Νέες αυξήσεις στα άλευρα: Θα πούμε το ψωμί… ψωμάκι
Οι αρτοποιοί προειδοποιούν για νέες αυξήσεις, με την κατανάλωση στους φούρνους και στα ζαχαροπλαστεία ήδη να έχει μειωθεί μέχρι και 30%
Μπορεί το ψωμί, βασικό αγαθό και είδος διατροφής στην Ελλάδα, να μη γίνει ποτέ είδος πολυτελείας, αλλά οι αυξήσεις στα άλευρα σε συνδυασμό με την έκρηξη στα τιμολόγια της ηλεκτρικής ενέργειας και στο φυσικό αέριο, έχουν αυξήσει τις τιμές αισθητά και έχουν κατακρημνίσει την κατανάλωση, με αποτέλεσμα οι αρτοποιοί να κρούουν τον κώδωνα του κινδύνου για τσουνάμι λουκέτων στον κλάδο.
«Δεν αντέχουμε, οι τιμές στο ηλεκτρικό μας έχουν καταστρέψει, το 2016 είχα 7 υπαλλήλους και τώρα διατηρώ με το ζόρι, μόλις έναν» αναφέρει ο Γ.Κ. ιδιοκτήτης μικρού φούρνου στο κέντρο της πόλης, στην οδό Αριστοτέλους, με έντονη αγοραστική κίνηση. Όπως τονίζει «η μείωση στην αγορά και στην κατανάλωση τόσο του ψωμιού όσο και των άλλων ειδών αρτοποιίας, είναι αισθητή και μας έχει γονατίσει Μετά την πανδημία δεν έχουμε σηκώσει κεφάλι».
Οι τιμές πράγματι του ψωμιού έχουν αυξηθεί κατακόρυφα τους τελευταίους μήνες. Η αύξηση τον περασμένο μήνα έχει αγγίξει και το 23%. Η τιμή της φρατζόλας κυμαίνεται από 0,80 έως 1,20 ευρώ, ενώ το κιλό το ψωμί φτάνει και ξεπερνά τρία ευρώ και κυμαίνεται από 2,80 ως 3,60 ευρώ το κιλό.
Οι αρτοποιοί είναι κυριολεκτικά πελαγωμένοι και βρίσκονται σε στάση αναμονής, καθώς οι χονδρέμποροι στην αγορά των αλεύρων, προειδοποιούν για νέες αυξήσεις μέχρι και 25% σε αλεύρι, σιμιγδάλι και καλαμπόκι. Αυτές οι νέες τιμές στα άλευρα εκτιμάται πως θα φέρουν νέες ανατιμήσεις σε όλα τα είδη στην αρτοποιεία δηλαδή στο ψωμί, φρέσκο ή τυποποιημένο αλλά και στα γλυκά και σε όλα τα παράγωγα.
Να σημειωθεί πως ήδη μετά την έναρξη του πολέμου και την κορύφωση της ενεργειακής κρίσης, ένα σακί αλεύρι, 25 κιλών, από 12 ευρώ έφτασε τα 24 ευρώ, και κανείς δεν μπορεί να προϋπολογίσει με ακρίβεια τι θα γίνει. Ανάλογες βέβαια ήταν οι αυξήσεις στο ηλιέλαιο, το οποίο από 10 ευρώ τα 10 λίτρα, για τους επαγγελματίες έφτασε τα 33 ευρώ, το βούτυρο, από 5,50 ευρώ το κιλό, πωλείται στα 8,50 και το σουσάμι από 1,60 το κιλό έφτασε στα 2,80.
«Δεν βγαίνουμε, γιατί δεν πουλάμε όπως πουλούσαμε, έχουμε φτάσει σε σημείο να μειώνουμε προσφορές και να συζητάμε για νέες αυξήσεις στο ψωμί λόγω των ανατιμήσεων στα άλευρα και στην ενέργεια, όπως και σε όλα τα είδη που χρησιμοποιούμε στο φούρνο», τονίζει η Κική Βασιλειάδου υπεύθυνη κεντρικού «λαϊκού» φούρνου στο κέντρο της Θεσσαλονίκη, με μεγάλη ημερήσια κατανάλωση. «Προσπαθούμε όσο μπορούμε, να κρατήσουμε κάτω τις τιμές, ειδικά στο ψωμί, και μέχρι τώρα το κάνουμε. Αλλά έρχεται δύσκολος χειμώνας. Κάποτε είχαμε προσφορά 5 κουλούρια ένα ευρώ, μέσα στην πανδημία τα κάναμε τέσσερα και σήμερα προσφέρουμε 3 κουλούρια ένα ευρώ» αναφέρει και τονίζει ότι ο κλάδος, παρότι βασικός και κυρίαρχος στην διατροφική αλυσίδα, περιμένει να αντιμετωπίσει τα χειρότερα.
«Ο κόσμος δεν έρχεται όπως ερχόταν παλιότερα. Το ψωμί παραμένει το βασικό προϊόν μας, γιατί οι Έλληνες, όλοι μάθαμε να τρώμε ψωμί, αλλά το οικονομικό πρόβλημα έχει μειώσει την κατανάλωση» τονίζει και η Γεωργία, πωλήτρια στο κατάστημα.
Πτώση στην κατανάλωση ψωμιού μέχρι και 8%
Οι αρτοποιοί εκτιμούν ότι ειδικά στο ψωμί, οι τζίροι και η κατανάλωση έχει πέσει κατά 7% με 8%, ενώ συνολικά για όλα τα είδη αρτοποιίας και ζαχαροπλαστικής, κάνουν λόγο για μείωση της κατανάλωσης κατά 25% – 30%.
Πολλοί επαγγελματίες του κλάδου αναμένουν μέσα στον χειμώνα να χειροτερέψει η κατάσταση και δεν αποκλείουν ο παραδοσιακός κλάδος της αρτοποιίας στη Ελλάδα, ιδίως οι μικροί, οικογενειακοί και παραδοσιακοί φούρνοι, να μην αντέξουν τον ανταγωνισμό και να κλείσουν, καθώς δεν θα μπορέσουν να απορροφήσουν τις ανατιμήσεις στις πρώτες ύλες και στην ενέργεια.
«Τα κόστη μας έχουν σχεδόν διπλασιαστεί και η αύξηση στην ενέργεια ξεπερνά το 150% παρά τις επιδοτήσεις. Τα πράγματα είναι δύσκολα», αναφέρει και η Έλσα Κουκουμέρια, πρόεδρος του Σωματείου Αρτοποιών Θεσσαλονίκης «ο Προφήτης Ηλίας», που μετρά σχεδόν 150 χρόνια ζωής και δράσης.
Νέες συνήθειες
Η οικονομική πίεση και η ακρίβεια των προϊόντων, σταδιακά, αλλάζει και τις συνήθειες των καταναλωτών.
Πολλοί καταναλωτές πλέον δεν αγοράζουν,κάθε μέρα ψωμί, όπως γινόταν παραδοσιακά παλιότερα, αλλά κρατούν και χρησιμοποιούν τα “μπαγιάτικα”, ενώ άλλοι στρέφονται στο ζύμωμα στο σπίτι για να φτιάξουν δικό τους ψωμί. Επίσης πολλοί αγοράζουν συσκευές που ζυμώνουν και ψήνουν ψωμί στο σπίτι.
Επίσης πολλοί καταναλωτές εγκαταλείπουν οριστικά τους φούρνους και τα αρτοποιεία και στρέφονται στο βιομηχανικό ψωμί, δηλαδή στο τυποποιημένο που πωλείται στα σούπερ μάρκετ. Δεν είναι τυχαίο ότι σύμφωνα με μετρήσεις στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2022, οι πωλήσεις του συσκευασμένου ψωμιού στα σούπερ μάρκετ, αυξήθηκε κατά 17,1% και τα πωληθέντα τεμάχια κατά 5,2%.
Αυξήσεις και στην Ευρώπη
Δεν είναι μόνο η χώρα μας που ετοιμάζεται να πει το ψωμί ψωμάκι. Σε όλη την Ευρώπη, με τις τιμές της ενέργειας να παραμένουν σε υψηλά επίπεδα και το σιτάρι από την Ουκρανία να παραμένει εγκλωβισμένο, οι αυξήσεις στην τιμή του ψωμιού, ακόμα και σε χώρες με μεγάλη αγροτική παραγωγή, όπως η Γαλλία είναι σημαντικές.
Ενδεικτικά είναι τα στοιχεία της Eurostat: Το ψωμί στην Ουγγαρία αυξήθηκε από πέρυσι κατά 66%, στη Λιθουανία κατά 33%, στην Ολλανδία κατά 10% και, στη Γαλλία κατά 8%.