Ρεπορτάζ

Ημαθία: Ο δρόμος «φάντασμα» στον κάθετο άξονα Εγνατίας και «το γιοφύρι της Άρτας» στον Π. Πρόδρομο

Ο κάθετος άξονας στην Εγνατία οδό που κατασκευάζεται εδώ και 20 χρόνια και η γέφυρα που κατέρρευσε λόγω κακοκαιρίας.  

Φίλιππος Δεργιαδές
ημαθία-ο-δρόμος-φάντασμα-στον-κάθετ-1127392
Φίλιππος Δεργιαδές

Αυτά μόνο στην Ελλάδα συμβαίνουν με τόσο εξόφθαλμο και προκλητικό τρόπο: Πριν από 20 χρόνια η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, ξεκίνησε να κατασκευάζει ένα δρόμο 37 χιλιομέτρων. Σήμερα από το έργο αυτό έχουν δοθεί στην κυκλοφορία μόλις 7 χιλιόμετρα, που κόστισαν πάνω από 120 εκατομμύρια ευρώ ενώ κανείς δεν ξέρει αν το έργο τελικά θα γίνει και που θα γίνει.

Αγνοείται δηλαδή ακόμα και η οριστική χάραξη του, καθώς σύμφωνα με τις απαντήσεις που δίνονται από την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, δεν γνωρίζουν σε ποιο σημείο θα κουμπώσει με το εθνικό δίκτυο.

Πρόκειται για τον κάθετο άξονας Εγνατία Οδός – Βέροια – Νάουσα – Σκύδρα – Εθνική Οδός Θεσσαλονίκης – Έδεσσας, που είναι ένας δρόμος με μήκος περίπου 37 χλμ. που θεωρητικά θα συνδέει την Εγνατία οδό με τον οδικό άξονα Θεσσαλονίκης – Έδεσσας.

Το συγκεκριμένο έργο απασχολεί την τοπική κοινωνία περισσότερο από μία 20ετία και σύμφωνα με εκτιμήσεις μέχρι σήμερα έχουν ξοδευτεί περίπου 128 εκατομμύρια ευρώ για τα 7 χιλιόμετρα που έχουν κατασκευαστεί.

Σημαντικό μέρος αυτών των χρημάτων έχει δοθεί στις απαλλοτριώσεις για ένα δρόμο που δημιουργείται πάνω σε μία παλιά χάραξη, γεγονός που σημαίνει ότι επί της ουσίας έχει γίνει διαπλάτυνση. «Το έργο έχει μείνει στάσιμο και  δυστυχώς δεν μπορεί να υπερηφανεύεται κανένας προς τούτο, διότι κατέχει δύο αρνητικές παραδοχές.

Η πρώτη, ότι είναι το μεσαίο τμήμα ενός άξονα που δεν γνωρίζουμε που θα “κουμπώσει”, άρα δεν έχει αρχή και τέλος και η δεύτερη ότι έχει τεράστιο κόστος κατασκευής ανά χιλιόμετρο» τονίζει ο περιφερειακός σύμβουλο της παράταξης «Πράξεις για τη Μακεδονία», Φώτης Φωτιάδης, που κατέθεσε σχετική ερώτηση στο Περιφερειακό Συμβούλιο, αλλά καθαρές απαντήσεις δεν έλαβε.

Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με όσα απαντάει η ίδια η ΠΚΜ, η πορεία και το μέλλον του έργου είναι θολή. Όπως αναφέρει ο Φ. Φωτιάδης «αναζητώντας στα πρακτικά της συνεδρίασης του Περιφερειακού Συμβουλίου στις 30/01/23, αλλά και προηγούμενων ετών, για τον απολογισμό των πεπραγμένων της διοίκησης σας, ο κύριος Μπίλιας αναφέρει:

«…Επίσης όπως γνωρίζετε η διεύθυνση τεχνικών έργων έχει ωριμάσει και αναζητά χρηματοδότηση για τον κάθετο άξονα Εγνατία Οδός-Βέροια-Νάουσα-Σκύδρα, εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Έδεσσας προϋπολογισμού 90.000.000 ευρώ. Αυτό αφορά το τμήμα από την Νάουσα μέχρι την εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Έδεσσας. Ενώ παράλληλα ολοκληρώνεται και η μελέτη του τμήματος από την Εγνατία οδό μέχρι την Πατρίδα. Αναμένεται μέχρι 30 Ιουνίου να έχει ολοκληρωθεί η μελέτη…».

Προεκλογικά ακούσαμε ότι το έργο που έχει πολύ μεγάλη σημασία για την ευρύτερη περιοχή, θα τεθεί σε τροχιά ολοκλήρωσης, αλλά μέχρι σήμερα η τύχη του αγνοείται.

Συνεπώς τα ερωτήματα για τον κάθετο άξονα Εγνατία Οδός-Βέροια-Νάουσα-Σκύδρα, εθνική οδό Θεσσαλονίκης-Έδεσσας, είναι συγκεκριμένα: υπάρχει χρονοδιάγραμμα για το έργο ή θα παραμείνει στις καλένδες; Ποιος είναι ο τελικός ο προϋπολογισμός του έργου, αν έχουν ήδη ξοδευτεί πάνω από 120 εκατομμύρια ενώ ο αρχικός προϋπολογισμός ήταν 90 εκατομμύρια ευρώ; Υπάρχει χρηματοδότηση από το έργο και αν ναι, από εθνικούς ή ευρωπαϊκούς πόρους;

Πάντως σύμφωνα με εκτιμήσεις η ολοκλήρωση του έργου προβλέπεται, με πολλές προϋποθέσεις και αστερίσκους, το 2030. Αν ολοκληρωθεί…

Γιοφύρι της Άρτας, η γέφυρα στον Π. Πρόδρομο

Η συγκεκριμένη υπόθεση θυμίζει σε πολλά την γνωστή ταινία με τον υπουργό Μαυρογυαλούρο: Πέρσι τον Φεβρουάριο λόγω των έντονων καιρικών φαινομένων η γέφυρα στον χείμαρρο “Κρασοπούλης”,  που συνδέει τον Παλαιό Πρόδρομο του δήμου Αλεξάνδρειας με την επαρχιακή οδό Μελίκης – Κουλούρας και την Εγνατία Οδό, υπέστη μεγάλες ζημιές και σχεδόν κατέρρευσε.

Τη γέφυρα χρησιμοποιούσαν καθημερινά εκατοντάδες πολίτες, ιδίως αγρότες για να πηγαίνουν με τα αγροτικά μηχανήματα στις καλλιέργειες τους. Ένα χρόνο μετά, παρά τις υποσχέσεις του δήμου Αλεξάνδρειας, αλλά και τοπικών παραγόντων, όπως ο Τάσος Μπαρτζώκας βουλευτής της ΝΔ, ότι η ζημιές θα είχαν αποκατασταθεί, το γεφύρι παραμένει εκτός λειτουργίας.

Οι αγρότες και οι κάτοικοι είναι υποχρεωμένοι καθημερινά, να διανύουν περιμετρικά μία μεγάλη απόσταση πολλών χιλιομέτρων για να διασχίσουν το ποτάμι και να προσεγγίσουν τα χωράφια τους, ενώ κάποιοι για να αποφύγουν αυτό το κόπο, έχουν δημιουργήσει διόδους δίπλα στην υπό κατάρρευση γέφυρα, γεγονός που εγκυμονεί κινδύνους, ιδίως όταν βρέχει.

Η μόνη προσπάθεια που έγινε για να βρεθεί κάποια προσωρινή λύση, ήταν η προσπάθεια να κατασκευαστεί από την Υπηρεσία Μηχανικού του Ελληνικού Στρατού, μία κινητή γέφυρα, αλλά η κατασκευή, σύμφωνα με πληροφορίες  δεν προχώρησε καθώς υπήρξε γραφειοκρατική εμπλοκή μεταξύ του δήμου Αλεξάνδρειας και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, που εμπλέκεται στο θέμα των αδειοδοτήσεων.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα