Στρέλλα: Η ΕΛΣ προκηρύσσει νέα ακρόαση για ρόλους διεμφυλικών γυναικών
Γιώργος Ιατρού: «Είναι σημαντική η ρωγμή που άνοιξε για το ζήτημα της τρανς ορατότητας κι ελπίζω η συζήτηση να μη μείνει εκεί»
H Εθνική Λυρική Σκηνή προκηρύσσει νέα ακρόαση για ερμηνεύτριες για τις ανάγκες του έργου «Στρέλλα», που θα παρουσιαστεί τον Ιανουάριο – Φεβρουάριο 2023. Η ακρόαση θα πραγματοποιηθεί τη Δευτέρα 31 Οκτωβρίου 2022 στην Εναλλακτική Σκηνή της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ (Λ. Συγγρού 364) και ώρες 17:00 – 20:00.
Όπως αναφέρει η ανακοίνωση της ΕΛΣ, η ακρόαση γίνεται για την επιλογή και των τριών ρόλων διεμφυλικών γυναικών του έργου (Στρέλλα, Μαίρη, Βίλμα) και απευθύνεται σε διεμφυλικές γυναίκες ερμηνεύτριες οποιασδήποτε φωνητικής κατηγορίας και ηλικίας με υποκριτικές και φωνητικές ικανότητες. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, το τελικό μουσικό κείμενο της παράστασης θα προσαρμοστεί ανάλογα με το φωνητικό προφίλ των επιλεγμένων καλλιτεχνών. Βασικές γνώσεις μουσικής θα είναι βοηθητικές.
Οι συμμετέχουσες καλούνται να ερμηνεύσουν ένα τραγούδι επιλογής τους από οποιοδήποτε είδος μουσικής και προαιρετικά ένα απόσπασμα λυρικού ή κλασικού τραγουδιού. Επίσης, θα κληθούν να ερμηνεύσουν το μικρό απόσπασμα του έργου που θα τους αποσταλεί ηλεκτρονικά μετά την κατάθεση της αίτησης ακρόασης. Για τις ανάγκες της εκμάθησης του αποσπάσματος αυτού, η ΕΛΣ θα δώσει στις συμμετέχουσες που το επιθυμούν τη δυνατότητα μιας ωριαίας συνάντησης μουσικής προετοιμασίας με συνεργάτες της μέχρι και την Τετάρτη 26 Οκτωβρίου 2022.
Όπως επισημαίνεται στην ανακοίνωση, η επιτροπή ακρόασης έχει τη διακριτική ευχέρεια να συντομεύσει την ακροαματική διαδικασία, ενώ η ακρόαση ενδέχεται να βιντεοσκοπηθεί για αρχειακούς λόγους. Για τις υποψήφιες που διαμένουν στο εξωτερικό ή στην επαρχία και δεν δύνανται να έχουν φυσική παρουσία, θα επιτραπεί η συμμετοχή τους διαδικτυακά μέσω συγκεκριμένης πλατφόρμας στις μέρες και ώρες που προκηρύσσεται η ακρόαση.
Οι ενδιαφερόμενες θα πρέπει να συμπληρώσουν την αντίστοιχη αίτηση, καθώς και τη δήλωση συγκατάθεσης και να προσκομίσουν βιογραφικό σημείωμα με φωτογραφία, από την επίσημη ιστοσελίδα της ΕΛΣ (κατηγορία ΝΕΑ – ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΕΙΣ). Η δήλωση συγκατάθεσης θα πρέπει να συμπληρωθεί από τις ενδιαφερόμενες αφού συμβουλευτούν την πολιτική Βιογραφικών της ΕΛΣ.
Οι επιτυχούσες και οι αντίστοιχοι ρόλοι θα ανακοινωθούν στην ιστοσελίδα της ΕΛΣ. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, η ΕΛΣ δεσμεύεται για την τήρηση απόλυτης εχεμύθειας ως προς τα προσωπικά δεδομένα των αιτουσών. Πρόσβαση στις αιτήσεις θα έχουν αποκλειστικά τα απαραίτητα πρόσωπα εντός της ΕΛΣ που έχουν εξουσιοδότηση για αυτό και κανένας τρίτος.
Η παρούσα προκήρυξη αντικαθιστά την ανακοίνωση της 29ης Σεπτεμβρίου 2022 και ως εκ τούτου η ακρόαση που ήταν προγραμματισμένη για τις 14 Οκτωβρίου αναβάλλεται και μετατίθεται. Η υποβολή αιτήσεων γίνεται στο Πρωτόκολλο της ΕΛΣ (ΚΠΙΣΝ – Συγγρού 364, 17674 Καλλιθέα, όροφος 5Α), Δευτέρα-Παρασκευή, από 8:00 έως 14:30 ή ηλεκτρονικά στη διεύθυνση: [email protected]. Η τελική προθεσμία υποβολής αιτήσεων είναι την Τρίτη 25 Οκτωβρίου, στις 14.30.
Γιώργος Ιατρού: «Είναι σημαντική η ρωγμή που άνοιξε για το ζήτημα της τρανς ορατότητας κι ελπίζω η συζήτηση να μη μείνει εκεί»
Ο βαρύτονος Γιώργος Ιατρού και δημιουργός της drag queen περσόνας Νίνα Νάη, μέσα από μία ανάρτηση στο προσωπικό του προφίλ στο Facebook, μοιράστηκε ορισμένες σκέψεις του σχετικά με το γεγονός ότι του είχε αρχικά προταθεί ρόλος στην όπερα «Στρέλλα» από την Εθνική Λυρική Σκηνή. Ευχόμενος καλή επιτυχία στην ακρόαση και στην παραγωγή τονίζει ότι αυτό που γίνεται «είναι πολύ σημαντικό» και «θα στηρίξω με όποιον τρόπο μπορώ».
«Αγαπημέν@ φίλ@, στα πλαίσια της συζήτησης που έχει ανοίξει αυτές τις μέρες για την όπερα Στρέλλα θέλω να μοιραστώ κάποιες θέσεις και σκέψεις μου. Από την πρώτη στιγμή που μου προτάθηκε αυτός ο ρόλος έθεσα το ερώτημα αν υπάρχει τρανς γυναίκα για να την ερμηνεύσει και ξεκαθάρισα ότι αν βρεθεί στο μέλλον θα παραιτηθώ. Εν όψει της απόφασης της ΕΛΣ να ανοίξει η ακρόαση και για τον πρωταγωνιστικό ρόλο, ενημέρωσα την παραγωγή ότι είμαι διαθέσιμος να αναλάβω κάποιον άλλο χαρακτήρα ή να βοηθήσω σε οποιοδήποτε στάδιο της δημιουργίας» γράφει, αρχικά, ο ίδιος. Αργότερα, ο Γιώργος Ιατρού αναφέρει ότι «ως αποκλειστικά εργαζόμενος στην τέχνη είναι σημαντικό να μπορώ να βιοπορίζομαι από την όπερα και το θέατρο, ιδίως μετά το πλήγμα που έχουμε υποστεί, γενικώς, τα τελευταία χρόνια και ειδικά τα εργαζόμενα στην τέχνη άτομα».
«Ως κουήρ άτομο που προσπαθεί να σπάσει τα έμφυλα στερεότυπα στην όπερα -εξού και η δημιουργία της ντραγκ περσόνας μου που τραγουδάει ως βαρύτονος- κι έχοντας περάσει μεγάλες δυσκολίες και αποκλεισμούς λόγω αυτού, θεωρώ ότι με τη στάση μου και καλλιτεχνικά και πολιτικά προωθώ την συζήτηση και συμβάλλω στην προβολή ζητημάτων της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας. Είναι σημαντική η ρωγμή που άνοιξε για το ζήτημα της τρανς ορατότητας κι ελπίζω η συζήτηση να μην μείνει εκεί. Πιστεύω πως είναι σημαντικό τα τρανς και κουήρ άτομα να έχουν πρόσβαση σε όλους τους ρόλους και όχι μόνο σε αυτούς που είναι βιωματικοί όπως επίσης να υπάρχει πρόσβαση στην καλλιτεχνική εκπαίδευση, γιατί από εκεί ξεκινάει η αδυναμία εύρεσης καλλιτεχν@ν» συνεχίζει.
«Σε προσωπικό επίπεδο νιώθω αυτές τις μέρες ότι μου έχουν αποδοθεί χαρακτηριστικά κανονικότητας τα οποία εγώ δεν αναγνωρίζω στην ύπαρξη μου. Καταλαβαίνω την πρόθεση της κατάταξης ώστε να συνεννοούμαστε αλλά αυτό είναι συχνά άδικο γιατί για εμένα η πραγματικότητα είναι διαφορετική. Προφανώς και δεν έχω το βίωμα μίας τρανς γυναίκας, αλλά έχω ένα προσωπικό βίωμα και η ταμπέλα που μου αποδίδεται θεωρώ ότι είναι απλούστευση της έμφυλης ταυτότητας και της πραγματικότητάς μου. Τέλος, θέλω να πω ότι αυτή η διαδικασία -κι αν έγινε με κάπως βίαιο τρόπο, σαν να μου επιβάλλεται κάποιου είδους outing- με βοήθησε κι εμένα να καταλάβω πολλά για τον εαυτό μου και νιώθω πιο ολοκληρωμένος ως άνθρωπος και ως καλλιτέχνης» καταλήγει.