Τέμπη: Οι δραματικοί διάλογοι της τραγωδίας και οι νέες σοβαρές καταγγελίες

Στέλνουν ψυκτικούς για βλάβες στη σηματοδότηση, καταγγέλλουν εργαζόμενοι

Parallaxi
τέμπη-οι-δραματικοί-διάλογοι-της-τραγ-981893
Parallaxi

Ήταν 1η Μαρτίου, όταν ο κόσμος άνοιγε τα μάτια του το πρωί για να ακούσει τη φρικτή είδηση της σύγκρουσης των τρένων στα Τέμπη.

Μία εβδομάδα μετά, οι οικογένειες θρηνούν τα παιδιά τους, το ΑΠΘ μετρά νεκρούς φοιτητές και όλη η Ελλάδα ζητά να αποδοθούν οι πραγματικές ευθύνες της τραγωδίας.

Ο μοιραίος σταθμάρχης Λάρισας, στη βάρδια του οποίου έγινε η σύγκρουση, προφυλακίστηκε με τη σύμφωνη γνώμη Εισαγγελέα και Ανακριτή, ωστόσο η Δικαιοσύνη αναζητά κι άλλους υπευθύνους.

Από την 28η Φλεβάρη, έρχονται συνεχώς στο «φως» ντοκουμέντα λίγο πριν από την σύγκρουση όσο και μετά.

Χθες, δημοσιοποιήθηκε ντοκουμέντο από την αντίδραση του σταθμάρχη όταν πληροφορήθηκε το δυστύχημα.

Ειδικότερα, στο ντοκουμέντο, που παρουσίασε το protothema, καταγράφεται η συνομιλία του Σταθμάρχη Λάρισας με τον Ρυθμιστή κυκλοφορίας που βρίσκεται στην Αθήνα.

Στις 23:41, έχουν ενημερωθεί από την Πυροσβεστική ότι υπάρχει σύγκρουση δύο τρένων. Ο Ρυθμιστής Κυκλοφορίας καλεί εκ νέου τη Λάρισα, γνωρίζοντας τι έχει συμβεί, ρωτώντας τον αν το έδιωξε από την άνοδο το τρένο.

Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι; Ρυθμιστής Κυκλοφορίας (Αθήνα): Βασίλη; Σταθμάρχης Λάρισας: Ελα Ρυθμιστής Κυκλοφορίας (Αθήνα): Το 62 από που το έδιωξες; Σταθμάρχης Λάρισας: εεε; Ρυθμιστής Κυκλοφορίας (Αθήνα): Από πού το έδιωξες το 62; Σταθμάρχης Λάρισας: Στη γραμμή ανόδου κανονικά Ρυθμιστής Κυκλοφορίας (Αθήνα): Γιατί αυτοί λένε ότι έχει γίνει εμπορικό με… τέτοιο… έχει γίνει σύγκρουση Σταθμάρχης Λάρισας: ΑΜΑΝ! Ρυθμιστής Κυκλοφορίας (Αθήνα): Πότε έγινε αυτό; Σταθμάρχης Λάρισας: Καλώς, δε ξέρω. Οτι και να σας πω… Ρυθμιστής Κυκλοφορίας (Αθήνα): Ανοδο δεν το έστειλες; Σταθμάρχης Λάρισας: Ναι Ρυθμιστής Κυκλοφορίας (Αθήνα): Και η άλλη κάθοδο. Έγινε

Σε ένα ακόμα βίντεο ντοκουμέντο που έφερε στη δημοσιότητα το MEGA, 20 λεπτά πριν από την τραγωδία έγινε ένα ακόμα λάθος με τρένο με τον σταθμάρχη να παρουσιάζει ως δικαιολογία στον προϊστάμενό του ότι «φλάσαρε το κλειδί».

Το λάθος του αφορά σε δρομολόγιο του προαστιακού από Θεσσαλονίκη προς Λάρισα.

Το τρένο μπαίνει στον σταθμό της Λάρισας σε λάθος ράγα και ο μηχανοδηγός αντιλαμβάνεται τι συμβαίνει. Έτσι, ο ίδιος κάνει συγκεκριμένες ενέργειες, το γυρίζει πίσω ουσιαστικά και αποφεύγεται μια σύγκρουση.

Σε αυτό το βίντεο ντοκουμέντο ακούγεται ο μηχανοδηγός του προαστιακού να ρωτά συνεχώς τον σταθμάρχη της Λάρισας γιατί του έδωσε την εντολή το τρένο να κάνει οπισθοπορεία.

Ώρα 22:48 28/02/2023:

Λάρισα, σου μιλάει ο προϊστάμενος του 2597. Γιατί κάνουμε οπισθοπορεία;

Ο μηχανοδηγός του προαστιακού δεν παίρνει απάντηση και επιμένει να πάρει απάντηση με νέα ερώτηση:

Λάρισα, σου μιλάει ο προϊστάμενος του 2597. Γιατί κάνουμε οπισθοπορεία; Για να ενημερώσω την υπηρεσία μου.

Λίγα μέτρα πιο κάτω από το σημείο που βρισκόταν ο προαστιακός, είναι το μοιραίο κλειδί 118.

Το τρένο αυτό, δηλαδή ο προαστιακός 2597, έχει έρθει με κατεύθυνση τη Λάρισα και φαίνεται να υπάρχει κάποιο πρόβλημα που ο σταθμάρχης για να το αντιμετωπίσει, έχει ζητήσει από τον μηχανοδηγό του 2597 να περιμένει. Το μοιραίο Intercity με προορισμό τη Θεσσαλονίκη, ακολουθούσε.

Ο σταθμάρχης Λάρισας δεν απαντά και έτσι ο μηχανοδηγός του προαστιακού κάνει νέα ερώτηση:

Ο σταθμάρχης της Λάρισας μπορεί να ενημερώσει τον παριστάμενο του 2597 για τη διαδικασία της οπισθοπορείας.

Σε αυτό το σημείο, και σύμφωνα με το βίντεο ντοκουμέντο του MEGA, ο 59χρονος σταθμάρχης ακούγεται να απαντά: «Φλασάρησε ένα κλειδί», που σημαίνει ότι εντόπισε πρόβλημα στο μοιραίο κλειδί.

Στέλνουν ψυκτικούς για βλάβες στη σηματοδότηση

Με …ψυκτικούς και διάφορες άλλες ειδικότητες τεχνιτών άσχετες με το αντικείμενο είχε αποφασίσει η διοίκηση του ΟΣΕ να αποκαθιστά τις βλάβες ακόμα και σε Αυτόματα Συστήματα Ισόπεδων Διαβάσεων (ΑΣΙΔ) καθώς οι καταγγελίες που βγαίνουν στο φως για το ξεχαρβάλωμα του σιδηροδρόμου δεν έχουν τέλος.

Όπως καταγγέλλουν οι εργαζόμενοι στο «Εθνος» για τις διαβάσεις του δικτύου από τον Πειραιά μέχρι και τη Χαλκίδα αυτή τη στιγμή υπάρχει μόνον ένας τεχνίτης για αποκατάσταση βλαβών, ο οποίος θα βγει στη σύνταξη σε ένα χρόνο, ενώ για περίπου 98 διαβάσεις από τον Πύργο μέχρι το Λιανοκλάδι η ευθύνη πέφτει σε έναν μόνιμο και δύο εργαζομένους με μπλοκάκια. Οι εργαζόμενοι με μπλοκάκι μάλιστα δεν έχουν δικαίωμα ούτε να οδηγήσουν τα αυτοκίνητα του Οργανισμού βάσει της σύμβασής τους και έτσι ή πρέπει να το κάνουν παράτυπα ή να …βρουν οδηγό.

«Με απλά λόγια, η Διοίκηση του ΟΣΕ τοποθετεί για παράδειγμα έναν ψυκτικό, έναν εφαρμοστή, έναν ηλεκτρολόγο, να προβεί σε αποκατάσταση βλάβης σε σηματοδότηση ΑΣΙΔ και ηλεκτροκίνητων αιχμών. Το δόγμα της διοίκησης άλλωστε μετά την τεράστια έλλειψη προσωπικού είναι το “όλοι”. Αντί η Διοίκηση του ΟΣΕ να πιέσει το Υπουργείο για προσλήψεις βάζει στο μίξερ συναδέλφους, για να τους στύψει και να βγάλουν ένα “άνοστο χυμό”», ανέφεραν οι εργαζόμενοι.

Προειδοποιούσαν μάλιστα ότι με αυτήν την απόφαση «τίθεται τεράστιο θέμα ασφάλειας κυκλοφορίας διότι εντέλλεται προσωπικό να προβεί σε ενέργειες αποκατάστασης βλαβών πού δεν είναι στην ειδικότητά του».

Η υποστελέχωση του Οργανισμού είναι κοινό μυστικό εδώ και χρόνια καθώς δεν έχουν γίνει μαζικές προσλήψεις εδώ και δεκαετίες ολόκληρες. Είναι χαρακτηριστικό ότι από τις 2.100 θέσεις του οργανογράμματος, σήμερα καλύπτονται οι 730, ενώ οι ρυθμοί αποχώρησης με συνταξιοδότηση είναι 10 – 12 άτομα το μήνα, γεγονός το οποίο εξηγείται από τον αυξημένο μέσο όρο ηλικίας των απασχολουμένων στον ΟΣΕ που φτάνει τα 55 έτη.

Την ίδια στιγμή μόλις πρόσφατα 160 εκπαιδευμένοι φύλακες απομακρύνθηκαν από τον Οργανισμό καθώς οι συμβάσεις τους αφέθηκαν να λήξουν χωρίς να ανανεωθούν προκειμένου να αντικατασταθούν από ανεκπαίδευτους security. Κι αυτό παρά το γεγονός ότι τον Δεκέμβριο του 2021 είχαν συμβεί δύο θανατηφόρα δυστυχήματα σε σιδηροδρομική διάβαση στο κέντρο της Αθήνας όταν ένας άνδρας και μία γυναίκα που επιχείρησαν να διαχίσουν τη διάβαση παρασύρθηκαν από διερχόμενη αμαξοστοιχία και τραυματίστηκαν θανάσιμα στις αφύλακτες διαβάσεις της οδού Κωνσταντινουπόλεως.

Οι συγκεκριμένοι εργαζόμενοι είχαν προσληφθεί μέσω ΑΣΕΠ το 2019 με σύμβαση εξαρτημένης εργασίας ιδιωτικού δικαίου ορισμένου χρόνου, με σκοπό «την κάλυψη αναγκών φύλαξης Ισόπεδων Διαβάσεων και Εγκαταστάσεων του ΟΣΕ» και τη μείωση του έργου που παραχωρείται σε εργολαβικές εταιρίες.

Ωστόσο, η σημερινή διοίκηση του Οργανισμού δεν προχώρησε στην ανανέωση των εν λόγω συμβάσεών τους παρά το γεγονός ότι είχαν εκπαιδευτεί για αυτήν την εργασία.

Και όλα αυτά την ώρα που τα ατυχήματα στις αφύλακτες διαβάσεις συνιστούν τη δεύτερη μεγαλύτερη κατηγορία ατυχημάτων στον ελληνικό σιδηρόδρομο σύμφωνα και με την ετήσια έκθεση ασφαλείας του 2020 της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ).

Ποια μέτρα ανακοινώνει ο Γεραπετρίτης

Σε συνέντευξη τύπου ο υπουργός Επικρατείας και Υποδομών, Γιώργος Γεραπετρίτης θα αναφερθεί σε όσα θα έπρεπε να έχουν γίνει το βράδυ της περασμένης Τρίτης, θα τοποθετηθεί για την υλοποίηση της επίμαχης σύμβασης 717 αναφορικά με την τηλεδιοίκησης και τη φωτοσήμανση, ενώ θα ανακοινώσει και ορισμένες άμεσες παρεμβάσεις, μέχρι να λειτουργήσει πλήρως η τηλεδιοίκηση σε όλο το μήκος του δικτύου.

Ως προς τις άμεσες παρεμβάσεις, στο τραπέζι της συζήτησης έπεσαν όλες τις προηγούμενες μέρες δύο ενδεχόμενα: η διακοπή των δρομολογίων του ΟΣΕ σε ένα μέρος της γραμμής Αθήνα-Θεσσαλονίκη για τουλάχιστον 2 εβδομάδες ή η μείωση των δρομολογίων, με παράλληλη αύξηση των δρομολογίων των ΚΤΕΛ που έχει ήδη δρομολογηθεί. Ένα ακόμα μέτρο για τα τρένα είναι ενδεχομένως η μείωση της ταχύτητας των συρμών, ενώ προς την ενίσχυση των ασφαλιστικών δικλείδων «ψυχολογικά» κρίσιμη θεωρείται η διπλή βάρδια σταθμαρχών, αλλά και η επαναφορά ενός κέντρου ελέγχου κίνησης που υπήρχε και παλαιότερα. Παράλληλα, ο κ. Γεραπετρίτης φέρεται να επεξεργάζεται και ένα σώμα εσωτερικού ελέγχου στον ΟΣΕ.

Ευρύτερα, η κυβέρνηση μελετά επικαιροποιημένα πρωτόκολλα για την επιβίβαση εν γενεί στα μέσα μεταφοράς, ενώ προτεραιότητα είναι η ονομαστικοποίηση όλων των εισιτηρίων. Ακόμα, αναμένεται και τεχνική βοήθεια από την Ευρώπη, κάτι που θα συζητήσει σήμερα σε επαφές που θα έχει με τον απεσταλμένο της Κομισιόν κ. Σμιτ και τον επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων κ. Ντόπελμπαουερ o κ. Γεραπετρίτης, κατόπιν της επικοινωνίας του πρωθυπουργού με την πρόεδρο της Κομισιόν κ. Φον Ντερ Λάιεν.

Όλα τα παραπάνω μέτρα, βεβαίως, είναι στην πραγματικότητα προσωρινά μέχρι την εγκατάσταση του συστήματος τηλεδιοίκησης και φωτοσήμανσης σε όλο το μήκος του σιδηροδρομικού δικτύου, με στόχο αυτό να έχει ολοκληρωθεί, χωρίς άλλες παρατάσεις από την ανάδοχο εταιρία, ως το τέλος του καλοκαιριού.

Στην Αθήνα σήμερα ο επικεφαλής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων

Στην Αθήνα μεταβαίνουν σήμερα ο εκτελεστικός διευθυντής του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA), Γιόζεφ Ντοπελμπάουερ και ο διευθυντής επίγειων μεταφορών της γενικής διεύθυνσης μεταφορών της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Κρίστιαν Σμιτ.

Οι δύο άνδρες θα συναντηθούν με τις αρμόδιες ελληνικές αρχές, με θέμα την τεχνική υποστήριξη για τον εκσυγχρονισμό και τη βελτίωση της ασφάλειας των ελληνικών σιδηροδρόμων, στον απόηχο του τραγικού δυστυχήματος στα Τέμπη.

Την επίσκεψη των εμπειρογνωμόνων της Επιτροπής και της ERA, ανακοίνωσε η πρόεδρος της Κομισιόν, Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, μετά την τηλεφωνική συνομιλία που είχε το πρωί της 6ης Μαρτίου με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη.

Το πρόγραμμα των συναντήσεων των εμπειρογνωμόνων στην Αθήνα δεν έχει καθοριστεί, διευκρινίζει εκπρόσωπος της Επιτροπής.

Από την πλευρά της Επιτροπής, στην επίσκεψη στην Αθήνα θα μεταβεί και η Ελζμπιέτα Λουκανιούκ, αρμόδια για θέματα ασφάλειας σιδηροδρόμων στο γραφείου της Επιτρόπου Μεταφορών, Αντίνα Βάλεαν.

Ο ΕRA ενημέρωσε ότι η ελληνική ρυθμιστική αρχή ασφάλειας σιδηροδρόμων (ΡΑΣ) ζήτησε στις 06/03/2023 τη βοήθειά του σε μέρος των εποπτικών δραστηριοτήτων της ΡΑΣ.

Αναφορικά με την διερεύνηση των αιτίων του δυστυχήματος, ο ERA επισημαίνει: «Σύμφωνα με την Οδηγία για την Ασφάλεια (ΕΕ) 2016/798, η υποχρέωση διερεύνησης ατυχημάτων ανήκει στο κράτος μέλος (άρθρο 20.1). Τα κράτη μέλη διασφαλίζουν ότι διενεργείται έρευνα από τον φορέα διερεύνησης που αναφέρεται στο άρθρο 22 μετά από οποιαδήποτε σοβαρό ατύχημα στο σιδηροδρομικό σύστημα της Ένωσης. Στόχος της έρευνας είναι η βελτίωση, όπου είναι δυνατόν, της σιδηροδρομικής ασφάλειας και της πρόληψης ατυχημάτων».

ΠΗΓΕΣ: ieidiseis.gr / protothema.gr / ethnos.gr / kathimerini.gr

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα