Θεσσαλονίκη

Κυκλοφοριακό κομφούζιο στο Θέατρο Δάσους και το Θέατρο Γης: Υπάρχει λύση;

Προβληματική είναι η κατάσταση πολύ συχνά στα δύο μεγάλα ανοιχτά Θέατρα της πόλης - Μιλούν στην Parallaxi όλοι οι φορείς

Χάρης Δημαράς
κυκλοφοριακό-κομφούζιο-στο-θέατρο-δά-1190491
Χάρης Δημαράς

Οι θερινοί μήνες στη  Θεσσαλονίκη είναι συνυφασμένοι σε μεγάλο βαθμό με βραδιές πολιτισμού, παραστάσεις, συναυλίες και μία εξωστρέφεια που έχουν τόσο πολύ ανάγκη η πόλη και οι κάτοικοί της.

Ωστόσο πάντα το νόμισμα έχεις δύο όψεις…

Διότι στα δύο μεγαλύτερα Θέατρα της Θεσσαλονίκης, το Θέατρο Δάσους και το Θέατρο Γης η κατάσταση τόσο στο πριν, όσο και στο μετά, σε ό,τι έχει να κάνει με την κυκλοφορία πολιτών και αυτοκινήτων και την ασφαλή μετάβασή τους και επιστροφή τους, γίνεται ολοένα και χειρότερη…

Τα δύο μεγάλα Θέατρα της πόλης σε πολλά πολιτιστικά και μουσικά events «ασφυκτιούν» από κόσμο κι αυτό από τη μία είναι θετικό διότι δείχνει και τη δίψα του κόσμου να γίνει κοινωνός στην τέχνη, ωστόσο προκαλεί τη δυσφορία πολλών κυρίως σε ό,τι αφορά την πολυκοσμία, στη στάθμευση, αλλά και την κυκλοφορία πριν αλλά και μετά το τέλος των παραστάσεων ή συναυλιών.

Πολλές είναι οι διαμαρτυρίες στα social media. Αφορούν κυρίως το Θέατρο Δάσους, το οποίο βρίσκεται σε ένα «μαγικό» σημείο, στο Σέιχ Σου, όμως και επικίνδυνο, για την περίπτωση – που φυσικά κανείς δεν θέλει να σκέπτεται – της πυρκαγιάς.

Θέατρο Δάσους, Συναυλίες

Αλλά και υπό κανονικές συνθήκες, χωρίς το «κακό» σενάριο, η δυσκολία των θεατών είναι μεγάλη. Πολλοί αναγκάζονται να παρκάρουν πάνω στον Περιφερειακό, καθώς όσο πλησιάζει η ώρα της παράστασης ή της συναυλίας, είναι αδύνατον να προσεγγιστεί ο χώρος πάρκινγκ που διαθέτει το Θέατρο.

Αντιλαμβάνεστε πόσο επικίνδυνο είναι αυτό…

Αλλοι πάλι παρκάρουν μέσα στα δέντρα, σε ανοίγματα (κάτι που μπορεί να προκαλέσει και πρόβλημα στο αυτοκίνητο καθώς το έδαφος είναι ανισόπεδο) ή και πάνω στο δρόμο, οπότε χωρά να περάσει μόνο ένα αυτοκίνητο. Αν συναντηθούν συνεπώς δύο πρέπει ένας από  τους δύο να κάνει όπισθεν και να βρει άνοιγμα…

Θέατρο Δάσους, Συναυλίες

Η Πρόεδρος του Κρατικού Θεάτρου Βορείου Ελλάδας, η κ. Γιαννούλα Καρύμπαλη-Τσίπτσιου μίλησε στην Parallaxi για το θέμα θέτοντας τρεις παραμέτρους.

«Καταρχάς να σας πω πως και στα δύο Θέατρα παρουσιάζονται όχι παραγωγές του Κρατικού Θεάτρου, αλλά κυρίως στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Δάσους νοικιάζουμε τους χώρους σε τρίτους εκδηλωσίες. Άρα δεν είναι δικές μας οι παραγωγές, μόνο το Επιδαυρικό μας έργο, όλες οι άλλες παραστάσεις αφορούν τρίτους εκδηλωσίες.

Οι παραχωρήσεις στους τρίτους γίνονται στο πλαίσιο συμβάσεων, που ειναι αυστηρές από εμάς, ειδικά φέτος εν όψει των κινδύνων και όλων όσων παρατηρούνται. Έχουμε κάνει ένα αυστηρό συμφωνητικό, το οποίο πρώτα πρώτα προσδιορίζει τον αριθμό των θεατών που μπορούν να εισέλθουν στο Θέατρο Δάσους. Ο μέγιστος αριθμός είναι 3.300, ενώ υπάρχει δυνατότητα 560 ορθίων, ενώ στο Θέατρο Γης είναι 4.300 και υπάρχει δυνατότητα 480 ορθίων, που επίσης εμείς προσδιορίζουμε. Δεν είναι τυχαίο που επιμένουμε σε αυτά τα νούμερα, έχουμε όρο στη σύμβαση». 

Εδώ πρέπει να σημειωθεί ότι ακόμη κι αν ο εκδηλωσίας ειδικά στο Θέατρο Γης, επιτρέψει μεγαλύτερο αριθμό από αυτόν, το Κρατικό Θέατρο θα πληρωθεί με βάση τον αριθμό που επιτρέπει η σύμβαση, ώστε να εισέλθει στο θέατρο. Δεν παίρνει δηλαδή παραπάνω έσοδο από το αρχικά συμφωνηθέν.

Και συνεχίζει η κ. Τσίπτσιου:

«Τρίτον, το Θέατρο αναλαμβάνει να συνδράμει με προσωπικό του, ενώ επιβάλλει στον εκδηλωσία να δηλώσει προσωπικό ασφαλείας.

Πρέπει να γνωρίζει ο κόσμος πως έχουμε εκπονήσει σχέδιο δράσης έκτακτης ανάγκης και είναι συνημμένο σε όλες τις συμβάσεις με τους εκδηλωσίες. Και ο συμβαλλόμενος υποχρεούται να το μελετήσει με το προσωπικό ασφαλείας του, που αναλαμβάνει.

Σε συνεργασία με ειδικούς εκπονήσαμε αυτά τα σχέδια, έχουμε ανοιχτή επικοινωνία, πληρούνται όλοι οι κανόνες πυροπροστασίας και πυρασφάλειας.

Είμαστε σε συνεχή επικοινωνία με την Τροχαία, η οποία μας βοηθά σημαντικά. 

Είχαμε πει βέβαια να απαγορεύεται η στάθμευση των οχημάτων στο δρόμο που σε ανεβάζει  στο Θέατρο Δάσους, αλλά αυτό δεν το είδαμε να τηρείται σε όλες τις περιπτώσεις. Παρ’ όλα αυτά, ευχαριστούμε την Τροχαία για τη συνδρομή της, σε ένα πολύ δύσκολο έργο, ειδικά της στάθμευσης». 

Στο ερώτημα αν προτίθεται το Θέατρο να ναυλώσει λεωφορεία ή πούλμαν για τη μεταφορά θεατών στα Θέατρα, η κ. Τσίπτσιου απάντησε:

«Είναι κάτι που έχουμε σκεφτεί και έχουμε συζητήσει, όμως χρειάζονται  πολλά δρομολόγια κι αυτό ξεπερνά τις δυνατότητές μας. Θα το ξαναδούμε φέτος».

Στο Θέατρο Γης το πρόβλημα της κυκλοφορίας και της στάθμευσης δεν είναι τόσο έντονο όσο στο Θέατρο Δάσους, όμως και πάλι, ειδικά μετά το τέλος των εκδηλώσεων, παρατηρούνται πολλές φορές κομφούζιο και αναρχία. 

«Κάναμε μια αρχή με τις καντίνες, ο Δήμος έβαλε σε κάποια σημεία κολωνάκια, ώστε να αδειάσει ο χώρος και να είναι πιο εύκολη και ασφαλής η έξοδος των θεατών, ειδικά και για το ενδεχόμενο, ο μη γένοιτο, να συμβεί κάτι.

Η Τροχαία προσπαθεί να βάλει κανόνες. Επίσης από το Δήμο κατασκευάστηκε ένα πεζοδρόμιο που βοηθά σημαντικά τους θεατές».

Πρέπει να σημειωθεί ότι ειδικά κοντά στο Θέατρο Γης υπάρχουν εκτάσεις που θα μπορούσαν να χρησιμεύσουν ως χώροι πάρκινγκ, πολλές φορές βλέπεις αυτοκίνητα να είναι παρκαρισμένα όπου να ‘ναι, πάνω σε ανηφόρες, ενώ σε άλλες περιπτώσεις το ένα κλείνει το άλλο.

Εδώ είναι θέμα της Πολιτείας, της Περιφέρειας και των Δήμων να αξιοποιήσουν τους χώρους, αν χρειαστεί και με απαλλοτριώσεις.

«Το αρχικό σχέδιο ήταν να γίνει ένα υπόγειο πάρκινγκ, που θα ένωνε τη μία με την άλλη πλευρά», μας λέει η κ. Τσίπτσιου.

Προφανώς δεν έχει κάτι τέτοιο.

Επιπροσθέτως, οι κλειστοί χώροι του Θεάτρου Γης δεν έχουν αποπερατωθεί ακόμη (25 περίπου χρόνια μετά) και μέσω ΕΣΠΑ θα γίνουν προσπάθειες τα επόμενα χρόνια.

Συναυλίες Θέατρο Γης

Μπίλλιας: «Σύμπραξη ιδιωτικού και δημόσιου τομέα»

Ο Αντιπεριφερειάρχης Υποδομών και Δικτύων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, Πάρης Μπίλλιας μίλησε στην Parallaxi για το θέμαμ, τονίζοντας:

«Το Θέατρο Δασους το οποίο αντιμετωπίζει και το μεγαλύτερο πρόβλημα, δεν ξέρω πόσο εύκολο είναι να κάνεις παρεμβάσεις γιατί εμπλέκεται και η Δασική Υπηρεσία. Θα μπορούσε να γίνει καλύτερη διαχείριση κυκλοφορίας με μία μελέτη και να βελτιωθεί, ο κόσμος να μετακινείται με μεγαλύτερη ασφάλεια και ευκολία. Πρέπει να δούμε αν υπάρχει δυνατότητα εξυπηρετήσης από Μέσα Μαζικής Μεταφοράς, ώστε να αποφεύγεται ο συνωστισμός αυτοκινήτων». 

Για το Θέατρο Γης ο κ. Μπίλλιας επεσήμανε:

«Είναι ένα Θέατρο στις παρυφές της πόλης, κατασκευάστηκε χωρίς υποδομές στάθμευσης, που χρειάζεται να βελτιωθούν, να βρεθούν οι χώροι που θα παρκάρουν οι άνθρωποι τα αυτοκίνητά τους. 

Αν κατατεθεί μια λύση στην Περιφέρεια από τους Δήμους, νομίζω πως θα μπορέσουμε μέσα από τα ευρωπαϊκά κονδύλια να φτιάξουμε τους χώρους και φυσικά να χρησιμοποιηθεί η μέθοδος της σύμπραξης ιδιωτικού και δημοσίου τομέα και να παραχωρηθούν αυτοί οι χώροι».

Θέατρο Δάσους, Συναυλίες

Δανιηλίδης: «Επιστολές στον Πρωθυπουργό»

Για το θέμα τοποθετήθηκε στην Parallaxi και ο Δήμαρχος Νεάπολης Συκεών, Σίμος Δανιηλίδης, καθώς το Θέατρο Δάσους ανήκει γεωγραφικά και χωροταξικά στα όρια του εν λόγω Δήμου.

«Ως Δήμος κάναμε μια σειρά ενεργειών και προτάσεων γι’ αυτό το ζήτημα. Καταρχάς κάναμε ρυθμίσεις για θέσεις πάρκινγκ, απαιτήσαμε τη διάνοιξη του δρόμου από την εργολαβία του Fly over από τον Περιφερειακό μέχρι την εκκλησία του Αγίου Παύλου, απαιτήσαμε από τον ΟΑΣΘ και τον Καλλιτεχνικό Διευθυντή του ΚΘΒΕ, κ. Πελτέκη να βάλουν όποτε υπάρχει σημαντική παράσταση ή συναυλία και θέατρο, ειδικά δρομολογημένα μίνι bus από Πυλαία, Πανόραμα, δυτικά και το κέντρο της πόλης, για να αποτραπεί η τόσο εκτεταμένη χρήση των ΙΧ.

Όταν έχει 3.500 κόσμο και 2000 αυτοκίνητα, πώς θα χωρέσουν; 

Το Θέατρο Δάσους ως γνωστόν χτίστηκε σε εκείνο το σημείο κατ’ εξαίρεση, είναι σε δασική έκταση και δεν πρέπει να κοπούν άλλα δέντρα. Πρέπει να διευκολυνθούν οι άνθρωποι της τέχνης και του πολιτισμού από όλες τις περιοχές της Θεσσαλονίκης.

Από την πλευρά μας καθαρίσαμε και διαμορφώσαμε θέσεις πάρκινγκ για μερικές εκατοντάδες αυτοκίνητα, δύο φορές τη μέρα καθαρίζουμε και περιποιούμαστε το χώρο. 

Ζητήσαμε με επιστολές στον πρωθυπουργό και στους αρμόδιους Υπουργούς κ.κ. Χρυσοχοΐδη και Κικίλια να υπάρχουν 10 πυροσβεστικά στο σημείο, γιατί αν ο μη γένοιτο προκύψει μια πυρκαγιά από τον περιφερειακό λόγω Fly over δε θα υπάρχει προσβασιμότητα, πρέπει να είναι εκεί το 5ωρο των εκδηλώσεων, για την ασφάλεια».

Φυσικά, απ΄όσα έχει ζητήσει ο Δήμαρχος Νεάπολης,, δεν έχει υλοποιηθεί κάτι.

Θέατρο Δάσους, Συναυλίες

Νικηφορίδης: «Πιο συντονισμένες κινήσεις»

Ο Αντιδήμαρχος πρασίνου και τεχνικών έργων του Δήμου Θεσσαλονίκης, Πρόδρομος Νικηφορίδης στάθηκε στον συντονισμό και την οργάνωση που μπορεί να υπάρξει.

«Ως πολίτες και ως δημοτική αρχή θεωρούμε ότι πρέπει να βρεθεί ένας τρόπος οργάνωσης και δεν γίνεται να γίνονται αυτές οι εκδηλώσεις να διεξάγονται με αυτά τα δεδομένα. Παλαιότερα είχε προταθεί ένα τελεφερίκ, αλλά αναρωτιέμαι πόσους θα μπορούσε να εξυπηρετήσει; Νομίζω θα ήταν πιο εφικτό να υπάρχει λεωφορειακή γραμμή, που να λειτουργεί περιστασιακά ανάλογα με τις ανάγκες και το αντίτιμο του εισιτηρίου να καλύπτεται», είπε αρχικά και συμπλήρωσε:

«Στο Θέατρο Γης υπάρχει ένας χώρος που μπορεί να διαμορφωθεί σε χώρο στάθμευσης. Έχει πιο πολλές δυνατότητες, υπάρχουν περισσότεροι χώροι. Με πρωτοβουλίες του Κρατικού Θεάτρου μπορούν να γίνουν παρεμβάσεις.

Εμείς από την πλευρά μας κάναμε κάποιες προσωρινές κινήσεις με τη διαμόρφωση του πεζοδρομίου και την τοποθέτηση κώνων για να φύγουν κάποιες καντίνες και να ανοίξει ο χώρος για την ασφάλεια κατά την έξοδο. Κάναμε κάτι από πλευράς μας, αλλά πρέπει να γίνουν πιο συντονισμένες κινήσεις».

Συναυλίες Θέατρο Γης

Τι λέει η Τροχαία

Μέχρι όμως μέσα από προτάσεις και λύσεις να επιλυθούν τα προβλήματα, το… μπαλάκι θα πηγαίνει κυρίως στην Τροχαία, που θα πρέπει να διαχειριστεί την δύσκολη κατάσταση που πολλές φορές δημιουργείται στα Θέατρα.

Υψηλόβαθμα στελέχη της Τροχαίας τονίζουν πως η μοναδική ρεαλιστική λύση τη δεδομένη στιγμή είναι να ναυλωθούν βανάκια που θα μεταφέρουν τους θεατές και η τιμή να καλύπτεται από το Θέατρο.

«Αντιμετωπίζουμε μια δύσκολη κατάσταση. Έχουμε ήδη αιτηθεί ώστε να μπουν κολωνάκια, κώνοι και κορδέλες σε πολλά σημεία για να μην σταθμεύουν. Κάποια έχουν ήδη γίνει, για κάποια άλλα περιμένουμε, γιατί υπάρχει γραφειοκρατία. 

Είναι επικίνδυνο να σταθμεύουν εκεί που έχουμε κορδέλες και κώνους και δυστυχώς εδώ πολλές φορές επιβεβαιώνεται ότι έχουμε έλλειμμα παιδείας. Δεν μπορεί να υπάρχει ένας τροχονόμος για τον καθένα μας. Πρέπει να σκεφτόμαστε και να πράττουμε ως υπεύθυνοι πολίτες», λένε χαρακτηριστικά.

Αυτό που επίσης προτείνεται είναι να προσπαθεί ο κάθε πολίτης να σταθμεύει εκεί που επιτρέπεται και να περπατά προς το Θέατρο, αποφεύγοντας την στάθμευση πάνω στον Περιφερειακό, κάτι που είναι ιδιαίτερα επικίνδυνο.

Γι΄αυτό και υπάρχει ρητή εντολή να σηκώνει Γερανός της Τροχαίας τα αυτοκίνητα που παρκάρουν στον Περιφερειακό, όσο κι αν αυτό είναι μια σκληρή απόφαση.

Από την Τροχαία προκάλεσαν συναντήσεις πριν αρχίσει η σεζόν για το συγκεκριμένο ζήτημα και εκτός από την τοποθέτηση κώνων, κορδελών κλπ, ζητούν σωστή ενημέρωση.

«Από την ιστοσελίδα του Θεάτρου να ενημερώνονται οι θεατές για τη μετάβασή τους, για τις λύσεις που έχουν σε ό,τι αφορά στη στάθμευση. Πρέπει να υπάρξει σωστή ενημέρωση. Γνωρίζουμε ότι στο Θέατρο Δάσους δεν υπάρχουν περιθώρια για νέους χώρους στάθμευσης, λόγω της δασικής έκτασης. Αντίθετα, στο Θέατρο Γης είναι καλύτερα τα πράγματα», προσθέτουν.

Αξίζει να σημειωθεί επίσης ότι στο Θέατρο Δάσους έχει ζητηθεί να γίνει διαγράμμιση για θέσεις ΑμΕΑ στην είσοδο.

Συναυλίες Θέατρο Γης

Πολίτης: «Τρεις διαστάσεις έχει η πηγή του κακού»

Αυτό που γίνεται πάντως αντιληπτό είναι η απουσία μελέτης για το συγκεκριμένο ζήτημα, που θα μπορούσε να αποτελεί τον «οδικό χάρτη» των αρμόδιων φορέων για την επίλυση του συγκοινωνιακού προβλήματος.

Ο αναπληρωτής καθηγητής συγκοινωνιακής τεχνικής στο Τμήμα Πολιτικών Μηχανικών του Α.Π.Θ., Γιάννης Πολίτης, μιλά στην Parallaxi για το θέμα.

«Η υπερσυγκέντρωση πληθυσμού που παρατηρείται στις μαζικές εκδηλώσεις ψυχαγωγίας, είναι κάτι που απασχολεί τους φορείς άσκησης συγκοινωνιακής πολιτικής στο εξωτερικό εδώ και πάρα πολλά χρόνια.

Η εκδήλωση του φαινομένου είναι η ίδια σε όλες τις περιπτώσεις: Σε πολύ σύντομο χρονικό διάστημα εμφανίζεται υπερζήτηση προσέγγισης ενός μικρού χώρου, συνήθως με οχήματα Ι.Χ., ενω με την ολοκλήρωση της εκδήλωσης έχουμε αποχώρηση από το σημείο συνήθως με το ίδιο μέσο με το οποίο το προσεγγισαμε.

Η πηγή του κακού έχει τρεις διαστάσεις.

Η πρώτη διάσταση αφορά την απουσία ενός ολοκληρωμένου σχεδίου διαχείρισης της ζήτησης όλων αυτών των ψυχαγωγικών χωρών (γήπεδα, αθλητικοί χώροι, θέατρα κτλ) κατά τη διάρκεια μιας εκδήλωσης. Το σχέδιο αυτό θα είχε δύο στόχους: α) την μειωμένη κατά το δυνατό προσέλευση αυτοκινήτων πέριξ του χώρου της εκδήλωσης μέσα από εναλλακτικές προτάσεις χρήσης οχημάτων υψηλής πλήρωσης (π.χ. λεωφορεία της γραμμής η δρομολόγηση λεωφορείων τα οποία θα συνδέουν έναν κατάλληλο χώρο στάθμευσης των οχημάτων μακριά απο τον αστικό ιστό με τον χώρο της εκδήλωσης), β) Την αναπροσαρμογή της υποδομής, ( πχ ρύθμιση φωτεινων σηματοδοτών) έτσι ώστε τα οποία τελικά οχήματα να μπορούν γρήγορα να προσεγγίσουν/αποχωρούν απο την περιοχή κατά την ημέρα των εκδηλώσεων.

Η δεύτερη διάσταση αφορά το καθεαυτό δομημένο περιβάλλον πέριξ του χώρου των εκδηλώσεων. Σε πολλές από αυτές τις εγκαταστάσεις ο περιβάλλων χώρος έχει υπερδομηθεί με αποτέλεσμα τα χαρακτηριστικά λειτουργίας των χώρων αυτών να μην ανταποκρίνονται στα αρχικά πρότυπα σχεδιασμού.

Η τρίτη διάσταση που σχετίζεται εν μέρει με την δεύτερη, αφορά την απουσία στρατηγικής πολιτικής χωροθέτησης τέτοιων χώρων μακριά από τον αστικό ιστό. Μεγάλα θέατρα, εκθεσιακοί χώροι και γενικά χρήσεις γης που έλκουν πολύ μεγάλο αριθμό μετακινήσεων χωροθετούνται πλέον σε περιοχές μακριά από τον πυκνό δομημένο ιστό, παρέχοντας όμως ταυτόχρονα υψηλά πρότυπα συνδεσιμότητας με Μέσα Μαζικής Μεταφοράς. Με τον τρόπο αυτό και οι χώροι αυτοί εκδηλώσεων προσεγγίζονται γρήγορα ενω ταυτόχρονα δεν διαταράσσεται η καθημερινή λειτουργία της πόλης».

  • Να σημειωθεί πως στο Θέατρο Δάσους η πρόσβαση με λεωφορείο γίνεται με τη Γραμμή 24 του ΟΑΣΘ που ξεκινά από την “Πλατεία Ελευθερίας” και τερματίζει στο Θέατρο Δάσους και συγκεκριμένα στη στάση “Χίλια Δένδρα”. Προφανώς όμως είναι μια γραμμή που δεν μπορεί να εξυπηρετήσει το πλήθος κόσμου που σε πολλές παραστάσεις ή συναυλίες δίνει το παρών στο συγκεκριμένο Θέατρο. 

Συναυλίες Θέατρο Γης

ΕΙΚΟΝΕΣ: Ευθύμης Βλάχος