Σε νέες «δύσβατες» διαδρομές, η λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης;

Ταχιάος: Ξεκινάμε δοκιμαστικά τον Απρίλιο – Μυλόπουλος: Η απευθείας ανάθεση αντίκειται στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς    

Φίλιππος Δεργιαδές
σε-νέες-δύσβατες-διαδρομές-η-λειτου-980446
Φίλιππος Δεργιαδές

Σε περίοδο νέων «δύσβατων διαδρομών» ενδεχομένως να εισέρθει το Μετρό Θεσσαλονίκης, μετά την απόφαση της κυβέρνησης να προχωρήσει σε απευθείας ανάθεση της λειτουργίας του στην κοινοπραξία που κατασκευάζει το έργο, ζήτημα που ενδεχομένως να προκαλέσει αντιδράσεις από την Ευρωπαϊκή Ένωση, από την οποία χρηματοδοτείται κατά 75%.

Να θυμίσουμε ότι με την τροπολογία αυτή «παρέχεται (άρθρο 12) η δυνατότητα κατ’ εφαρμογή των άρθρων 132 και 156 του ν. 4412/2016 (Α’ 147), ανάθεσης από την ΑΤΤΙΚΟ ΜΕΤΡΟ ΑΕ, υπηρεσιών λειτουργίας και συντήρησης του δικτύου του Μετρό Θεσσαλονίκης (Βασικό Έργο και Επέκταση προς Καλαμαριά) στον Ανάδοχο του Βασικού Έργου για χρονικό διάστημα δύο (2) ετών με δυνατότητα προαίρεσης για ένα (1) ακόμη έτος, αμέσως μετά την περίοδο κατασκευής του».

Συνεπώς η κοινοπραξία Άκτωρ – SALINI IMPREGILO – HITACHI Rail STS, που έχει αναλάβει την κατασκευή του Μετρό, θα αναλάβει και τη λειτουργία του για τρία χρόνια. Στο διάστημα αυτό, θα προχωρήσει και ο ανοιχτός για τη λειτουργία και συντήρηση του Μετρό, έργο που αποτιμάται κοντά στα 300 εκατομμύρια και για το οποίο έχουν δείξει ενδιαφέρον πολυεθνικές εταιρίες, από την Ιταλία, την Ισπανία, την Ιαπωνία και την Ελλάδα.

Ωστόσο, αυτή η εξέλιξη δημιουργεί συνθήκες αθέμιτου ανταγωνισμού καθώς η κοινοπραξία που θα αναλάβει τη λειτουργία για 3 χρόνια, θα έχει το προβάδισμα έναντι των άλλων μνηστήρων του έργου, ενώ υπάρχει ο κίνδυνος, η απευθείας ανάθεση να καταπέσει στα ευρωπαϊκά δικαστήρια, μετά από προσφυγή, πιθανά από κάποια από τις ενδιαφερόμενες εταιρίες.

Από την κυβέρνηση υποστηρίζουν ότι τέτοιο κίνδυνος δεν υπάρχει καθώς η κοινοπραξία που θα αναλάβει την λειτουργία του Μετρό Θεσσαλονίκης, δεν θα εμπλακεί στο εμπορικό κομμάτι της λειτουργίας, δηλαδή θα περιοριστεί μόνο στα της λειτουργίας και συντήρησης και όχι στην διαμόρφωση και είσπραξη του εισιτηρίου.

 Ταχιάος: Τον Απρίλιο ξεκινούν τα δοκιμαστικά δρομολόγια, τηρούμε το χρονοδιάγραμμα

Ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό, Νίκος Ταχιάος, υποστηρίζει ότι το Μετρό Θεσσαλονίκης, μετά και την ολοκλήρωση των απαραίτητων εργασιών στον σταθμό Βενιζέλου, είναι σε θέση να ξεκινήσει δοκιμαστικά δρομολόγια τον Απρίλιο.

Όπως αναφέρει, αυτή την περίοδο «εγκαθίσταται όλα τα συστήματα για τη αυτόματη λειτουργία του Μετρό. Μάλιστα γίνονται δοκιμές αυτή τη στιγμή, από το αμαξοστάσιο μέχρι το Σιντριβάνι. Τα τρένα στο διπλό track κινούνται κανονικά. Από το Σιντριβάνι μέχρι το Σιδηροδρομικό Σταθμό, η κίνηση τους θα ξεκινήσει τις πρώτες ημέρες Απριλίου».

Για το σταθμό Βενιζέλου, σημειώνει πως «ακόμα τώρα περνάνε την σιδηροδρομική επιδομή, μένει να κατασκευαστεί το 40% της πλάκας -1 όπου θα επανατοποθετηθούν τα αρχαία και μέχρι τον Σεπτέμβριο θα έχουμε έτοιμες και τις εισόδους, που δεν μας δεσμεύουν. Δηλαδή αυτά που είναι απολύτως απαραίτητα για το σταθμό, τελειώνουν μέχρι τον Απρίλιο», ενώ επισημαίνει πως «στη Βενιζέλου οι μόνες κατασκευαστικέ εκκρεμότητες ουσιαστικά που υπάρχουν, είναι οι είσοδοι, οι οποίες όμως δεν επηρεάζουν τη λειτουργία του».

Για τη λειτουργία του αυτόματου συστήματος πλοήγησης των τρένων, αναφέρει πως «είναι θέμα των Ιταλών, και το χρονοδιάγραμμα συμβατικά μιλάει μέχρι το τέλος του 2023», ενώ σχετικά με την σύμβαση ανάθεσης, όπως υπογραμμίζει  «αρμόδιο είναι το υπουργείο Μεταφορών και η κυβέρνηση η οποία θα αναλάβει την πρωτοβουλία της νομοθετικής ρύθμισης. Δεν είναι έργο της Αττικό Μετρό.

Ο διαγωνισμός και το πώς οργανώνονται οι μεταφορές είναι ζητήματα του υπουργείου Μεταφορών, ο καταλογισμός δεν είναι στην Αττικό Μετρό».

Σχετικά δε με το εισιτήριο, όπως αναφέρει, «σε ότι αφορά το εισιτήριο, που θα συνδεθεί με τον ΟΑΣΘ, να τονίσω ότι είναι κρατικό, δηλαδή δεν θα οριστεί από τον ανάδοχο, ούτε θα εξαρτηθεί από τον διαγωνισμό. Είναι θέμα κρατικό και θα οριστεί από το κράτος. Η εταιρία που θα αναλάβει τη λειτουργία για την τριετία,  θα έχει την αρμοδιότητα μόνο να φορτίζει τα μηχανάκια με τα χαρτάκια ή να λειτουργεί την πλατφόρμα για να πάρει κανείς ηλεκτρονικά τα εισιτήρια».

Γιάννης Μυλόπουλος: Γαλλική εταιρία θα προσφύγει στα Ευρωπαϊκά δικαστήρια   

 Ωστόσο ο πρώην πρόεδρος της Αττικό Μετρό και πρώην πρύτανης του ΑΠΘ, Γιάννης Μηλόπουλος, θεωρεί ότι αυτό το «κόλπο» της απευθείας ανάθεσης, λόγω της δυσχέρειας με τον διαγωνισμό, δεν θα γίνει αποδεκτό από την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία συμβάλει στην χρηματοδότηση του κατά 75%.

«Αν συνεχίσουν την απευθείας ανάθεση θα υπάρξει πρόβλημα από τα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Το συγκεκριμένο έργο του Μετρό Θεσσαλονίκης, έχει χρηματοδοτηθεί κατά 75%, από τρία χρηματοδοτικά πρωτόκολλα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και δεν θα το αφήσουν να παρανομήσει», τονίζει και υποστηρίζει πως η απευθείας αφορά και την εμπορική λειτουργία και πως η πρόσφατη τροπολογία συνιστά παρανομία.

«Αν αναθέσουν τη λειτουργία, τα δοκιμαστικά μπορούν να αρχίσουν, και γι αυτό παρακάμπτουν την διαγωνιστική διαδικασία και πάνε σε απευθείας ανάθεση. Δεν θα είναι έτοιμοι διότι αυτό είναι παράνομο και αντίκειται στους ευρωπαϊκούς κανονισμούς. Απευθείας ανάθεση εμπορικής λειτουργίας απαγορεύεται», τονίζει και εξηγεί πως «το «τρικ» της κυβέρνησης είναι σαν να δίνουν μία επιπλέον σύμβαση κατασκευής στον εργολάβο. Κάθε επιπλέον κατασκευαστική εργολαβία που προκύπτει, όπως ήταν η Βενιζέλου, πράγματι είναι νόμιμο το ελληνικό δημόσιο, η Αττικό Μετρό, να κάνει μία επέκταση της αρχικής σύμβασης για να υλοποιηθεί. Την ανάθεση λοιπόν την προωθούν βάσει αυτής της νομοθεσίας. Μόνο που εδώ, δεν αναθέτουν κατασκευαστικό έργο, αλλά έργο εμπορικής λειτουργίας, που το έργο της εμπορικής λειτουργίας, σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, πρέπει να περάσει από ανοιχτό διαγωνισμό».

«Οι πληροφορίες μου αναφέρουν ότι υπάρχει γαλλική εταιρία, η οποία είναι έτοιμη να καταθέσει προσφυγή στα ευρωπαϊκά δικαστήρια. Αυτό σημαίνει ότι το έργο μπορεί να σταματήσει για δύο χρόνια», σημειώνει και προσθέτει πως για να λειτουργήσει το αυτόματο μετρό της πόλης, θα χρειαστούν 18 μήνες δοκιμαστικά δρομολόγια, γεγονός που ακυρώνει το χρονοδιάγραμμα για το τέλος του 2023.

«Δηλαδή και αύριο το πρωί να αναθέσουν στον ΑΚΤΩΡΑ τη λειτουργία, χρειάζεται να δοκιμάσουν αυτά τα αυτόματα συστήματα» τονίζει.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα