Τι έρχεται από τη νέα σχολική χρονιά στα ελληνικά σχολεία

Κάτι έρχεται να αντικαταστήσει τη Θεματική Εβδομάδα που αφορούσε μόνο τα γυμνάσια.

Parallaxi
τι-έρχεται-από-τη-νέα-σχολική-χρονιά-στ-548793
Parallaxi
ΕΙΚΟΝΑ ΑΡΧΕΙΟΥ

Από τον Σεπτέμβριο του 2020 θα ενταχθούν πιλοτικά στο υποχρεωτικό εβδομαδιαίο πρόγραμμα των νηπιαγωγείων, των δημοτικών και των γυμνασίων, τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, που έρχονται να αντικαταστήσουν τη Θεματική Εβδομάδα που αφορούσε μόνο τα γυμνάσια. Κεντρικός στόχος του Υπουργείου, όπως αναφέρει στη σχετική ενημέρωση, «οι μαθητές να εφοδιαστούν με δεξιότητες ζωής, ήπιες δεξιότητες και δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού (δεξιότητες του 21ου αιώνα)».

Τέσσερις θα είναι οι βασικοί θεματικοί κύκλοι των Εργαστηρίων: «Ζω καλύτερα», «Φροντίζω το περιβάλλον», «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ» και «Δημιουργώ και Καινοτομώ».

Αναλυτικότερα, οι θεματικοί κύκλοι και οι επιμέρους θεματικές τους, όπως τις ανακοίνωσε με σχετική ανακοίνωση το υπουργείο Παιδείας, θα είναι:

  1. «Ζω καλύτερα – Ευ Ζην»: Αυτομέριμνα και πρόληψη, σεξουαλική διαπαιδαγώγηση, πρόληψη εξαρτήσεων οδική ασφάλεια, διατροφή, ψυχική υγεία.
  2. «Φροντίζω το περιβάλλον»: Κλιματική αλλαγή, οικολογική συνείδηση, αειφόρος ανάπτυξη, φυσικές καταστροφές, παγκόσμια και τοπική κληρονομιά.
  3. «Ενδιαφέρομαι και Ενεργώ – Κοινωνική Συναίσθηση και Ευθύνη»: Ανθρώπινα δικαιώματα, εθελοντισμός, αλληλοσεβασμός και διαφορετικότητα.
  4. «Δημιουργώ και Καινοτομώ – Δημιουργική Σκέψη και Πρωτοβουλία»: Δράσεις δημιουργικότητας και καινοτομίας, νεανική επιχειρηματικότητα, ρομποτική, STEM/STEAM, νέες τεχνολογίες, «γνωρίζω τα επαγγέλματα».

«Σε ένα περιβάλλον αυξανόμενης πολυπλοκότητας, στρέφουμε την προσοχή μας στην ανάπτυξη ήπιων δεξιοτήτων και δεξιοτήτων ζωής, για να εφοδιάσουμε τους μαθητές μας με την ικανότητα να σκέφτονται πιο σφαιρικά, να αξιοποιούν καλύτερα την παρεχόμενη γνώση, να αλληλεπιδρούν πιο ενεργά και δημιουργικά με τον κοινωνικό τους περίγυρο», δήλωσε σχετικά η υπουργός Παιδείας, Νίκη Κεραμέως. «Η πρωτοβουλία μας αυτή εξυπηρετεί και μια νέα φιλοσοφία: αλλαγή από «κάτω προς τα πάνω», με μεθοδικότητα και σταθερά βήματα, αξιοποιώντας την τεχνογνωσία έμπειρων φορέων, τα επιστημονικά εχέγγυα του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής, και έχοντας ήδη εξασφαλίσει επαρκή χρηματοδότηση για τις επιμορφώσεις των εκπαιδευτικών. Νέες δεξιότητες, καινοτόμες μέθοδοι διδασκαλίας, για να χτίσουμε το σχολείο του αύριο», συμπλήρωσε.

Από την πλευρά της, η υφυπουργός, αρμόδια για τα θέματα Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Σοφία Ζαχαράκη, αναφερόμενη στο γεγονός ότι από σήμερα είναι ανοικτή η πλατφόρμα του ΙΕΠ για την υποβολή προτεινόμενου εκπαιδευτικού υλικού για τα Εργαστήρια έκανε λόγο για «το πρώτο βήμα μιας μεγάλης προσπάθειας».

«Με έγκαιρη προετοιμασία και συνεργασία με το ΙΕΠ, θέλουμε να δώσουμε στα παιδιά τα εφόδια για να ανταποκριθούν σ’ ένα περιβάλλον που αλλάζει γρήγορα. Τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων είναι μια εισαγωγή στην καλλιέργεια των δεξιοτήτων, αλλά και την επαφή με γνώσεις που θα βοηθήσουν τα παιδιά να ξεδιπλώσουν τη δυναμική και τη δημιουργικότητά τους», επεσήμανε.

Σύμφωνα με το υπουργείο, στο πλαίσιο των Εργαστηρίων θα αξιοποιηθούν καινοτόμες μέθοδοι διδασκαλίας, με «στρατηγική προτεραιότητα», παράλληλα με τη συστηματικότερη καλλιέργεια των δεξιοτήτων, την ενίσχυση της «βιωματικής και ανακαλυπτικής μάθησης» και την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών σε μεθοδολογίες εργαστηριακής προσέγγισης της διδασκαλίας.

Δεξιότητες

Οι δεξιότητες που θα καλλιεργούνται μέσα από τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων θα είναι οι αποκαλούμενες δεξιότητες ζωής (life skills), οι ήπιες δεξιότητες (soft skills) και οι δεξιότητες τεχνολογίας και επιστήμης. Ενδεικτικά, το υπουργείο αναφέρει: την κριτική σκέψη, τη δημιουργικότητα, τη συνεργασία, την επικοινωνία, την ευελιξία και προσαρμοστικότητα, την πρωτοβουλία, την οργανωτική ικανότητα, την ενσυναίσθηση και τις κοινωνικές δεξιότητες, την επίλυση προβλημάτων, καθώς επίσης και τον ψηφιακό και τεχνολογικό γραμματισμό.

Ποιοι θα διδάσκουν

Το υπουργείο αναφέρει στη γραπτή ενημέρωσή του ότι οι εκπαιδευτικοί που θα έχουν ολοκληρώσει την εκάστοτε επιμόρφωση θα είναι εκείνοι που θα διδάσκουν στα Εργαστήρια. Στο νηπιαγωγείο θα είναι οι νηπιαγωγοί. Όσον αφορά στο δημοτικό και το γυμνάσιο, το ΙΕΠ θα ορίσει προτεραιότητες στις ειδικότητες, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται κανένας εκπαιδευτικός, εφόσον επιθυμεί να συμμετάσχει.

Επιμορφωτές

Πιστοποιημένοι επιμορφωτές εξειδικευμένων φορέων, μέλη Διδακτικού Ερευνητικού Προσωπικού εξειδικευμένα στην «εργαστηριακή-ανακαλυπτική μάθηση», τον παιδαγωγικό σχεδιασμό (curriculum design) και την επιμόρφωση ενηλίκων, καθώς και στελέχη της εκπαίδευσης θα είναι εκείνοι που θα επιμορφώσουν τους εκπαιδευτικούς που θα επιφορτιστούν την υλοποίηση των Εργαστηρίων.

Διαδικασία

Αρχικά, το ΙΕΠ απευθύνει ανοικτή πρόσκληση για την υποβολή σχετικού με τις θεματικές εκπαιδευτικού υλικού. Ήδη, από σήμερα, Τετάρτη, έχει αναρτηθεί η ανοικτή πρόσκληση. Προθεσμία υποβολής είναι η 30ή Μαρτίου 2020.

Στη συνέχεια, τα εκπαιδευτικά προγράμματα και το υλικό που θα υποβληθούν, θα τύχουν αξιολόγησης και επεξεργασίας από ειδική ερευνητική ομάδα του ΙΕΠ, ώστε να σχεδιαστεί πρόγραμμα σπουδών για κάθε θεματικό κύκλο/εργαστήριο, διαβαθμισμένο ηλικιακά, και να συγκροτηθεί στη συνέχεια μια ψηφιακή εκπαιδευτική πλατφόρμα ανοικτών προγραμμάτων σπουδών για τις δεξιότητες του 21ου αιώνα (Πλατφόρμα 21+).

«Πρόκειται για μία πρώτη ουσιαστική προσπάθεια να καθιερώσουμε τη χρήση πολλαπλών πηγών και μέσων, με απώτερο στόχο την ανάπτυξη της κριτικής σκέψης και της συγκριτικής ανάλυσης», σχολιάζει το υπουργείο στην ανακοίνωσή του.

Ρόλος φορέων

Το Υπουργείο αναφέρει ότι θα αξιοποιηθεί η τεχνογνωσία φορέων, ώστε να «χτιστούν τα προγράμματα σπουδών από “κάτω προς τα πάνω”, ώστε να γίνει πράξη η διαμόρφωση «ανοιχτών και δημιουργικών σχολείων».

ΠΗΓΗ: ΑΠΕ ΜΠΕ / Αθηνά Καστρινάκη

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα