Βρετανία: Χωρίς διαφημίσεις στοιχημάτων, οι φανέλες στην Premier League
Σε μια γενικότερη προσπάθεια για να περιοριστούν τα τυχερά παιγνίδια στη χώρα
Απόφαση σταθμός μεταξύ ομάδων της Premier League και βρετανικής κυβέρνησης. Οι χορηγοί θα συνεχίσουν να διαφημίζονται σε μανίκια και φωτεινές πινακίδες των γηπέδων.
Η εικόνα και το άκουσμα γνώριμο. Πριν αρχίσει ένας αγώνας ποδοσφαίρου διαφημίσεις εταιρειών στοιχηματισμού εμφανίζονται λίγο πριν στις οθόνες ενώ κατά τη διάρκεια του 90λεπτου παιχνιδιού τα ονόματα τέτοιου είδους εταιρειών καταλαμβάνουν το μεγαλύτερο μέρος μιας επίσημης φανέλας. Μία τέτοια χορηγία αποφέρει αρκετά εκατομμύρια στις ομάδες για αυτό και πρωτοστατεί. Το κλίμα όμως φαίνεται να αλλάζει σε μία από τις μεγαλύτερες διοργανώσεις ποδοσφαίρου παγκοσμίως, εκείνη της Premier League.
Η διοργάνωση, οι ομάδες που εκπροσωπεί και η βρετανική κυβέρνηση έδωσαν τα χέρια για τον περιορισμό τέτοιων διαφημίσεων σε μια γενικότερη προσπάθεια στη Μεγάλη Βρετανία ώστε να περιοριστούν τα τυχερά παιγνίδια.
Λιγότερες διαφημίσεις στοιχημάτων θα βλέπουν οι φίλαθλοι
Συγκεκριμένα, οι 8 από τις 20 ομάδες της πρώτης κατηγορίας του αγγλικού ποδοσφαίρου συμφώνησαν εθελοντικά να αποσύρουν από το μπροστινό μέρος της φανέλας τη χορηγία στοιχηματικών εταιριών μέχρι το τέλος της σεζόν 2025 – 2026. Πρόκειται για την Γούεστχαμ με την Betway, την Έβερτον με την Stake, την Λίντς με την SBOTOP, την Νιούκαστλ με την Fun88, Μπόρνμουθ με την ιντερνετική εταιρεία στοιχηματισμού με έδρα την Ασία Dafabet, την Μπρέντφορντ με την Hollywoodbets, την Σάουθαμπτον με την Sportsbet και την Φούλαμ με την W88.
Η υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού Λούσι Φρέιζερ, η οποία ανέλαβε την θέση μόλις τον Φεβρουάριο, χαιρέτισε την απόφαση προσθέτοντας ότι «η συντριπτική πλειοψηφία των ενήλικων που στοιχηματίζουν το κάνουν με ασφάλεια αλλά πρέπει να αναγνωρίσουμε ότι οι ποδοσφαιριστές είναι πρότυπα για τα νέα παιδιά και έχουν τεράστια επιρροή πάνω τους».
Το προσεχές διάστημα αναμένεται να δημοσιοποιηθεί ένα κυβερνητικό έγγραφο το οποίο θα συνοψίζει τις αλλαγές του νομοσχεδίου για τις εταιρείες τυχερών παιγνίων, όπως για παράδειγμα ο περιορισμός στοιχηματισμού στους κάτω των 25 ετών.
Πρόκειται για τον νόμο Gambling Act 2005, ο οποίος είχε περάσει επί κυβέρνησης Τόνι Μπλερ και που ουσιαστικά για πρώτη φορά επέτρεψε στις στοιχηματικές εταιρείες να διαφημίζουν το περιεχόμενό τους σε τηλεόραση και ραδιόφωνο.
Η συνέχιση των διαφημίσεων και τα κέρδη
Φορείς που εδώ και χρόνια προσπαθούν να εξαλείψουν τις διαφημίσεις τέτοιων εταιρειών τονίζουν ότι η απόφαση δεν πάει αρκετά μακριά. Επισημαίνεται, ότι η απόφαση για την απομάκρυνση των ονομάτων στοιχηματικών εταιρειών στο μπροστινό μέρος μιας επίσημης φανέλας δεν ενάγεται σε μια καθολική απαγόρευση ενώ παράλληλα τα ονόματα θα συνεχίσουν να εμφανίζονται, έστω και πιο μικρά, στα μανίκια και στις φωτεινές πινακίδες εντός των γηπέδων.
Είναι γνωστό ότι τέτοια χορηγίες επιφέρουν πολλά χρήματα στις ομάδες και συγκεκριμένα στο σύνολό τους 60 εκατομμύρια τον χρόνο. Η βρετανική Επιτροπή Στοιχηματισμού και Τυχερών Παιγνίων (Betting and Gambling Council), η οποία εκπροσωπεί τον κλάδο, θέλησε να δηλώσει μετά την ανακοίνωση του περιορισμού των διαφημίσεων ότι «το μεγαλύτερο ποσοστό των 22,5 εκατομμυρίων ανθρώπων του Ηνωμένου Βασιλείου που παίζουν κάθε μήνα το κάνουν με ασφάλεια και υπευθυνότητα» προσθέτοντας ότι «μόνο το 0,3% έχει πρόβλημα εθισμού».
Τα στοιχεία αμφισβητούνται από έρευνα του YouGov για λογαριασμό του GambleAware, για το 2021, που βάζει το ποσοστό εθισμού στο 2,8%. Να αναφερθεί ότι οι ενήλικες της χώρας είναι λίγο πάνω από 53 εκατομμύρια και τα παραπάνω στοιχεία δείχνουν ότι σχεδόν το μισό από αυτούς παίζει τυχερά παιχνίδια συστηματικά.
Μέχρι το τέλος του χρόνου, πάντως, θα υπάρχουν 15 ειδικά κέντρα του NHS (Εθνικό Σύστημα Υγείας της Αγγλίας) τα οποία θα στοχεύουν στη στήριξη των ανθρώπων που είναι εθισμένοι στον στοιχηματισμό.