Ρεπορτάζ

Πικρή η αύξηση της ζάχαρης για καταναλωτές και ζαχαροπλάστες

«Σκεφτείτε στο ζαχαροπλαστείο διαχειριζόμαστε περίπου 50 με 100 κιλά ζάχαρης την εβδομάδα, επομένως η άνοδος της τιμής της δεν είναι κάτι θετικό σίγουρα»

Βασίλης Παπουτσής
πικρή-η-αύξηση-της-ζάχαρης-για-καταναλ-167627
Βασίλης Παπουτσής

«Η αύξηση της τιμής της ζάχαρης μας επηρεάζει πάρα πολύ άμεσα. Μάλιστα το πρώτο ερώτημα που αιωρείται στον κλάδο μας είναι: η άνοδος που θα υπάρξει στην τιμή θα μετακινηθεί εξ΄ολοκλήρου στον καταναλωτή ή μπορώ να την απορροφήσω εγώ σαν καταστηματάρχης;» ανέφερε στην parallaxi ο Δημήτρη Τσούκας, ιδιοκτήτης ζαχαροπλαστείου.

Το νέο κύμα ακρίβειας που επηρεάζει την παγκόσμια αγορά προϊόντων αναμένεται να αγγίξει για μια ακόμα φορά και τη ζάχαρη.

Η τιμή της αυξήθηκε στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 13 ετών τον φετινό Σεπτέμβριο, σύμφωνα με σχετική ανακοίνωση του Οργανισμού Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ (FAO) που έδωσε την περασμένη Παρασκευή. Αυτή η αύξηση της τιμής οφείλεται κυρίως στις ανησυχίες που υπάρχουν για τις επιπτώσεις του φαινομένου El Niño στις σοδειές στην Ταϊλάνδη και την Ινδία, οι οποίοι είναι από τους μεγαλύτερους παραγωγούς στον πλανήτη σε αυτόν τον τομέα.

Συγκεκριμένα, ο δείκτης των τιμών της ζάχαρης, όπως υπολογίστηκε από τον FAO, αυξήθηκε κατά 9,8% τον προηγούμενο μήνα. Αυτή η αύξηση αντικατοπτρίζει τις ανησυχίες για τον περιορισμό της παγκόσμιας προσφοράς ζάχαρης στην επόμενη σοδειά (2023-2024).

Φαίνεται ότι ο εφοδιασμός ζάχαρης από σημαντικούς παραγωγούς όπως η Ταϊλάνδη και η Ινδία επηρεάζεται από την κλιματική επίδραση του El Niño, πράγμα που έχει δημιουργήσει ανησυχίες για τη διαθεσιμότητα της ζάχαρης στην αγορά και οδήγησε σε νέα ραγδαία αύξηση τιμών.

«Η αλήθεια είναι πως δε γίνεται να ανεβάσουμε απλά τις τιμές και να μην απορροφήσουμε τίποτα εμείς, γιατί αυτό θα “πονέσει” τους καταναλωτές. Αν για παράδειγμα η αύξηση της ζάχαρης είναι 10%, δεν πρόκειται να αυξήσω κατά 10% στις τιμές όλα μου τα προϊόντα, καθώς θα δυσκολευτεί ιδιαίτερα ο πελάτης να προχωρήσει σε αγορά. Πάντα η ακρίβεια χτυπάει αυτούς με την πιο μικρή αγοραστική δυνατότητα», προσέθεσε με σχετική ανησυχία ο κ. Τσούκας του Forest The Pastry Shop στην Φραγκίνη.

«Σκεφτείτε στο ζαχαροπλαστείο διαχειριζόμαστε περίπου 50 με 100 κιλά ζάχαρης την εβδομάδα, επομένως η άνοδος της τιμής της δεν είναι κάτι θετικό σίγουρα».

Οι πρώτες εκτιμήσεις ως τώρα δείχνουν ότι η παραγωγή ζάχαρης μειώνεται στην Ταϊλάνδη και την Ινδία, τους δεύτερους και τρίτους τη τάξει αντίστοιχα μεγαλύτερους παραγωγούς ζάχαρης στον κόσμο, λόγω του φαινομένου El Niño.

Το El Niño είναι ένα μετεωρολογικό φαινόμενο που συνδέεται με την αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας και έχει ως αποτέλεσμα ξηρασία σε ορισμένες περιοχές του κόσμου και ισχυρές νεροποντές σε άλλες.

Παρόλα αυτά, ο Οργανισμός Τροφίμων και Γεωργίας του ΟΗΕ επισημαίνει ότι οι τιμές της ζάχαρης δεν έχουν αυξηθεί τόσο πολύ ακόμα, λόγω της μεγάλης σοδειάς στη Βραζιλία, η οποία είναι η μεγαλύτερη παραγωγός και εξαγωγός ζάχαρης στον πλανήτη.

Επιστρέφοντας στην ελληνική πραγματικότητα, εκεί που οι ανατιμήσεις στις τιμές προϊόντων και ενέργειας είναι αδιάκοπες και συνεχόμενες ενώ αντίθετα οι μισθοί και οι συντάξεις παραμένουν σε πολύ χαμηλά επίπεδα, η δυσκολία “κίνησης” του χρήματος στην αγορά είναι κάτι παραπάνω από εμφανής.

«Γενικότερα πάντως το συνεχόμενο κύμα της ακρίβειας που ακούγεται, επηρεάζει και τη διάθεση των καταναλωτών. Αποκόπτει το χρήμα που κινείται στην αγορά, ενώ μάλιστα είμαστε σε εποχή που τα νοικοκυριά ακόμα δεν έχουν μεγάλα λειτουργικά έξοδα, διότι ούτε πολλή ζέστη έχει, ούτε πολύ κρύο. Οι ενεργειακές ανάγκες είναι ακόμα μικρές. Σε λίγους μήνες όμως με τις ανάγκες για θέρμανση τον χειμώνα θα αποτυπωθεί για τα καλά η μειωμένη κίνηση των πελατών στα ζαχαροπλαστεία. Ευτυχώς ακόμα δεν έχουμε μειωμένη κίνηση, κινούμαστε σε επίπεδα Μαΐου – Απριλίου, αλλά η ανησυχία είναι έκδηλη για τους επόμενους μήνες», κατέληξε ο κ. Τσούκας.

Επικοινωνώντας και με άλλους επιχειρηματίες του κλάδου της ζαχαροπλαστικής στη Θεσσαλονίκη, μας εξέφρασαν με αγωνία τους ίδιους προβληματισμούς, καθώς φοβούνται έντονα μειωμένη εισροή πελατών στα καταστήματά τους. Μάλιστα ανέφεραν πως αυτή η συνεχής άνοδος των τιμών όχι μόνο της ζάχαρης αλλά και των πρώτων υλών έχει εκτραχυνθεί από την εκκίνηση του πολέμου στην Ουκρανία και από τότε οι τιμές μόνο ανεβαίνουν, χωρίς να διαφαίνεται ότι αυτό το ράλι τιμών θα σταματήσει.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα