Μετρό Θεσσαλονίκης: Δεν φταίει η “κακιά η ώρα” για τα εργατικά ατυχήματα
Ως εργασιακή «κανονικότητα» τείνει να επιβληθεί και εν τέλει να εκληφθεί, η έλλειψη μέτρων προστασίας και ασφάλειας των εργαζομένων στα εργοτάξια του Μετρό Θεσσαλονίκης
Ως εργασιακή «κανονικότητα» τείνει να επιβληθεί και εν τέλει να εκληφθεί, η έλλειψη μέτρων προστασίας και ασφάλειας των εργαζομένων στα εργοτάξια του Μετρό Θεσσαλονίκης, όπου από το Πάσχα, έχουν σημειωθεί τρία σοβαρά εργατικά ατυχήματα.
Οι εργαζόμενοι εδώ και χρόνια διαμαρτύρονται για τις συνθήκες εργασίας, αλλά η κυβέρνηση, το αρμόδιο υπουργείο Μεταφορών και η Ελληνικό Μετρό ΑΕ που κατασκευάζει το έργο, όπως αποδεικνύεται από τα γεγονότα, έχουν παραχωρήσει το ελεύθερο στην ανάδοχο εταιρία και στους εργολάβους που εκτελούν το έργο, να πράττουν κατά το δοκούν και να μη εφαρμόζουν όσα προβλέπονται για τις συνθήκες υγιεινής και ασφάλειας στα διάφορα εργοτάξια και στους χώρους εργασίας.
Τα τρία τελευταία εργατικά ατυχήματα, ευτυχώς όχι θανατηφόρα, δεν συνέβησαν διότι «ήταν κακιά η ώρα και η στιγμή». Σύμφωνα με καταγγελίες των εργαζομένων στα εργοτάξια του Μετρό Θεσσαλονίκης, ιδίως το τελευταίο διάστημα λόγω εντατικοποίησης των εργασιών, δεν εφαρμόζονται ούτε τα στοιχειώδη μέτρα προστασίας. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι εργολάβοι πιέζονται να προχωρήσουν το έργο ώστε στη ΔΕΘ, ο πρωθυπουργός να μπορεί να παρουσιάσει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα για τη πορεία του έργου και την λειτουργία του μέσου.
Εδικά για τα τελευταία ατυχήματα με τις πτώσεις εργαζομένων, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι όσοι εργαζόμενοι εκτελούν εργασίες σε ύψος, δεν διαθέτουν τον κατάλληλο εξοπλισμό. Η εντατικοποίηση της εργασίας τους υποχρεώνει να εργάζονται εκτεθειμένοι, χωρίς να υπάρχουν οι λεγόμενες «οριζόντιες γραμμές ζωής» αλλά ούτε και οι απαραίτητες σκαλωσιές. Το οξύμωρο είναι πως ενώ διαθέτουν ζώνες ασφαλείας, δεν τοποθετούνται λόγω πίεσης και εντατικοποίηση, οι «γραμμές ζωής», το σύστημα δηλαδή στο οποίο πρέπει να προσδένονται και το οποίο σε περίπτωση πτώσης, συγκρατεί τον εργαζόμενο.
«Έχουμε ζώνες ασφάλειας αλλά όχι γραμμές ζωής, δηλαδή δεν έχουμε που να τι δέσουμε και έτσι εργαζόμαστε στον αέρα», αναφέρει εργαζόμενος στο Μετρό.
Ανάλογες ελλείψεις εντοπίζονται σε όλους τους τομείς της κατασκευής του Μετρό Θεσσαλονίκης, όπου για χρόνια οι εργαζόμενοι διεκδικούσαν ακόμα και τα πιο απλά μέσα προστασίας, όπως κράνη, γάντια, παπούτσια γυαλιά κ.α.
Τα τρία τελευταία εργατικά ατυχήματα.
Το πιο πρόσφατο συνέβη στις 4 Ιουλίου στη 1 το μεσημέρι στο εργοτάξιο της Βενιζέλου. Ένας εργαζόμενος 50 περίπου ετών, βρέθηκε στο κενό και έπεσε από ύψος 2 μέτρων. Εργαζόταν σε σκάλα χωρίς να είναι δεμένος με ζώνη ασφαλείας ώστε να συγκρατηθεί. Μεταφέρθηκε με ασθενοφόρο στο νοσοκομείο Ιπποκράτειο όπου διαπιστώθηκε ότι από την πτώση υπέστη κατάγματα στα κάτω άκρα.
