Λίγο πριν την κάλπη: Γιάννης Μπουτάρης
Συνέντευξη: Γιώργος Τούλας Τρεις υποψήφιοι δήμαρχοι βρίσκονται στη τελική ευθεία για την διεκδίκηση της δημαρχίας στην πόλη μας και ζητούν την ψήφο μας. Καταθέτουν στην parallaxi τα σχέδια τους για το μέλλον της Θεσσαλονίκης απαντώντας σε 10 ερωτήματα. O Γιάννης Μπουτάρης απέναντι στον Γιώργο Τούλα. Γιάννης Μπουτάρης, υποψήφιος δήμαρχος του συνδυασμού «Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη» […]
Συνέντευξη: Γιώργος Τούλας
Τρεις υποψήφιοι δήμαρχοι βρίσκονται στη τελική ευθεία για την διεκδίκηση της δημαρχίας στην πόλη μας και ζητούν την ψήφο μας. Καταθέτουν στην parallaxi τα σχέδια τους για το μέλλον της Θεσσαλονίκης απαντώντας σε 10 ερωτήματα. O Γιάννης Μπουτάρης απέναντι στον Γιώργο Τούλα.
Γιάννης Μπουτάρης, υποψήφιος δήμαρχος του συνδυασμού «Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη»
1. Ποια είναι κατά τη γνώμη σας με αξιολογική σειρά τα τρία σοβαρότερα προβλήματα της πόλης σήμερα και πώς θα τα αντιμετωπίσετε με συγκεκριμένα μέτρα;
Το κυκλοφοριακό και η αυθαιρεσία στο δημόσιο χώρο. Πλήρης ανυπαρξία τροχαίας και δημοτικής αστυνομίας, ελάχιστοι ελεγκτές του Δήμου άρα δυνατότητα αστυνόμευσης σχεδόν μηδενική. Δρομολογήσαμε νέο σύστημα ελεγχόμενης στάθμευσης που θα βελτιώσει τις συνθήκες στάθμευσης και προωθούμε τη χρήση των μέσων μαζικής μετακίνησης.
Επίσης, η καθαριότητα της πόλης. Με τα νέα απορριμματοφόρα η αποκομιδή βελτιώνεται διαρκώς. Οι πολιτικές μείωσης των απορριμμάτων (ανακύκλωση, κομποστοποίηση, επανάχρηση) θα συνεχιστούν και θα συστηματοποιήσουμε την εκστρατεία ευαισθητοποίησης των πολιτών ώστε να γίνουν όλοι συμμέτοχοι – αλλιώς δεν μπορούμε να έχουμε καθαρή πόλη.
Το μεγαλύτερο, όμως, πρόβλημα είναι οι επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης στην κοινωνία. Εμείς επενδύσαμε στην εξωστρέφεια για να γίνει η Θεσσαλονίκη τουριστικός προορισμός κι έτσι πήρε μια ανάσα η τοπική οικονομία. Από την άλλη, δημιουργήσαμε μόνιμες δομές κοινωνικής αλληλεγγύης για να στηρίξουμε τους συμπολίτες μας. Αυτός θα είναι και ο δρόμος που θα ακολουθήσουμε στη συνέχεια.
2. Τι ήταν αυτό που στέρησε από τη Θεσσαλονίκη την ευκαιρία να αποτελέσει μια σπουδαία περιφερειακή πόλη της Μεσογείου, μια πόλη προορισμό;
Νομίζω πως έχει να κάνει με την ιστορική πορεία της χώρας. Για χρόνια υπερίσχυσε ο πολιτικός και ιδεολογικός συντηρητισμός αλλά και η συγκέντρωση των πάντων στο κέντρο, η πόλη αποκόπηκε από την βαλκανική ενδοχώρα της και έχασε τον πολυπολιτισμικό πλούτο. Σταδιακά, έχασε την αίγλη της, τη βιομηχανία της, την εκθεσιακή πρωτιά της, το πλεονέκτημα του λιμανιού της, τις σιδηροδρομικές και αεροπορικές συνδέσεις της.
3. Πώς κρίνετε τη συνείδηση του δημόσιου χώρου του κατοίκου της Θεσσαλονίκης σήμερα; Τι μέρος ευθύνης έχει για την κατάσταση που επικρατεί στην πόλη σήμερα;
Η αλήθεια είναι πως μεγάλη μερίδα πολιτών δείχνει να μη συνειδητοποιεί ότι η ελευθερία του καθενός σταματάει εκεί που ξεκινάει η ελευθερία του άλλου. Ευτυχώς, όμως, υπάρχουν και οι ενεργοί πολίτες, που υπερασπίζονται τα δικαιώματα του πεζού, ποδηλατούν, δεν παρκάρουν όπου βρουν, σέβονται τον δημόσιο χώρο. Πιστεύω ότι αυτοί οι τελευταίοι τείνουν να αυξάνονται και θα κάνουμε ό,τι μπορούμε για να ευαισθητοποιήσουμε και τους υπόλοιπους.
4. Αν σας δινόταν η ευκαιρία να υλοποιήσετε ένα εμβληματικό έργο για την πόλη τα επόμενα χρόνια ποιο θα ήταν αυτό;
Η ενοποίηση ΔΕΘ-Γ’Σ.Σ-«424» σε Μητροπολιτικό Παρκό, σε έναν ενιαίο χώρο πρασίνου, αναψυχής και πολιτισμού, έναν πνεύμονα ζωής που θα δώσει υπεραξία στη Θεσσαλονίκη. Από την πλευρά μας δρομολογήσαμε άλλα σημαντικά έργα, όπως η αποκατάσταση της πλατείας Διοικητηρίου, η ανάπλαση της πλατείας Ελευθερίας και η βιοκλιματική ανάπλαση του Φραγκομαχαλά.
5. Κάνοντας την προσωπική σας αυτοκριτική ως πολίτης ποιο είναι το πιο σοβαρό πράγμα που καταλογίζετε στον εαυτό σας;
Είμαι ανυπόμονος. Εγώ ήμουν συνηθισμένος από τον ιδιωτικό τομέα, όπου υπάρχει ευελιξία κινήσεων. Περίμενα βέβαια ότι θα αντιμετώπιζα τη γραφειοκρατία του δημοσίου, αλλά δεν φανταζόμουν ότι θα υπήρχαν τέτοιες αγκυλώσεις. Γι’ αυτό κατανοώ απόλυτα τους πολίτες, που είναι ανυπόμονοι και αυστηροί στην κριτική τους.
6. Ποια είναι η γνώμη σας για τα μεγάλα κτίρια της πόλης που ρημάζουν, όπως το Φιξ ή το συγκρότημα Αλλάτινι. Υπάρχει περίπτωση να προχωρήσουν ριζικές αναπλάσεις μεγάλων χώρων χωρίς την εμπλοκή και της ιδιωτικής πρωτοβουλίας;
Ακόμη και αν κάποτε υπήρχε τέτοια περίπτωση, τώρα το αποκλείω. Το δημόσιο δεν έχει πια τα χρήματα να κάνει τέτοια έργα. Μόνο με τη συνεργασία του ιδιωτικού και του δημοσίου τομέα μπορούν τέτοια ιστορικά και εμβληματικά κτίσματα να αποκατασταθούν και να αξιοποιηθούν. Αλλά, οπωσδήποτε, ο Δήμος πρέπει να παίζει αποφασιστικό ρόλο στο όποιο «σχήμα» τα διαχειρίζεται.
7. Στην Ελλάδα απουσιάζει εντελώς η κουλτούρα των συνεργασιών, ακόμα και σε επίπεδο πόλης. Αν εκλεγείτε θα επιδιώξετε συνεργασία με τους αντιπάλους σας; Έχετε σκοπό να αξιοποιήσετε προσωπικότητες που μπορούν να προσφέρουν;
Ήδη το επιδιώξαμε στην παρούσα θητεία και έχω ήδη πει δημόσια την ιδέα να συγκεντρωθούμε όλοι οι υποψήφιοι και να συζητήσουμε όχι πού διαφωνούμε, αλλά πού συμφωνούμε. Και αυτά τα στοιχεία κοινής αποδοχής να αποτελέσουν τη βάση για την επόμενη δημοτική θητεία, για συμπολίτευση και αντιπολίτευση.
8. Ποια από τις εξαγγελίες των υπολοίπων συνυποψηφίων δημάρχων σας θεωρείτε την πιο σημαντική;
Θεωρώ σημαντικές τις εξαγγελίες του κ. Καλαφάτη για τις γειτονιές, γιατί βλέπω ότι έχει ενσωματώσει όλα τα προγραμματικά στοιχεία της «Πρωτοβουλίας» από το 2010 και πολλές από τις προτάσεις και παρεμβάσεις μας σε αυτή τη θητεία. Επίσης ιδιαίτερα σημαντικές είναι οι προτάσεις του κ. Μηταφίδη για την ιστορική μνήμη της πόλης, όπως και εκείνες της κ. Ελεάννας Ιωαννίδου για τη συμμετοχικότητα του πολίτη. Σίγουρα υπάρχουν και άλλες. Όλα αυτά είναι μια καλή μαγιά για κοινή δουλειά συμπολίτευσης και αντιπολίτευσης στην επόμενη θητεία.
9. Πώς θα ξεπεράσετε τις γραφειοκρατικές εμπλοκές και την ελλιπή χρηματοδότηση της πόλης από τα κεντρικά κονδύλια, για να προχωρήσετε τα σχέδια σας σε περίπτωση εκλογής;
Θα συνεχίσουμε να δουλεύουμε όπως μέχρι σήμερα. Από τη μια θα “κυνηγάμε” χρηματοδοτούμενα προγράμματα – ήδη σε αυτήν την θητεία προσελκύσαμε 70 εκ. ευρώ – και από την άλλη θα παλεύουμε με την γραφειοκρατία, θα συνεχίζουμε να εξοικονομούμε πόρους, να περιορίζουμε τη σπατάλη, να επιδιώκουμε τις συμπράξεις με την κοινωνία των πολιτών, αλλά και με τον ιδιωτικό τομέα και να αναζητούμε πόρους από χορηγίες, όπως κάναμε π.χ. για το Υπνωτήριο Αστέγων. 10. Είστε διατεθειμένος να συγκρουστείτε με όποιο κόστος με μεγάλες κατηγορίες επαγγελματιών, όπως οι οδηγοί ταξί, οι καταστηματάρχες καταστημάτων εστίασης κλπ για την επιβολή της ευταξίας στην πόλη που σήμερα απουσιάζει;
Συζητήσαμε, διαβουλευτήκαμε και σε πολλές περιπτώσεις ήρθαμε σε συνεννόηση. Με κάποιους συγκρουστήκαμε (π.χ. για την κατεδάφιση των παράνομων κατασκευών στην οδό Μ. Κάλας). Με άλλους (όπως οι οδηγοί ταξί) αν και συζητήσαμε εξαντλητικά δεν καταφέραμε να φτάσουμε σε αποτελέσμα. Πέρα από τη σύγκρουση ή τη διαβούλευση όμως, χρειάζεται και η αστυνόμευση για να επιβάλεις την τάξη.