα μπορούσα να σκεφτώ ιδανικότερο χώρο από την Αποθήκη 9 στο Λιμάνι για να φιλοξενήσει τα έργα του Νάσου Χαλκίδη . Η Αποθήκη διαθέτει τρεις λιτούς ορθογώνιους χώρους που βαραίνουν από τα σημάδια του χρόνου αλλά δεν έχουν χάσει τίποτα από τη γοητεία ενός κτιρίου που βρίσκεται στις πύλες της λήθης. Τα πορτρέτα του […]
Δεν θα μπορούσα να σκεφτώ ιδανικότερο χώρο από την Αποθήκη 9 στο Λιμάνι για να φιλοξενήσει τα έργα του Νάσου Χαλκίδη . Η Αποθήκη διαθέτει τρεις λιτούς ορθογώνιους χώρους που βαραίνουν από τα σημάδια του χρόνου αλλά δεν έχουν χάσει τίποτα από τη γοητεία ενός κτιρίου που βρίσκεται στις πύλες της λήθης. Τα πορτρέτα του ζωγράφου πάνω στους λεκιασμένους τοίχους είναι ένα θέαμα υποβλητικό σχεδόν συγκινητικό. Άλλωστε η τέχνη πάντα αποσκοπεί στο συναίσθημα πόσο μάλλον όταν «δένεται» με έναν τέτοιο χώρο.
Με το που διαβαίνεις την πύλη της Αποθήκης νιώθεις να γίνεσαι κι εσύ μέρος μιας διαδικασίας συνεννόησης θαρρείς με τα πρόσωπα στους πίνακες.Τα πορτρέτα του Χαλκίδη είναι μεγάλα σε διαστάσεις αλλά εδώ ανασαίνουν ελεύθερα. Ο επισκέπτης έχει την ευκαιρία να τα δει από μακρυά, να τα πλησιάσει και πάλι να απομακρυνθεί, να συμμαχήσει μαζί τους ανταποδίδοντας το βλέμμα τους. Τα υλικά του ζωγάφου είναι χρώματα λαδιού, άσπρο και μαύρο ή μόνο μαύρο, σε προετοιμασμένους καμβάδες. Μέχρι να φτάσει ο καλλιτέχνης στην αποτύπωση των προσώπων, όμως, προϋποτίθεται μια διαδικασία.
«Ζωγραφίζω από φωτογραφία αλλά αυτό έχει αρκετά προαπαιτούμενα, τόσο για την ίδια τη φωτογράφηση, και τη διαχείριση αυτού του υλικού, αλλά και πιο πριν στην επιλογή των προσώπων. Η επιλογή, λοιπόν, γίνεται από τη μια από τους ανθρώπους που νομίζω ότι μ’ επηρέασαν συνολικά στη διαμόρφωση μου, εννοώ αυτούς που βρίσκονται στον πολύ στενό κύκλο γύρω μου, και από την άλλη, ανθρώπους που μου δίνουν ένα στίγμα ή ένα χαρακτήρα. Με τη δράση ή τη στάση τους, το ρόλο, τη θέση και την ιδιότητα ή κάτι άλλο ενδεχομένως, λειτουργώντας είτε σα σύμβολο είτε σαν πρότυπο. Κάποιες φορές και με αφορμή την εικόνα τους σκηνοθετήθηκε ο ρόλος, άλλοτε η αρχική εικόνα προσδιορίζει την ταυτότητα, την κατάσταση ή υπαινίσσεται την κοινωνική τους θέση. Αφού λοιπόν γίνει η επιλογή του προσώπου ακολουθεί φωτογράφιση. Δε χρειάζεται να πω κάτι γι’ αυτό το κομμάτι της δουλειάς, (αρκετά μεγάλος αριθμός φωτογραφιών, επιλογή κλπ). Τέλος, η παρουσίαση οριοθετείται από την ιδέα της ζωής, της αρχής, και του τέλους της. Θα έλεγα ότι είναι ερωτήματα που μπαίνουν για ανθρώπους που υπάρχουνε η υπήρχαν στη ζωή μας, κοντά μας ή όχι, τους ρόλους και τη σημασία, τη σπουδαιότητα και τη σημαντικότητά τους».
Ο Νάσος Χαλκίδης είναι γέννημα θρέμμα της Θεσσαλονίκης. Το 1992 αποφοίτησε από τη Σχολή Καλών Τεχνών του ΑΠΘ και αυτή είναι η έκτη ατομική έκθεσή του, ενώ έχει πάρει μέρος σε αρκετές ομαδικές.
* Η έκθεση του Νάσου Χαλκίδη, ένα σύνολο πορτρέτων σε καμβά και εικαστικές εγκαταστάσεις, θα βρίσκεται έως τις 15 Ιούνιου στους χώρους της Αποθήκης 9 στον Οργανισμό Λιμένος Θεσσαλονίκης.