Τρεμόπουλος: Είμαστε ανέτοιμοι για μεγάλο σεισμό – Επικίνδυνα τα πυρηνικά της Τουρκίας
Οι τοποθετήσεις της «Οικολογίας-Αλληλεγγύης» στο Δημοτικό Συμβούλιο Θεσσαλονίκης
Απαραίτητη η αντισεισμική αναβάθμισης των κτιρίων – Επικίνδυνος για όλους ο «πόλεμος φθοράς» στην Ουκρανία – Καταστροφική για τα δένδρα η διοίκηση Ζέρβα – Ελλιπείς οι έλεγχοι για επιβλαβείς ουσίες στην ατμόσφαιρα της πόλης – Όχι ιδιωτικοποίηση μέσω του ΚΤΕΛ και Δημοτική πολιτική για αστική συγκοινωνία και παραγωγή ενέργειας
«Απαιτείται μια δυναμική ειρηνευτική πρωτοβουλία και όχι απλά λόγια και εξοπλισμοί που θα φέρουν επιπλέον κλιμάκωση», είπε στην κεντρική τοποθέτησή του στη 2η συνεδρίαση του Δημοτικού Συμβουλίου Θεσσαλονίκης ο δημοτικός σύμβουλος της παράταξης ΟΙΚΟΛΟΓΙΑ – ΑΛΛΗΛΕΓΓΥΗ, Μιχάλης Τρεμόπουλος, με αφορμή τη συμπλήρωση ενός χρόνου από την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, ο οποίος έχει μετατραπεί σε επικίνδυνο «πόλεμο φθοράς».
Ο σεισμός στην Τουρκία φέρνει στην επικαιρότητα και την κατασκευή του πυρηνικού εργοστασίου στο Ακούγιου με ρωσική τεχνολογία, που βρίσκεται μόλις 25 χιλιόμετρα από το ρήγμα του «Ετσέμις», όπου συναντώνται η αφρικανική και η ευρασιατική τεκτονική πλάκα και το οποίο μπορεί να δώσει σεισμό έως και 8 ρίχτερ, σύμφωνα με τον διευθυντή του Γεωδυναμικού Ινστιτούτου, Άκη Τσελέντη. Το θέμα έχει αποσιωπηθεί, όπως επίσης και οι συζητήσεις του Έλληνα πρωθυπουργού για κατασκευή πυρηνικού εργοστασίου ελληνικών συμφερόντων στη Βουλγαρία.
Ο καταστροφικός σεισμός στην Τουρκία θα πρέπει να προβληματίσει την πόλη κυρίως σε ότι αφορά τον προσεισμικό έλεγχο των κτιρίων που από το 2001 έχει προχωρήσει μόνο στο 18%. Πέρα όμως από τον έλεγχο απαιτούνται και έργα αντισεισμικής αναβάθμισης που πρέπει να χρηματοδοτηθούν μέσω διαφόρων εργαλείων και κυρίως του ΕΣΠΑ μαζί με την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων. Ένα άλλο στοιχείο που πρέπει να ληφθεί υπόψη εκτός από το μέγεθος του σεισμού είναι και η υψηλή επιτάχυνση έναντι της οποίας δεν είναι θωρακισμένα ακόμα και τα καινούργια κτίρια στην Ελλάδα. «Πρέπει να ανοίξει ξανά η συζήτηση για την κατασκευή υψηλών κτιρίων (Αλλατίνη, Φιξ, κ.α.) στην πόλη της Θεσσαλονίκης που αποτελεί περιοχή υψηλής σεισμικής επικινδυνότητας».
Η μετονομασία οδού στη Δυτική Είσοδο σε οδό Αλμπέρτου Ναρ υπονομεύει την παλιότερη απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου για μετονομασία της οδού Αθανασίου Χρυσοχόου, συνεργάτη των ναζί, σε οδό Αλμπέρτου Ναρ. Γι’ αυτό και ο Μ. Τρεμόπουλος πρότεινε να προχωρήσει το Δημοτικό Συμβούλιο σε ψήφισμα συμπαράστασης προς τον Τριαντάφυλλο Μηταφίδη, ενόψει της εκδίκασης στις 22-03-2023 της αγωγής που άσκησαν εναντίον του οι κληρονόμοι του Αθανάσιου Χρυσοχόου για προσβολή μνήμης νεκρού.
Ο Μ. Τρεμόπουλος στήριξε την έκδοση κοινού ψηφίσματος υποστήριξης του αγώνα των σπουδαστών/ριών δραματικών σχολών και των καλλιτεχνών που αγωνίζονται για την θωράκιση των επαγγελματικών τους δικαιωμάτων. Αρχικά τόσο η Διοίκηση του Δήμου όσο και δημοτικές παρατάξεις κατέθεσαν διαφορετικά ψηφίσματα αλλά έγινε σύνθεσή τους σε ένα το οποίο πέρασε ομόφωνα από όλους. Ο Μ. Τρεμόπουλος πρότεινε για άλλη μια φορά να συσταθεί Επιτροπή Ψηφισμάτων έτσι ώστε να γίνεται σύνθεση των απόψεων και να διασφαλίζεται η στήριξή τους. Επίσης, ο Μ. Τρεμόπουλος στήριξε και ψήφισμα που κατατέθηκε για τη στήριξη του δημόσιου χαρακτήρα των μουσείων και τη μη μετατροπή τους σε ΝΠΔΔ, το οποίο όμως τελικά δεν εγκρίθηκε από την πλειοψηφία του σώματος.
Κατά τη συνεδρίαση, η εκπρόσωπος του Δικτύου για το Αστικό Πράσινο «SOSε τα ΔΕΝΔΡΑ!», Γαβριέλα Σαμψωνίδου, κάλεσε τους Δημοτικούς Συμβούλους να μη συναινέσουν στην κοπή άλλων 260 δένδρων στις οδούς Δελφών, Παπαναστασίου, Κωνσταντινουπόλεως και Κων. Καραμανλή. Ζήτησε ξεχωριστή αυτοψία και τεχνική έκθεση για κάθε δέντρο και όχι μαζική κοπή ανά είδος ή ανά οδό. Δυστυχώς, ανέφερε, στην Θεσσαλονίκη οι πράσινες εκτάσεις έχουν μειωθεί στα 1,6 τ.μ. ανά κάτοικο παρά τις συστάσεις του Παγκόσμιου Οργανισμού Υγείας σύμφωνα με τις οποίες απαιτούνται τουλάχιστον 9 τ.μ. ανά κάτοικο. Κάλεσε τη Διοίκηση να προχωρήσει στη φύτευση των 3.500 κενών δενδροδόχων και να σταματήσει την πρακτική της ανάθεσης των κλαδεύσεων σε εργολαβικά συνεργεία με ανειδίκευτους εργάτες, συχνά χωρίς την εποπτεία εξειδικευμένου προσωπικού και μη τήρηση των ορθών πρακτικών της δασοκομίας. Στο τέλος της παρέμβασής της παρέδωσε τις 1869 υπογραφές που έχουν ως τώρα συγκεντρωθεί ενάντια στις μαζικές κοπές και τα καταστροφικά κλαδέματα στη Θεσσαλονίκη. Παράλληλα, έξω από την αίθουσα του Δημοτικού Συμβουλίου οργανώθηκε διαμαρτυρία από τα μέλη του Δικτύου, πολίτες, περιβαλλοντικές ομάδες και πρωτοβουλίες κατοίκων, με αίτημα να σταματήσει η μαζική κοπή των δέντρων.
Ο Μ. Τρεμόπουλος κάλεσε τον Δήμαρχο να διαμορφώσει δημοτική πολιτική για θέματα αστικής συγκοινωνίας, που απαξιώνεται συνεχώς με την ανάθεση γραμμών του ΟΑΣΘ (όπως η νευραλγική γραμμή αστικής συγκοινωνίας 57 που εξυπηρετεί το νοσοκομείο Παπανικολάου και εκτελεί 187 δρομολόγια ημερησίως) στο ΚΤΕΛ και την έμμεση ιδιωτικοποίησή τους. Επίσης, ο Μ. Τρεμόπουλος αναφέρθηκε στους ελλιπείς ελέγχους που γίνονται σχετικά με την ατμοσφαιρική ρύπανση και ιδίως για τις εκπομπές βενζολίου από τα ΕΛΠΕ. Σύμφωνα με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας δεν υπάρχει ασφαλές όριο για το βενζόλιο. Η κοπή 2000 δένδρων από τα πεζοδρόμια της πόλης και άλλων τόσων μέσα σε πάρκα δυσχεραίνει ακόμα περισσότερο τις συνθήκες ατμοσφαιρικής ρύπανση.
Επανερχόμενος στο γενικότερο θέμα της έλλειψης πρασίνου στην πόλη ο κ. Μ. Τρεμόπουλος ζήτησε τη φύτευση μεγάλων δένδρων στις κενές δενδροδόχους και στη θέση των δένδρων που κόβονται έστω και αν είναι μεγαλύτερο το κόστος. Κάλεσε τη διοίκηση του Δήμου να λάβει υπόψη τις συστάσεις της Ελληνικής Δασολογικής Εταιρείας, που εκφράζει τον έντονο προβληματισμό της για τον ακρωτηριασμό των δένδρων της πόλης χωρίς να ακολουθούνται οι βασικοί κανόνες της Δασοπονίας.
Στην κεντρική του τοποθέτηση ο Μ. Τρεμόπουλος έθιξε μια σειρά θεμάτων όπως το «ράπισμα» της Δημοτικής Επιχείρησης Πληροφόρησης και Θεάματος από τον Γενικό Γραμματέα Ενημέρωσης λόγω μη εφαρμογής σύμβασης εργασίας που υπογράφηκε πριν 4 μήνες, καθώς και για τη συζήτηση που ξεκίνησε στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με τη διάβρωση του κράτους Δικαίου στην Ελλάδα, το σκάνδαλο των υποκλοπών και τον έλεγχο των μέσων ενημέρωσης. Σχετικά με το θέμα της κλιματικής κρίσης, αναφέρθηκε στην ανάγκη για ενεργειακή αυτονομία, προτρέποντας τον Δήμο να συμμετάσχει σε μονάδες παραγωγής ενέργειας από Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας μέσω ενεργειακών κοινοτήτων.
Κατά τη συζήτηση των θεμάτων της Ημερήσιας Διάταξης του Δημοτικού Συμβουλίου και ειδικότερα σχετικά με τη γνωμοδότηση επί των ενστάσεων για την τροποποίηση του ρυμοτομικού σχεδίου στο ΦΙΞ, ο Μ. Τρεμόπουλος αναφέρθηκε στη θέση της παράταξης υπέρ της διάσωσης, διατήρησης και ανάδειξης του συγκροτήματος ΦΙΞ ως σημαντικού μνημείου βιομηχανικής κληρονομιάς και ως κοιτίδας πολιτισμού και όχι τη μετατροπή του σε άλλο ένα εμπορικό κέντρο. «Είναι πολύτιμη η διατήρηση των λιγοστών ελεύθερων χώρων στην πόλη και ειδικά στη Δυτική Θεσσαλονίκη, όπου το ποσοστό πρασίνου ανά κάτοικο είναι εξαιρετικά χαμηλό». Και πρότεινε την ανάπτυξη ενός σεναρίου διαχείρισης του ιστορικού βιομηχανικού συγκροτήματος με διαδικασίες συμμετοχικού σχεδιασμού καθώς επίσης και την αποδοχή της ένστασης της Ελληνικής Εταιρείας Περιβάλλοντος και Πολιτισμού – Παραρτήματος Θεσσαλονίκης, που θέτει ζητήματα τόσο διαδικασίας (κατάργηση χαρακτηρισμού ως πολιτιστικό κέντρο, αλλαγή βαθμού προστασίας των διατηρητέων, κ.α.) όσο και ζητήματα σχεδιασμού (δημιουργία τετελεσμένου και στους λοιπούς όμορους ιδιοκτήτες, κατασκευή νέων ψηλών κτιρίων εντελώς διαφορετικής μορφής και σε κοντινή απόσταση με τα διατηρητέα που θα τα «επισκιάσουν», ακαταλληλότητα περιοχής για ανάπτυξη υψηλών κτιρίων λόγω προσχώσεων, ανάγκη για συμμετοχικές διαδικασίες σχεδιασμού για τις χρήσεις της περιοχής κ.α.). Η πρόταση για αποδοχή της ένστασης δεν έγινε δεκτή και ο Μ. Τρεμόπουλος καταψήφισε την απόρριψή της.
Σχετικά με την ψήφιση της κοπής 260 δένδρων στις οδούς Δελφών, Παπαναστασίου, Κωνσταντινουπόλεως και Κων. Καραμανλή, ο Μ. Τρεμόπουλος χαρακτήρισε ως καταστροφική τη συμπεριφορά της διοίκησης προς τα δένδρα και καταψήφισε τις σχετικές εισηγήσεις. Σύμφωνα με την Ελληνική Δασολογική Εταιρεία: «Οι κλαδεύσεις αποτελούν την εξαίρεση και όχι τον κανόνα. Διαφορετικά αποτελούν σημαντική ζημιά επί πληρωμή» «Σε μια δενδροστοιχία ἡ κάποιο πάρκο δεν είναι απαραίτητο να κλαδεύονται όλα τα δένδρα και μάλιστα µε αυτόν τον απαράδεκτο τρόπο που στον κλάδο µας αποκαλείται “θανατηφόρος κλάδευση”». «Κατά την κλάδευση των δένδρων θα πρέπει να διατηρείται η τυπική μορφή τους, έτσι ώστε να συνεχίσουν να υπάρχουν ως αισθητικά στοιχεία (αρχιτεκτονήματα) στην πόλη και όχι ως “ξόανα”».
Σχετικά με τα θέματα προγραμματισμού προσλήψεων προσωπικού, ο Μ. Τρεμόπουλος αναφέρθηκε στην έλλειψη στοιχείων από την εισήγηση, έτσι ώστε να μπορούν να βγουν ασφαλή συμπεράσματα για το πώς υπολογίστηκαν οι ανάγκες πρόσληψης/μετάταξης ανά ειδικότητα καθώς επίσης και για το αν υπάρχουν κενά μόνο στις αναφερόμενες ειδικότητες ή και σε άλλες, που απλά δεν θεωρήθηκε προτεραιότητα η κάλυψή τους. Επισήμανε, επίσης, τα μεγάλα κενά που παρατηρούνται σε ειδικότητες απαραίτητες για τις συντηρήσεις των υποδομών που, αν όντως δεν απαιτούνται οι αντίστοιχοι εργαζόμενοι, θα πρέπει να τροποποιηθεί αντίστοιχα ο Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας. Αναφέρθηκε επίσης και στην αποχώρηση 56 εργαζομένων του Δήμου Θεσσαλονίκης μετά την ένταξή τους στον τελευταίο κύκλο κινητικότητας σύμφωνα με στοιχεία του Συλλόγου Εργαζομένων. Αντίθετα, μόνο ένας εργαζόμενος εντάχθηκε στην κινητικότητα με φορέα προορισμού τον Δήμο Θεσσαλονίκης.
Κατά τη συζήτηση της έγκρισης εκδηλώσεων-δράσεων του Τμήματος Τουρισμού, ο Μ. Τρεμόπουλος καταψήφισε, αναφέροντας ότι κατά τον σχεδιασμό των τουριστικών δράσεων δε φαίνεται να έχουν ληφθεί υπόψη οι επιπτώσεις του τουρισμού στη βιώσιμη ανάπτυξη. Για παράδειγμα θα πρέπει να γίνει μια αποτίμηση των επιπτώσεων της σημαντικής αύξησης των αφίξεων κρουαζιερόπλοιων στο λιμάνι της Θεσσαλονίκης (που αποτελεί πλέον home port), εφόσον σε έκθεση της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Μεταφορών και Περιβάλλοντος, οι εκπομπές οξειδίων του θείου από κρουαζιερόπλοια είναι σημαντικές και η Ελλάδα είναι μία από τις πέντε ευρωπαϊκές χώρες με τη μεγαλύτερη έκθεση σε αέριους ρύπους από τα κρουαζιερόπλοια.