Sorry, Damien! Ή αλλιώς Berliner Zimmer στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Μία σειρά πανομοιότυπων φωτογραφιών της Sejla Kameric (Βοσνία-Ερζεγοβίνη) με τίτλο «Bosnian Girl» (2004), αποτελεί το πρώτο έργο της έκθεσης. Σε αυτές απεικονίζεται η Kameric μαζί με ένα γκράφιτι που μοιάζει να παραβιάζει την εικόνα της: «No teeth….? A mustache…? Smel like shit…? Bosnian Girl!». Το graffiti γράφτηκε σε στρατώνα στη Σρεμπρένιτσα (Ποτοκάρι) γύρω στο 1994, […]

Αλίκη Τσιρλιάγκου
sorry-damien-ή-αλλιώς-berliner-zimmer-στο-μακεδονικό-μουσείο-8639
Αλίκη Τσιρλιάγκου
1.jpg

Μία σειρά πανομοιότυπων φωτογραφιών της Sejla Kameric (Βοσνία-Ερζεγοβίνη) με τίτλο «Bosnian Girl» (2004), αποτελεί το πρώτο έργο της έκθεσης. Σε αυτές απεικονίζεται η Kameric μαζί με ένα γκράφιτι που μοιάζει να παραβιάζει την εικόνα της: «No teeth….? A mustache…? Smel like shit…? Bosnian Girl!». Το graffiti γράφτηκε σε στρατώνα στη Σρεμπρένιτσα (Ποτοκάρι) γύρω στο 1994, από Ολλανδό στρατιώτη που συμμετείχε σε μονάδα προστασίας της περιοχής. «Bosnian Girl !» λοιπόν, και το θαυμαστικό είναι έντονο, παχύ και προσβλητικά ευδιάθετο, όπως τα θαυμαστικά που ζωγραφίζαμε ενθουσιωδώς στα τετράδιά μας στο σχολείο…

Παρακάτω, μια φωτογραφία της Kristina Leko (Κροατία) με τίτλο «Marienhaus» (2009) παρουσιάζει τέσσερις καθήμενους ηλικιωμένους σε έναν οίκο ευγηρίας. Το συμπληρωματικό κείμενο μας φέρνει πιο κοντά στις σκέψεις τους: «…Δεν ξέρω πόσο καιρό είμαι εδώ. Σε αυτό το σπίτι, ο χρόνος δεν έχει καμία σημασία…».

Κοινός τόπος των δύο έργων είναι πως οι καλλιτέχνες που τα δημιούργησαν, ζουν στο Βερολίνο και με αφορμή την έκθεση Berliner Zimmer στο Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, κοιτούν και πάλι το παρελθόν τους και κάνουν τη δική τους προσωπική τοποθέτηση απέναντι σε ζητήματα που αφορούν στη χώρα προέλευσής τους.

Συνολικά, παρουσιάζονται δέκα καλλιτέχνες από εννιά χώρες της Νοτιανατολικής Ευρώπης (ανάμεσά τους και οι «δικοί μας» Γιώργος Σαπουντζής και Ευανθία Τσαντίλα), όλοι τους καλλιτέχνες που βρήκαν για διαφορετικούς λόγους καταφύγιο στο Βερολίνο. Στα πλαίσια της Berliner Zimmer καλούνται να αναδείξουν μία δική τους οπτική σε σχέση με την πατρίδα τους. Ζητήματα ταυτότητας, κοινωνικής και πολιτικής κριτικής, αποστασιοποίησης και μελαγχολίας είναι εμφανή σε μία έκθεση που δίνει έμφαση όχι στο απελευθερωμένο «σήμερα» των καλλιτεχνών, αλλά στο εγκλωβισμένο τους «χθες».

Η έκθεση Berliner Zimmer κατάφερε να μην μπει στη σκιά του blockbuster Damien Hirst που φιλοξενείται ταυτοχρόνως στο ίδιο Μουσείο, και να αποτελέσει από μόνη της μία εξαιρετική ευκαιρία να επισκεφτείτε το Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (αλλά εντάξει… αφού θα είστε εκεί, ρίξτε και μια ματιά στο Hirst!).

Οργάνωση: Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Goethe Institut

Επιμέλεια: Birgit Hoffmeister

Διάρκεια: Έως 26 Μαϊου 2011

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα