Έντονες αντιδράσεις για το νέο ωράριο φορτοεκφόρτωσης στο δήμο Θεσσαλονίκης

Που διαφωνούν επαγγελματίες, έμποροι και εστιάτορες -  Αντιδρούν και πολίτες για τα φορτηγά στους πεζόδρομους.

Φίλιππος Δεργιαδές
έντονες-αντιδράσεις-για-το-νέο-ωράριο-1183540
Φίλιππος Δεργιαδές

Τη Δευτέρα ψηφίστηκε, χωρίς πολλές διαφωνίες, από το δημοτικό συμβούλιο Θεσσαλονίκης το νέο ωράριο φορτοεκφόρτωσης εμπορευμάτων, που απαγορεύει και την διέλευση φορτηγών από το ιστορικό κέντρο της πόλης, αλλά η εφαρμογή του δεν θα είναι ανέφελη, καθώς επαγγελματίες, έμποροι, εστιάτορες, αλλά και πολίτες, εκφράζουν αντιρρήσεις και ενστάσεις.

Να σημειωθεί ότι πριν την ψήφιση του νέου κανονισμού είχε προηγηθεί διαβούλευση με όλους τους επαγγελματικούς φορείς, την Τροχαία και συλλόγους πολιτών ενώ το σχέδιο είχε κοινοποιηθεί σε όλους τους εμπλεκόμενους φορείς στις 19 Ιουνίου.

Ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Στέλιος Αγγελούδης σε δηλώσεις του στο παρελθόν είχε ξεκαθαρίσει ότι πρέπει να μπει τάξη στη λειτουργία της αγοράς και πως δεν είναι δυνατό να υπάρχει 24ωρη φορτοεκφόρτωση και πως πρέπει να τηρηθεί ένα ωράριο και να υπάρχει αστυνόμευση. Σχολίασε δε πως υπάρχει ανάγκη «θεραπείας» στις φορτοεκφορτώσεις παρότι υπάρχουν διαφορετικές προσεγγίσεις από τα εμπλεκόμενα μέρη ενώ δεν απέκλεισε να υπάρξουν διορθωτικές κινήσεις.

Σήμερα προέβη σε δήλωση για το συγκεκριμένο θέμα αναφέροντας τα εξής;

«Ο Δήμος Θεσσαλονίκης λειτουργεί με γνώμονα την απρόσκοπτη λειτουργία της αγοράς και της πόλης, λαμβάνοντας υπόψη τη νέα πραγματικότητα που διαμορφώνει η κατασκευή του flyover και την επιβάρυνση που το έργο αυτό προκαλεί στο κυκλοφοριακό. Οι έκτακτες καταστάσεις απαιτούν έκτακτες λύσεις, λύσεις που προτάσσουν την εξυπηρέτηση του συλλογικού συμφέροντος, στη λογική της αναζήτησης της βέλτιστης δυνατής λύσης, στο πλαίσιο των νέων δεδομένων που καλούμαστε να διαχειριστούμε.

Στη διαβούλευση που προηγήθηκε ενόψει της ψήφισης της νέας Κανονιστικής για το ωράριο φορτοεκφορτώσεων ακούστηκαν οι προτάσεις όλων των εμπλεκόμενων φορέων, μεταξύ άλλων και η πρόταση του ΕΕΘ για φορτοεκφορτώσεις καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας των καταστημάτων ή και ολόκληρο το 24ωρο.

Παράλληλα, όμως, λάβαμε υπόψη τις υποδείξεις της Τροχαίας που κατέστησε σαφές, πως η διέλευση φορτηγών από το κέντρο της πόλης και ένα ελεύθερο -κατ’ ουσία- ωράριο φορτοεκφορτώσεων θα οδηγούσε στο απόλυτο κυκλοφοριακό έμφραγμα στη Θεσσαλονίκη. Για το λόγο αυτό προκρίθηκε η συγκεκριμένη τροποποίηση ωραρίου στις φορτοεκφορτώσεις, με ρητή δέσμευση πως μετά την ολοκλήρωση του flyover θα επανεξετάσουμε τη θέση μας.

Έχω ξεκαθαρίσει από την πρώτη στιγμή πως μέλημά μας είναι η βιωσιμότητα και η ανταγωνιστικότητα των επιχειρήσεων της πόλης, η ανάταξη της τοπικής οικονομίας. Επιστρέφω τους χαρακτηρισμούς περί δήθεν ¨προσχηματικής¨ διαβούλευσης και καλώ τους επαγγελματίες στο τραπέζι του διαλόγου, το οποίο ποτέ δεν έχω εγκαταλείψει.

Υπενθυμίζω μόνο, πως πέρα και πάνω από τις όποιες συντεχνιακές ευαισθησίες, λογικές ή μη, τις προτεραιότητές μας τις ορίζει το υπέρτατο συμφέρον της πόλης».

Ο αντιδήμαρχος Δημοτικής Αστυνομίας και Δημοτικών Κοινοτήτων Κώστας Τσιαπακίδης, που θα κληθεί να διαχειριστεί την εφαρμογή του νέου ωραρίου τονίζει στην Parallaxi, ότι “το θέμα έχει δρομολογηθεί μετά από μία διαβούλευση επίπονη διαβούλευση η οποία κατέληξε σε ένα τελικό σχέδιο. Θεωρώ ότι όλοι πρέπει να συμβάλουμε για την καλύτερη λειτουργία της πόλης και της αγοράς και θεωρώ ότι το ωράριο μπορεί να εφαρμοστεί και αυτό εξαρτάται από όλους μας”. Σημειώνει δε πως “αυτή η εικόνα που τα φορτηγά χωρίς ωράριο κινούνταν μέσα στην αγορά πρέπει να αλλάξει” ενώ για τις αντιδράσεις τονίζει πως “ο κάθε πολίτης και φορέας μπορεί να έχει τις απόψεις και τις θέσεις του αλλά το νέο ωράριο φορτοεκφόρτωσης είναι αποτέλεσμα διαλόγου και διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς”.

ΕΕΘ – Νικολόπουλος: Μας αγνόησαν

Η πιο ακραία διαφωνία εκφράζεται από το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης, στελέχη του οποίου θεωρούν ότι το νέο ωράριο στις φορτοεκφορτώσεις δεν θα βοηθήσει αλλά θα δυσκολέψει τη λειτουργία της αγοράς.

Όπως τονίζει στην Parallaxi, o αντιπρόεδρος του ΕΕΘ και πρόεδρος του Συλλόγου Επαγγελματιών Ιστορικού Κέντρου Θεσσαλονίκης, Χρήστος Νικολόπουλος, «εμείς συμμετείχαμε στη διαβούλευση αλλά όπως αποδείχτηκε η διαδικασία αυτή ήταν προσχηματική διότι καταθέσαμε σειρά προτάσεων εκ των οποίων δεν υιοθετήθηκε καμία. Στην ουσία επικράτησε η άποψη της Τροχαίας. Το ωράριο που εγκρίθηκε είναι προβληματικό και το ΕΕΘ θα εκδώσει σχετική ανακοίνωση. Εμείς θέλουμε την τάξη στην πόλη και ζητήσαμε να εφαρμοστεί έστω πιλοτικά το ωράριο που υπήρχε και ποτέ δεν εφαρμόστηκε».

Τονίζει δε πως το συγκεκριμένο ωράριο είχε εγκριθεί από τη διοίκηση Μπουτάρη και είχε προβλέψεις για όλους τους δρόμους της πόλης και τους πεζόδρομους αλλά με ευθύνη του δήμου ποτέ δεν εφαρμόστηκε. «Αυτό το ωράριο νομικά ισχύει και το παράδοξο είναι πως ενώ υπάρχει ωράριο φορτοεκφόρτωσης, συζητάμε ένα άλλο χωρίς να έχουμε εφαρμόσει το προηγούμενο» τονίζει και αναφέρει πως «η πάγια θέση του ΕΕΘ είναι να εφαρμοστεί το ωράριο που είναι ήδη ψηφισμένο. Αυτό που ψηφίστηκε τώρα στο δημοτικό συμβούλιο θα δημιουργήσει τεράστια προβλήματα στην τροφοδοσία των επιχειρήσεων και χάος στην πόλη και γι αυτό είμαστε αντίθετοι». «Πουθενά δεν υπάρχει τέτοιο ωράριο. Π.Χ αν ένα κούριερ θέλει να πάει από την Καλαμαριά στον Εύοσμο θα πρέπει να πάει από τον περιφερειακό που είναι κολλημένος μόνιμα» τονίζει και αναφέρει ότι είναι απαράδεκτο να επιτρέπονται στις 7 το απόγευμα οι νταλίκες στο κέντρο της πόλης».

Να θυμίσουμε ότι το ωράριο που είχε εγκριθεί επι διοίκησης Μπουτάρη το 2019 προέβλεπε τα εξής:  επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 8 τόνους από Δευτέρα έως Παρασκευή από 8:30μ.μ έως 8:30π.μ. της επομένης, τα Σαββατοκύριακα από 5:00μ.μ. του Σαββάτου έως 8:30π.μ. της Δευτέρας, ενώ τις Αργίες η τροφοδοσία των οχημάτων γίνεται χωρίς κανόνες και περιορισμούς. Η φορτοεκφόρτωση των οχημάτων μέχρι 1,5 τόνο γίνεται στις ειδικά διαμορφωμένες θέσεις. Προβλέπεται επίσης απαγόρευση κυκλοφορίας μεγάλων φορτηγών τις καθημερινές από τις 8:30 το πρωί έως τις 8:30 το βράδυ, απαγορεύεται η χρήση λεωφορειολωρίδων κατά τις ώρες λειτουργίας τους, ενώ υπάρχουν ειδικές ρυθμίσεις για τους πεζοδρόμους και Καπάνι και Βατικιώτη.

Εμπορικός Σύλλογος – Φιλιππίδης: Ακατανόητος περιορισμός  

Από την πλευρά του ο Εμπορικός Σύλλογος Θεσσαλονίκης, δεν απέρριψε συνολικά τη νέα κανονιστική για τις φορτοεκφορτώσεις, αλλά θεωρεί ότι υπάρχει ένας ακατανόητος περιορισμός, που αφορά τη λειτουργία των θέσεων φορτοεκφόρτωσης.

Όπως αναφέρει στην Parallaxi, ο πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Θεσσαλονίκης Παντελής Φιλιππίδης, «είναι ακατανόητο γιατί ορίζουν να σταματάει η τροφοδοσία των καταστημάτων από τα σημεία – θέσεις φορτοεκφόρτωσης στις 2 το μεσημέρι». «Επί της ουσίας διαφωνήσαμε στις λεπτομέρειες με το νέο ωράριο και θέσαμε τις προτάσεις μας στον δήμαρχο. Αλλά για το συγκεκριμένο αναρωτιόμαστε γιατί να υπάρχει περιορισμός στις θέσεις φορτοεκφόρτωσης; Δεν υπάρχει κανένας λόγος, διότι γι αυτό υπάρχουν τα σημεία φορτοεκφόρτωσης, δηλαδή για να μη εμποδίζουν», τονίζει και σημειώνει ότι «οι συγκεκριμένοι χώροι- θέσεις  φορτοεκφόρτωσης πρέπει να είναι ελεύθεροι χρήσης στο ωράριο της αγοράς και μετά ας παρκάρει εκεί όποιος θέλει. Καμία αντίρρηση».

«Προσπαθούμε να βρούμε τρόπο να εξυπηρετηθεί η αγορά και μέχρι τις 2 το μεσημέρι είναι σίγουρο ότι δεν θα μπορεί να ολοκληρωθεί το μεταφορικό έργο, διότι δεν έχουμε 1 ή 2 μαγαζιά. Κρίνουμε ότι είναι αδύνατο οι μεταφορείς από τις 10πμ μέχρι τις 2μμ να εξυπηρετήσουν όλη την αγορά. Είναι αδύνατο μέσα σε 4 ώρες να γίνει αυτό» τονίζει και αναφέρει πως «εμείς αντιλαμβανόμαστε τις ανάγκες που προκύπτουν λόγω του fly over, και προσαρμοζόμαστε αλλά πρέπει να καταλάβουμε ότι η αγορά είναι το ζωτικό σημείο μίας πόλης, που απαιτεί συνεχή τροφοδοσία»

Εστιάτορες – Επιτροπίδης: Θα εξαντληθούμε

Οι επιχειρηματίες της εστίασης διατυπώνουν τις δικές τους αντιρρήσεις, τονίζοντας ότι είχαν ζητήσει εξαίρεση για τα καταστήματα του κλάδου, καθώς τα εστιατόρια, οι ταβέρνες και γενικά η εστίαση τροφοδοτείται με ευπαθή προϊόντα που απαιτούν άμεση διαχείριση και προφύλαξη ενώ επηρεάζονται άμεσα και τα ωράρια απασχόλησης.

Σύμφωνα με τον Μιχάλη Επιτροπίδη, γενικό γραμματέα της Ένωσης Εστιατόρων Ψητοπωλών και Καφέ Μπαρ Ν. Θεσσαλονίκης, «θα υπάρξει πρόβλημα με την τροφοδοσία των καταστημάτων καθώς θα πρέπει να γίνουν αλλαγές και στη λειτουργία της λαχαναγοράς και της κρεαταγοράς ώστε να υπάρχει σωστή και έγκαιρη τροφοδοσία των καταστημάτων εστίασης».

«Όπως εξαιρέθηκε ο πάγος πρέπει να εξαιρεθούν και τα τρόφιμα» τονίζει και αναφέρει ότι «οι εστιάτορες ήδη δουλεύουν 12 -14 ώρες την ημέρα σε ώρες λειτουργίας και τώρα θα πρέπει να ξαναγυρίσουν τα βράδια στα καταστήματα για να παραλάβουν την τροφοδοσία με τα αγαθά. Αυτό θα είναι εξαντλητικό» τονίζει και σημειώνει πως «αυτό το ωράριο σίγουρα δεν μας καλύπτει παρότι στη διαβούλευση καταθέσαμε τις θέσεις μας».

Άκης Λαζάρου: Υπάρχει κίνδυνος στους πεζόδρομους

Αξιοσημείωτη είναι και η παρέμβαση του προέδρου του σωματείο «Φίλοι του Ιστορικού Κέντρου της Θεσσαλονίκης» Ακη Λαζάρου ο οποίος σε δηλώσεις του έθεσε το θέμα της επικινδυνότητας που δημιουργείται με τις φορτοεκφορτώσεις από φορτηγά μέχρι 3,5 τόνους στους πεζόδρομους τις εργάσιμες μέρες από τις 10 πμ μέχρι τις 12  το μεσημέρι.

Όπως ανέφερε «θα είναι αιτία ατυχημάτων το νέο ωράριο. Στερείται λογικής να κυκλοφορούν οχήματα μέσα στους πεζόδρομους, είναι επικίνδυνο. Δεν θα υπάρχει κανένας έλεγχος. Είναι ανόητη η απόφαση για τους πεζόδρομους. Εμείς στείλαμε την άποψη μας αλλά δεν ελήφθη υπόψη. Είναι απαράδεκτο να κυκλοφορούν φορτηγά στις 10 το πρωί μέχρι το μεσημέρι στους πεζόδρομους, την ώρα δηλαδή που κυκλοφορούν πολίτες».

Τόνισε δε πως «έχουμε προειδοποιήσει ότι θέτουν σε κίνδυνο τους πολίτες. Κάποιοι δεν θέλουν να πληρώσουν ένα υπάλληλο να κάνει την φορτοεκφόρτωση» ενώ παρατήρησε πως «δεν μπορούν να κάνουν αστυνόμευση. Ποιος θα ανοιγοκλείνει τα κολονάκια στους πεζόδρομους; Πρόκειται για έγκλημα».

Τι προβλέπει το νέο ωράριο φορτοεκφόρτωσης 

Σύμφωνα με το νέο Κανονισμό, που προέκυψε μετά από διαβούλευση με τους εμπλεκόμενους φορείς, σε όλες τις οδούς του δήμου Θεσσαλονίκης επιτρέπεται:

  • Η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 8 τόνους, κατά τις εξής μέρες και ώρες: Δευτέρα έως Παρασκευή από 19:00 το απόγευμα, έως 7:00 το πρωί της επομένης και τα Σαββατοκύριακα από 17:00 το απόγευμα του Σαββάτου έως 07:00 το πρωί της Δευτέρας. Τις αργίες η τροφοδοσία θα γίνεται ελεύθερα.
  • Η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 3,5 τόνους, από Δευτέρα έως Σάββατο, από 10:00 το πρωί έως 12:00 το μεσημέρι, αποκλειστικά και μόνο στις θέσεις φορτοεκφόρτωσης και η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 1,5 τόνο, από Δευτέρα έως Σάββατο, από 10:00 το πρωί έως 14:00 μετά το μεσημέρι, αποκλειστικά και μόνο στις θέσεις φορτοεκφόρτωσης.
  • Κατ’ εξαίρεση, αποκλειστικά για τη διανομή πάγου και κύβων πάγου, επιτρέπεται η φορτοεκφόρτωση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 3,5 τόνους, από 1η Απριλίου έως 30 Οκτωβρίου, για όλο το 24ωρο.

Στις λεωφορειολωρίδες απαγορεύεται η φορτοεκφόρτωση κατά τις ώρες λειτουργίας τους, ενώ σε όλους τους πεζόδρομους καθορίζεται ωράριο φορτοεκφόρτωσης για φορτηγά μέχρι 3,5 τόνους, από Δευτέρα έως Σάββατο, από 10:00 το πρωί έως 12:00 το μεσημέρι.

Κατ’ εξαίρεση και ειδικά στους πεζόδρομους μέσα στις αγορές του ιστορικού εμπορικού κέντρου «Βατικιώτη» και «Βλάλη» (Καπάνι) καθορίζεται ωράριο φορτοεκφόρτωσης για φορτηγά ωφέλιμου φορτίου μέχρι 3,5 τόνους:

α) από Τρίτη έως Παρασκευή από 02:30 έως 7:00 το πρωί της επομένης,

β) τα Σαββατοκύριακα από 17:00 το απόγευμα του Σαββάτου έως 07:00 το πρωί της Δευτέρας και

γ) τις αργίες από 19:00 της προηγούμενης εργάσιμης έως τις 07:00 το πρωί της επόμενης εργάσιμης.

Στις θέσεις φορτοεκφόρτωσης επιτρέπεται η στάθμευση φορτηγών οχημάτων ωφέλιμου φορτίου μέχρι 3,5 τόνους, μέγιστης διάρκειας 20 λεπτών της ώρας.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα