Πιερία: Οι επαγγελματίες του τουρισμού ζητούν μέτρα για το κυκλοφοριακό για τα έργα στη γέφυρα του Αξιού
Σοβαρό το πρόβλημα στατικότητας της Γέφυρας – Κίνδυνος κατάρρευσης – Πότε θα ολοκληρωθούν τα έργα.
Τέλος του έτους ή στις αρχές του 2025, θα έχουν ολοκληρωθεί τα έργα αποκατάστασης και στήριξης στη γέφυρα Αξιού, όπου οι εργασίες που ξεκίνησαν στην αρχή της χρονιάς και βρίσκονται σε εξέλιξη, αποκάλυψαν φθορές που δεν είχαν εντοπιστεί αρχικά κατά την αυτοψία και αλλά στη συνέχεια από τους μελετητές του έργου επισκευής.
Να σημειωθεί ότι η εν λόγω γέφυρα έχει κατασκευαστεί στις αρχές της δεκαετίας του 1970 και βρίσκεται σε χρήση από το 1973. Ο λόγος για την παλαιά γέφυρα του δεξιού κλάδου του Αξιού, το ρεύμα δηλαδή προς Θεσσαλονίκη, όπου οι σχετικές στατικές μελέτες έχουν διαπιστώσει σημαντικές βλάβες.
Οι κύριες αιτίες είναι η καταπόνηση λόγω της έντονης χρήσης και η συχνή διέλευση βαρέων οχημάτων αλλά και τα πλημμυρικά φαινόμενα που έχουν μειώσει, σύμφωνα με ειδικούς, «σε μη αποδεκτό βαθμό τον συντελεστή ασφαλείας της». Λόγω της σοβαρότητας της κατάστασης, η κυκλοφορία έχει περιοριστεί στον αριστερό κλάδο της γέφυρας ενώ έχουν ληφθεί και πρόσθετα μέτρα με μείωση στα όρια ταχύτητας, και το επιτρεπόμενο βάρος των φορτίων.
Το έργο ύψους 13 εκατομμυρίων ευρώ (με το ΦΠΑ), «Επείγουσες εργασίες αποκατάστασης και ενίσχυσης της δομικής επάρκειας της παλαιάς γέφυρας του δεξιού κλάδου του Αξιού ποταμού». ανέλαβε η εταιρία Ιντρακάτ μετά από σύμβαση που υπέγραψε με την «Εγνατία Οδός ΑΕ». Το έργο αφορά την αποκατάσταση των φθορών ώστε να διασφαλιστεί «ένας αποδεκτός συντελεστής δομικής και λειτουργικής ασφάλειας και να αποκατασταθεί η ασφαλής χρήση της γέφυρας από τα διερχόμενα οχήματα» και κυρίως να αποφευχθεί ο κίνδυνος της απροειδοποίητης κατάρρευσης.
Ωστόσο αυτή η εξέλιξη, όπως ήταν αναμενόμενο έχει αρνητικές επιπτώσεις στο κυκλοφοριακό και μάλιστα σε ένα νευραλγικό σημείο, όπως είναι η Γέφυρα του Αξιού και τα διόδια των Μαλγάρων, τα οποία λόγω της μεγάλης κίνησης των οχημάτων και του μποτιλιαρίσματος που δημιουργείται, ιδίως τις αργίες, είναι «ελεύθερα» για τους οδηγούς, προκειμένου να διευκολυνθεί η διέλευση των αυτοκινήτων.
Πιο ειδικά οι επαγγελματίες του τουρισμού της Πιερίας, λόγω των έργων που θα δυσχεραίνουν την κίνηση των αυτοκινήτων, εκφράζουν έντονες ανησυχίες για την τουριστική κίνηση την καλοκαιρινή περίοδο. Το 75% της τουριστικής κίνησης της περιοχής αφορά τον «οδικό τουρισμό» και ειδικά τους ξένους τουρίστες από τις χώρες των Βαλκανίων, που εισέρχονται στην Ελλάδα κυρίως μέσω του τελωνείου των Ευζώνων και μέσω της Γέφυρας του Αξιού, φτάνουν στις παραλιακές περιοχές της Πιερίας.
Γιώργος Κωνσταντόπουλος: Πρώτο και κύριο θέμα η ασφάλεια
Ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού Α.Ε Γιώργος Κωσνταντόπουλος, τόνισε στην Parallaxi, πως το κυκλοφοριακό είναι ένα πραγματικό πρόβλημα, αλλά «το μείζον θέμα είναι η ασφαλής λειτουργία της γέφυρας».
Όπως αναφέρει, το πρόβλημα ήταν γνωστό αλλά και έπρεπε να ξεπεραστούν γραφειοκρατικές δυσκολίες ώστε η Εγνατία Οδός να προχωρήσει το έργο αποκατάστασης, μετά από δημοπράτηση και σύμβαση με την “Intrakat”. Σε ότι αφορά το χρονοδιάγραμμα, αναφέρει ότι «τον Σεπτέμβριο θα είναι έτοιμες οι δύο από τις τρείς λωρίδες κυκλοφορίας της δεξιάς γέφυρας, δηλαδή του ρεύματος από την Κατερίνη προς Θεσσαλονίκη, και ελπίζουμε στο τέλος του χρόνου να παραδοθεί εξ ολοκλήρου».
Τόνισε δε πως η γέφυρα έχει μεγάλα στατικά προβλήματα και χρειάζονται πολλές ενέργειες για να αποκατασταθεί. Όπως είπε, χρειάστηκαν τρείς μελέτες από τα πανεπιστήμια Θεσσαλονίκης Αθηνών και Πάτρας προκειμένου να ξεπεραστούν οι δυσκολίες για να προχωρήσει το έργο ενώ ανέφερε ότι οι μελέτες διαπίστωσαν μεγάλο εύρος φθοράς στη γέφυρα.
Το κόστος των διοδίων
Ο πρόεδρος της Εγνατίας Οδού, αναγνωρίζει ότι το κυκλοφοριακό πρόβλημα είναι έντονο αλλά αναφέρει ότι η εταιρία για να διευκολύνει τους οδηγούς δεν χρεώνει διόδια στη διέλευση των Μαλγάρων, γεγονός που κοστίσει στην Εγνατία Οδό, πάνω από ένα εκατομμύριο ευρώ τον μήνα.
«Η ταλαιπωρία είναι μεγάλη, ιδίως τα Σαββατοκύριακο και τις αργίες, αλλά το έργο πρέπει να γίνει και πρέπει να κάνουμε υπομονή», τονίζει και αναφέρει ότι «μετά την επικαιροποίηση της μελέτης, δουλεύουμε εντατικά, όλη την ημέρα όσο υπάρχει φώς οι εργασίες γίνονται ώστε να τελειώσουμε το έργο όσο γίνεται πιο σύντομα». «Ουσιαστικά φτιάχνουμε μία νέα γέφυρα, δεν κάνουμε απλά τσιμεντοενέσεις, αλλά όλες οι στατικές εργασίες ενώ η γέφυρα θα ανυψωθεί κατά 10 εκατοστά» τονίζει και επαναλαμβάνει πως «το μείζον είναι ασφάλεια».
Να ληφθούν επιπρόσθετα μέτρα αστυνόμευσης το καλοκαίρι
Ωστόσο από την πλευρά τους οι επαγγελματίες της Πιερίας, και ιδίως του τουριστικού κλάδου, εκφράζουν ανησυχία για τις εξελίξεις καθώς η Γέφυρα του Αξιού συνδέει την Πιερία, με την Θεσσαλονίκη, αλλά και τους Βαλκάνιους τουρίστες που το καλοκαίρι έρχονται οδικώς στην Ελλάδα και κατακλύζουν μαζικά τις ακτές της περιοχής.
Συμφωνούν ότι προέχει το θέμα της ασφάλειας και θεωρούν αναγκαία την αποκατάσταση των φθορών στην Γέφυρα του Αξιού, αλλά ζητούν από την πολιτεία πρόσθετα μέτρα από την τροχαία, ειδικά κατά την καλοκαιρινή περίοδο ώστε να διευκολυνθεί η κίνηση των οχημάτων.
Όπως τονίζει ο Ηλίας Χατζηχροστοδούλου, πρόεδρος του Επιμελητηρίου Πιερίας, «τα έργα στη Γέφυρα Αξιού θα προκαλέσουν προβλήματα στον τουρισμό μας καθώς ο οδικός τουρισμός για την Πιερίας είναι μείζονος σημασίας και η πλειοψηφία των επισκεπτών στην περιοχή μας είναι από τα Βαλκάνια. Εμείς δεν έχουμε αφίξεις από πλοία η αεροπλάνα. Έχουμε αφίξεις οδικώς. Από τις 3,5 εκατομμύρια διανυχτερεύσεις που είχαμε το 2023 οι 2,8 εκατομμύρια ήταν από τον οδικό τουρισμό. Οπότε υπάρχει πρόβλημα. Φυσικά είναι και οι επισκέψεις από τη Θεσσαλονίκη, από την οποία απέχουμε μόλις 40 λεπτά της ώρας. Άρα χρειαζόμαστε μέτρα». Τονίζει δε πως «τα έργα είναι αναγκαία για την ασφάλεια όλων, αλλά πρέπει να τρέξουν όσο γίνεται πιο γρήγορα».
Ο πρόεδρος της Ενωσης Ξενοδόχων Πιερίας και αντιπρόεδρος της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, Ηρακλής Τσιτλακίδης, τονίζει πως τα έργα σίγουρα θα επιφέρουν όχληση καθώς όπως αναφέρει, το 75% περίπου της τουριστικής κίνησης της Πιερίας, βασίζεται στον οδικό τουρισμό.
«Τα συγκεκριμένα έργα, όπως άλλωστε όλα τα έργα, δημιουργούν προβλήματα. Θα υπάρξουν προβλήματα στην κυκλοφορία των οχημάτων και σίγουρα θα απαιτηθούν επιπρόσθετα μέτρα διαχείρισης και ρύθμισης της κυκλοφορίας, ώστε όσο γίνεται να αποφεύγουμε τις μεγάλες ουρές» τονίζει και αναφέρει ότι η Πιερία λόγω αρκετών έργων που γίνονται στον νομό αντιμετωπίζει κυκλοφοριακά προβλήματα.
Γ. Μυλόπουλος: Χρειάζεται αντιπλημμυρική προστασία
Το θέμα της αντιπλημμυρικής προστασίας για την καλύτερη συντήρηση της γέφυρας του Αξιού, θέτει ο επικεφαλής της παράταξης «Αλλαγή στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας», καθηγητής στο Πολυτεχνείου του ΑΠΘ Γιάννης Μυλόπουλος.
Όπως τονίζει, «πριν από τα έργα αποκατάστασης των ζημιών στην Γέφυρα Αξιού, έπρεπε να προηγηθεί μελέτη για την αντιπλημμυρική προστασία στην λεκάνη απορροής του Αξιού, ώστε να γνωρίζουμε τεκμηριωμένα όλες τις παραμέτρους και τα δεδομένα για την αποκατάσταση της Γέφυρας». Προσθέτει επίσης πως απαιτείται μελέτη για την αντιπλημμυρική προστασία σε όλη την Κεντρική Μακεδονία, ώστε να με τις κατάλληλες παρεμβάσεις να αποφευχθούν καταστροφές στις υποδομές από έντονα καιρικά φαινόμενα, όπως συνέβη στη Θεσσαλία.