Τέμπη – δικαστικός εμπειρογνώμονας: «Δεν βρήκα νομοθεσία πυρασφάλειας για τα τρένα»
Πλέον η έρευνα, βρίσκεται στα χέρια του εφέτη ανακριτή, ο οποίος έχει παραλάβει το σύνολο της ογκωδέστατης δικογραφίας.
Νέα ερωτήματα μετά τη μοιραία σύγκρουση των τρένων στα Τέμπη έρχονται στο φως, την ώρα που συνεχίζονται οι έρευνες για την απόδοση ευθυνών.
Πλέον η έρευνα, βρίσκεται στα χέρια του εφέτη ανακριτή, ο οποίος έχει παραλάβει το σύνολο της ογκωδέστατης δικογραφίας, ώστε να τη μελετήσει σε βάθος, καθώς η υπόθεση κρίνεται πολύπλοκη με πολλές παραμέτρους. Στόχος της διαδικασίας είναι οι δικαστικές Αρχές να οδηγηθούν στα αίτια του σιδηροδρομικού δυστυχήματος και να καταλογιστούν οι ευθύνες στο σύνολό τους .
Ο Γιώργος Περιβολιώτης, Δικαστικός εμπειρογνώμονας μίλησε για τους διαλόγους πριν το δυστύχημα στα Τέμπη που ήρθαν στο φως της δημοσιότητας, τονίζοντας ότι «όλες οι συμπεριφορές, οι ενέργειες έχουν ένα κοινό χαρακτηριστικό, τον ανθρώπινο παράγοντα, που δεν είναι η αιτία του δυστυχήματος, αλλά η αφορμή» όπως είπε.
Ο κ. Περιβολιώτης υποστήριξε ακόμη ότι «δεν εξασφαλίζεται (από ανθρώπινο παράγοντα) η ασφάλεια ενός μέσου όπως είναι το τρένο. Πως θα έπρεπε να εξασφαλιστεί; Δεν θα πω κάτι καινούργιο. Το έχουν πει ήδη οι εργαζόμενοι πολύ καιρό πριν, με ανακοινώσεις. Έπρεπε να υπάρχουν οι αυτόματες ασφαλιστικές πλέον δικλείδες, δηλαδή δικλείδες οι οποίες δεν έχουν να κάνουν μόνο με τον ανθρώπινο παράγοντα, αλλά ενεργούν από μόνες τους, έτσι ώστε εάν υπάρξει το πρόβλημα, το λάθος, οι λάθος κινήσεις του όποιου σταθμάρχη και των όποιων επιθεωρητών να είναι σε θέση, είτε να αποτρέψουν είτε να περιορίσουν τα αποτελέσματα αυτών των λαθών», επισήμανε μιλώντας στην ΕΡΤ.
Ο δικαστικός εμπειρογνώμονας ωστόσο έφερε στο προσκήνιο νέες πτυχές μετά την τραγωδία των Τεμπών, μιλώντας για τον φωτισμό ασφαλείας και τις διαδικασίες απεγκλωβισμού.
«Προσπαθούσαν να απεγκλωβιστούν από τα τελευταία βαγόνια που δεν είχαν εκτροχιαστεί, ανάβανε οι επιβάτες τους φακούς των κινητών. Φωτισμό ασφαλείας δεν έχουν τα τρένα, δεν έπρεπε να έχουν; Οι πόρτες μετά από μία σύγκρουση ανοίξανε εύκολα, έπρεπε να ανοίξουν; Υπήρχε διαδικασία απεγκλωβισμού αυτών των ανθρώπων;» σημείωσε χαρακτηριστικά.
Μετά όπως είπε, έψαξα και κάτι παραπάνω. «Δεν βρήκα νομοθεσία πυρασφάλειας για τα τρένα και για τις σήραγγες για τα τρένα. Νομίζω ότι δεν υπάρχει».
Η επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου
Από την πλευρά του, ο μηχανοδηγός Γιώργος Μανώλης, μηχανοδηγός μίλησε για την επανεκκίνηση του σιδηροδρόμου ενώ επεσήμανε ότι οι ίδοι είχαν επισημάνει και είχαν κοινοποιήσει σε όλους τους αρμόδιους φορείς ότι «αφού δεν υπάρχουν συστήματα ασφαλείας, κάποια στιγμή θα γίνει το λάθος, θα γίνει» .
Ο κ. Μανώλης διευκρίνισε ότι «είναι πολύ πιθανό και συμβαίνει να μιλήσεις και με τον συνάδελφο που είναι απέναντι. Έτσι για να έχεις το κεφάλι σου ήσυχο. Ο σιδηρόδρομος πως δουλεύει αυτή τη στιγμή; Βασιζόμενος πάνω στον Γενικό Κανονισμό Κυκλοφορίας, ο οποίος πρέπει να τηρείται από όλους αυστηρά και απαρέγκλιτα. Από ‘κει και πέρα καταλαβαίνετε ότι μετά από αυτό το γεγονός υπάρχει μια επιπλέον ανασφάλεια και μια υποχώρηση στις σχέσεις εμπιστοσύνης που μπορεί να υπάρχουν αυτή τη στιγμή και μεταξύ όσων συνεργαζόμαστε στο σιδηρόδρομο».
Αναφορικά με τον χρόνο επανεκκίνησης του σιδηροδρόμου, υπογράμμισε: «Θα πρέπει τουλάχιστον μέχρι να υλοποιηθούν όλα αυτά τα οποία δεν έχουν υλοποιηθεί μέχρι σήμερα, κατά την άποψή μας, τουλάχιστον να υπάρξουν συγκεκριμένες δεσμεύσεις πια. (…) Και δεύτερον, πώς θα λειτουργήσουμε μέχρι τότε ώστε να αισθανθούμε και εμείς οι μηχανοδηγοί και το υπόλοιπο προσωπικό ασφαλείς;».