H βουτιά του facebook και ο πανικός που ακολουθεί
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Μαρκ Ζάκερμπεργκ δήλωσε «ενθαρρυμένος από την πρόοδο που κάναμε τον τελευταίο χρόνο"
Μία από τις πιο δύσκολες μέρες από την ίδρυση του βίωσε το Facebook και γενικότερα η μητρική εταιρεία Meta, την Πέμπτη 3 Φεβρουαρίου. Από την δημοσίευση των οικονομικών στοιχείων του ομίλου έγινε γνωστό πως οι καθημερινοί χρήστες της εφαρμογής, Facebook ανά τον κόσμο εμφάνισαν για πρώτη φορά πτώση σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο ( από 1,93 δισ μειώθηκαν σε 1,929 δισ,).
Τα αποτελέσματα αυτά προκάλεσα ελεύθερη πτώση της τιμής της μετοχής της Meta Platforms. Συγκεκριμένα, έχασε περισσότερο από το ένα τέταρτο της συνολικής της αξίας, γεγονός που οδηγεί σε ντόμινο εξελίξεων στη Wall Street. Η μετοχή της εταιρείας στις 21:00 ώρα Ελλάδος είχε βυθιστεί κατά 26,28% και είχε φτάσει στα 238,15 δολάρια (μείωση κοντά στα 85 δολάρια). Ο τεχνολογικός κολοσσός έχει χάσει κεφαλαιοποίηση μεγαλύτερη των 200 δισ. δολαρίων.
Η πτώση της Meta έχει επιδράσει αρνητικά και στις άλλες πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης. Το Twitter έχει πέσει κατά 5,75 %, ενώ το Snap κατρακυλά κατά 21,95% και το Pinterest κατά 9,26%. Ο δείκτης Nasdaq έχει υποχωρήσει κατά 2,82 μονάδες (-1,55%) το βράδυ της Πέμπτης.
Τα οικονομικά στοιχεία της Meta οδήγησαν σε μαζική φυγή τους επενδυτές
Τα οικονομικά στοιχεία που δημοσίευσε η εταιρεία απογοήτευσαν τους επενδυτές και τους οδήγησαν σε μαζική φυγή. Οι καθημερινοί ενεργοί χρήστες του Facebook σε όλο τον κόσμο έπεσαν σε 1,929 δισεκατομμύρια στο τέταρτο τρίμηνο του 2021, και εμφάνισαν για πρώτη φορά μείωση σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, όταν ήταν 1,93 δισεκατομμύρια.
Οι μηνιαίοι χρήστες – οι οποίοι χρησιμοποιούν το Facebook έστω μια φορά τον μήνα – έμειναν σταθεροί στα 2,91 δισεκατομμύρια κατά το τελευταίο τρίμηνο πέρυσι, αλλά ο συνολικός αριθμός των μηνιαίων ενεργών χρηστών σε όλες μαζί τις θυγατρικές πλατφόρμες (Facebook, Instagram, WhatsApp κ.α.) αυξήθηκε κατά 9% σε σχέση με πριν ένα έτος, φθάνοντας τα 3,59 δισ. Αυτό όμως δεν ήταν αρκετό για να κρατήσει τους επενδυτές.
Μάλιστα το Facebook εμφάνισε για πρώτη φορά μείωση σε σχέση με το προηγούμενο τρίμηνο, στους χρήστες στη Βόρεια Αμερική. Τα κέρδη που ανακοινώθηκαν ήταν μειωμένα ενώ η προοπτική ανάπτυξης έχει επιβραδυνθεί.
Παράλληλα, έγινε πλέον ορατό το κόστος ανάπτυξης του metaverse, του νέου μεγάλου οράματος της εταιρείας που θα αποτελέσει την επόμενη «επαυξημένη» γενιά του Ίντερνετ, όπου οι χρήστες θα μοιράζονται εικονικούς κόσμους. Έτσι, σύμφωνα με το πρακτορείο Reuters, το BBC και τους «New York Times», τα κέρδη της Meta μειώθηκαν κατά 8% στο τέταρτο τρίμηνο του 2021, στα 10,3 δισ. δολ., σε σχέση με ένα χρόνο πριν.
Οι λόγοι των απωλειών Οι μεγάλες επενδύσεις ύψους 10 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την ανάπτυξη του metaverse, η μείωση των διαφημιστικών εσόδων στις πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης (Facebook, Instagram, WhatsApp) και ο ολοένα αυξανόμενος ανταγωνισμός από πλατφόρμες όπως το Tik Tok (όπου προβάλλονται δημοφιλή ιδίως στους νέους βίντεο διάρκειας 30 δευτερολέπτων) και το YouTube, είναι ανάμεσα στις αιτίες που η Meta φαίνεται να «ζορίζεται» κάπως. Αναμένει έτσι επιβράδυνση μόνο στο 3% του ρυθμού ανάπτυξης των εσόδων της στο επόμενο τρίμηνο, τα οποία εκτιμά ότι θα είναι 27 έως 29 δισ. δολάρια, έναντι εκτίμησης των αναλυτών για πάνω από 30 δισεκατομμύρια.
Τα συνολικά έσοδα δ’ τριμήνου 2021 της εταιρείας – τα περισσότερα προέρχονται από τις διαφημίσεις (η Meta είναι η δεύτερη μεγαλύτερη πλατφόρμα ψηφιακών διαφημίσεων στον κόσμο μετά τη Google) – αυξήθηκαν στα 33,67 δισεκατομμύρια έναντι 28,07 δισ. δολ. στο δ’ τρίμηνο του 2020. Από την άλλη όμως, μέσα σε ένα έτος οι δαπάνες της εταιρείας σχεδόν διπλασιάστηκαν στα 21 δισεκατομμύρια δολάρια, κάτι που οδήγησε στη μείωση της κερδοφορίας.
Ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Μαρκ Ζάκερμπεργκ δήλωσε «ενθαρρυμένος από την πρόοδο που κάναμε τον τελευταίο χρόνο” και διαβεβαίωσε ότι “θα συνεχίσουμε να επενδύουμε το 2022 καθώς δουλεύουμε για τη δημιουργία του metaverse». Στο πλαίσιο αυτό, η θυγατρική Meta Reality Labs, που έχει αναλάβει τον τομέα επαυξημένης και εικονικής πραγματικότητας και παρουσίασε για πρώτη φορά ξεχωριστά οικονομικά αποτελέσματα, εμφάνισε αυξημένες καθαρές ζημιές 10,2 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2021, έναντι ζημιών 6,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2020. Ο Ζάκερμπεργκ παραδέχτηκε ότι ο τομέας αυτός της εταιρείας δεν πρόκειται να είναι κερδοφόρος “στο κοντινό μέλλον”, αλλά εμφανίστηκε αισιόδοξος ότι οι επενδύσεις στο metaverse θα αποδώσουν τελικά (κερδοφόρους) καρπούς. Η Meta Reality Labs είχε έσοδα περίπου 2,3 δισ. δολ. το 2021.
Είχε προηγηθεί η ανακοίνωση της Alphabet, μητρικής της Google, ότι στο τελευταίο τρίμηνο του 2021 εμφάνισε αύξηση 36% στα κέρδη της και 32% στα έσοδα της.