Θεσσαλονίκη: «Η ποδηλασία ξανά στο μηδέν με Ζέρβα»- Δείτε το σχετικό ψήφισμα
Όπως αυτό κοινοποιήθηκε στην ιστοσελίδα φυσιολατρικής συλλογικότητας.
Η φυσιολατρική συλλογικότητα “Gymnosophy”– που πάντα κινητοποιείται όταν προκύπτουν ζητήματα για το περιβάλλον, το ποδήλατο, την ήπια κινητικότητα, τα δικαιώματα των ζώων, τους ελεύθερους χώρους, το σώμα, την έκφραση- ανήρτησε στην ιστοσελίδα της ανοικτό κάλεσμα για ψήφισμα για ένα ασφαλές δίκτυο ποδηλατοδρόμων άμεσα στα αστικά κέντρα.
Η συλλογικότητα φαίνεται να τάσσεται ξεκάθαρα ενάντια στη διοίκηση Ζέρβα εξαιτίας μιας σειράς κινήσεων που έγιναν έως τώρα από την τελευταία και που όπως επισημαίνει θέτουν την «ποδηλασία ξανά στο μηδέν».
«Στο σημείο ΜΗΔΕΝ επέστρεψε η διοίκηση του κ. Ζέρβα στον Δήμο Θεσσαλονίκης, και χωρίς παραιτήσεις για την αποτυχία της, καταργώντας την Ποδηλατολωρίδα στη Νέα Εγνατία, για την οποία είχαμε προειδοποιήσει ότι η προχειρότητα στην δημιουργία της, χωρίς να εξασφαλίζεται η ασφάλεια των ποδηλατιστών με σοβαρό πλήρη διαχωρισμό της από τα μηχανοκίνητα, δεν θα λειτουργήσει», τονίζει συγκεκριμένα η συλλογικότητα και καλεί όλους εμάς να υπογράψουμε το ψήφισμα.
Παρακάτω ολόκληρο το κείμενο- κάλεσμα, όπως αυτό κοινοποιήθηκε στη σελίδα gymnosophy.gr:
«Στο σημείο ΜΗΔΕΝ επέστρεψε η διοίκηση του κ. Ζέρβα στον Δήμο Θεσσαλονίκης, και χωρίς παραιτήσεις για την αποτυχία της, καταργώντας την Ποδηλατολωρίδα στη Νέα Εγνατία, για την οποία είχαμε προειδοποιήσει ότι η προχειρότητα στην δημιουργία της, χωρίς να εξασφαλίζεται η ασφάλεια των ποδηλατιστών με σοβαρό πλήρη διαχωρισμό της από τα μηχανοκίνητα, δεν θα λειτουργήσει.
Όταν ήταν να εγκριθεί η απόφαση για την δημιουργία της Ποδηλατολωρίδας, κάναμε παρέμβαση στην Επιτροπή Ποιότητας Ζωής χάρη στην ειδοποίηση που λάβαμε από δύο δημοτικούς συμβούλους, πράγμα που δεν σκέφτηκε να κάνει η Διοίκηση Ζέρβα όπως και για την απόφαση κατάργηση της, παρόλο που είμαστε 14 χρόνια (από το 2008) ενεργοί στις διεκδικήσεις της Αστικής Ποδηλασίας στην πόλη.
Στην παρέμβαση μας τότε δηλώσαμε αυτονόητα ότι σε μια τόσο μεγάλη οδό με τόσο μεγάλο κυκλοφοριακό φόρτο και σε μια πόλη με ελάχιστη χρήση ποδηλατικής μετακίνησης, αυτό μπορεί να γίνει μόνο αν κάνεις ΑΣΦΑΛΗ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΟ και ΟΧΙ ΠΟΔΗΛΑΤΟΛΩΡΙΔΑ. Δηλαδή αν έχεις έναν πλήρη διαχωρισμό από την μηχανοκίνητη κυκλοφορία ιδανικά με νησίδα και φύτευση, ή έστω προσωρινά κράσπεδο, με συνεχή, σταθερά, στιβαρά εμπόδια για να αποφύγουμε την διέλευση ή κατάληψη του ποδηλατικού διαδρόμου.
Τονίσαμε πως ασφαλής υποδομή σημαίνει ότι μπορούμε να αφήσουμε το ανήλικο παιδί μας να χρησιμοποιεί μόνο του την υποδομή.
Επιπλέον η ποδηλασία δεν είναι απλά ένα μέσο μετακίνησης, αλλά είναι και ποιότητα ζωής. Δεν μπορείς να προσφέρεις ποιότητα ζωής σε έναν δρόμο με τεράστια αέρια και ηχητική ρύπανση, αλλά και ακόμη χειρότερα να πρέπει ο ποδηλάτης να κάνει επικίνδυνα σλάλομ μπαίνοντας συχνά στην λωρίδα των μηχανοκίνητων για να αποφύγει τα δεκάδες αυτοκίνητα που με θράσος καταλαμβάνουν τον ποδηλατικό διάδρομο, ή τα μηχανάκια που κάνουν διέλευση και γίνονται επικίνδυνα με την επιτάχυνση, το βάρος τους αλλά και τα καυσαέρια που εκπέμπουν στους ποδηλάτες που αναπνέουν βαθιά λόγω της σωματικής άσκησης που κάνουν.
Αντ ’αυτού προτείναμε να γίνουν ποδηλατόδρομοι στις οδούς Δελφών και Παπαναστασίου, οι οποίες έχουν τέτοια διάμετρο που θα διευκόλυναν και τις ροές των αυτοκινήτων αναγκάζοντας τουλάχιστον να μην διπλο-παρκάρουν τα αυτοκίνητα. Επιπλέον σε αυτές τις οδούς θα ενισχυόταν και η τοπική μετακίνηση με το ποδήλατο στα πλαίσια της γειτονιάς, για σύντομα ψώνια, την εκπαίδευση και αναψυχή.
Η διοίκηση υποστήριζε πως με την συνεχή αστυνόμευση θα κατάφερνε να μην συμβεί το μοιραίο σε αυτή την αυτοκινητοκρατούμενη πόλη, αλλά τελικά και η ίδια ομολογεί την αποτυχία της. Φαίνεται πως ακολουθεί την ίδια αποτυχημένη κυβερνητική πολιτική όπου θέλει να προστατεύει την δημόσια υγεία με αστυνομικά μέτρα αντί με σωστές υποδομές.
Εμείς απορούμε πως γίνεται να είναι αποδεκτό αυτό το αποτέλεσμα χωρίς καμιά παραίτηση στη διοίκηση Ζέρβα του Δήμου Θεσσαλονίκης ενώ:
λόγω πανδημίας έχουν επιβληθεί πρωτόγνωρα μέτρα υποτίθεται δημόσιας υγείας.
έχουμε μόνο τα αστικά λεωφορεία ως Μέσο Μαζικής Μετακίνησης, στα οποία συνωστίζονται οι πολίτες και γίνονται κέντρα διασποράς κόβιντ.
η Θεσσαλονίκη είναι από τις κορυφαίες σε ρύπανση πόλεις στην Ευρώπη. Η ρύπανση είναι υπεύθυνη για χιλιάδες πρόωρους θανάτους και τα συνοσήματα τα οποία θα εκμεταλλευτεί και ένας ιος όπως ο Κόβιντ,
ξετυλίγεται μια νέα ενεργειακή κρίση με τρομερές αυξήσεις στα καύσιμα, αλλά και κινδύνους από περιβαλλοντική υποβάθμιση εξαιτίας πιθανών μελλοντικών εξορύξεων στην περιοχή μας.
η Κλιματική Αλλαγή πρέπει να αντιμετωπιστεί και η χώρα μας έχει δεσμευτεί για άμεσα μέτρα.
Επιπλέον το ποδήλατο είναι μια λύση για την ηχορύπανση, την σωματική άσκηση, την καθιστική ζωή και την παχυσαρκία, την έκθεση στον ήλιο και την παραγωγή Βιταμίνης D, την επαφή με το περιβάλλον και την ευεξία καταπολεμώντας το στρες (όταν οι συνθήκες είναι σωστές).
Η απάντηση της διοίκησης ήταν να ξανά-ανακοίνωσει την “αναβάθμιση” μέρους των παλαιών ποδηλατολωρίδων και τον πολύπαθο ποδηλατόδρομο Παπάφη τα οποία είχε προγραμματίσει η προηγούμενη διοίκηση Μπουτάρη.
Ελπίζουμε να μην γίνει το επόμενο σύντομο ανέκδοτο μετά το Μετρό Θεσσαλονίκης που ξεκίνησε να κατασκευάζεται το 2006 πριν 16 χρόνια, και ακόμη δεν έχει προβλεφθεί να υποστηρίξει την μεταφορά ποδηλάτου. Φαίνεται αν και όταν κατασκευαστεί σκοπεύουν να αφήσουν να περάσουν επιπλέον 4 χρόνια, για να δεχτεί το Μετρό Ποδήλατα, όπως έγινε στην Αθήνα.
Λυπηρό πως ούτε το τροχαίο έγκλημα της ποδηλάτισσας Δήμητρας Ιορδανίδου συγκίνησε την διοίκηση Ζέρβα ώστε να αναλάβει την ευθύνη της, ενώ θα μπορούσε τουλάχιστον να υιοθετήσει το Όραμα Μηδέν.
To Όραμα Μηδέν / Vision Zero είναι μια διεθνής στρατηγική στο ζήτημα της οδικής ασφάλειας. Η φιλοσοφία του μπορεί να συμπυκνωθεί σε μία πρόταση: Καμία απώλεια ζωής δεν είναι αποδεκτή. Η προσέγγιση του Οράματος Μηδέν έχει αποδειχθεί απόλυτα επιτυχής. Βασίζεται στο απλό γεγονός ότι είμαστε άνθρωποι και κάνουμε λάθη. Το οδικό σύστημα πρέπει να εξασφαλίζει την κυκλοφορία. Αλλά πρέπει επίσης, να είναι σχεδιασμένο έτσι ώστε να μας προστατεύει σε κάθε στροφή.
Το πρόγραμμα Vision Zero εγκρίθηκε από το Σουηδικό κοινοβούλιο το 1997 και μέχρι σήμερα έχει υιοθετηθεί από πολλές ακόμα χώρες όπως η Νορβηγία, η Ολλανδία, ο Καναδάς, η Μεγάλη Βρετανία, η Δομινικανή Δημοκρατία, μεγάλος αριθμός πόλεων των ΗΠΑ κ.α. Αλλά ΟΧΙ από την Ελλάδα. περισσότερα https://www.gymnosophy.gr/vision-zero/
Αντίθετα η στήριξη της Διοίκησης Ζέρβα προς την αυτοκρατορία του αυτοκινήτου είναι ξεκάθαρη αφού:
αντί για πάρκο ελευθερίας, μετά από χρόνια ξαναγυρίσαμε σε πάρκινγκ αυτοκινήτων.
ακυρώθηκε η πεζοδρόμηση της οδού Αγίας Σοφίας από Τσιμισκή έως την παραλία.
καταργήθηκε ο πεζόδρομος της οδού Αποστόλου Παύλου.
δεν έγιναν στην πράξη οι πεζοδρομήσεις λόγω Κόβιντ στις γειτονιές τις πόλεις.
Επιπλέον αντί για να ανακηρυχθεί όπως διεκδικούσαμε, το 2022 ως έτος Αστικής Ποδηλασίας και να δοθεί ο μέγιστος προϋπολογισμός του Δήμου Θεσσαλονίκης, σε συνεργασία και με την Περιφέρεια, τα αρμόδια Υπουργεία, και την Ευρωπαϊκή Ένωση, σε Ποδηλατικές Υποδομές… ανακοινώθηκε ένα ακόμη τεράστιο έργο για αυτοκίνητο: Η «Νέα Ανατολική Περιφερειακή Οδός Θεσσαλονίκης» (FlyOver), προϋπολογισμού 373 εκ. ευρώ.
Για την Ποδηλατολωρίδα στην Λεωφ. Νίκης στην παλιά παραλία, αντί να είναι ο στόχος η μετάβαση σε πλήρη πεζοδρόμηση της οδού, επανέρχεται η πολυέξοδη και πολυτελής ιδέα της προέκτασης της παραλίας προς στη θάλασσα με ένα ξύλινο Ντεκ! Ουσιαστικά πρόκειται για επένδυση στο αυτοκίνητο ώστε ανεμπόδιστο να συνεχίσει να ρυπαίνει και να καταναλώνει πετρέλαιο.
Εμείς ως ενεργοί πολίτες μπήκαμε στην διαδικασία να αποκτήσουμε Πιστοποίηση Ποδηλατική Πολιτικής από το Πανεπιστήμιο του Άμστερνταμ, αλλά φαίνεται η διοίκηση του Δήμου και οι συνεργάτες της δεν γνωρίζουν πως η ήπια κινητικότητα προωθείται περιορίζοντας παράλληλα το αυτοκίνητο ώστε να μετατραπούν αυτοκινητιστές σε ποδηλάτες/πεζούς/ΜΜΜ. Με άλλα λόγια οι ποδηλατόδρομοι δεν γίνονται βασικά για τους λίγους που κινούνται σήμερα με ποδήλατο, αλλά κυρίως για τους χρήστες που θα φέρουμε αύριο.
Να δοθεί σε Ποδηλατικές Υποδομές ο μέγιστος προϋπολογισμός του Δήμου, της Περιφέρειας και των Υπουργείων. ΟΧΙ άλλα χρήματα στο αυτοκίνητο!
Την κατασκευή με ασφαλή τρόπο του ολοκληρωμένου ποδηλατικού δικτύου URBACT III ~88χλμ που σχεδιάστηκε και κάθεται στα συρτάρια του Δήμου. περισσότερα https://www.gymnosophy.gr/urbact-iii-proposals/
Την μετατροπή όλων των υπαρχόντων ποδηλατολωρίδων και των έκτακτων λόγω πανδημίας σε ασφαλής ποδηλατόδρομους.
Την κατασκευή του ποδηλατόδρομου Παπάφη που ήταν στην φάση κατασκευής από την προηγούμενη διοίκηση και έχει παγώσει. περισσότερα: https://www.gymnosophy.gr/yes-papafi-cycling-road/
Ελεύθερο Ενιαίο Μητροπολιτικό σύστημα Κοινόχρηστων Ποδηλάτων σε όλη την πόλη για μετακινήσεις και εγκατάσταση του ιδιαίτερα στα Πανεπιστήμια.
30km/h προκαθορισμένο όριο ταχύτητας σε κατοικημένες περιοχές. περισσότερα https://www.gymnosophy.gr/30kmh-orio-sign/
Την εφαρμογή της διεθνούς στρατηγικής οδικής ασφάλειας Όραμα Μηδέν / Vision Zero. περισσότερα https://www.gymnosophy.gr/vision-zero/
Την δημιουργία Ποδηλατικού Συμβουλίου με την υιοθέτηση του συστήματος διαχείρισης Ελέγχου Ποιότητας Ποδηλατικής Πολιτικής BYPAD. περισσότερα https://www.gymnosophy.gr/bypad/
0% ΦΠΑ για αγορά Ποδηλάτου (όχι Ηλεκτροποδηλάτου).
ΥΠΟΓΡΑΦΟΥΜΕ για ΑΣΦΑΛΕΣ ΔΙΚΤΥΟ ΠΟΔΗΛΑΤΟΔΡΟΜΩΝ που θα υλοποιηθεί άμεσα στα αστικά κέντρα, και θα ενώνει τις γειτονιές, τα σημεία ενδιαφέροντος, τους όμορους δήμους, καθώς και υπεραστικούς και ευρωπαϊκούς ποδηλατόδρομους.
Διεκδικούμε διάδρομους ποδηλάτων αποκλειστικής κίνησης, διπλής κατεύθυνσης, ασφαλτοστρωμένων, διαχωρισμένους με νησίδα με φύτευση ή κράσπεδο, και στιβαρά εμπόδια για την αποτροπή της παράνομης στάθμευσης και κίνησης μηχανοκίνητων οχημάτων σε αυτούς».