Μπορούμε να κάνουμε ποδήλατο και πατίνι με ασφάλεια στη Θεσσαλονίκη;
Πώς οι ανατιμήσεις δεν μας επιτρέπουν να αγοράσουμε ένα Μέσο Μεταφοράς που συμβαδίζει με την ελευθερία.
Αυξήσεις στα καύσιμα και πανδημία. Όλοι θεωρούσαμε πως η κατάσταση θα συμβάλλει στη χρήση ποδηλάτων και πατινιών, οι ανατιμήσεις όμως δείχνουν να μπλοκάρουν τις αγορές.
Οι συζητήσεις για την αγορά των συγκεκριμένων οχημάτων σε τραπέζια με παρέες αυξάνονται. Συχνά ακούμε φράσεις “δεν γίνεται να έχει τόση κίνηση, θα το γυρίσω σε ποδήλατο”, όμως οι ποδηλατόδρομοι της πόλης εγγυούνται τις προδιαγραφές για ασφαλή οδήγηση;
O κ. Γιώργος Παπαγεωργίου, συνιδιοκτήτης του Action Club αναφέρει πως παρατηρήθηκε αύξηση στις πωλήσεις των ποδηλάτων πριν ενάμιση χρόνο:
“Aυτός ο χειμώνας ήταν ο χειρότερος όλων των τελευταίων χρόνων στην αγορά μας, δεν το περιμέναμε αλλά το ζήσαμε. Τώρα ευελπιστούμε πως όσο ανοίγει ο καιρός θα δούμε μία καλή εικόνα η οποία είναι κλασική της σεζόν, διότι είναι σημαντική η παράμετρος του καιρού στην Ελλάδα και ειδικότερα στην Θεσσαλονίκη.” Όπως δηλώνει ο ίδιος το να πάρεις ένα ποδήλατο αυτή την περίοδο είναι ό,τι καλύτερο μπορείς να προσφέρεις στον εαυτό σου όσον αφορά την μετακίνηση, την άσκηση και την οικολογία:
“Είναι ένα πολύπλευρο πακέτο. Είμαι ποδηλάτης δεν υπάρχει καλύτερη άσκηση από αυτήν. Υπάρχουν θέματα με τις υποδομές στην Ελλάδα, σίγουρα το σκέφτεσαι, διότι ξέρεις πως θα βρεις αυτόν τον τοίχο, όταν δεν μπορεί ο μέσος άνθρωπος να μετακινηθεί χαλάει αυτή η χημεία, όμως το ποδήλατο παραμένει ένα Μέσο ελευθερίας.”
Όσον αφορά τις υποδομές που υπάρχουν για έναν ποδηλάτη στην Θεσσαλονίκη ο κ. Παπαγεωργίου σχολιάζει:
“Πρέπει να γίνουν σοβαροί ποδηλατόδρομοι με εξίσου σοβαρές προδιαγραφές. Οι ποδηλατόδρομοι είναι πρόχειροι εδώ, δεν υπάρχουν καν ενδείξεις για να κινείσαι ποδηλατικά με ασφάλεια. Γνωρίζω πως υπάρχει μία διαμάχη με τους αυτοκινητιστές κι εγώ είμαι οδηγός αυτοκινήτου απλά είμαι πιο συνειδητοποιημένος στο να στερηθώ κάποιες σχετικές ανέσεις με το αυτοκίνητο μου αν γίνουν ποδηλατόδρομοι για να αλλάξει η κατάσταση και να μπορέσει περισσότερος κόσμος να κινείται με ποδήλατο. Είναι πολύ δύσκολο πρακτικά το ξέρω. Όμως χρειαζόμαστε υποδομές, ενημέρωση και παρότρυνση, χωρίς αυτά μία γυναίκα και ένα παιδί δεν μπορεί να κινηθεί με ασφάλεια στο κέντρο. Αναλογικά με τα δεδομένα που υπάρχουν υπάρχει ασφάλεια στην οδήγηση με ποδήλατο, με την λογική του ό,τι υπάρχει ένας άξονας σύνδεσης από την Καλαμαριά μέχρι το Λιμάνι, εκεί μετακινείσαι εύκολα. Στους δρόμους έχει να κάνει και με τον αναβάτη και με τους οδηγούς του αυτοκινήτου. Είναι θέμα οδικής παιδείας, ούτε οι ποδηλάτες έχουν οδική παιδεία. Πρέπει γίνονται ενημερώσεις ακόμη και στα παιδιά μικρότερης ηλικίας για το πώς πρέπει να συμπεριφέρεσαι στον ποδηλάτη. Δεν βλέπω συχνά κράνη έξω λόγου χάριν.” Σχετικά με την μόδα των πατινιών ο κ. Παπαγεωργίου δηλώνει πως στο κατάστημα του δεν πωλούνται από άποψη φιλοσοφίας:
“Θέλουμε να προωθήσουμε το ποδήλατο και τον κόσμο να κινηθεί όχι να κάτσει σε ένα σκούτερ, να πατάει ένα κουμπί και να μετακινείται. Τα καλά ποδήλατα ξεκινούν από τα 300 ευρώ, υπάρχουν συνεχόμενες ανατιμήσεις, έχουμε επηρεαστεί πάραπολύ από αυτές, ίσως να ήμασταν και οι πρώτοι γιατί υπήρξε θέμα παραγωγής από την πανδημία, όποτε και έγινε μία σημαντική αύξηση στις πωλήσεις και πουλήσαμε πάραπολλα ποδήλατα, τώρα αυτό όλο πάγωσε και άρχισαν να γίνονται ανατιμήσεις. Έχουμε τουλάχιστον ένα 30% αυτή τη στιγμή σε σχέση με τους προηγουμένους 16 μήνες.” Ο κ. Παπαδόπουλος Δημήτρης κινείται στην πόλη με πατίνι τα τελευταία δυο χρόνια: “Το σκεφτόμουν με την σύντροφο μου εδώ και πάρα πολύ καιρό, βλέπαμε πως τα δρομολόγια που θα μπορούσαμε να κάνουμε σε καθημερινή βάση θα μπορούσε να μας τα εξυπηρετούσε ένα πατίνι. Με το πατίνι γλιτώσαμε τα τέλη κυκλοφορίας που θα είχε ένα μηχανάκι. Η ιδέα ξεκίνησε απλά από αυτή τη σκέψη η πράξη μετουσιώθηκε λίγο πιο εύκολα, θέσαμε αρχικά πρωτεύον ζήτημα την σέλα, θεωρώντας πως θα υπάρχει μεγαλύτερη οδική ασφάλεια. Οι επιλογές στην αγορά ήταν περιορισμένες εκείνο το χρονικό διάστημα. Βρήκαμε ένα σε κατάστημα στην Κρήτη, το αγοράσαμε στην τιμή των 699 ευρώ και έκτοτε το χρησιμοποιούμε κι εγώ και η σύντροφος μου για τα δρομολόγια μας σε καθημερινή βάση.” Ο κ. Παπαδόπουλος αναφέρει επίσης πως η απόφαση για την αγορά ενός τέτοιου Μέσου πάρθηκε με τα τεράστια προβλήματα του ΟΑΣΘ:
“Στην γειτονιά μου κάνουμε περίπου 40-45 λεπτά να βρούμε πάρκινγκ πριν το πατίνι χρησιμοποιούσαμε καθημερινά αστικό. Το οποίο αστικό από την στάση μας ήταν γεμάτο αποτέλεσμα αυτού να μην μπορούμε να ανέβουμε καν πάνω στο λεωφορείο και ξοδεύουμε χρήματα στα ταξί. Μετά ήρθε η πανδημία όποτε πλέον για λόγους ασφαλείας και υγείας είπαμε πως δεν θα ξαναμπούμε στον ΟΑΣΘ και έτσι εντείναμε αυτήν μας την σκέψη και την κάναμε πράξη. Η πιο μακρινή απόσταση που έχουμε κάνει είναι τα 5 χλμ.” Σχετικά με την επικινδυνότητα όσον αφορά την οδήγηση στην Θεσσαλονίκη ο κ. Παπαδόπουλος λέει πως την επικινδυνότητα την αντιμετωπίζει ως οδηγός αυτοκινήτου:
“Είναι επικίνδυνο να κάνεις πατίνι στην Θεσσαλονίκη αν εσύ είσαι επικίνδυνος και απρόσεκτος οδηγός. Αν τηρείς τον κ.ο.κ., και σκέπτεσαι στο τι μπορεί να σου συμβεί και την ευθύνη να την φέρει κάποιος άλλος νομίζω πως είναι ασφαλές. Αλλά και πάλι αυτό κρίνεται από το δρομολόγιο. Ο ποδηλατόδρομος στη Νίκης σου δίνει μία αρκετά μεγάλη δόση ασφάλειας, έχεις δρόμο, τον εξοπλισμό σου, το κράνος σου, είσαι εντάξει από άποψη προσωπικής ασφάλειας.
Το να πρέπει να κάνεις ένα άλλο δρομολόγιο, λόγου χάριν να διασχίσεις την Τσιμισκή εκεί αλλάζουν τα δεδομένα. Εκεί κινείσαι δίπλα σε αυτοκίνητα, θέλει τεράστια προσοχή. Θυμάμαι πως όταν ξεκίνησε αυτή η μόδα με τις εταιρία που πλάσαραν τα πατίνια είχαμε πολλά ατυχήματα, τώρα που δεν υπάρχουν τόσο έντονα έχουν μειωθεί και τα ατυχήματα, οι οδηγοί (αυτοκινήτων και πατινιών) είναι ελαφρώς πιο προσεκτικοί. Δεν λέω σε καμία περίπτωση πως υπάρχουν υποδομές για να κινείσαι με μόνιμη ασφάλεια με το ποδήλατο ή το πατίνι σου, μόνο η παραλία εξυπηρετεί. Εγώ δεν θα έβγαζα το πατίνι μου στον ποδηλατόδρομο που υπήρχε στην Καραμανλή, γιατί παίρνω υπόψιν το τί μηχάνημα έχω στην κατοχή μου.”
Τι απαντήσατε εσείς
Μέσα από τα social media της parallaxi ζητήσαμε τη γνώμη σας για το θέμα και ρωτήσαμε αν χρησιμοποιείται τακτικά πατίνι ή ποδήλατο, με το 62% να απαντάει θετικά και το 38% αρνητικά. Σχετικά με το αν νοιώθουν ασφάλεια όταν χρησιμοποιούν πατίνι ή ποδήλατο, η συντριπτική πλειοψηφία (98%) απάντησε όχι.
Για όσους έχουν επιλέξει να επενδύσουν στην αγορά ποδηλάτου ή πατινιού τους ρωτήσαμε για ποιο λόγο το έκαναν.
Οι περισσότεροι απάντησαν ότι οι άθλιες συνθήκες στο μοναδικό δημόσιο μέσο μεταφοράς της Θεσσαλονίκης σε συνδυασμό με τις αυξήσεις στα καύσιμα, τους οδήγησαν στην απόφαση να στραφούν στο ποδήλατο ή στο πατίνι.