Στις 27 Ιουνίου συνέβη ένα άλλο ατύχημα και πάλι σε ώρες μεσημεριάτικες, λίγο μετά τις 3μμ. Ο εργαζόμενος εκτελούσε εργασία με κομπρεσέρ και έπεσε στο κενός από ύψος 4 μέτρων όταν αποκολλήθηκε κομμάτι τσιμέντου. Μεταφέρθηκε στο νοσοκομείο Παπανικολάου όπου διαπιστώθηκαν σοβαροί τραυματισμοί στο πόδι και στην πλάτη του. Μάλιστα χρειάστηκε γερανοφόρο όχημα για να τον μεταφέρουν από το χώρο του εργοταξίου.
Το τρίτο ατύχημα συνέβη σχετικά με παρόμοιο τρόπο όταν ο εργαζόμενος έπεσε στο τούνελ, με αποτέλεσμα να τραυματιστεί σοβαρά. Το περιστατικό είχε συμβεί την Μεγάλη Τρίτη 11 Απριλίου, με το Συνδικάτο Οικοδόμων να θυμίζει σε ανακοίνωση του ότι μέχρι σήμερα το Μετρό Θεσσαλονίκης μετρά 3 θανατηφόρα εργατικά ατυχήματα και δεκάδες τραυματισμούς εργαζομένων, πολλοί εκ των οποίοι σοβαροί.
«Οι εργαζόμενοι κάνουν κυριολεκτικά ορειβασία»
Αναφερόμενος στις αιτίες των ατυχημάτων, ο πρόεδρος του Σωματείου Εργαζομένων στον Κατασκευαστικό Τομέα του Μετρό Θωμάς Μιχαλόπουλος, τονίζει πως «είναι ένας συνδυασμός αιτιών, όπως η έλλειψη των μέτρων ασφάλειας με τις λίγες ζώνες ασφάλειας και τις ελλιπείς σκαλωσιές, οι κακές συνθήκες εργασίας με τη στενότητα του χώρου και τα διάφορα εμπόδια, η βιασύνη να τελειώσει το έργο και η πίεση των εργοδηγών, η μη εφαρμογή και τήρηση των μέτρων ασφάλειας, αλλά και το φιλότιμο των εργαζομένων να επισπεύσουν τις εργασίες, δημιουργούν ένα ασφυκτικό περιβάλλον που προκαλεί ατυχήματα».
«Κάνουν ορειβασία κυριολεκτικά οι εργαζόμενοι» τονίζει και σημειώνει ότι μπορεί να μας δίνουν ζώνες ασφάλειας αλλά δεν υπάρχουν οι λεγόμενες γραμμές ζωής όπου πρέπει να προσδεθούν οι εργαζόμενοι, διότι για να τις δημιουργήσεις χρειάζεται χρόνος και προεργασία. «Δυστυχώς η εταιρία δεν παίρνει τα μέτρα που πρέπει να πάρει», τονίζει.
Κυπριανίδης: Εχει ευθύνες η Ελληνικό Μετρό που δεν υπάρχουν μέτρα προστασίας
«Το έχουμε πει πολλά χρόνια τώρα, ότι στο μετρό Θεσσαλονίκης δεν τηρούνται τα μέτρα ασφάλειας», τονίζει ο πρόεδρος του Εργατικού Κέντρου Θεσσαλονίκης Χάρης Κυπριανίδης, που έχει εργαστεί για μία δεκαετία στο έργο και γνωρίζει τις δυσκολίες του. «Δεν υπάρχει ασφάλεια για όσους δουλεύουν σε ύψος και ιδίως τώρα μέσα στη ζέστη του καλοκαιριού. Οι συνθήκες είναι αφόρητες αλλά οι εργολάβοι δεν κατανοούν ότι χρειάζονται διαλλείματα λόγω ζέστης, διότι υπάρχει καταπόνηση» τονίζει και αναφέρει ότι «με τους νόμους κατάργησης της συνυπευθυνότητας έχει χαθεί η μπάλα σχετικά με το ποιος είναι υπεύθυνος για τις συνθήκες ασφάλειας σε ένα έργο που εκτελείται από πλήθος εργολαβιών».
Ωστόσο τονίζει πως η Ελληνικό Μετρό Α.Ε. η «μητρική κρατική εταιρία» που κατασκευάζει το μετρό Θεσσαλονίκης έχει ευθύνες για τις ελλείψεις. «Τα εργοτάξια είναι «ιδιοκτησία» της Ελληνικό Μετρό και τα παραχωρεί στον εργολάβο, για να κάνει εργασίες. Προσωπικά θεωρώ ότι έχει ευθύνη, όπως βέβαια ευθύνη έχουν και οι εργολάβοι» τονίζει και σημειώνει ότι πρέπει να γίνεται τακτικά από τεχνικούς ασφαλείας ενημερώσεις σχετικά με συνθήκες εργασίας.
Οι προειδοποιήσεις των εργαζομένων
Στις 2 Ιουνίου το Σωματείο Εργαζομένων μάλιστα είχε καταγγείλει πως ανειδίκευτοι εργάτες εκτελούν εργασίες για τις οποίες δεν διέθεταν την ειδικότητα και εμπειρία.
«Με έκπληξη και οργή διαπιστώσαμε ότι εργαζόμενοι που έχουν προσληφθεί για την εκτέλεση των Αρχαιολογικών Εργασιών ως εργάτες – χωματουργοί, εμφανίζονται να εκτελούν κατασκευαστικές ή άλλες βοηθητικές της κατασκευής εργασίες στα εργοτάξια όπου εκτελούνται έργα Πολιτικού Μηχανικού, χωρίς να υπάρχει Αρχαιολογικό αντικείμενο.
Οι κίνδυνοι από την εκμετάλλευση προσωπικού που έχει προσληφθεί για άλλες εργασίες, χωρίς καμία εκπαίδευση, χωρίς την ορθή επίβλεψη της εργασίας τους και κυρίως χωρίς την επιμέλεια για την τήρηση των όρων ασφαλούς εργασίας και την διανομή, εκπαίδευση και χρήση των απαραίτητων μέσων ατομικής προστασίας ως και του εξοπλισμού ασφαλείας είναι αυταπόδεικτοι» τόνιζε το Σωματείο σε επιστολή – ανακοίνωση του, επισημαίνοντας ότι «η Κοινοπραξία αλλά και οι Επιμέρους Εταιρείες κατασκευής του έργου ΚΩΦΕΥΟΥΝ στα αλλεπάλληλα αιτήματά μας και επιμένουν στη χρήση πάσης φύσεως ανειδίκευτου, ανεκπαίδευτου, υποεξοπλισμένου και με ελλιπή επίβλεψη των μέτρων ασφαλούς εργασίας προσωπικού (είτε από την Αρχαιολογία είτε και από άλλους υπεργολάβους του έργου), με αποτέλεσμα το ατύχημα να είναι πλέον όχι θέμα συγκυριών, αλλά ζήτημα χρόνου».
ΓΣΕΕ: Χρήζουν άμεσης διερεύνησης οι καταγγελίες των εργαζομένων στο ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης
Επίσης από την πλευρά της η ΓΣΕΕ ζητά την άμεση διερεύνηση από τις δικαστικές αρχές, των καταγγελιών του Σωματείου των Εργαζομένων στο ΜΕΤΡΟ Θεσσαλονίκης, μετά και το εργατικό ατύχημα που έγινε πρόσφατα στο εργοτάξιο του σταθμού Βενιζέλου και οδήγησε στο σοβαρό τραυματισμό συναδέλφου.
«Οι εργαζόμενοι στο συγκεκριμένο έργο, έχουν κρούσει κατ’ επανάληψη τον κώδωνα του κινδύνου προχωρώντας σε καταγγελίες για πολλές ανεξέλεγκτες εργολαβίες και έχουν επισημάνει μεταξύ άλλων τους κινδύνους από τη χαλάρωση των μέτρων ασφαλείας κατά την εκτέλεση των εργασιών.
Καλούμε την ανάδοχο κοινοπραξία καθώς και το Ελληνικό ΜΕΤΡΟ να κάνουν όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την εντατικοποίηση των μέτρων ασφαλείας κατά την εκτέλεση του έργου και την πλήρη στελέχωσή του ως προς τις θέσεις εργασίας που απαιτούνται για την ασφαλή εκτέλεση των εργασιών ενόψει της επιτάχυνσης αυτών.
Παράλληλα οι αρμόδιες διοικητικές, δικαστικές και εισαγγελικές αρχές είναι υπεύθυνες να προχωρήσουν άμεσα σε ελέγχους ώστε να διερευνηθούν τα αίτια για το πρόσφατο ατύχημα και να αποδοθούν ευθύνες όπου αυτές αναλογούν.