Το Μετρό ακόμα κατασκευάζεται στον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας

Τα έργα συνεχίζονται για τη διάνοιξη της οδού Ψελλού - Ο «χρησμός» Σταϊκούρα για το εισιτήριο και η τιμή του.

Φίλιππος Δεργιαδές
το-μετρό-ακόμα-κατασκευάζεται-στον-τε-1210853
Φίλιππος Δεργιαδές

Η απόφαση το Μετρό Θεσσαλονίκης να τεθεί σε λειτουργία στις 30 Νοεμβρίου, παρά τις όποιες ατέλειες και δυσχέρειες αντιμετωπίζει το έργο, είναι σαφώς οριστική από την κυβέρνηση, δίνοντας τέλος σε ένα Γολγοθά δεκαετιών για την πόλη, αλλά η ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών, ελέγχεται ακόμα για μία σειρά κρίσιμων ζητημάτων για τα οποία, όπως φαίνεται δεν διαθέτει σαφείς απαντήσεις ή δεν διαθέτει καθόλου απαντήσεις.

Χθες το μεσημέρι, ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, ο διευθύνων σύμβουλος της Ελληνικό Μετρό, Νίκος Κουρέτας και ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΑΚΤΩΡ, Αλέξανδρος Εξάρχου, παραχώρησαν στον σταθμό Αγίας Σοφίας συνέντευξη Τύπου, προκειμένου να ενημερώσουν κυρίως ομάδα δημοσιογράφων από την Αθήνα, για το επίτευγμα του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Νωρίτερα τους πρόσφεραν μία διαδρομή από το αμαξοστάσιο της Πυλαίας μέχρι τον σταθμό Αγίας Σοφίας, τον οποίο ο υφυπουργός Νίκος Ταχιάος, περιέγραψε ως το πιο κεντρικό σταθμό, που εκτείνεται σε τρία επίπεδα, σημειώνοντας ωστόσο πως «ο πιο όμορφος είναι ο σταθμός Βενιζέλου», που θα παρουσιαστεί τελευταίος στις 30/11 και θα αποτελέσει ευχάριστη έκπληξη για όλους». Δεν ξέχασε βέβαια να αφήσει αιχμές κατά των πολιτών που είχαν κινηθεί πολιτικά και νομικά κατά της απόσπασης και επανατοποθέτησης των αρχαιοτήτων.

Ο υπουργός και ο υφυπουργός ανάφεραν πως το Μετρό Θεσσαλονίκης, με κόστος πάνω από 2 δισεκατομμύρια για τη βασική του γραμμή, θα παραδοθεί προς χρήση στις 30 Νοεμβρίου, με το έργο να έχει ολοκληρωθεί στο 94,6%, καθώς έχει απομείνει κυρίως η ολοκλήρωση των δοκιμών των ηλεκτρομηχανολογικών συστημάτων και του τροχαίου υλικού.

Θα λειτουργεί με 18 συρμούς, χωρίς οδηγό, οι οποίοι θα περνούν κάθε 2,5 λεπτά από τις στάσεις. Ο χρόνος θα μειωθεί κατά ένα λεπτό μετά την παράδοση της επέκτασης προς την Καλαμαριά, όταν σε κάθε τρεις συρμούς, οι δύο θα καταλήγουν στον τερματικό σταθμό της Μίκρας και ένας θα τερματίζει στον τερματικό σταθμό στη Νέα Ελβετία.

Ακόμα υπό κατασκευή η Νέα Ελβετία, “αγνοείται” η Μίκρα

Ωστόσο, για τα συγκεκριμένα θέματα, ακόμα, η κυβέρνηση δεν έχει σαφείς και ξεκάθαρες απαντήσεις, καθώς μπορεί για τον τερματικό σταθμό της Νέας Ελβετίας, να έχουν προχωρήσει οι απαλλοτριώσεις ύψους 25 εκατομμυρίων ευρώ, αλλά τα έργα ακόμα βρίσκονται σε πλήρη ανάπτυξη και έχουν δρόμο να διανύσουν, ενώ για τον τερματικό σταθμό της Μίκρας, δεν υπάρχει ακόμα ούτε σχέδιο, ούτε σύμβαση. Αντίστοιχα για τις διανοίξεις στην επέκταση της Καλαμαριάς, τα πράγματα μένουν στάσιμα λόγω απαλλοτριώσεων και το έργο της επέκτασης πολύ δύσκολα θα ολοκληρωθεί εντός του 2025.

Το φωτογραφικό υλικό που παρουσιάζουμε, μετά την αυτοψία που κάναμε στο σταθμό της Νέας Ελβετίας, επισκεπτόμενοι το χώρο, αμέσως μετά τη συνέντευξη Τύπου, είναι αποκαλυπτικό. Στην κεντρική φωτογραφία, αλλά και σε όσες ακολουθούν, είναι σαφές ότι ακόμα ο τερματικός σταθμός έχει αρκετή δουλειά και πως τα συνεργεία πρέπει να δώσουν μάχη με το χρόνο για να τον παραδώσουν ολοκληρωμένο. Τα έργα για τη  διάνοιξη της οδού Ψελλού είναι σε εξέλιξη όπως και τα έργα διαμόρφωση του περιβάλλοντα χώρου παρότι ο σταθμός, στο υπόγειο μέρος του, είναι πανέτοιμος.

Στο εργοτάξιο της Νέας Ελβετίας

Οι κ.κ. Σταικούρας και Ταχιάος απέφυγαν να δώσουν σαφείς απαντήσεις αν θα είναι ολοκληρωμένος, αλλά ξεκαθάρισαν ότι σε κάθε περίπτωση ο τερματικός σταθμός της Νέας Ελβετίας, θα δοθεί προς χρήση, αφήνοντας να εννοηθεί ότι θα παραδοθεί στο επιβατικό κοινό, ακόμα και αν οι εργασίες συνεχίζονται.

Σε ότι αφορά τις επεκτάσεις, παρότι ο Ν. Ταχιάος παρατήρησε ότι «η κριτική μεταφέρεται πλέον από τη βασική γραμμή στις επεκτάσεις», δεν είχε κάτι συγκεκριμένο να πει για τα χρονοδιαγράμματα και τις χρηματοδοτήσεις οι οποίες είναι υπό αναζήτηση, διότι όπως σημείωσε ο υφυπουργός, και η Ε.Ε. πλέον δεν δίνει βάρος στο θέμα των υποδομών.

Ωστόσο επανέλαβε ότι η επέκταση προς την Καλαμαριά θα παραδοθεί το β’ εξάμηνο του 2025, αποδίδοντας τις όποιες δυσκολίες στις «πέντε διαφορετικές εργολαβίες που είναι σε εξέλιξη» και οι οποίες, όπως ανέφερε και ο Ν. Κουρέτας, πρέπει να «συντονιστούν και να κουμπώσουν μεταξύ τους». Ξεκαθάρισε πάντως πως η προτεραιότητα της κυβέρνησης δεν είναι η επέκταση προς το αεροδρόμιο, αλλά η βορειοδυτική γραμμή Ευόσμου – Χαριλάου.

Ο χρησμός Σταϊκούρα και η τιμή του εισιτηρίου στο 1,1 ευρώ;

Σε ότι αφορά την τιμή του εισιτηρίου, σε ερώτηση της Parallaxi, ο υπουργός Μεταφορών και Υποδομών Χρήστος Σταικούρας όπως και ο υφιστάμενος του υφυπουργός Νίκος Ταχιάος, επέμειναν στη σιωπή και δεν άνοιξαν τα χαρτιά τους.

Ο Χρήστος Σταικούρας μάλιστα απάντησε με ένα χρησμό λέγοντας πως “το αντίτιμο του εισιτηρίου θα είναι αντίστοιχο και ανάλογο των παρεχόμενων υπηρεσιών της πιο σύγχρονης γραμμής μετρό”, κάνοντας λόγω και για τα 110 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία που προμηθεύτηκε ο ΟΑΣΘ.

Ερμηνεύοντας τα παραπάνω, και με δεδομένο ότι ήδη οι διάφορες διαρροές και τα σενάρια αναφέρονται σε μία τιμή που θα κυμαίνεται από 90 λεπτά έως 1,10 ευρώ, είναι προφανές ότι η κυβέρνηση θα επιλέξει το 1,10 ευρώ προκειμένου να ενισχύσει τα εισερχόμενα έσοδα από τη κίνηση του μετρό.

Μένει βέβαια να είναι όλα έτοιμα και τα συστήματα του Μετρό να λειτουργούν κανονικά από τις 30 Νοεμβρίου και μετά, διότι μετά από 18 χρόνια, η λειτουργία του μετρό Θεσσαλονίκης ακούγεται… ως θαύμα.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα