Η «παράφωνη – σκουριασμένη» αθέατη πλευρά του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης
Αφύλαχτος ο περίβολος του κεντρικού κτιρίου – Απόκοσμο τοπίο με σκουπίδια, σκουριές και εκτεθειμένες εγκαταστάσεις - Τι υποστηρίζει ο Οργανισμός Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης.
Η «αθέατη» πλευρά των πραγμάτων πολλές φορές κρύβει εκπλήξεις και συνήθως όχι ευχάριστες. Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, είναι ίσως το πιο λαμπρό πολιτιστικό ίδρυμα της πόλης, αλλά πίσω από την λαμπρότητας της βιτρίνας, το Μέγαρο δεν διαφέρει σε τίποτα από άλλα δημόσια κτίρια και εγκαταστάσεις, όπου η αδιαφορία και η εγκατάλειψη των υπευθύνων γράφει λαμπρές σελίδες.
Αν κάποιος περιηγηθεί στο τέρμα της νέας παραλίας, όπου βρίσκεται το κεντρικό κτίριο του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης – ΟΜΜΘ, δηλαδή το Μ1, θα εκπλαγεί από την «παράφωνη» κατάσταση στην οποία βρίσκεται ο περίβολος του κτιρίου.
Η εικόνα του χώρου που περιβάλει το κτίριο, δεν είναι καθόλου κολακευτική για το Μέγαρο Μουσικής. Όπως φαίνεται έχει εγκαταλειφτεί παντελώς στη μοίρα του εδώ και χρόνια, και φυσικά δεν συνάδει ή έρχεται σε αντίθεση, με το προνομιακό σημείο στο οποίο βρίσκεται και με το εντυπωσιακό φόντο του γαλάζιου του Θερμαϊκού Κόλπου που απλώνεται μπροστά στο Μέγαρο Μουσικής.
Την πιο αλγεινή εντύπωση προκαλεί η κεντρική πλαϊνή εξωτερική πόρτα του φράχτη, που σκουριασμένη και διαλυμένη, γέρνει μέσα κι έξω στο πλακόστρωτο της παραλίας, αποτελώντας ακόμα και κίνδυνο ατυχημάτων. Ο φράχτης έχει διαλυθεί σε όλο του σχεδόν το μήκος.
Στην «μπροστινή» πλευρά, παραδίπλα της εισόδου του κτιρίου, η περίφραξη έχει εξαφανιστεί εντελώς, ενώ μέχρι και την «πίσω» πλευρά, που βλέπει «πρόσωπο» προς τον Θερμαϊκό, υπάρχουν τεράστιες τρύπες, κενά και μπαλώματα με διάφορα πλέγματα, λες και πρόκειται για λαχανόκηπο. Μάλιστα σε κάποια σημεία ο φράχτης δεν υπάρχει καθόλου καθώς έχει αφαιρεθεί ή καταστραφεί εντελώς.
Ιδιαίτερη εντύπωση προκαλούν οι σκουριασμένες κολώνες που υποτίθεται στηρίζουν την περίφραξη. Πολλές από αυτές, κατά μήκος του εναπομείναντα φράχτη, έχουν σαπίσει από τη σκουριά και έχουν κοπεί στη μέση, με αποτέλεσμα σε πολλά του σημεία, το πλέγμα της περίφραξης και οι κολώνες να γέρνουν επικίνδυνα, ιδίως στην πίσω πλευρά του κτιρίου, στην είσοδο που βλέπει προς τη θάλασσα.
Το «φάλτσο» σκηνικό συμπληρώνουν τα διάφορα σκουπίδια που είναι διασκορπισμένα εδώ κι εκεί ενώ ακόμα και ηλεκτρικές ή υδραυλικές εγκαταστάσεις δείχνουν ασυντήρητες να χάσκουν εκτεθειμένες στον κάθε περαστικό καθώς λόγω της ανύπαρκτης περίφραξης εύκολα κανείς μπορεί να περιηγηθεί στον περιβάλλοντα χώρο του κτιρίου.
Αφρόντιστα και ακλάδευτα είναι τα δένδρα και οι θάμνοι εντός του χώρου αλλά κυρίως κατά μήκος του υποτιθέμενου φράχτη καθώς θεριεμένα γέρνουν πάνω στο πλακόστρωτο, όπου καλύπτουν εν μέρει ακόμα και παγκάκια. Την ώρα δηλαδή που ο μέσος πολίτης καλείται να πληρώσει τσουχτερά πρόστιμα για μη λήψη μέτρων πυροπροστασίας, μεταξύ των οποίων είναι και ο καθαρισμός χόρτων, θάμνων και κλαδιών, για το χώρο στο Μέγαρο Μουσικής, οι αρμόδιοι προφανώς αγνοούν τους σχετικούς κανόνες πυροπροστασίας.
Την θλιβερή εικόνα ολοκληρώνει, με παράτονη κορύφωση, μία ντάνα από μαύρες σακούλες γεμάτες απορρίμματα, μεταξύ των οποίων και ένα παιδικό καροτσάκι. Η στοίβα, από τις γεμάτες σκουπίδια μαύρες σακούλες, έχει εγκαταλειφτεί σε μία κόχη του φράχτη του μπροστινού μέρους του Μεγάρου, λίγα μόλις μέτρα από το χώρο της κεντρικής είσοδος του Μ1, η οποία όμως σε αντίθεση με τον περίβολο, διατηρείται σε άριστη κατάσταση. Η βιτρίνα που λέγαμε…
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ο περίβολος του Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης, λόγω του γεγονός ότι το οικόπεδο ανήκει στην ΕΤΑΔ, υπάγεται σε ένα ιδιότυπο καθεστώς, όπου ο ΟΜΜΘ δεν έχει την ευθύνη.
Σύμφωνα με την επίσημη ενημέρωση, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, κατασκευάστηκε σε ένα παραθαλάσσιο οικόπεδο 18 στρεμμάτων που παραχωρήθηκε από το Ελληνικό Δημόσιο. Συνεπώς η ευθύνη για την συντήρηση του προφανώς ανήκει στο δημόσιο και στην ΕΤΑΔ ενώ ο ΟΜΜΘ, που επιχορηγείται από το δημόσιο ανήκει στην εποπτεία του υπουργείου Πολιτισμού.
Σύμφωνα πάντως με τον προϋπολογισμό του ΟΜΜΘ για το 2024, και πέρα από τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις του δημοσίου και το μπάχαλο με τους συναρμόδιους φορείς, διότι ως παραλιακός και παραθαλάσσιος χώρος μπορεί να εμπλέκονται ο δήκος Θεσσαλονίκης αλλά και το Λιμενικό, το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης, έχει την οικονομική δυνατότητα να διαθέσει τα απαιτούμενα ποσά, μερικές χιλιάδες ευρώ, για να αποκαταστήσει τις φθορές στο χώρο που το περιβάλλει και το προστατεύει.
Δεν είναι μόνο θέμα αισθητικής, που για ένα πολιτιστικό ίδρυμα λογικά πρέπει να αποτελεί ζήτημα ζωτικής σημασίας, αλλά είναι κυρίως θέμα ασφάλειας, πρώτα για τους ανθρώπους και φυσικά για τις εγκαταστάσεις που παραμένουν αφύλαχτες. Επίσης για την πόλη της Θεσσαλονίκης είναι ανάρμοστο να υφίσταται αυτή η εικόνα μιζέριας στο παραλιακό της μέτωπο.
Οι πληροφορίες της Parallaxi αναφέρουν ότι όλες οι τελευταίες διοικήσεις του ΟΜΜΘ, είχαν γνώση του προβλήματος, αλλά μέχρι σήμερα δεν έχουν κατορθώσει να το λύσουν, κυρίως λόγω γραφειοκρατικών εμπλοκών. Γνωρίζουμε ότι με το θέμα ασχολούνται, αποσπασματικά από το 2017. Το πρόβλημα δηλαδή υφίσταται εδώ και αρκετά χρόνια, αλλά το τέρας της κρατικής γραφειοκρατίας και η αδιαφορία των αρμόδιων φορέων συντηρούν αυτό το χάλι.
Τι λέει το Μέγαρο Μουσικής
Αναζητήσαμε την επίσημη θέση του Οργανισμού Μεγάρου Μουσικής Θεσσαλονίκης για την αθλιότητα που αντικρίζει κανείς στον περίβολο του κτιρίου του Μ1 και λάβαμε την εξής απάντηση:
“H ιδιοκτησία του Οργανισμού περιβάλλεται περιμετρικά και μέχρι τα όρια του αιγιαλού από έκταση ιδιοκτησίας του Δημόσιού. Ο χώρος αυτός είναι περιφραγμένος με μια εργοταξιακή περίφραξη , η οποία σε πολλά σημεία της είναι κατεστραμμένη και επικίνδυνη για τους διερχόμενους για αναψυχή και άσκηση συμπολίτες μας.
Ο Οργανισμός μας, έχει καταβάλει διαχρονικά προσπάθειες -στα μέτρα του εφικτού-, να συντηρήσει και να περιποιηθεί τον χώρο αυτό. Εξαιτίας όμως της έλλειψης ιδιοκτησιακής αρμοδιότητας, δεν είναι δυνατό να συμπεριληφθεί η συγκεκριμένη έκταση στους διαγωνισμούς που διενεργεί για την ανάθεση υπηρεσιών φύλαξης, καθαριότητας, περιποίησης πρασίνου, αλλά ούτε και να προβεί σε παρεμβάσεις και τομές για την καλύτερη και αρτιότερα οργανωμένη διαμόρφωσή του.
Παρόλο λοιπόν που ο χώρος για τον οποίο συζητάμε δεν είναι ιδιοκτησίας ή ευθύνης μας, τo Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης έχει εστιάσει εδώ και καιρό στο πρόβλημα του περιβάλλοντος χώρου και έχοντας σαν κύριο μέλημα την ασφάλεια των θεατών αλλά και των περαστικών θα ξεκινήσει άμεσα την απομάκρυνση της εξωτερικής -επικίνδυνης πλέον – περίφραξης. Αμέσως μετά, σε συνεννόηση με τους αρμόδιους φορείς ελπίζουμε ότι θα δρομολογηθεί η αποκατάσταση και ο εξωραϊσμός του χώρου.
Θεωρήστε δεδομένο ότι το Μέγαρο θα συνεχίσει τις προσπάθειες για να του δοθεί η δυνατότητα διαμόρφωσης του συγκεκριμένου χώρου, ώστε να βελτιωθεί η υπάρχουσα εικόνα και να αποκτήσει την αίγλη που της αξίζει”.