Ρεπορτάζ

Τα εν δήμω… 1ο Μέρος

Ξημέρωνε Δευτέρα και η πόλη είχε σχεδόν νεκρώσει, όλοι καρφωμένοι στις τηλεοράσεις προσπαθούσαν να μάθουν τον τελικό νικητή. Μοναδική παραφωνία στην ερημιά και τη σιωπή η συμβολή των οδών Τσιμισκή και Κομνηνών. Εκεί είχαν σχεδόν σιγουρευτεί για τη νίκη του κυρ- Γιάννη και είχαν αρχίσει τα πανηγύρια. Σύντομα, περισσότεροι από 1000 άνθρωποι συγκεντρώθηκαν σε ένα […]

Parallaxi
τα-εν-δήμω-1ο-μέρος-9261
Parallaxi
1.jpg

Ξημέρωνε Δευτέρα και η πόλη είχε σχεδόν νεκρώσει, όλοι καρφωμένοι στις τηλεοράσεις προσπαθούσαν να μάθουν τον τελικό νικητή. Μοναδική παραφωνία στην ερημιά και τη σιωπή η συμβολή των οδών Τσιμισκή και Κομνηνών. Εκεί είχαν σχεδόν σιγουρευτεί για τη νίκη του κυρ- Γιάννη και είχαν αρχίσει τα πανηγύρια. Σύντομα, περισσότεροι από 1000 άνθρωποι συγκεντρώθηκαν σε ένα αυθόρμητο ξέσπασμα για την αλλαγή που βρισκόταν ενόψει και σηματοδοτούσε τη μετάβαση από το συντηρητισμό και το σκοταδισμό χρόνων σε μία εναλλακτική, πολύ πιο προοδευτική λογική. Ο Γιάννης Μπουτάρης για μερικές εκατοντάδες ψήφους διαφορά ήταν ο νέος δήμαρχος της πόλης που τον ανέθρεψε.

Η Θεσσαλονίκη θα γιόρταζε τα 100 χρόνια από την απελευθέρωσή της, έχοντας επικεφαλής μία από τις πιο χαρακτηριστικές φιγούρες που μπορεί να δει κανείς να περπατούν στους δρόμους.

Σήμερα, ένα χρόνο μετά την ανάληψη των δημαρχιακών καθηκόντων από έναν άνθρωπο που μόνο στην παραδοσιακή εικόνα του πολιτικού, του τοπικού άρχοντα δεν ανταποκρίνεται, αρκετά πράγματα έχουν αλλάξει στο δήμο Θεσσαλονίκης. Άλλα προς το καλύτερο και άλλα προς το χειρότερο…

Κάτι φαίνεται να αλλάζει στη λιγότερο πράσινη πόλη…

Με την πόλη να έχει εδραιώσει τα τελευταία χρόνια τη διόλου τιμητική πρωτιά της λιγότερο πράσινης πόλης στην Ευρώπη ήταν επιβεβλημένες οι κινήσεις αντιστροφής των δεδομένων. Με επικεφαλής τον δραστήριο αντιδήμαρχο, Κωνσταντίνο Ζέρβα το πρόσημο είναι ξεκάθαρα θετικό στο συγκεκριμένο τομέα.

Χιλιάδες δέντρα φυτεύτηκαν, ενώ αξιοσημείωτη είναι η συνεργασία της αντιδημαρχίας περιβάλλοντος, ποιότητας ζωής και ελεύθερων χώρων με εθελοντές της ΧΑΝΘ για την καταμέτρηση των κενών θέσεων δέντρων στο κέντρο της πόλης. Τα παρτέρια της Δημ. Γούναρη άλλαξαν όψη, ενώ σωστά αποδείχθηκαν τα αντανακλαστικά του Δήμου στη μετατροπή του εργοταξίου του Μετρό της Αγ. Σοφίας σε μία μικρή πράσινη όαση επί της Εγνατίας.

Οπωσδήποτε θετικός είναι ο θεσμός του Greenparty 2011, ο οποίος άφησε ως παρακαταθήκη μία πρωτοποριακή διαδικτυακή πλατφόρμα, όπου οι πολίτες μπορούν να καταθέτουν τις δικές τους ιδέες, δράσεις και προτάσεις για έναν ακόμη πιο οικολογικό και φιλικό προς το περιβάλλον τρόπο ζωής. Οι εξορμήσεις καθαριότητας εντάχθηκαν στη δημοτική ρουτίνα, εστιάζοντας ακόμη και σε λιγότερο συνηθισμένες περιοχές, όπως το Χαρίσειο Γηροκομείο.

Καινοτομία συνιστά η οικονομική συνεργασία του Δήμου με γνωστή εταιρία κινητής τηλεφωνίας για τη δημιουργία ενός εναλλακτικού πάρκου υπαίθριων δραστηριοτήτων. Το What’s Up Park εγκαταστάθηκε στη θέση μίας από τις πιο γνωστές εστίες παραβατικότητας σε ολόκληρη την πόλη, προσφέροντας έναν τόσο αναγκαίο δημόσιο χώρο, ιδιαίτερα για τους νέους. Σημαντική ήταν η συμβολή και της αντιδημαρχίας αθλητισμού, νεότητας και εθελοντών σε αυτή την προσπάθεια.

Έστω κι αν η συντελεσθείσα πρόοδος δεν αρκεί για να την υποστηρίξει, εντούτοις η Θεσσαλονίκη διεκδικεί τον τίτλο της Ευρωπαϊκής Πρωτεύουσας Πρασίνου 2014. Αν η φιλοδοξία αυτή δίνει το στίγμα για τη συνέχιση των προσπαθειών να πρασινίσει η πόλη, τότε μπορούμε να αισιοδοξούμε.

Χώρο στους πεζούς (;)

Μία πόλη που πνίγεται από τα αυτοκίνητα και το καυσαέριο και δεν προνοεί για τους πεζούς. Αυτή είναι μία οδυνηρή παραδοχή της κατάστασης που επικρατεί στη Θεσσαλονίκη. Κάτι φαίνεται να αλλάζει προς το τέλος του 2011.

Η πεζοδρόμηση του ιστορικού κέντρου είναι μία πολύ συνηθισμένη πρακτική που εφαρμόζεται σε πολλές πόλεις του εξωτερικού και φαίνεται πως επιτέλους λειτούργησε παραδειγματικά. Έστω κι αν πέρασε από χίλια κύματα, αλλεπάλληλες καθυστερήσεις και δισταγμούς η πεζοδρόμηση της Αγ. Σοφίας από το ύψος της ομώνυμης πλατείας μέχρι και την Τσιμισκή αποτελεί ένα τόλμημα που απαιτείται να έχει και συνέχεια. Η δοκιμαστική περίοδος των 45 ημερών παρατάθηκε και οι παρεμβάσεις συνεχίζονται ακόμη και την ώρα που γράφονται αυτές οι γραμμές.

Παρόμοιες προσπάθειες γίνονται και στους λιγότερο καθοριστικούς άξονες των Ρογκότη, Χρυσοστόμου Σμύρνης και Δαγκλή που όμως παραμένουν ημιτελείς. Αντίθετα, υποσχέσεις και εξαγγελίες παρέμειναν οι έστω περιοδικές πεζοδρομήσεις των λεωφόρων Νίκης και Τσιμισκή παρά και την πρόταση που κατέθεσε στους φορείς της πόλης ο σπουδαίος πολεοδόμος, David Sim κατά τη μετάκλησή του από την ομάδα της Parallaxi “Η Θεσσαλονίκη Αλλιώς”. Το φιλόδοξο σχέδιο που ανακοίνωσε η αρμόδια αντιδημαρχία και περιλαμβάνει ολόκληρο δίκτυο πεζοδρόμων σε διάφορες περιοχές της πόλης είναι το μεγάλο στοίχημα της επόμενης χρονιάς.

Συνολικά κρίνοντας τις πρωτοβουλίες για την ανάδειξη της κίνησης των πεζών σε προτεραιότητα, δεν μπορεί να μην επισημάνει κανείς πως ο σχεδιασμός δείχνει εξαιρετικά ελλιπής. Τέτοιες αλλαγές σε δεδομένα δεκαετιών πρέπει να συνοδεύονται και από παράλληλα μέτρα, όπως έλεγχος της παράνομης στάθμευσης, εξορθολογισμός στις πιάτσες ταξί κ.α., προκειμένου να μην προκαλείται έμφραγμα στο κέντρο κάθε τόσο. Κάτι που αποβαίνει σε βάρος των δημοτών τελικά…

Σκουπίδια

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετώπισε η διοίκηση Μπουτάρη και δεν κατάφερε να αντιμετωπίσει οριστικά είναι αναμφίβολα αυτό των σκουπιδιών. Το συγκεκριμένο σίριαλ είχε πολλά επεισόδια με κοινό σημείο αναφοράς τις στοίβες σκουπιδιών που κάθε τόσο έκαναν την εμφάνισή τους, επιβαρύνοντας την υγεία των πολιτών.

Αρχικά, τα χαλασμένα απορριμματοφόρα που κληροδότησε η διοίκηση Παπαγεωργόπουλου αποτέλεσαν το εμπόδιο. Στη συνέχεια η απεργία των εργαζομένων μπλόκαρε την αποκομιδή για να επανέλθουν στο προσκήνιο οι βλάβες στα οχήματα πριν τις νέες παρατεταμένες απεργιακές κινητοποιήσεις του φθινοπώρου… Αυτή η πρωτοφανής “κρίση των σκουπιδιών” παρέμεινε επί της ουσίας ανεξέλεγκτη από τη δημοτική αρχή, η οποία, αντιδρώντας ίσως σπασμωδικά, απομάκρυνε μέσα σε διάστημα μόλις οκτώ μηνών τον αρμόδιο αντιδήμαρχο καθαριότητας, Στάθη Αβραμίδη από τη θέση του, αναθέτοντας την ευθύνη από το Σεπτέμβριο στον Θανάση Παππά.

Οι δημότες, πάντως, εκφράζουν την απογοήτευση τους για το γενικότερο επίπεδο καθαριότητας στην πόλη, επισημαίνοντας μία αίσθηση βρομιάς που προκύπτει από άπλυτους κάδους, βρώμικα πεζοδρόμια κ.α. Παράλληλα, η Ανακύκλωση κινείται με απελπιστικά αργούς ρυθμούς, μια και οι χαρακτηριστικοί μπλε κάδοι δεν επαρκούν. Βέβαια, η σύγκριση με τη σχεδόν πλήρη ανυπαρξία στο συγκεκριμένο τομέα των προηγουμένων διοικήσεων μάλλον αποβαίνει προς όφελος του κ. Μπουτάρη, όμως αυτό μόνο ικανοποίηση δεν μπορεί να γεννά…

Τουρισμός

Η τουριστική ανάπτυξη και η σύνδεση της πόλης με τις ιστορικές της ρίζες αποτέλεσε προεκλογική σημαία του δημάρχου και ομολογουμένως τα πρώτα αποτελέσματα συνιστούν ξεκάθαρη δικαίωσή του. Η Θεσσαλονίκη παρέμενε αποκομμένη από τις διεθνείς πρωτεύουσες τα τελευταία χρόνια, μια και όλα τα αεροπορικά και ακτοπλοϊκά δρομολόγια περνούσαν από την Αθήνα, ειδικά μετά τα εγκαίνια του αεροδρομίου “Ελευθέριος Βενιζέλος”.

Ήδη από τους πρώτους μήνες ο Γιάννης Μπουτάρης με προσωπικές επαφές κατάφερε τη σύνδεση της πόλης με την Τουρκία και το Ισραήλ, μία κίνηση στρατηγικής σημασίας που απέφερε χιλιάδες επισκέπτες από τις χώρες αυτές. Είναι χαρακτηριστική η εικόνα των κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι που έστω για μερικές ώρες γέμισαν τους δρόμους με πολλούς ανθρώπους, οι οποίοι με τον έναν ή τον άλλο τρόπο είχαν δεσμούς με την πόλη. Μπορεί τα οφέλη για τα εμπορικά καταστήματα να μην ήταν τα αναμενόμενα, όμως σίγουρα η πρώτη μαγιά αφήνει περιθώρια αισιοδοξίας για το μέλλον.

Μεγάλη ήταν αλλαγή που συντελέστηκε και στο αεροδρόμιο Μακεδονία που επιτέλους αύξησε τον αριθμό των εξυπηρετούμενων πτήσεων. Κυρίως χάρη στις συνεργασίες με την RyanAir και τις Τουρκικές Αερογραμμές η Θεσσαλονίκη κατέστη ευκολότερα προσβάσιμη. Είναι χαρακτηριστικό πως οι αφίξεις στο αεροδρόμιο παρουσίασαν αύξηση της τάξης του 12,44%, ενώ οι τουρίστες που επισκέφτηκαν την πόλη και διέμειναν σε αυτή εμφανίζουν επίσης αύξηση περίπου 3%. Αυτά τα στοιχεία τροφοδότησαν και μία αύξηση των εσόδων ανά διαθέσιμο δωμάτιο κατά 5,4%, σύμφωνα με τουριστικό βαρόμετρο της GBR Consulting, ενώ τόνωσαν κάπως και την ημιθανή αγορά της πόλης. Τεράστια έλλειψη και φέτος υπήρξε η παντελής απουσία τουριστικής προβολής της πόλης στο εξωτερικό και η σχεδόν ανύπαρκτη λειτουργία του περίφημου οργανισμού τουριστικής προβολής της πόλης.

Δημοτικά μέσα ενημέρωσης

Παραλαμβάνοντας έναν υπερχρεωμένο και απόλυτα απαξιωμένο όμιλο δημοτικών μέσων, με αμαρτωλό παρελθόν δημαρχοκεντρικής αντίληψης και γελοίων εξαγγελιών, όπως εκείνη του Κούβελα για χρηματοδότηση του Μετρό μέσω του FM 100(!), η νέα διοίκηση είχε μπροστά της ένα μεγάλο στοίχημα. Χωρίς καθόλου χρήματα στη διάθεση της, με ένα προσωπικό κατώτερο των περιστάσεων σε πολλές περιπτώσεις, αρκετά βαρίδια του προηγούμενου καθεστώτος, σκάνδαλα παντός είδους να ταλανίζουν τον όμιλο, έπρεπε να κινηθεί ταχύτατα.

Ορίζοντας ένα νέο άνθρωπο στο τιμόνι, με όρεξη για δουλειά, το Φίλιο Στάγκο, κατάφερε σε ένα δεκάμηνο να αλλάξει το κλίμα ανοίγοντας το κανάλι στην πόλη, φιλοξενώντας όλες τις αποκλεισμένες φωνές, έχοντας κάμερα σε ό,τι σημαντικό συνέβη και κυρίως εμπνέοντας τους για χρόνια στάσιμους και παροπλισμένους εργαζόμενους να δουλέψουν δημιουργικά. Το σχέδιo για άνοιγμα και των ραδιοφώνων στην πόλη, ενόψει και του WOMEX ακούγεται ενδιαφέρον. Αν καταφέρουν να περάσουν τη δοκιμασία της επιβίωσης, στη δυσκολότερη χρονιά για την επιβίωση των ΜΜΕ στην ιστορία, έχουμε να δούμε μόνο καλά πράγματα στις οθόνες μας.

*Tο συνολικό απολογισμό της κατάστασης στο δήμο, ένα χρόνο μετά τις τελευταίες δημοτικές εκλογές, έκαναν ο Μιχάλης Γουδής και ο Γιώργος Τούλας

**Εικόνα: Stereosis

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα