Θεσσαλονίκη: Αυτό είναι το ελληνικό προϊόν που διεκδικεί και η Google
Πως η πανδημία του κορονοϊού λειτούργησε με θετικό πρόσημο για μία ελληνική εταιρεία
Μπορεί η πανδημική κρίση να «σαρώνει» ήδη επί μήνες την παγκόσμια αγορά με απρόβλεπτες επιπτώσεις, στην περίπτωση όμως μιας καινοτόμου εταιρείας από τη Θεσσαλονίκη λειτούργησε εντελώς αντίστροφα. Eπανέφερε δυναμικά στο προσκήνιο ένα προϊόν, που είχε μείνει στο συρτάρι από την εποχή των capital controls, το οποίο τώρα, λόγω της Covid-19, έχει προσελκύσει -μεταξύ άλλων- το ενδιαφέρον της «Google» (για τα γραφεία της στην Καλιφόρνια), του δήμου του Λος Άντζελες, της Αστυνομίας του Ντουμπάι και της διαχειρίστριας του Μετρό της Καλκούτας στην Ινδία.
Στις συνθήκες που διαμορφώνει ο νέος κορονοϊός, η φυσική επαφή κατ’ ανάγκη μειώνεται, οπότε το σύστημα φωνητικού ελέγχου ανελκυστήρα «talk2lift», το πρώτο αντίστοιχο παγκοσμίως, που δημιούργησε η βορειοελλαδική εταιρεία «Entranet», κινητοποιεί ζήτηση: κι αυτό διότι ο χρήστης του ανελκυστήρα δεν χρειάζεται να αγγίξει κάποια επιφάνεια. Αρκεί να αναφέρει το όνομα του ενοίκου ή το πού θέλει να πάει (π.χ, Πρωτόκολλο) ή απλά τον όροφο, για να μεταφερθεί εκεί. Το σύστημα «μιλάει» 20 γλώσσες.
Στον …πάγο μέχρι την πανδημία. Μια ιστορία επιμονής κι εκπλήξεων
Το αποτέλεσμα; Η «Entranet» έχει ήδη αποκτήσει τρεις αντιπροσώπους στις ΗΠΑ και μόνο μέσα στον Αύγουστο έχει πουλήσει περίπου 100 συσκευές «talk2lift» σε εταιρείες εμπορίας ανελκυστήρων σε διάφορες αγορές, μεταξύ άλλων σε ΗΠΑ, Καναδά και Αυστραλία. Μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ, ο επιχειρηματίας Λευτέρης Παπαγεωργίου, εκ των συνιδρυτών της «Εntranet» χαρακτηρίζει την πορεία του «talk2lift» ως μια ιστορία επιμονής κι εκπλήξεων, αφού ο δρόμος του δεν ήταν στρωμένος με ροδοπέταλα και η συγκυρία έπαιξε τον ρόλο της επανειλημμένως, αρνητικά ή θετικά.
«Όταν η Entranet παρουσίασε το “talk2lift” στα τέλη του 2013, η υποδοχή από την αγορά ήταν μέτρια έως ψυχρή. Ενώ τα σχόλια ήταν θετικά, ελάχιστες εταιρείες το έβαλαν στους καταλόγους τους. Ήταν βλέπεις πολύ καινοτόμο και η βιομηχανία των ανελκυστήρων πολύ “βαριά” στον βηματισμό της. Οι άνθρωποι της Entranet όμως, επιμείναμε και μέχρι τα μέσα του 2015 είχαμε πείσει πολλές εταιρείες, κυρίως του εξωτερικού, να το βάλουν στις εκθέσεις και τους καταλόγους τους.
Και τότε ήρθαν τα capital controls… Η εταιρεία έχασε το 85% των πελατών της στο τρίμηνο που ακολούθησε την επιβολή τους, καθώς δεν μπορούσε να εισάγει πλακέτες, άρα ούτε να εξάγει προϊόντα. Το πρότζεκτ μπήκε στον …πάγο μέχρι την έλευση του κορονοϊού. Τότε η εταιρεία άρχισε να δέχεται καθημερινά αιτήματα για ενημέρωση γύρω από το talk2lift, καθώς κανείς δεν θέλει πλέον να ακουμπάει τα κουμπιά του ασανσέρ», εξηγεί ο Λευτέρης Παπαγεωργίου.
Οι πρώτοι που «ανακάλυψαν» την εταιρεία από τη Θεσσαλονίκη, που προσφέρει λύση στο απρόσμενο πρόβλημα που ανέκυψε μετά την άνοιξη, ήταν οι Ιταλοί. Η ζήτηση άρχισε από τη βαρέως πληγείσα γειτονική χώρα τον Απρίλιο και τον Μάιο και από τον Ιούνιο επεκτάθηκε σταδιακά σε πολλές διαφορετικές περιοχές του πλανήτη, από την Ινδία μέχρι τις ΗΠΑ.
Στα τέλη Ιουνίου, η Entranet απέκτησε τους πρώτους τρεις αντιπροσώπους στις ΗΠΑ, ενώ από τον Αύγουστο άρχισαν οι εξαγωγές: Ιταλία, Κολοράντο, Φλόριντα, Κάνσας, Καλιφόρνια, Αγγλία και Γαλλία, ενώ ζήτηση υπάρχει και στο εσωτερικό της χώρας. «Ανάμεσα στις εκδηλώσεις ενδιαφέροντος που δεχτήκαμε ξεχώρισαν κάποιες, όπως αυτή που μας ήρθε από τα γραφεία της Google στην Καλιφόρνια και εκείνες από τον δήμο του Λος Άντζελες, την Αστυνομία του Ντουμπάι και το Μετρό της Καλκούτας», επισημαίνει ο Λευτέρης Παπαγεωργίου, προσθέτοντας πως δεν θεωρεί ότι το ενδιαφέρον για φωνητικό έλεγχο των ανελκυστήρων είναι κάτι συγκυριακό: «μια μέρα όλα τα ασανσέρ θα λειτουργούν έτσι» υποστηρίζει. Παγκοσμίως, το δημαρχείο Θεσσαλονίκης είναι το πρώτο δημόσιο κτήριο που εγκατέστησε το σύστημα, δωρεά της Entranet.
Το έξυπνο σπίτι και το χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης
Παρότι το «talk2lift», το οποίο εγκαθίσταται σε οποιοδήποτε ασανσέρ «με πολύ λογικό κόστος» σύμφωνα με τον Λευτέρη Παπαγεωργίου, είναι το προϊόν στο οποίο τώρα πέφτουν τα φώτα λόγω πανδημίας, η ναυαρχίδα των προϊόντων της εταιρείας είναι το έξυπνο σπίτι, το κτήριο του μέλλοντος, για το οποίο -όπως επισημαίνει- υπάρχει ήδη μεγάλο ενδιαφέρον από τους επενδυτές κι αναμένονται εξελίξεις στους επόμενους τρεισήμισι μήνες. Παράλληλα, τον περασμένο Νοέμβριο, η εταιρεία πήρε το «πράσινο φως» από την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ για την είσοδό της στην παράλληλη χρηματιστηριακή αγορά των ΗΠΑ, την OTCQB, η οποία -κατά το ίδιο- αναμένεται να πραγματοποιηθεί μέσα στο 2021.
Το 2014, η Entranet αναδείχτηκε εθνική πρωταθλήτρια καινοτομίας (European Business Awards) και αργότερα έλαβε σφραγίδα αριστείας από την Κομισιόν για την έρευνά της._
Πηγή: ΑΠΕ/Αλεξάνδρα Γούτα