Παλιά και ακατάλληλα πολλά σχολεία της Θεσσαλονίκης – Ψίχουλα για τη συντήρησή τους

Δείτε το ευτελές ποσό που η κυβέρνηση δαπανά κάθε χρόνο για κάθε σχολείο της πόλης – Πάνω από 45 έτη η μέση ηλικία των σχολείων.  

Φίλιππος Δεργιαδές
παλιά-και-ακατάλληλα-πολλά-σχολεία-τη-1152542
Φίλιππος Δεργιαδές

Πριν από δέκα χρόνια μηχανικοί του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης είχαν προχωρήσει σε αυτοψία σε 167 σχολεία της Θεσσαλονίκης και είχαν διαπιστώσει πως περίπου 1 στα 3 σχολεία της Θεσσαλονίκης, πάσχει από παλαιότητα και από μη επαρκή αντισεισμική θωράκιση. Από τότε δεν έχουν αλλάξει πολύ τα πράγματα.

Τα σχολεία της Θεσσαλονίκης παραμένουν ασυντήρητα, επικίνδυνα και σε μεγάλο βαθμό ακατάλληλα για τις απαιτήσεις της σύγχρονης εκπαίδευσης ενώ το ελληνικό κράτος και όλες οι κυβερνήσεις, αδιαφορούν συστηματικά για την καταλληλότητα των σχολείων και την ασφάλεια των μαθητών και των δασκάλων και καθηγητών, προσφέροντας ψίχουλα για τη συντήρηση των σχολείων της πόλης, που μερικά λειτουργούν ακόμα και χωρίς δάπεδα και φωτισμό ή χωρίς πόρτες στις τουαλέτες.

Οι διαμαρτυρίες των γονέων και των μαθητών του 89ου δημοτικού σχολείου, που οι αρμόδιοι σχεδιάζουν να κλείσουν διότι αντιμετωπίζει προβλήματα, είναι απόλυτα δικαιολογημένες. Το σχολείο στεγάζεται σε ένα λυόμενο και εγκαταστάθηκε πριν 50 χρόνια σε οικόπεδο που δεν έχει χαρακτηριστεί ως σχολικός χώρος.

Ο δήμος οφείλει να προνοήσει για την ασφάλεια των παιδιών αλλά και το ελληνικό κράτος δεν μπορεί να θέτει το πρόβλημα της σχολική στέγης στην πόλη μονίμως κάτω από το χαλί, με λύσεις όπως το να διαμοιρασθούν τα παιδιά σε άλλα σχολεία, διαταράσσοντας την κοινωνική και εκπαιδευτική ζωή των μαθητών και δημιουργούντες σχολεία – αποθήκες.

Μόλις 3036 ευρώ το χρόνο για συντήρηση κάθε σχολείου       

Πέρσι, το 2023 το ελληνικό κράτος και το υπουργείο Παιδείας διέθεσε μόλις 662 χιλιάδες ευρώ για τα 218 σχολεία ευθύνης του δήμου Θεσσαλονίκης. Ανάλογο το κονδύλι θα είναι και φέτος για το 2024.

Με αυτά τα χρήματα ο δήμος θα πρέπει να φροντίσει να λειτουργούν όλα τα σχολεία χωρίς λειτουργικά προβλήματα διασφαλίζοντας την εύρυθμη και ασφαλή λειτουργία τους. Το ποσό που αντιστοιχεί για κάθε σχολείο είναι 3036 ευρώ!

Και φυσικά μιλάμε για νηπιαγωγεία, δημοτικά, γυμνάσια και λύκεια. Αυτό το ποσό δεν επαρκεί ούτε για τα στοιχειώδη. Το ελληνικό κράτος όχι απλά αδιαφορεί για τα παιδιά του αλλά τα έχει καταδικάσει να φοιτούν σε ακατάλληλα και επικίνδυνα σχολεία, παρέχοντας ελάχιστα κονδύλια για τη συντήρηση τους. Δείτε τα ποσά που δόθηκαν το 2023 στους δήμους της Θεσσαλονίκης  για τη συντήρηση των σχολείων:

Νομικά την ευθύνη για τη συντήρηση των σχολείων έχουν οι δήμοι αλλά τα χρήματα έρχονται από το κράτος. Όπως αναφέρει η σχετική εγκύκλιος :

Η μέριμνα για την απόκτηση γης (για σχολική χρήση), προγραμματισμό, μελέτη και ανέγερση νέων σχολικών υποδομών καθώς και για έργα συντήρησης, βελτίωσης, επισκευής των υφιστάμενων διδακτηρίων, εμπίπτει στον τομέα ευθύνης των Δήμων βάσει των άρθρων 75 παρ. Ι τομέας ΣΤ ́ του Ν.3463/2006, ΦΕΚ 114/Α’ και 94 παρ.4 του Ν. 3852/2010, ΦΕΚ 87/Α’. Παράλληλα, δυνάμει των διατάξεων του άρθρου 132 του Ν.4199/2013, ΦΕΚ 216/Α’ και της Διαπιστωτικής Πράξης αριθμ. Δ16γ/05/483/Γ/2013, ΦΕΚ 2856/Β’, η εταιρεία «Κτιριακές Υποδομές Α.Ε.» (ΚΤ.ΥΠ. Α.Ε.), ως εκπληρούσα τους σκοπούς της συγχωνευόμενης εταιρείας «ΟΣΚ Α.Ε.» στον κλάδο των εκπαιδευτικών δομών, έχει ως συντρέχουσα αρμοδιότητα την υλοποίηση έργων σχολικής στέγης».

Να σημειωθεί ότι συνολικά το ελληνικό κράτος το 2023 ενίσχυσε τους 332 δήμους της χώρας με το ποσό των 30 εκατομμυριών ευρώ, προκειμένου να προβούν σε αντιμετωπίσουν κτιριακές και λειτουργικές των σχολείων που βρίσκονται στα διοικητικά όρια ευθύνης τους. Η κατανομή του ποσού ανά Δήμο γίνεται με κριτήρια τον αριθμό των τμημάτων των σχολείων με συντελεστή βαρύτητας 30%, τον αριθμό των μαθητών με συντελεστή βαρύτητας 70%.

Ωστόσο η πραγματικότητα και οι ανάγκες των σχολικών συγκροτημάτων απέχουν πολύ από την κάλυψη που προσφέρουν τα 30 εκατ. ευρώ όταν η μεγάλη πλειοψηφία των σχολείων, χτίστηκαν πριν πολλά χρόνια με πολλά σχολεία να έχουν κτιστεί το διάστημα 1950 – 1970 και σήμερα να παρουσιάζουν τεράστια προβλήματα και πολεοδομικές ατέλειες είναι ηλικίας.

Βάσει της έρευνας του ΑΠΘ του 2014, η μέση ηλικία των σχολείων είναι 46,5 έτη ενώ ένα ποσοστό 33,6% ξεπερνά τα 60 έτη, με δεδομένο ότι η μεγάλη πλειοψηφία των σχολείων έχει κτιστεί πριν το 1964 ενώ το 58,6% κατασκευάστηκε πριν το 1975. Αυτή η κατάσταση φυσικά ισχύει και στη Θεσσαλονίκη.

Θεοδωράκη: Τα σχολεία είναι ασυντήρητα

Η κατάσταση των σχολείων της πόλης είναι τραγική, σύμφωνα και με την αρμόδια  αντιδήμαρχο Παιδείας του δήμου Θεσσαλονίκης, Έφη Θεοδωράκη, η οποία έχει επισκεφτεί δεκάδες σχολεία προκειμένου και διαπιστώσεις άμεσα και από κοντά τα υπάρχοντα προβλήματα.

Όπως αναφέρει «με τα χρήματα που διαθέτουμε τα πράγματα είναι πραγματικά δύσκολα καθώς από όλες τις προηγούμενες διοικήσεις δεν υπήρξε και η κατάλληλη μέριμνα» και τονίζει και αναφέρει ότι «βρήκαμε τουαλέτες σε νηπιαγωγεία χωρίς πόρτες, όπου τα παιδιά ντρέπονται να τις επισκεφτούν. Είδαμε σοβάδες να πέφτουν, βρύσες να μη λειτουργούν, λιμνάζοντα νερά. Σε μεγάλο συγκρότημα στην καρδιά της πόλης βρήκαμε μούχλες, υγρασίες και σε κάποια σημεία δεν υπήρχε δάπεδο. Είδαμε στις αυλές τρύπες ανοιχτές και παγίδες από αφρόντιστα δένδρα. Τα προβλήματα είναι πολλά».

Σε ότι αφορά τις προτεραιότητες αναφέρει ότι «ξεκινάμε πρώτα να βλέπουμε τα επικίνδυνα σημεία για τα παιδιά, να διορθώσουμε και να επισκευάσουμε ότι μπορούμε άμεσα, μετά θα φροντίσουμε την καλή λειτουργία των σχολείων και μετά να δούμε την αισθητική αναβάθμιση των χώρων των σχολείων. Αυτός είναι ο σχεδιασμός μας για φέτος, με δεδομένο ότι διαθέτουμε ένα πολύ περιορισμένο προϋπολογισμό».

Όπως τονίζει «υπάρχουν προβλήματα που έχουν καταγραφεί από το 2018 και κανείς δεν ασχολήθηκε. Κανένας αντιδήμαρχος δεν πήγε να τα δει από κοντά. Εμείς πήγαμε και κάναμε αυτοψίες και θα συνεχίσουμε».

Σε ότι αφορά τη χρηματοδότηση της συντήρησης αναφέρει πως «ήδη ο δήμαρχος Θεσσαλονίκης Σ. Αγγελούδης έχει καταθέσει αίτημα στο υπουργείο Παιδείας για αύξηση της χρηματοδότησης για τη συντήρηση των σχολείων  διότι τα προβλήματα είναι πολλά και απαιτούν συνεχή και διαρκή προσπάθεια να διορθώσουμε ότι μπορούμε» ενώ σχολιάζει πως «οι δήμοι της χώρας πρέπει να διεκδικήσουν περισσότερα χρήματα για την παιδεία και τα παιδιά μας».

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα