Μια μέρα που το Δημαρχείο μετατράπηκε σε σχολική αυλή
της Κύας Τζήμου Εικόνες: Βασίλης Σταμογιάννης, Κύα Τζήμου Ευτυχώς ο καιρός αποφάσισε να κάνει ανακωχή μετά από μέρες βροχής και κατήφειας και ο ήλιος έλαμψε πάνω στα παιδικά χαμόγελα, την Παρασκευή το πρωί. Λίγο πριν πάρω την στροφή για να εισέλθω στον εσωτερικό αυλόγυρο του Δημαρχείου ακολουθώντας τις φωνές, τα πηγαδάκια των μεγαλύτερων παιδιών είχαν […]
της Κύας Τζήμου Εικόνες: Βασίλης Σταμογιάννης, Κύα Τζήμου
Ευτυχώς ο καιρός αποφάσισε να κάνει ανακωχή μετά από μέρες βροχής και κατήφειας και ο ήλιος έλαμψε πάνω στα παιδικά χαμόγελα, την Παρασκευή το πρωί. Λίγο πριν πάρω την στροφή για να εισέλθω στον εσωτερικό αυλόγυρο του Δημαρχείου ακολουθώντας τις φωνές, τα πηγαδάκια των μεγαλύτερων παιδιών είχαν ήδη στηθεί στα μπροστινά πεζούλια, κάπως αποστασιοποιημένα από το “χαμό” των εκατοντάδων παιδιών που προετοιμάζονταν για τη γιορτή της παρουσίασης. Το 2o περιβαλλοντικό μαθητικό συνέδριο, με τίτλο «Οι μαθητές εκφράζουν τις προσδοκίες τους για μια βιώσιμη πόλη, ήταν η τελική φάση ενός πρότζεκτ που “έτρεχε” όλη τη χρονιά στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση, στο πλαίσιο του Εθνικού Θεματικού Δικτύου Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Βιώσιμη Πόλη: Η πόλη ως πεδίο εκπαίδευσης για την αειφορία», που αποτελεί καρπό της συνεργασίας του Δήμου Θεσσαλονίκης με το Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης (Κ.Π.Ε.) Ελευθερίου Κορδελιού & Βερτίσκου, 30 Σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, 70 εκπαιδευτικούς και 550 μαθητές της Θεσσαλονίκης και άλλων πόλεων της Ελλάδας.
Το κάλεσμα φέτος έγινε προς όλα τα σχολεία της Ελλάδας στην αρχή της σχολικής χρονιάς και η ανταπόκριση ήταν πολύ μεγαλύτερη από πέρσι, αφού συμμετείχαν εκτός από σχολεία της Θεσσαλονίκης και της Περιφέρειας και σχολικές ομάδες από την Κοζάνη και την Πάτρα.
Μιλήσαμε με την νηπιαγωγό του 74ου Νηπιαγωγείου Θεσσαλονίκης, Ελένη Ραχανιώτη, για τη “στρατηγική” που ακολούθησε στη διάρκεια της χρονιάς για να ευαισθητοποιήσει τα μικρά παιδιά της τάξης ώστε να γνωρίσουν την πόλη τους αλλά και να εκφράσουν τις επιθυμίες τους σχηματοποιώντας τα όνειρά τους για μια βιώσιμη πόλη. Σε πρώτη φάση τα παιδιά γνώρισαν τη γειτονιά τους και την ιστορία της. Στη δεύτερη φάση σχεδιάστηκαν περιβαλλοντικοί περίπατοι, ώστε να καταγράψουν τα παιδιά τα καλώς και τα κακώς κείμενα που συναντούσαν σε μια βόλτα στην πόλη. Στην τρίτη φάση ακολούθησε μια γνωριμία με τους θεσμούς της πόλης και πώς αυτοί ορίζουν την ποιότητα του αστικού ΄περιβάλλοντος και κατά συνέπεια την ποιότητα ζωής των κατοίκων της. Η τέταρτη φάση απαιτούσε δράσεις και εφαρμογή των όσων είχαν καταγράψει τα παιδιά, αλλά και διαμόρφωση προτάσεων προς το δήμο για βελτίωση του αστικού περιβάλλοντος.
Για παράδειγμα τα παιδιά του συγκεκριμένου Νηπιαγωγείου έφτιαξαν ένα μεγάλο ψηφιδωτό, το οποίο τοποθετήθηκε στην είσοδο του σχολείου τους, με τη βοήθεια της εικαστικού-ψηφιδογράφου, Μαργαρίτας Ρόμπου.
Πάνω στο ίδιο θέμα όλες οι ομάδες μικρών και μεγάλων μαθητών παρουσιάσαν το αποτέλεσμα των δράσεων που είχαν προετοιμάσει στη διάρκεια της χρονιάς. Το προαύλιο αμφιθέατρο του Δημαρχείου γέμισε ασφυκτικά από παιδιά, γονείς και δασκάλους, ζωγραφιές, φωτογραφίες, αφίσες και χαρούμενα συνθήματα, όλα σχετικά με το περιβάλλον. Ο Κωνσταντίνος Ζέρβας απηύθυνε χαιρετισμό λίγο πριν ξεκινήσουν οι δράσεις των παιδιών, που ήταν και οι πρωταγωνιστές της μέρας.
“Σήμερα ολοκληρώνοντας το έργο αυτής της χρονιάς, δίνουμε βήμα στους μικρούς πολίτες να ακουστεί ο λόγος τους και να δηλώσουν το δικό τους παρόν ως μελλοντικοί ενεργοί πολίτες με συμμετοχικές διαδικασίες που σκοπό έχουν την προβολή ενός διαφορετικού, αειφόρου μέλλοντος.”
Και πρόσθεσε: “Για ακόμη μια φορά διαπιστώνω με μεγάλη χαρά ότι τα νέα παιδιά είναι περισσότερο ευαισθητοποιημένα και αυτό οφείλεται σε μεγάλο βαθμό στους γονείς αλλά κυρίως σε εσάς τους εκπαιδευτικούς που έχετε την δύναμη να διαμορφώνετε συνειδήσεις και να αξιοποιείτε το “μελλοντικό κεφάλαιο” που είναι οι νέοι”. Παρών ήταν και ο δήμαρχος Γιάννης Μπουτάρης που ολοκλήρωσε τον χαιρετισμό του, υπενθυμίζοντας σε όλους ένα από τα μεγάλα προβλήματα της πόλης που απαιτούν ιδιαίτερη ευαισθητοποίηση από τους πολίτες, λέγοντας: «Συνεχίστε τη δουλειά σας έχοντας ένα πράγμα στο μυαλό: όσο πιο πολύ σκέφτεστε ποιος θα καθαρίσει τα σκουπίδια που σκορπάμε στους δρόμους και δεν πετάμε στους κάδους, τόσο πιο καθαρή πόλη θα έχουμε».
Σε μια κατ΄ιδίαν σύντομη συζήτηση ο κ. Ζέρβας δήλωσε: “Αυτό το πρόγραμμα με σχολεία της πρωτοβάθμιας και της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, σχετικά με το πώς μπορούμε να βελτιώσουμε τη γειτονιά μας και κατ΄επέκταση το αστικό περιβάλλον, ήταν η φυσική συνέχεια της υποψηφιότητάς μας για την Ευρωπαϊκή πράσινη πρωτεύουσα. Πιστεύω ότι σε επίπεδο περιβαλλοντικής ευαισθητοποίησης όταν απευθύνεσαι σε παιδιά η λειτουργία είναι πολλαπλασιαστική, με την έννοια ότι μεταφέρεται σε όλη την οικογένεια. Ένας μικρός μαθητής επιστρέφοντας στο σπίτι θα μεταφέρει στους γονείς αλλά και στον παππού και τη γιαγιά τους απλούς κανόνες που μαθαίνει στο σχολείο κάνοντας υποδείξεις στους δικούς του ανθρώπους σε θέματα όπως η ανακύκλωση, η σπατάλη του νερού και άλλα”.
Το συνέδριο ολοκληρώθηκε με την παρουσίαση των δρώμενων που είχαν ετοιμάσει αρκετές ομάδες μαθητών και την απονομή αναμνηστικών. Επίσης ο Δήμος Θεσσαλονίκης διέθεσε στα σχολεία σπόρους από παραδοσιακές και ντόπιες ποικιλίες λαχανικών, προωθώντας την δημιουργία μικρών λαχανόκηπων στα σχολεία, σε μια προσπάθεια ευαισθητοποίησης των μαθητών στη διάσωση των ελληνικών σπόρων. Ως “έπαθλο” για τη συμμετοχή των σχολείων στο Συνέδριο ο δήμος επιφύλαξε μια έκπληξη σε δυο σχολεία που επιλέχθηκαν με κλήρωση. Προσέφερε δωρεάν τα χρώματα για τη δημιουργία γκράφιτι στα σχολεία αυτά από street artists της πόλης που προσφέρθηκαν αφιλοκερδώς.