Τελικά, αξίζει οικονομικά να γίνει κάποιος ντελιβεράς;
Αναβολή εργασίας με βάση τις καιρικές συνθήκες, φιλοδωρήματα και μισθός, όλα αυτά κάνουν την δουλειά αυτή να είναι παρεξηγήσιμη
Η επιλογή επαγγέλματος, για πολλούς ανθρώπους, μπορεί να εμπίπτει σε οικονομικά κριτήρια.
Ορισμένες φορές αυτό συμβαίνει εις βάρος των εργασιακών συνθηκών, με αποτέλεσμα αρκετοί να εργάζονται υπό απαξιωτικές συνθήκες, όπως για παράδειγμα το να είναι όλη μέρα στους δρόμους πάνω σε ένα μηχανάκι.
Μία από τις πιο πολυσυζητημένες —και ταυτόχρονα παρεξηγημένες— δουλειές της εποχής είναι αυτή του διανομέα, ή αλλιώς του «ντελιβερά».
Εδώ και πολλά χρόνια ακούγονται πολλά για το εισόδημα των ντελιβεράδων, για τα πουρμπουάρ που πρέπει να αφήνουν όσοι παραγγέλνουν, για τις δύσκολες συνθήκες που αντιμετωπίζουν, αλλά και για τις συμπεριφορές των ιδίων στους δρόμους.
Τα τελευταία χρόνια, οι διανομείς έχουν αυξηθεί σημαντικά, καθώς πολλές εταιρείες ταχυμεταφορών επεκτείνονται και συνεργάζονται με καταστήματα εστίασης και λιανικής. Ταυτόχρονα, πολλά μαγαζιά στρέφονται σε τέτοιες συνεργασίες για να αυξήσουν τον τζίρο τους και να εξυπηρετήσουν τον καταναλωτή πιο άμεσα.
Πολλές κριτικές ακούστηκαν το τελευταίο διάστημα για τους εργαζόμενους ντελιβεράδες οι οποίοι λόγω του καύσωνα στη χώρα για μερικές ώρες της ημέρας δέχθηκαν την εντολή να μην δουλέψουν.
Καύσωνες και βροχές: Πότε σταματά το ντελίβερι;
Πρόσφατα, λόγω του παρατεταμένου καύσωνα, κάποιες εταιρείες ταχυμεταφορών προέτρεψαν τους εργαζόμενούς τους να σταματήσουν τη διανομή για συγκεκριμένες ώρες.
Η απόφαση αυτή πυροδότησε αντιδράσεις.
Μια μερίδα του κόσμου τη χαιρέτισε ως ανθρώπινη και απαραίτητη.
Άλλοι, ωστόσο, την καταδίκασαν, θεωρώντας ότι «όποιος επιλέγει αυτή τη δουλειά, πρέπει να την υποστηρίζει σε κάθε συνθήκη».
Ανάλογες αντιδράσεις εκδηλώνονται και τον χειμώνα, με αφορμή τις έντονες βροχές ή το χιόνι.
Έτσι, η κοινωνία μοιάζει να διχάζεται σταθερά απέναντι σε αυτό το επάγγελμα.
Το viral βίντεο που άναψε φωτιές
Πρόσφατα, ένα βίντεο στα social media έγινε viral, συγκεντρώνοντας πάνω από 10.000 likes και 750.000 προβολές.
Σε αυτό, ένας ντελιβεράς από τον Βόλο αποκαλύπτει ότι εργάζεται πέντε ημέρες την εβδομάδα, οκτάωρο, και βγάζει 2.500 ευρώ τον μήνα.
Όπως λέει, το μεροκάματό του δεν πέφτει κάτω από τα 80 ευρώ, ενώ τα tips και η εργασία τα Σαββατοκύριακα ανεβάζουν κι άλλο το ποσό.
Μερικοί άνθρωποι σχολίασαν πως ο εργαζόμενος ψεύδεται, μερικοί μείνανε έκπληκτοι, άλλοι τον υποστήριξαν και άλλοι, αναφέρθηκαν πως κάνουν πιο “σημαντικές” δουλειές (π.χ. νοσηλευτές) και παίρνουν τα μισά από αυτόν…
«Εμείς οι νοσηλευτές με απόγευμα-πρωί νύχτα ξανά απόγευμα-πρωί νύχτα και καπάκι πρωί νύχτα 976€ τον μήνα.»
«όταν δουλεύουν 12 ώρες!!!! την ημέρα !!! όλη μέρα μέσα στους δρόμους!!! μέσα στο κρύο!! η όταν έχει 40 βαθμούς!!! που ούτε μέσα στο σπίτι μας με το κλιματιστικό δεν αντέχουμε!!! και τόσα να περνούν…. που δεν είναι τόσα!!!! τα αξίζουν.!!!»
Η αλήθεια για τα έσοδα των διανομέων
Η πραγματικότητα είναι ότι το εισόδημα των ντελιβεράδων δεν είναι σταθερό και εξαρτάται από πολλούς παράγοντες:
- Αν εργάζονται για λογαριασμό καταστήματος ή μέσω εταιρείας delivery (τύπου Wolt, efood, Box)
- Πόσες ώρες δουλεύουν την ημέρα και πόσες ημέρες την εβδομάδα
- Αν αμείβονται ανά ώρα, ανά παραγγελία ή με σταθερό μισθό
- Αν διαθέτουν δικό τους μηχανάκι (με τα έξοδα να βαραίνουν τους ίδιους) ή τους το παρέχει ο εργοδότης
Πολλοί διανομείς αναφέρουν πως πληρώνουν από την τσέπη τους βενζίνες, service και φθορές στο μηχανάκι. Οι πιο «τυχεροί» έχουν σταθερό εισόδημα και κάποιες επιπλέον παροχές.
Υπάρχουν όμως και εργαζόμενοι χωρίς ασφάλιση, χωρίς δώρα, χωρίς επιδόματα, με μόνη «επιβράβευση» το χαμόγελο του πελάτη — ή το πουρμπουάρ.
Τελικά, πόσα παίρνουν οι ντελιβεράδες;
Η Parallaxi μίλησε με διανομείς και λύνουν τις απορίες.
Ο Πάνος δουλεύει 12 χρόνια ως διανομέας και τα τελευταία 4 – 5 χρόνια εργάζεται στις εταιρίες Wolt, efood και box.
Εγώ δουλεύω 12 χρόνια ντελιβεράς και τα τελευταία 4 – 5 χρόνια είμαι και στις εφαρμογές και έχω δει τεράστια διαφορά από την συμπεριφορά των εργοδοτών μέχρι και τα οικονομικά και τα νόμιμα πράγματα που δικαιούμαστε.
Αλλά το βασικότερο είναι πως έχουμε σχεδόν ελεύθερο ωράριο, δηλαδή μπορώ να δουλεύω όποτε θέλω και όσο θέλω Ουσιαστικά στη Wolt όποτε θέλω εγώ εμφανίζομαι online και ξεκινάω, ενώ η Efood κάθε Πέμπτη σε βάζει να επιλέγεις ώρες και μέρες που θες να δουλέψεις και δουλεύεις με βάση αυτά.
Ακούγονται πολλά για τα λεφτά που παίρνουμε αλλά η αλήθεια είναι πως δεν μπορώ να πω με ακρίβεια τώρα καθαρό εισόδημα γιατί από αυτά που βγάζω, εγώ πρέπει να πληρώσω και τα εξτρά έξοδα, όπως αυτά της βενζίνης και ό,τι σχετίζεται με το μηχανάκι. Μερικές επιχειρήσεις καλύπτουν τα έξοδα αλλά είναι λίγα.
Στη Wolt μπορώ να ξεκινήσω από τις 12 το μεσημέρι και να τελειώσω στις 10 το βράδυ είναι στο χέρι μου ο κάθε ένας κάνει ό,τι θέλει και αυτό είναι αρκετά βολικό!
Και στις δύο εφαρμογές πληρώνεσαι με το πακέτο που πηγαίνεις και όχι με την ώρα, δηλαδή αν είσαι 1 ώρα “ανοιχτός” και δεν πας ούτε μια παραγγελία, έχεις χάσει μια ώρα από τη ζωή σου…
Η Wolt ξεκινάει το πακέτο από 1,10€ το ελάχιστο και μετά αυτό αυξάνεται ανάλογα με το αν είναι πρωί ή βράδυ και ανάλογα με την απόσταση. Συνήθως υπάρχουν παραγγελίες συνέχεια στην Efood όμως είναι καλύτερα στη Wolt μπορεί και για 2 ώρες να μην έχει παραγγελίες να πας.
Να μιλήσω για εμένα προσωπικά σε ένα πενθήμερο 8ωρο χωρίς τα έξοδα βγαίνει σχεδόν 1.400 τον μήνα χωρίς τα έξοδα.
Ένας μισθωτός διανομέας όμως έχει και τις άδειες πληρωμένες και όλα τακτοποιημένα και σε περίπτωση ατυχήματος τα καλύπτει όλα η δουλειά του ενώ εγώ αν πάθω ένα ατύχημα μένω άνεργος για 2 – 3 μήνες και πληρώνω εγώ τα έξοδα, αλλά στις εφαρμογές είναι όλα νόμιμα.
Κάθε μέρα γράφω περίπου 100χλμ με το άγχος της παραγγελίας στην πλάτη, να την πας γρήγορα, να προλάβεις και άλλες παραγγελίες και φυσικά να “παλεύεις” στον δρόμο με όποιον πετύχεις. Είναι μια δύσκολη δουλειά και πολλοί λένε “ε ντελιβεράς είναι” αλλά έχει πολλά δύσκολα και λίγοι αν έρθουν – επαγγελματικά – θα μπορέσουν να την κάνουν.
Αρκετοί έρχονται συμπληρωματικά η πλειοψηφία δηλαδή είναι αυτή, έχουν μια σταθερή δουλειά, έρχονται για ένα 4ωρο το απόγευμα και βγάζουν κάτι extra, βέβαια αυτοί από τις δουλειές τους έχουν και τα πάντα δηλωμένα.
Για τα μέτρα ενόψει του καύσωνα που δεν μας επιτρεπόταν να εργαστούμε θεωρώ πως είναι ένα καλό μέτρο αλλά υπάρχουν δύο κατηγορίες.
Αρχικά οι μισθωτοί, οι οποίοι όταν μας έκοψαν τα μεροκάματο πληρώνονται κανονικά ενώ εμείς οι αυτοαπασχολούμενοι – όπως εγώ – δεν πληρωθήκαμε από κάπου και χάσαμε εισόδημα, χάσαμε μια εβδομάδα δουλειάς.
Ναι μεν είναι καλό που έγινε αυτό αλλά στη τελική είναι στο χέρι του καθενός να εργαστεί ή όχι».
Ο Βαλάντης Παπαδόπουλος εργάζεται από το 2009 ως διανομέας και από το 2021 δουλεύει στη Wolt και την Efood, ενώ παράλληλα είναι αντιπρόεδρος του Σ.Α.Δ.Θ (Σωματείου Αυτοαπασχολούμενων Διανομέων Θεσσαλονίκης).
«Εμείς είμαστε αυτοαπασχολούμενοι διανομείς και δεν μας υποχρεώνει κανείς να πάμε στην εργασία μας. Το μέτρο που πάρθηκε ενόψει του καύσωνα ήταν πολύ ήταν πολύ καλό για τους μισθωτούς, και όχι για εμάς που είμαστε κύριοι του εαυτού μας και της δουλειάς μας.
Εγώ εργάζομαι από το 2009 ως ντελιβεράς και από τότε που ήρθε η Efood και η Wolt δουλεύω εκεί.
Η Efood σε υποχρεώνει να δηλώσεις κάποιες ώρες αλλά άμα δεν εργαστείς δε θα σου πει κανείς τίποτα και δε σε ελέγχει κανείς, μπορεί να δηλώσω μια μέρα να δουλέψω από τις 2 το μεσημέρι μέχρι τις 10 το βράδυ και να μην βγω καθόλου τελικά. Αν δεν προλάβεις όμως να δηλώσεις ώρες, δεν σε αφήνει να δουλέψεις.
Στη Wolt υπάρχουν μόνο αυτοαπασχολούμενοι ενώ στην Efood υπάρχουν και μισθωτοί οι οποίοι βέβαια είναι λίγοι σχεδόν το 15% μάλιστα πλέον δεν προσλαμβάνει μισθωτούς, ό,τι πήρε μέχρι το 2021 και αυτό οφείλεται στο ότι ακολουθεί το μοντέλο των ελεύθερων επαγγελματιών.
Εφόσον είσαι ελεύθερος επαγγελματίας, ναι, πληρώνεις τα έξοδα από μόνος σου τα έξοδα, οι μισθωτοί τα έχουν όλα πληρωμένα από την εταιρεία που εργάζεται.
Οι εταιρείες αυτές έχουν δώσει μια αξιοπρέπεια στην δουλειά αυτή και ας έχουμε μερικά πράγματα τα οποία είμαστε απέναντι τους. Πλέον είμαστε όλοι ως συνεργάτες και δεν νιώθουμε υπάλληλοι, έχουμε φύγει από αυτή τη νοοτροπία.
Ένα θέμα που μας καίει είναι το οικονομικό. Δηλαδή έχουμε υποστεί μεγάλες και μονομερείς μειώσεις στο ελεύθερο εμπόριο δεν υπάρχει κάτι τέτοιο. Από το 2021 μέχρι σήμερα φτάνουν στο 40 – 45%, βέβαια όλα αυτά ίσως αλλάξουν με την Ευρωπαϊκή οδηγία γιατί θέτει κάποιους παραμέτρους στις πλατφόρμες που θα πρέπει να εναρμονιστούν.
Το σωματείο μας είναι το πρώτο που πέτυχε εμπορική συμφωνία με τη Wolt -η οποία δραστηριοποιείται σε 28 χώρες- έχουμε δηλαδή μια συμφωνία με ελάχιστο εισόδημα εν ενεργή ώρα 9,30€.
Εμείς πληρωνόμαστε με το έργο που κάνεις, όσες περισσότερες παραγγελίες πας τόσα περισσότερα βγάζεις, εκεί συναντάς και την χιλιομετρική απόσταση στην οποία υπάρχει πλέον και εδώ ένα θολό τοπίο, γιατί από εκεί που υπήρχε τιμοκατάλογος και ήξερες τι πληρώνεσαι πλέον το ονομάζουν δυναμικό μοντέλο κάτι το οποίο είναι παράτυπο βάση της Ευρωπαϊκής οδηγίας.
Μέχρι τον Δεκέμβριο του 2026 όμως θα γίνει νόμος να υπάρχει αναρτημένος κατάλογος.
Όσον άφορα το οικονομικό κομμάτι ένας ντελιβεράς ο οποίος δουλεύει πενθήμερο οκτάωρο θα έλεγα πως βγάζει γύρω 1.700 αλλά δεν είναι όλα καθαρά γιατί όλα τα έξοδα είναι από την τσέπη σου και φορολογείσαι για τα πάντα ενώ τα τιπς φτάνουν και 100€ τον μήνα.
Θεωρητικά για να βγάλεις καλά λεφτά πρέπει να δουλεύεις περισσότερες ώρες και μέρες, καθαρά θα έλεγα πως μένουν κοντά στα 1.100€.
Να δώσω ένα παράδειγμα το 2021 με τις ίδιες ώρες μπορεί να έφτανες και τα 2.000€ τον μήνα, η πλειοψηφία πάντως δουλεύει πάνω από 12 ώρες την ημέρα, ενώ ταυτόχρονα υπάρχει ένα μικρό ποσοστό το οποίο κάνει αυτή τη δουλειά ως συμπληρωματική».