Terranova: Από τη Θεσσαλονίκη στη Νέα Γη του διαδικτύου

Της Κύας Τζήμου Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη πριν 44 χρόνια, ο Γιώργος Στόικος τελείωσε το Λύκειο και ήταν από τα λίγα παιδιά που από νωρίς ξέρουν τι θέλουν ακριβώς να σπουδάσουν. “Η φυσική αποτελεί την βάση όλων των επιστημών και το μεγαλύτερο πλεονέκτημά της είναι ότι σου μαθαίνει την επιστημονική μέθοδο, τον τρόπο με τον οποίον […]

Κύα Τζήμου
terranova-από-τη-θεσσαλονίκη-στη-νέα-γη-του-δια-19082
Κύα Τζήμου
terranova029.jpg

Της Κύας Τζήμου

Γεννημένος στη Θεσσαλονίκη πριν 44 χρόνια, ο Γιώργος Στόικος τελείωσε το Λύκειο και ήταν από τα λίγα παιδιά που από νωρίς ξέρουν τι θέλουν ακριβώς να σπουδάσουν. “Η φυσική αποτελεί την βάση όλων των επιστημών και το μεγαλύτερο πλεονέκτημά της είναι ότι σου μαθαίνει την επιστημονική μέθοδο, τον τρόπο με τον οποίον σκέφτεσαι και ερμηνεύεις τον εαυτό σου και τον κόσμο γύρω σου.  Και γι’ αυτό αποτέλεσε την πρώτη και μοναδική επιλογή στο μηχανογραφικό που είχα υποβάλλει στην Γ’ Λυκείου.”

Η συνέχεια ήταν και πάλι κάτι για το οποίο δεν αμφέβαλε ποτέ. Οι μεταπτυχιακές σπουδές του ήταν πάνω στην πληροφορική στο Πανεπιστήμιο Imperial College του Λονδίνο. “Το πρώτο software το οποίο κατασκεύασα και πούλησα ήταν στην ηλικία των 14 χρόνων ενώ το δεύτερο που έκανε και πανελλαδική επιτυχία, ήταν στα 18 μου. Για μένα η ενασχόληση με τους υπολογιστές ήταν μονόδρομος.”

Αυτός ο μονόδρομος ήταν που τον οδήγησε στην αναζήτηση ευκαιριών στο εξωτερικό: “Από μικρός ήμουν ανήσυχο πνεύμα και ήθελα να γνωρίσω τον κόσμο πέρα από την Ελλάδα. Μεγαλώνοντας  διαπίστωσα ότι στο εξωτερικό κάποιος είχε δυνατότητες και ευκαιρίες για να κάνει πράγματα που στην Ελλάδα απλά δεν υπήρχαν. Έτσι ήταν θέμα χρόνου το πότε θα έφευγα.”

Μετά το μεταπτυχιακό του  ξεκίνησε την καριέρα του στη SAP, παίρνοντας μέρος σε μεγάλα έργα πληροφορικής για πολυεθνικές εταιρίες, όπως η Colgate-Palmolive και η Beiersdorf (Nivea) και συνέχισε ως ειδικός σύμβουλος για την StatOil, την General Motors και την Deutsche Bank. Η SAP είναι εταιρεία λογισμικού με προϊόντα για τη οργάνωση των διαδικασιών μίας επιχείρησης. Είναι η μεγαλύτερη εταιρεία στον κλάδο της στην Ευρώπη και η τρίτη μεγαλύτερη παγκοσμίως με έδρα στο Βάλντορφ της Γερμανίας.

Το 1994 η Ευρώπη “δεν τον χωράει πια” και μετακομίζει στην Αμερική αναλαμβάνοντας τη θέση του Διευθυντή Τεχνολογίας σε εταιρεία με έδρα το Σικάγο, όπου αναπτύσσει και σχεδιάζει λογισμικό για το χώρο των ΜΜΕ. Χάρις στο πρωτοποριακό αυτό λογισμικό, η εταιρεία ανέπτυξε διαδραστικό τηλεοπτικό δίκτυο άνω των 46 εκατ. θεατών, συγχωνεύθηκε με άλλες δύο εταιρίες και τελικά εισήχθη στο χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης.

Το 2012 τον βρίσκει στην ίδια θέση να έχει ήδη  αναπτύξει πολλαπλές πατέντες τις οποίες και έχει κατοχυρώσει σε ΗΠΑ, Κίνα, Ιαπωνία, Ρωσία, Αυστραλία, Μεξικό και Ισραήλ. Στα 42 του χρόνια το μυαλό του εξακολουθεί να γεννά ιδέες και να ανζητά το καινούργιο, την καινοτομία. Η ιδέα για την δημιουργία της Terranova γεννήθηκε αβίαστα και ξαφνικά όπως όλες οι πρωτοποριακές ιδέες, άλλωστε: “Την στιγμή που περπατούσα στο Central Park της Νέας Υόρκης, αναρωτιόμουν τι θα μπορούσα να κάνω. Καθώς παρατηρούσα τον κόσμο δίπλα μου, σκέφτηκα ότι δεν είναι δυνατόν να μην υπάρχουν άνθρωποι γύρω μου, ή κοντά μου σχετικά, οι οποίοι να θέλουν να κάνουν το ίδιο ή κάτι παρόμοιο ή να μπορούν να με βοηθήσουν να κάνω αυτό που θέλω ή να μου προτείνουν να κάνω κάτι άλλο. Η σκέψη ότι οι άνθρωποι προτιμούν να κάνουν πράγματα με άλλους ανθρώπους ή μερικές φορές είναι απαραίτητο να κάνουν κάποια πράγματα με κάποιους άλλους ανθρώπους, γέννησε την ιδέα της Terranova.”

Και αν νομίζετε ότι  δυσκολεύτηκε να πάρει την απόφαση να ξεκινήσει την δικιά του εταιρεία στην Αμερική ρισκάροντας σε νέες τεχνολογίες, πεδίο με τεράστια ανταγωνιστικότητα παγκοσμίως, ο ίδιος το βλέπει σαν την φυσιολογική εξέλιξη των πραγμάτων.

“Η εμπειρία που απέκτησα με την προηγούμενη εταιρεία που έκανα στην Αμερική και τα 8 χρόνια που υπηρέτησα ως Διευθυντής Τεχνολογίας, μου έδωσαν την απαραίτητη εμπειρία και τις γνώσεις ώστε να μπορέσω να ξεκινήσω κάτι καινούριο στην Αμερική. Σίγουρα η αγορά της Αμερικής είναι τεράστια, είναι πάρα πολύ δύσκολη και αποτελεί το μέρος όπου ξεκινάει η πρωτοπορία στην υψηλή τεχνολογία με αποτέλεσμα να υπάρχει μεγάλος ανταγωνισμός. Από την άλλη πλευρά, πιστεύω ότι έχω τις ικανότητες και ήταν μέσα στα πλαίσια του εφικτού αυτό το οποίο ξεκινούσα να κάνω αν και ήξερα ότι θα ήταν πολύ δύσκολο.”

Σήμερα ο Γιώργος Στόικος ζει μεταξύ Νέας Υόρκης και Σαν Φρανσίσκο και φιλοδοξεί να κάνει την Terranova, παγκόσμια γνωστή και ίσως στο μέλλον το πιο αναγνωρίσιμο ελληνικό «success story» στον τομέα της υψηλής τεχνολογίας. Και εξηγεί: “ Η Terranova αποτελεί το επόμενο βήμα στις τεχνολογίες κοινωνικής δικτύωσης και μηχανών αναζήτησης. Από την εποχή του Google όπου το αποτέλεσμα ήτανε δέκα μπλε links στην οθόνη μέχρι την εποχή του Facebook, όπου άνθρωποι που καθότανε πίσω από έναν υπολογιστή, ήταν γνωστοί μεταξύ τους και αντάλλασσαν μηνύματα και έβλεπαν τις φωτογραφίες των άλλων, περνάμε με την Terranova – σε έναν καινούριο κόσμο – όπου πλέον η διαμεσολάβηση υπολογιστή δεν είναι απαραίτητη για να συνδεθούν δυο άνθρωποι μεταξύ τους, ασχέτως αν γνωρίζονται ή όχι. Η καινοτομία της Terranova είναι ότι κανένας μας πλέον δεν χρειάζεται ιστοσελίδα για να βρεθεί με κάποιον άλλον ή πρέπει να είναι φίλος και να γνωρίζεται με κάποιον άλλον. Η Terranova συνδέει μεταξύ τους ανθρώπους οι οποίοι το μόνο κοινό που έχουνε είναι η επιθυμία να κάνουν κάτι παρόμοιο ή ακριβώς το ίδιο μαζί. Πιστεύω ότι το επόμενο βήμα στο οποίο η Terranova ήδη σχεδιάζει να πάει είναι τα κοινωνικά Δίκτυα, οι ασύρματες επικοινωνίες οι οποίες θα έχουν εφαρμογή σε wearable devices όπως το Google Glass, τα νέα έξυπνα ρολόγια, smartphones τα οποία καθώς θα συναντούμε ανθρώπους ανάλογα με αυτό που θέλουμε να κάνουμε, θα ανταλλάσσουν πληροφορίες μεταξύ τους.”

Καθόλου περίεργο που το “τεχνολογικό παιδί” του Γιώργου Στόικου, μια μηχανή αναζήτησης που συνδέει ανθρώπους, τόπους, εκδηλώσεις και δραστηριότητες, εντυπωσίασε διοργανωτές και κριτές και επελέγη ανάμεσα σε περισσότερες από 500 άλλες καινοτόμες ιδέες και προϊόντα, για να παρουσιαστεί ως φιναλίστ στην κατηγορία «κοινωνικών» (social) τεχνολογιών του παγκοσμίου φήμης διαδραστικού Φεστιβάλ, SXSW (South by South West), στο Όστιν του Τέξας (7-11/3). Από το ίδιο Φεστιβάλ ξεκίνησε το Twitter το 2007 και το Foursquare το 2009, ενώ αρκετές άλλες εταιρείες που έχουν παρουσιαστεί στο φεστιβάλ, όπως η Siri, έχουν ήδη εξαγοραστεί από κολοσσούς, όπως η Google και η Apple. Ο Γιώργος Στόικος ελπίζει ότι το μέλλον της Terranova θα είναι λαμπρό κι εμείς δεν έχουμε κανένα λόγο να μην τον πιστέψουμε: “Αισθάνομαι πάρα πολύ μεγάλη τιμή από το γεγονός ότι βρισκόμαστε εκεί που βρισκόταν το Foursquare, η Siri και το Twitter αντίστοιχα πριν από μερικά χρόνια και από το ότι επιλεγήκαμε μεταξύ 500 άλλων εταιριών. Το μέλλον της Terranova είναι πολύ νωρίς για να το προβλέψω  αλλά έχουμε μια συγκρατημένη αισιοδοξία γιατί πιστεύουμε ότι αυτό που κάνουμε μπορεί να αλλάξει τον τρόπο με το οποίο ο καθένας μας θα κάνει πράγματα στην καθημερινότητα του. Αυτοί την στιγμή είμαστε πάρα πολύ συγκεντρωμένοι στην ανάπτυξη της τεχνολογίας στην παρουσίαση που έχουμε να κάνουμε στο άμεσο μέλλον και όπως επίσης στην διεύρυνση της βάσης των χρηστών της πλατφόρμας, γιατί πιστεύουμε ότι η αποδοχή της εφαρμογής από τον κόσμο και οι παρατηρήσεις τους θα βοηθήσουνε στο να καλυτερεύσει η Terranova.”.

Ο Γιώργος Στόικος δεν έφυγε από την Ελλάδα λόγω κρίσης, στις αρχές της δεκαετίας του 90. Η οικονομική κρίση τότε ήταν μια ιστορία που αφορούσε στο μακρινό παρελθόν ή στη χειρότερη περίπτωση ήταν ένα σενάριο επιστημονικής φαντασίας με το οποίο δεν ήθελε να ασχοληθεί κανείς. Έφυγε  γιατί ήξερε από πολύ νωρίς ότι στο εξωτερικό κάποιος είχε δυνατότητες και ευκαιρίες για να κάνει πράγματα που στην Ελλάδα απλά δεν υπήρχαν. 20 χρόνια μετά και εν μέσω κρίσης μπορούν να υπάρξουν οι συνθήκες που θα φέρουν πίσω, στον τόπο τους, ανθρώπους σαν αυτόν; Να θυμηθούμε για άλλη μια φορά ότι στη Θεσσαλονίκη είχαν εξαγγελθεί σχέδια δημιουργίας της Αλεξάνδρειας Ζώνης Καινοτομίας. Συστάθηκε μια ανώνυμη εταιρεία, στήθηκε ένα site που δεν λειτούργεί, έγιναν αμέτρητες συναντήσεις και τελικά πολλή φασαρία για το τίποτα. Ο Γιώργος Στόικος δεν είναι φυσικά ο μόνος που, όπως λέει ο ίδιος, προφανώς θα ήθελε να επιστρέψει στην Ελλάδα αν οι συνθήκες το επιτρέπουν. Και συνεχίζει: “Για μια ζώνη καινοτομίας χρειάζεσαι πολλά πράγματα: υποδομές σε νομικό και τεχνικό επίπεδο, εξειδικευμένο προσωπικό, κεφάλαια και όρεξη για δουλειά. Όταν βρεθούνε όλα αυτά, τότε είναι εύκολο να γίνει μία ζώνη καινοτομίας. Ας μην ξεχνάμε ότι οι πιο καινοτόμες ιδέες ξεκίνησαν μέσα στο γκαράζ κάποιου. Τα τελευταία χρόνια παρατηρώ μια έντονη δραστηριότητα Ελλήνων και ελληνικών εταιρειών, οι οποίες ξεφεύγουν από τα στενά όρια της Ελλάδος και προσεγγίζουν το εξωτερικό με πάρα πολύ καλά αποτελέσματα το οποίο με γεμίζει χαρά και μου δίνει αισιοδοξία για το μέλλον. Πιστεύω ότι η τεχνολογία αποτελεί έναν από τους τομείς όπου μπορεί η Ελλάδα να διακριθεί στο παγκόσμιο γίγνεσθαι.”

Πρέπει να παραδεχτούμε ότι είναι πιο εύκολο να αισιοδοξείς βλέποντας τα πράγματα από μια απόσταση, που στην προκειμένη εκτείνεται στην άλλη άκρη του Ατλαντικού, αλλά τα πολλά παραδείγματα που όντως δείχνουν μια έντονη κινητικότητα στον χώρο της τεχνολογίας και των καινοτομιών είναι μια καλή αρχή για να χαμογελάμε κοιτώντας ένα μέλλον που δεν μοιάζει και τόσο μακρυνό χάρη στους ανθρώπους που εξακολουθούν να δημιουργούν στην Ελλάδα παρά τις αντίξοες συνθήκες. Στο κάτω κάτω “Ας μην ξεχνάμε ότι οι πιο καινοτόμες ιδέες ξεκίνησαν μέσα στο γκαράζ κάποιου.”

*Η εφαρμογή είναι ήδη διαθέσιμη πιλοτικά στην Ελλάδα στο App Store (Terranova!) της Apple και στο Google Play (AppTerranova) και οδηγίες για τη χρήση της υπάρχουν στην ιστοσελίδα της εταιρίας www.appterranova.com

Μπείτε και κάντε like εδώ για να ενημερώνεστε για όλα τα γραμμένα αποκλειστικά για το parallaximag.gr άρθρα.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα