Δήμος Θεσσαλονίκης: Η διοίκηση Ζέρβα υλοποιεί έργα σχεδιασμένα από το 2018

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η ανάπλαση του Ιπποκράτειου - Ερωτήματα εγείρονται για τα οικονομικά του δήμου – Πόσο είναι το οικονομικό «άνοιγμα»;

Φίλιππος Δεργιαδές
δήμος-θεσσαλονίκης-η-διοίκηση-ζέρβα-υ-1069029
Φίλιππος Δεργιαδές

Η διοίκηση του δήμου Θεσσαλονίκης, του Κ. Ζέρβα, επαίρεται για το έργο που παραδίδει, ιδίως για τις αστικές αναπλάσεις, την ώρα που αδυνατεί υλοποιήσει έργα που είχαν σχεδιαστεί και μελετηθεί από το 2018, όπως η ανάπλαση της οδού Κωνσταντινουπόλεως, μπροστά στο Ιπποκράτειο.

Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι το συγκεκριμένο έργο είχε σχεδιαστεί το 2018, η μελέτη εκπονήθηκε το 2019 και η δημοπράτηση του τελικά έγινε στις αρχές του 2022.

Μιλάμε για ένα μικρό σχετικά έργο, με προϋπολογισμό 1 εκατομμύριο ευρώ, που αρχικά είχε ενταχθεί σε ένα ευρύτερο έργο που αποσκοπούσε να  «απελευθερώσει» σπουδαία κτίρια της πόλης από τη «συγκέντρωση κοινού». Ωστόσο, εν τέλει αποσπάστηκε από τον αρχικό σχεδιασμό και ενώ άλλα συναφή έργα, όπως η ανάπλαση της περιοχής των Δικαστηρίων προχώρησε, η ανάπλαση του Ιπποκράτειου έμεινε στα συρτάρια.

Τελικά το Μάρτιο του 2023, ο δήμος Θεσσαλονίκης, διαφήμισε την υπογραφή της σύμβασης του έργου, «ως ολοκληρωμένη ανάπλαση της περιοχής του Ιπποκρατείου Νοσοκομείου, που χρηματοδοτείται από ευρωπαϊκούς πόρους της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, αποτελεί ένα έργο που με επίκεντρο μια από τις βασικές υποδομές υγείας της πόλης θα βελτιώσει την καθημερινότητα χιλιάδων πολιτών».

Η περιοχή, όπου ήταν να «εξελιχθούν τα έργα ανάπλασης» βρίσκεται στα όρια της Δ΄ και της Ε΄ Δημοτικής Κοινότητας και περιλαμβάνει την οδό Κωνσταντινουπόλεως μπροστά από το νοσοκομείο «Ιπποκράτειο» καθώς και τις οδούς Κλεάνθους, Μιαούλη, Σόλωνος, Σταματοπούλου, Αλ. Φλέμινγκ, Βαρόνου Χιρς και Κρίτωνος.

Στο έργο περιλαμβάνεται η κατασκευή διαχωριστικής νησίδας στην οδό Κωνσταντινουπόλεως και η κατάργηση του παράδρομου – χώρου στάθμευσης κατά μήκος του νοσοκομείου, όπως και οι αναπλάσεις στις γωνίες και στα πεζοδρόμια στα γύρω στενά και δρόμους.

Η σύμβαση για την εκτέλεση του έργου υπογράφηκε στις 7-3-2023 και ήδη καθυστερεί πάνω από 7 μήνες. Αν είχε ξεκινήσει τον Μάρτιο, λογικά τώρα θα είχε ολοκληρωθεί. Όμως μέχρι σήμερα, το μόνο που έχει γίνει, είναι να δοθεί το πράσινο φως από τον ΟΣΕΘ, για την αναπροσαρμογή των δρομολογίων του ΟΑΣΘ.

Η επόμενη φάση είναι η έγκριση από την Επιτροπή Ποιότητας Ζωής για τις προσωρινές κυκλοφοριακές ρυθμίσεις για όλη την περιοχή γύρω από το Ιπποκράτειο που θα ισχύσουν τους επόμενους μήνες και ακολούθως θα πρέπει να «περάσει» από το Δημοτικό Συμβούλιο που θα εγκρίνει την υλοποίηση.

Όμως η ιστορία της Ανάπλασης Ιπποκράτειου, δεν τελειώνει εκεί, καθώς η απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, θα μεταβιβαστεί προς έγκριση στην Αποκεντρωμένη Διοίκηση, και δη στην Διεύθυνση Περιβάλλοντος και Χωροταξίας (ΔΙΠΕΧΩ) και τέλος θα καταλήξει στη Διεύθυνση Τροχαίας για την έγκριση και εφαρμογή των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων.

Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι θα χρειαστούν περίπου άλλοι 4 – 5 μήνες, για να ξεκινήσει το έργο.

Ωστόσο οι παρενέργειες αυτού του έργου είναι πολλαπλές. Το κλείσιμο της οδού Κωνσταντινουπόλεως, για ένα εξάμηνο, θα προκαλέσει κυκλοφοριακή εμπλοκή στην περιοχή από την Λεωφόρο Στρατού μέχρι και την Μπότσαρη. Επίσης οι εργασίες της ανάπλασης του Ιπποκράτειου θα συμπέσουν με την εξέλιξη των εργασιών του περίφημου fly over, σύμφωνα με όσα έχει εξαγγείλει η κυβέρνηση.

Οι συνέπειες αυτής της σύμπτωσης θα είναι επώδυνη για όλη σχεδόν η Ανατολική Θεσσαλονίκη. Με κλειστή λόγω ανάπλασης την Κωνσταντινουπόλεως και πιεσμένη την περιοχή από τα οχήματα που αναγκαστικά θα διοχετεύονται στην πόλη, λόγω μειωμένης κατά 50% λειτουργίας της περιφερειακής από τα έργα του fly over, κυριολεκτικά η περιοχή της Ανάληψης, και όχι μόνο, θα φρακάρει από το κυκλοφοριακό χάος που θα επικρατεί.

Είναι σαφές ότι για μία ακόμη φορά, τις ολιγωρίες και τις αδυναμίες της διοίκησης του δήμου Θεσσαλονίκης, θα κληθούν να «πληρώσουν» οι πολίτες της πόλης με περισσή ταλαιπωρία, την ώρα που το συγκεκριμένο έργο θα μπορούσε να είχε τελειώσει εδώ και αρκετό καιρό.

  • Ποιο είναι το «άνοιγμα» στα οικονομικά του δήμου;       

Στο μεταξύ ένα ακόμα θέμα, που σχετίζεται με τα οικονομικά το δήμου Θεσσαλονίκης, χρήζει απαντήσεων και διευκρινήσεων από τους διοικούντες το δήμο Θεσσαλονίκης: σύμφωνα με πληροφορίες το έλλειμμα – άνοιγμα, στο ταμείο του δήμου πλησιάζει τα 18 εκατομμύρια ευρώ.

Οι πληροφορίες αναφέρουν πως τα έξοδα του δήμου υπερβαίνουν τα έσοδα και σταδιακά το έλλειμμα ξέφυγε στα 18 εκατομμύρια. Σύμφωνα με τις πληροφορίες  το πρόβλημα διογκώθηκε κατά την περίοδο της πανδημίας του covid, όταν στο πλαίσιο των μέτρων στήριξης, ο δήμος απέφυγε να επιβάλλει κλήσεις και να εισπράττει πρόστιμα, αλλά και λόγω της μείωσης κατά 30% των δημοτικών τελών.

Επίσης άλλες αιτίες ανιχνεύονται στο καθεστώς των απευθείας αναθέσεων, στην αγορά των λεωφορείων της Λειψίας αλλά και σε διαγωνισμούς για έργα, για τα οποία ο δήμος, τελικά, δεν επιδίωξε ή δεν πέτυχε εκπτώσεις.

Η ύπαρξη αυτού του ελλείμματος προκαλεί πολλά προβλήματα στις προμήθειες, γεγονός που επηρεάζει την λειτουργία κρίσιμων τομέων του δήμου όπως, η καθαριότητα. Οι συνεχείς αναφορές για την έλλειψη ανταλλακτικών και μη επιδιόρθωση των απορριμματοφόρων και των τρακτόρων, που παραμένουν σε ακινησία, ακόμα και η καθυστέρηση ή η μη χορήγηση των «ΜΑΠ», εικάζεται ότι έχουν βάση και συνδέονται με την έλλειψη ρευστού στα ταμεία του δήμου. Αυτή τη στιγμή από τα 90 απορριμματοφόρα του δήμου, τα 60 είναι σε ακινησία γιατί δεν μπορεί να πληρωθεί η επιδιόρθωση τους λόγω έλλειψης χρημάτων.

Το «χακάρισμα» στο σύστημα και οι μεγαλοοφειλέτες

Όπως αναφέρει δημοτικός σύμβουλος της αντιπολίτευσης, «υπάρχει ένα έλλειμμα μία μείωση στα έσοδα του δήμου. Π.Χ η μείωση των δημοτικών τελών έγινε χωρίς σχέδιο και προγραμματισμό. Επίσης θα πρέπει να μας δώσει στοιχεία ο δήμος αν από το «χακάρισμα» που έγινε στο σύστημα του δήμου, χάθηκαν στοιχεία για μεγαλοοφειλέτες, αν υπάρχουν υποθέσεις που εκκρεμούν στη δικαιοσύνη και αν υπήρξαν ανάδοχοι έργων που έδωσαν εκπτώσεις μόλις 5%, διότι οι διαγωνισμοί δεν είχαν προχωρήσει όπως έπρεπε».

Αληθεύουν όλα αυτά; Υπάρχει έλλειμμα στο δήμο και ποιο είναι το ύψος του; Υπάρχει πρόβλημα με τον προϋπολογισμό; Και αν όντως υπάρχει οικονομική δυσχέρεια στο δήμο Θεσσαλονίκης, η διοίκηση πως σκοπεύει να το αντιμετωπίσει; Υπάρχει κάποιο σχέδιο ή απλά θα αφεθεί το πρόβλημα να το διαχειριστεί η επόμενη διοίκηση;

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα