Ρεπορτάζ

Μια καίρια ερώτηση προς 42 υποψήφιους δημάρχους

της Ένωσης για τα δικαώματα των Πεζών* Είναι εδώ και χρόνια κοινός τόπος ότι οι ελληνικές πόλεις και κατ’ εξοχήν η Θεσσαλονίκη πάσχουν από υποβάθμιση, ανεπάρκεια και κακή χρήση των δημοσίων χώρων και των μεταφορικών υποδομών, την καταπάτηση τους από τραπεζοκαθίσματα, εμπορεύματα και διάφορες κατασκευές, όπως και από την υπερβολική παρουσία και χρήση του ΙΧ […]

Parallaxi
μια-καίρια-ερώτηση-προς-42-υποψήφιους-δη-22742
Parallaxi
aristoteloys_1.jpg

της Ένωσης για τα δικαώματα των Πεζών*

Είναι εδώ και χρόνια κοινός τόπος ότι οι ελληνικές πόλεις και κατ’ εξοχήν η Θεσσαλονίκη πάσχουν από υποβάθμιση, ανεπάρκεια και κακή χρήση των δημοσίων χώρων και των μεταφορικών υποδομών, την καταπάτηση τους από τραπεζοκαθίσματα, εμπορεύματα και διάφορες κατασκευές, όπως και από την υπερβολική παρουσία και χρήση του ΙΧ αυτοκινήτου και άλλων μηχανοκίνητων μέσων κυκλοφορίας. Με κοινό τόπο την προσπάθεια επίλυσης των προβλημάτων αυτών, η «Ένωση για τα δικαιώματα των πεζών» προχώρησε στη σύνταξη ενός ερωτηματολογίου που προωθήθηκε σε κάθε ενδιαφερόμενο συνδυασμό που συμμετέχει στις εκλογές της τοπικής αυτοδιοίκησης 2014 στους Δήμους του Πολεοδομικού Συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης.

Η ανακοίνωση της Ένωσης Πεζών για την διαμόρφωση του ερωτηματολογίου αναφέρει: «Η βιώσιμη κινητικότητα , η προστασία και αναβάθμιση των δημοσίων χώρων, η ασφάλεια κίνησης των πεζών, των μαθητών, των ΑΜΕΑ και άλλων ευπαθών ομάδων, αφορά πρωτίστως τους Δήμους και τις Δημοτικές Αρχές. Επομένως  διαμορφώσαμε το επόμενο ερωτηματολόγιο το οποίο απευθύνεται προς τους υποψήφιους συνδυασμούς που διεκδικούν τις δημοτικές αρχές των Δήμων της πόλης μας. Το ερωτηματολόγιο είναι σχετικά εκτεταμένο αλλά έτσι είναι δυνατόν να υποστηρίξει τους  σκοπούς για τους οποίους συντάχθηκε.

Από τους 42 συνολικά υποψηφίους δημάρχους στο πολεοδομικό συγκρότημα μόνο 9 ενδιαφέρθηκαν να συμπληρώσουν το ερωτηματολόγιο με τις προθέσεις διαχείρισης των καίριων προβλημάτων των πεζών. Οι απαντήσεις των συνδυασμών δημοσιεύονται στην ιστοσελίδα του συλλόγου και στις ιστοσελίδες του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ώστε να φαίνεται σε ποιους συνδυασμούς Δήμων υποβλήθηκε, ποιοί απάντησαν και το περιεχόμενο των απαντήσεων.

Η Parallaxi θεωρώντας πολύ σημαντικό το πρόβλημα της κατάληψης του δημόσιου χώρου και της γενικότερης ασυδοσίας σας παραθέτει τις απαντήσεις των 9 υποψηφίων στην παρακάτω ερώτηση:

Θεωρείτε ότι οι δημοτικοί άρχοντες και οι υπάλληλοι του Δήμου κατά την παραχώρηση αδειών για κατάληψη χώρων από τραπεζοκαθίσματα και άλλες χρήσεις διαφυλάττουν μέχρι τώρα ικανοποιητικά το συμφέρον των πολιτών και φροντίζουν να υπάρχουν επαρκείς χώροι για την κίνηση των πεζών, να μην εμποδίζονται οι οδηγοί τυφλών, οι ράμπες αναπήρων, οι διαβάσεις πεζών, η ορατότητα των σηματοδοτών και άλλα αναγκαία στοιχεία για την ασφάλεια των διακινουμένων; Εάν όχι τι σκοπεύετε να κάνετε γι’ αυτό; 

Γιάννης Μπουτάρης – Υποψήφιος δήμαρχος στον Δήμο θεσσαλονίκης με τον συνδυασμό: Πρωτοβουλία για τη Θεσσαλονίκη

Ως Διοίκηση του Δήμου αυτή ακριβώς ήταν ο στόχος μας και η μέριμνα που λάβαμε. Ειδικά για την ανάπτυξη των τραπεζοκαθισμάτων σε κοινόχρηστο χώρο η «Πρωτοβουλία» προώθησε και έλαβε μέτρα και κανόνες που έθεσαν επιτέλους ένα πλαίσιο σε ένα κατά τα άλλα τελείως ασύδοτο τοπίο, με κανονιστικές ρυθμίσεις που αποφάσισε η Επιτροπή Ποιότητας Ζωής και ενέκρινε το Δημοτικό Συμβούλιο.

Σύμφωνα με αυτές, (α) για την άδεια κατάληψης κοινόχρηστου χώρου απαιτείται πλέον και η σχετική έγκριση των αρμόδιων τεχνικών υπηρεσιών του Δήμου (έως το 2011 απαιτούνταν μόνο η έγκριση των υγειονομικών υπηρεσιών της τότε Νομαρχίας-νυν Περιφέρειας), (β) το σχεδιάγραμμα του κοινόχρηστου χώρου που διατίθεται οφείλει να αποτυπώνεται σε σχέδιο που πρέπει να αναρτάται, (γ) ο χώρος γραμμογραφείται επί του πεζοδρομίου ώστε τα όριά του να είναι ορατά από όλους, (δ) η ανάπτυξη τραπεζοκαθισμάτων περιορίζεται μόνο στην «πλάτη» του καταστήματος και όχι και στις δύο πλευρές του πεζοδρομίου, παρά μόνον στα πεζοδρόμια το πλάτος των οποίων είναι τουλαχιστον 10 μέτρα, (ε) αντί για νάυλον και λοιπές παράνομες κατασκευές στους υπαίθριους χώρους θα πρέπει να τοποθετηθούν υαλοπετάσματα κοινού τύπου, οι προδιαγραφές των οποίων τέθηκαν από τις τεχνικές υπηρεσίες του Δήμου, (στ) τέθηκαν κοινές προδιαγραφές για τις ομπρέλες, (ζ) αν δεν υπάρχει ικανό ελεύθερο πλάτος πεζοδρομίου 2,5 μέτρων για την ασφαλή και άνετη διέλευση πεζών δεν δίδεται άδεια ανάπτυξης τραπεζοκαθισμάτων.

Όμως, η κατάργηση της δημοτικής αστυνομίας δεν επιτρέπει τον έλεγχο και την επιβολή αυτών των κανόνων, και τελικά επικρατεί ασυδοσία. Έως την κατάργησή της, ο Δήμος πραγματοποίησε πλήθος επιχειρήσεων σε περιοχές όπου το πρόβλημα των τραπεζοκαθισμάτων είναι έντονο και τα αποτελέσματα έγιναν σύντομα ορατά (Λ. Νίκης και σε όλο το ιστορικό κέντρο). Επιπλέον, η Διοίκηση προχώρησε στην αφαίρεση παράνομων κατασκευών στις περιοχές πλατείας Άθωνος, Μ. Κάλλας,  και αλλού, και το τοπίο άλλαξε δραστικά.

Μετά την απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου να δώσει ορισμένες από τις αρμοδιότητες της δημοτικής αστυνομίας στο Τμήμα Ελεγκτών και Επιδοτών ευελπιστούμε ότι η κατάσταση θα βελτιωθεί.

Εμείς προτιθέμεθα να τα ενισχύσουμε τα μέτρα αυτά με επιπλέον ρυθμίσεις, σύμφωνα με τις οποίες θα απαιτούνται υπερυψωμένα δάπεδα για τη σαφή οριοθέτηση των χώρων για τραπεζοκαθίσματα, και θα προωθήσουμε ρυθμίσεις για την πάταξη του φαινομένου με αυστηρές κυρώσεις στους παραβάτες.

Γιάννης Κούτρας – Υποψήφιος δήμαρχος στον Δήμο θεσσαλονίκης με τον συνδυασμό: Ανταρσία στη Θεσσαλονίκη για την ανατροπή

Απαιτείται αυστηρός έλεγχος των καταστηματαρχών που καταλαμβάνουν τοα πεζοδρόμια και επιβολή προστίμων. Στη διακήρυξη μας αναφέρουμε Στους δρόμους, τα πεζοδρόμια και τις πλατείες της Θεσσαλονίκης δύσκολα μπορεί να κυκλοφορήσει κάποιος, πολύ περισσότερα τα άτομα με κινητική αναπηρία ή προβλήματα όρασης, καθώς καταλαμβάνονται από κάθε είδους οχήματα και τραπεζοκαθίσματα. Η Λεωφόρος Νίκης έχει μετατραπεί σε χώρο ασυδοσίας των εμπόρων της διασκέδασης. Οι προτάσεις μας για την ανατροπή αυτής της κατάστασης είναι κάλεσμα για αγώνα και όχι διαχειριστικές λύσεις που υλοποιούνται από τα γραφεία του δημοτικού συμβουλίου.

Μάκης Στεργίου – Υποψήφιος δήμαρχος στον Δήμο θεσσαλονίκης με τον συνδυασμό: Συμμαχία πολιτών

Σκοπός μας είναι να επανεξετάσουμε τις άδειες όσων καταστημάτων δημιουργούν προβλήματα. Ενώ θα επανασχεδιάσουμε ένα πλάνο αδειών, ικανό να εξυπηρετεί και τα συμφέροντα των πεζών. Παρ’ όλα αυτά δεν πρέπει να ξεχνάμε πως και εμείς ως πολίτες έχουμε διπλή ιδιότητα, του πεζού αλλά και του καταναλωτή-πελάτη σε αυτά τα καταστήματα, οπότε πολύ σημαντική είναι και η δική μας συμβολή, με παραινέσεις και επισημάνσεις για ορθή εκμετάλευση του κοινόχρηστου χώρου από τους καταστηματάρχες.

Ελεάννα Ιωαννίδου – Υποψήφια δήμαρχος στον Δήμο θεσσαλονίκης με τον συνδυασμό: Γειτονιές σε δράση

Θα πάρουμε τεχνικά, αλλά και διοικητικά μέτρα για τον περιορισμό και την πιθανή εξάλειψη του φαινομένου των τραπεζοκαθισμάτων, με στόχο την απόδωση του δημόσιου χώρου στους πεζούς, την τήρηση και βελτίωση των ειδικών διαμορφώσεων για την ασφάλεια τους, καθώς και την προστασία των χρηστών των δημοσίων χώρων και των περιοίκων από την ηχορύπανση.

Δημήτρης Παπαμιχήλ – Υποψήφιος δήμαρχος στον Δήμο θεσσαλονίκης με τον συνδυασμό: Πειρατές Στη Θεσσαλονίκη

Οι πρώην δημοτικοί αστυνομικοί που θα μεταταχθούν σε νέα σώματα να ζητηθούν από τον κρατικό μηχανισμό και να επανδρώσουν μία νέα ομάδα δημοτικών αστυνομικών με προτεραιότητα τους να διασφαλίζουν το συμφέρον των πολιτών, των πεζών, των τυφλών, των αναπήρων, να διατηρούν τις διαβάσεις πεζών και την ορατότητα των σηματοδοτών ανοικτή.

Μιχαλης Παναγιωτίδης – Υποψήφιος δήμαρχος στον Δήμο Καλαμαριάς με τον συνδυασμό: Κίνηση Ενεργών Πολιτών Καλαμαριάς

Τα τραπεζοκαθίσματα, που αποτελούν σήμερα ένα από τα υπαρκτά προβλήματα του Δήμου, θα περιοριστούν σε βαθμό που να αφήνουν σε όλους τους δημόσιους χώρους τον επαρκή χώρο που προβλέπουν οι πολεοδομικές διατάξεις για την κίνηση όλων των διακινουμένων (πεζών, ποδηλάτων, ΑΜΕΑ, κλπ). Θα αποσυρθούν όσες κατασκευές δυσχεραίνουν την κυκλοφορία και την ασφάλεια.

Παράσχος Λαδάς – Υποψήφιος δήμαρχος στον Δήμο Αμπελοκήπων-Μενεμένης με τον συνδυασμό: Ενότητα για Αλληλεγγύη και Ανατροπή

Όπου έχει παραβιαστεί η νομοθεσία και η κοινή λογική που επιβάλλει να υπάρχει επαρκής και ασφαλής χώρος για την κίνηση όλων των πολιτών (π.χ. Πλατεία Επταλόφου) θα αναθεωρηθούν οι σχετικές άδειες και ανάλογα θα δίνονται και οι νέες. Τυχόν παρανομίες θα αντιμετωπιστούν όπως προβλέπει ο νόμος. Άμεση και χωρίς εξαιρέσεις απελευθέρωση των δημόσιων χώρων από κάθε παράνομη κατάληψη, απογραφή και ανατοποθέτηση δημόσιων υποδομών που συχνά εμποδίζουν (πινακίδες, κάδοι απορριμμάτων κ.λπ.), ευρεία διαβούλευση για την επίλυση του προβλήματος της στάθμευσης στα πεζοδρόμια με σαφή τη δήλωση ότι πρόθεση του Δήμου είναι ότι αυτή είναι μια αντικοινωνική και παράνομη συνήθεια που πρέπει να εκλείψει. Ανάπτυξη συνεργασίας με τους πολίτες για την αναφορά προβλημάτων.

Τάσος Σταμπουλής – Υποψήφιος δήμαρχος στον Δήμο Παύλου Μελά με τον συνδυασμό: Ριζοσπαστική κίνηση πολιτών Δήμου Παύλου Μελά

Επειδή το νομικό πλαίσιο σε μεγάλο βαθμό υπάρχει, θεωρούμε αναγκαίο τον τακτικό περιοδικό- αυστηρό έλεγχο σε συνεργασία και με άλλες υπηρεσίες(αστυνομία). Η κατάργηση της δημοτικής αστυνομίας δυσκολεύει το έργο μας. Μια αναβαθμισμένη, με ανάλογη εκπαίδευση, δημοτική ελεγκτική υπηρεσία σε συνδυασμό με την συνεχή προσπάθεια ενεργοποίησης των ίδιων των δημοτών μπορεί να συμβάλει στην σταδιακή εξάλειψη αυτών των αρνητικών φαινομένων.   

Πρέπει να απαλλαγούμε από την λογική ότι, ό,τι φέρνει κάποιο έσοδο στον Δήμο(διαφημιστικές πινακίδες) είναι καλό. Προτεραιότητα μας είναι η ασφάλεια των πεζών αλά και η αισθητική του δρόμου γενικότερα.

Ανέστης Βασιλειάδης – Υποψήφιος δήμαρχος στον Δήμο Κορδελιού Ευόσμου με τον συνδυασμό: Ενωτική Ριζοσπαστική Κίνηση Ενεργών Πολιτών

Είναι διάχυτη η αδιαφορία της Δημοτικής Αρχής για τα πεζοδρόμια (και τη δημιουργία δικτύου πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων). Με πρόσχημα την οικονομική κρίση και την φενάκη υποστήριξη σε επαγγελματίες και την κατάργηση της Δημοτικής Αστυνομίας, έχει εγκαταλείψει κάθε προσπάθεια έλεγχου των δημόσιων χώρων. Και το χειρότερο είναι ότι τούτο εγκυμονεί πολλούς κινδύνους για την ασφάλεια των διερχομένων.

Δείτε ολόκληρο το ερωτηματολόγιο με τις απαντήσεις των υποψηφίων εδώ

*Η «Ένωση για τα δικαιώματα των Πεζών» είναι ένα αστικό μη κερδοσκοπικό σωματείο, που ιδρύθηκε και εδρεύει στην Θεσσαλονίκη από το 1996, με σκοπό την προβολή και την προάσπιση των δικαιωμάτων των πεζών συμπολιτών μας, την προάσπιση του δημόσιου χώρου και την βιώσιμη κινητικότητα ώστε να γίνουν οι πόλεις μας πιο ανθρώπινες. Η Ένωση επιδιώκει τους σκοπούς της τόσο με αυτοτελείς ενέργειες όσο και σε συνεργασία με τις υπεύθυνες για τα κυκλοφοριακά θέματα Αρχές όπως συστηματικά γίνεται σε όλες τις ευρωπαϊκές χώρες με τις αντίστοιχες σε κάθε μία Ενώσεις.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα