Το 53ο Ράλλυ ΔΕΘ βάζει και φέτος μπρος

Παρά την αντικατάσταση της 85ης ΔΕΘ από το Thessaloniki Helexpo Forum, η διοργάνωση - σύμβολο είναι και φέτος πιστή στο ραντεβού της.

Parallaxi
το-53ο-ράλλυ-δεθ-βάζει-και-φέτος-μπρος-655346
Parallaxi
Πηγή φωτογραφίας: ΑΟΘ Facebook

53 χρόνια ζωής συμπληρώνει φέτος το Ράλλυ ΔΕΘ, η διοργάνωση που έχει ταυτιστεί με τη σύγχρονη ιστορία της ΔΕΘ που φέτος λόγω κοροναϊού δε θα πραγματοποιηθεί δίνοντας τη θέση της στο Thessaloniki Helexpo Forum.

Το γεγονός ότι το Ράλλυ ΔΕΘ θα πραγματοποιηθεί φέτος κανονικά έχει τη δική του συμβολική σημασία για την προσπάθεια που κάνουν οι διοργανωτές του να το επαναφέρουν σε ευρωπαϊκή τροχιά, χαρίζοντας του και πάλι την αίγλη του παρελθόντος.

Από το χώμα στην άσφαλτο

Το Ράλλυ ΔΕΘ αποτελεί την κορωνίδα των διοργανώσεων του Αυτοκινητιστικού Ομίλου Θεσσαλονίκης και υπήρξε επί χρόνια διεθνής αγώνας. Φιγουράρει στο αγωνιστικό καλεντάρι από το 1966 με μόνο δύο… απουσίες το 1969 και το 2009.

Με τη ΔΕΘ να αποτελεί κοσμοπολίτικο γεγονός για την εποχή, τη Θεσσαλονίκη, αλλά και ολόκληρη την χώρα, η διοργάνωση προκαλεί ενθουσιασμό στο κοινό της Έκθεσης, με τον κόσμο να συγκεντρώνεται στη Νότια Πύλη της ΔΕΘ για να παρακολουθήσει τα αγωνιστικά μοντέλα, να ακούσει τους ήχους των κινητήρων και να χειροκροτήσει τους οδηγούς για την προσπάθεια τους.

Για καθετί καινούργιο στην Ελλάδα τα πρώτα… βήματα είναι δύσκολα. Έτσι και για το Ράλλυ ΔΕΘ που ξεκίνησε σε μία εποχή που ο μηχανοκίνητος αθλητισμός ήταν σχεδόν άγνωστος για την πλειοψηφία του κοινού και σχετίζονταν στο μυαλό των περισσότερων ως μία ασχολία των πλούσιων. Η επιμονή, η υπομονή και η αγάπη των μελών του Α.Ο.Θ για το άθλημα ήταν αυτά που κατάφεραν να κρατήσουν «ζωντανό» το Ράλλυ στο πέρασμα των δεκαετιών. Μοντέλα όπως τα Ford Capri, Volvo 122 S, Opel Kadett και Record, Fiat 124 S, NSU, BMW Ti και αργότερα τα Porsche 911, Ford Escort και Lancia HF ξυπνούν γλυκές αναμνήσεις στους παλιότερους και ίσως και δέος στους νεότερους.

Εικόνα: Αυτοκινητιστικός Όμιλος Θεσσαλονίκης //Πλήθος θεατών στο 5ο Ράλλυ ΔΕΘ, 5 και 6 Σεπτεμβρίου 1971

Τα τρία πρώτα Ράλλυ Δ.Ε.Θ. έχουν κάτι κοινό, είναι τα μόνα από τα 50 συνολικά που διοργανώθηκαν από την Ε.Λ.Π.Α. και τα μόνα που κέρδισε ο «Βόρειος» Γεωργιάδης Σταύρος, οδηγώντας ένα Mini Cooper.

Σημείο σταθμός για το Ράλλυ Δ.Ε.Θ. το 1968, όταν λόγω μιας σημαντικής ασάφειας σε μία από τις ειδικές διαδρομές δημιουργήθηκε αντιδικία με αποτέλεσμα πολλοί οδηγοί, μεταξύ των οποίων και ο «Βόρειος», να έρθουν σε ολική ρήξη με τον διοργανωτή, έτσι το 1969 δε διοργανώθηκε Δ.Ε.Θ. Το 2009 μετά από πολλές προσπάθειες εκ μέρους του ΔΣ του ΑΟΘ, ανακοινώθηκε η αναβολή του Ράλλυ λόγω έλλειψης χρηματοδότησης από χορηγούς για την κάλυψη των εξόδων του αγώνα.

Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι το 1972 διεξήχθη ο μεγαλύτερος αγώνας με 1235 χλμ μήκος συνολικά, το 1973 τερμάτισε μόνο ένα αυτοκίνητο αυτό του Ζαφρανά, ενώ από το 1979 έως το 1985 ο Γ. Μοσχούς κερδίζει τον αγώνα 7 φορές συνεχόμενα. Το 1990 δηλώνουν 111 πληρώματα συμμετοχή, που αποτελεί και ρεκόρ του αγώνα. Τότε που η τηλεόραση δεν κυριαρχούσε την καθημερινότητα των ανθρώπων, οι αγώνες αυτοκινήτου γενικότερα, αλλά και αυτός του Δ.Ε.Θ. ειδικότερα, για τους Θεσσαλονικείς και όχι μόνο, αποτελούσε σημαντικό γεγονός από το οποίο δεν έκανε να απουσιάζεις. Ένα γεγονός που αποτελούσε θέμα συζήτησης για πολλούς, ακόμα και μέρες μετά την λήξη του αγώνα. Ένα γεγονός που το χαρακτηρίζει περισσότερο από τέσσερις δεκαετίες η αμέριστη στήριξη όλων των εμπλεκομένων. Ένας αγώνας όπου βρίσκει κανείς στους πίνακες συμμετεχόντων πολλές φορές τα ίδια ονόματα αγωνιζομένων για πάνω από δύο δεκαετίες.

Εικόνα: Αυτοκινητιστικός Όμιλος Θεσσαλονίκης // Αφίσα 7ου Ράλλυ ΔΕΘ, 8 και 9 Σεπτεμβρίου 1973

Ο αγώνας της Έκθεσης χωρίζεται σε δύο μεγάλες περιόδους. Κοινό σημείο αναφοράς και για τις δύο περιόδους του αγώνα, η ειδική διαδρομή του Χολομώντα που πάντα συνάρπαζε πληρώματα και θεατές και σπάνια έλειπε από το πρόγραμμα του αγώνα. Είτε από την Αρναία έως το Παλαιόκαστρο, είτε ανάποδα, είτε στις νέες του εκδόσεις από την Παλαιόχωρα ή τον Τσουκαλά μέχρι Παλαιόκαστρο ή Αρναία, είτε πιο κοντή με αφετηρία η τερματισμό τον Ταξιάρχη, ήταν η ειδική που έκρινε σε μεγάλο ποσοστό τον αγώνα. Χαραγμένη μέσα στο πυκνό δάσος πλατύφυλλων του όρους Χολομώντας, έχει ότι αναζητά κάθε αγωνιζόμενος για την οδηγική του ευχαρίστηση. Από όπου και να εκκινεί, η κατηφόρα πριν τον τερματισμό ξεχωρίζει τους άνδρες από τα παιδιά και κάνει τη διαφορά. Ώρες ολόκληρες μπορούν να συζητούν οι οδηγοί για αυτή την ειδική, για την παρατεταμένη πριν το «Σόγραμπρο», για τις φουρκέτες με τα ξύλα, για το πατημένο κατέβασμα προς το Παλαιόκαστρο, για τη στροφή στο εκκλησάκι και το μάτι τους να γυαλίζει…

Εικόνα: Αυτοκινητιστικός Όμιλος Θεσσαλονίκης

Τη χωμάτινη περίοδο δύο οδηγοί ξεχώρισαν κερδίζοντας το Ράλλυ ΔΕΘ ο καθένας στην περίοδο της κυριαρχίας του, ο Γιώργος Μοσχούς με 7 νίκες και ο «Jigger» με 5. Ο βασιλιάς της Ασφάλτου Λεωνίδας Κύρκος είναι ο μοναδικός που έχει κερδίσει τόσο χωμάτινο όσο και αρκετά ασφάλτινα Δ.Ε.Θ. ενώ στη σύγχρονη περίοδο, ο Σωκράτης Τσολακίδης είναι ο οδηγός που έχει ξεχωρίσει με 5 επιτυχίες.

Από τους συνοδηγούς, ο Κώστας Στεφανής είναι ο πολυνίκης του αγώνα, ενώ πολλές είναι οι νίκες και του Γιώργου Πολυζώη με Λεωνίδα και Λάμπρο Κύρκο.

Προσαρμογή στα νέα δεδομένα

Όπως ήταν φυσικό η πανδημία δεν μπορούσε να αφήσει ανεπηρέαστο και το 53ο Ράλλυ ΔΕΘ, κάτι που αποτυπώθηκε στον μειωμένο σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια αριθμό συμμετοχών, παρά το γεγονός ότι το ενδιαφέρον ήταν πάρα πολύ μεγάλο.

Πληρώματα που έχουν γράψει τη δική τους ιστορία στη διοργάνωση, αλλά και οι… πρωτάρηδες αναμένεται και φέτος να πρωταγωνιστήσουν προσφέροντας μεγάλες συγκινήσεις και διεκδικώντας για μία ακόμη φορά θέση στο βάθρο των νικητών.

https://www.facebook.com/Aothessalonikis/posts/2783543961745020

Συνολικά 28 πληρώματα (διαβάστε ΕΔΩ αναλυτικά) δήλωσαν συμμετοχή στο 53ο Ράλλυ ΔΕΘ και δεύτερο γύρο του Πανελληνίου Πρωταθλήματος Ράλλυ Ασφάλτου.

Τα «φώτα» πέφτουν και στους «Στρατισίνο» (Στράτης Χατζηπαναγιώτου) και «Ελ-Εμ» (Λώρης Μελετόπουλος), δύο προσωπικότητες – θρύλους του μηχανοκίνητου αθλητισμού και οι οποίοι θα μοιραστούν τα καθίσματα του πλοηγού αυτοκινήτου οδηγώντας το στις πανέμορφες ειδικές διαδρομές της Χαλκιδικής έχοντας την ευκαιρία να «στρίψουν» στο Χολομώντα, την καλύτερη ασφάλτινη ειδική διαδρομή της Ελλάδας και να ταξιδέψουν στο χρόνο. Όπως τονίζουν οι άνθρωποι του ΑΟΘ είναι ιδιαίτερη τιμή η συμμετοχή των δύο οδηγών – θρύλων του ελληνικού ράλλυ.

Διαδρομή που κόβει την ανάσα

Με φόντο το αδιαμφισβήτητο σύμβολο της Γαλάτιστας, το Βυζαντινό πύργο που αποτελεί το σημαντικότερο αξιοθέατο της κωμόπολης, θα διεξαχθεί το Σάββατο 12 Σεπτεμβρίου το shakedown του 53ου Ράλλυ Δ.Ε.Θ.

Ο Πύργος της Γαλάτιστας χρονολογείται από την ενετική εποχή. Επιβλητικός, στενός, με εσοχές στα εξωτερικά τείχη του και μικρές κάθετες σχισμές για παράθυρα αποτελούσε ένα φρούριο – παρατηρητήριο που επικοινωνούσε με την πεδιάδα και τα γύρω χωριά, ενώ είναι πιθανή η χρήση του και ως φυλακή. Είναι φτιαγμένος από γερή πέτρα και πηλό για αυτό και έχει σκούρο καφέ χρώμα. Όταν υπήρχε ακόμη δάσος γύρω του λένε ότι μόνο από μακριά μπορούσε κανείς να τον εντοπίσει.

Το προαιρετικό shakedown, ή αλλιώς η γενική δοκιμή πριν τον αγώνα, θα διεξαχθεί στην παλιά Εθνική οδό Γαλάτιστας-Πολυγύρου, με εκκίνηση λίγο έξω από την Γαλάτιστα και τερματισμό λίγο πριν τη διασταύρωση του Βάβδου και έχει μήκος 4,45 χιλιομέτρων. Η ίδια διαδρομή χρησιμοποιήθηκε το 2010 ως shakedown αλλά και ως η εναρκτήρια και καταληκτική ειδική του Ράλλυ Δ.Ε.Θ.

Τα πληρώματα θα έχουν την ευκαιρία να δοκιμάσουν και να ρυθμίσουν τα αγωνιστικά τους κατάλληλα για τον αγώνα σε μια πανέμορφη και απαιτητική διαδρομή. Το shakedown θα έχει διάρκεια από τις 15:00 έως τις 18:00 το απόγευμα του Σαββάτου

Αφιερωμένο στη μνήμη του Ψηφίδη

Κανείς στον ΑΟΘ δεν μπορεί να ξεχάσει φυσικά τον πρώην πρόεδρο και επί σειρά ετών αθλητή του Ομίλου, Γιάννη Ψηφίδη που συμμετείχε για 30 χρόνια στους αγώνες.

Γι’ αυτό το λόγο και η φετινή Power Stage θα ονομάζεται «Γιάννης Ψηφίδης» και θα ξεκινάει από τη Γαλάτιστα και τερματίζει στο Λιβάδι αποτελεί την τελευταία ειδική διαδρομή του 53ου Ράλλυ Δ.Ε.Θ. και επιβραβεύεται με επιπλέον βαθμούς στο Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ασφάλτινων Ράλλυ.

Με το βλέμμα στο μέλλον

Η τήρηση του Ειδικού Πρωτοκόλλου Υγιεινής και Ασφάλειας Αγώνων Ράλλυ που ισχύει σήμερα για τον περιορισμό της διάδοσης του κορωνοϊού Covid-19 επιβάλλει την πλήρη ταύτιση με τις υποδείξεις της Υγειονομικής Επιτροπής της Γ.Γ.Α. Ο Α.Ο.Θ. δε θα μπορούσε να αποκλίνει από αυτές, ως εκ τούτου το shakedown θα πραγματοποιηθεί χωρίς την παρουσία θεατών.

Ο Πρόεδρος του Α.Ο.Θ. Σωκράτης Τσολακίδης και τα μέλη του Δ.Σ. οραματίζονται ακριβώς το ίδιο και προσπαθούν με όλες τους τις δυνάμεις ώστε το Ράλλυ Δ.Ε.Θ. να ξαναμπεί σε Ευρωπαϊκή τροχιά. Μπορεί τα μεγαλεπήβολα σχέδια του Ομίλου για ένα πραγματικά διεθνές 53ο Ράλλυ Δ.Ε.Θ. να ανακόπηκαν από τονcovid-19, όμως η όρεξη των ανθρώπων του παραμένει και ενισχύεται ώστε το 54ο Ράλλυ Δ.Ε.Θ. να είναι μέλος του Βαλκανικού Τροπαίου της FIA και σιγά σιγά να ανεβαίνει τα σκαλοπάτια προς το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα Ράλλυ.

Σχετικά Αρθρα
Σχετικά Αρθρα